mijn paard word verrot geschopt, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

mijn paard word verrot geschopt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:14

Hallo alle,

Na de geboorte van ons zoontje heb ik ervoor gekozen om mijn eigen wei op te geven en een van onze paarden bij mij schoonzus in de wei te zetten en de ander[haffie]in pension te zetten.
Nu hebben we al flinke pech gehad, we zijn nu een maand verder en ik ben nu al voor de 2de keer verhuisd Boos!
Op de eerste stal dacht ik dat het super zou worden, zeer leuke mensen en dagelijks hele dag weidegang,, alleen daar werd niks van waar gemaakt, hij kwam er amper 2 uur per dag uit Verdrietig en daar owrd hij flink omgelukkig van,
Dus ondanks dat ik het kwa mensen erg naar mijn zin had ben ik opzoek gegaan naar een andere stal.
Toen kwam ik uit in Duitsland, net 5 minuten bij mij vandaan, op een stal waar zelfverzorging is en algehele dag weidegang, super toch!
Ik heb met de beheerder geregeld dat mijn paard bij zijn 2 paarden kwam en dan in de ochtend doet hij ze voeren en samen buiten zetten zodat ik maar 1x per dag hoed te komen, omdat het voor mij met de kleine niet meer haalbaar is om 2x te komen.
Nu hebben we hem vandaag gehaald en laten snuffelen aan zijn nieuwe weide maatjes en toen erbij gezet.
Nou flinke ruzie, die van mij doet niks maar die andere wel.
Met 2 man achter hem aan, in de hoek en bijten en schoppen, na n uur was t over, toen stonden ze redelijk rustig te grazen dus ik dacht dat zit wel goed.
We zijn naar huis gagaan en vervolgens 2 uur later terug gekomen en toen werd me verteld dat ik hem maar eens moest bekijken want hij was flink gebeten en geslagen, ik brullen Verdrietig natuurlijk.
De beet viel wel mee maar hij had n lekkere snee over zijn bil van boven naar onder, niet heel erg diep, hij was kletsnat van de stress en doodsbang voor alle paarden waar hij langs moest.
Ze hadden die 2 andere er toen direct uitgehaald.

Wat moet ik nu, het nog een dag aan kijken om ze de kans te geven om de rangorde uit te vechten of gewoon niet doen en kijken of er een andere oplossing is?
Wie heeft hier ervaring mee, ik ben niet anders gewnd dan dat Wodan overal bij kan want aan hem ligt het niet.
Hij bijt of schopt ook niet terug, wat zouden jullie doen?

Groetjes Loes Ach gut

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: mijn paard word verrot geschopt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:17

aangezien het 2 keer is voorgekomen, zou ik jouw paard aan de halster aan de andere kant van de wei laten ruiken aan de andere 2 paarden. Kijken hoe ze reageren.
Gaan ze dreigen dan je paard er niet bij zetten.
Kan de wei niet in 2 gedeelten afgescheiden worden met lint ofzo zodat ze niet bij elkaar in de wei staan maar elkaar wel kunnen zien ofzo?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:21

Kun je niet een stukje van die wei afzetten, zodat ze aan elkaar kunnen wennen, maar elkaar niet kunnen verwonden.

Of 1 van die andere paarden eruit halen. Dan jou paard laten wennen aan dat andere paard. En dat ook doen met dat tweede paard. Later kunnen ze dan misschien met z'n drieen.
Succes in ieder geval!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:21

Ik zou mijn paard er al gelijk tussenuit hebben gehaald
als ik zag dat hij werd achterna gezeten door de 2 weidegenootjes..
Ik had ze dan niet laten uitvechten/uitzoeken!
Zal ze daarom ook niet meer bij elkaar zetten,
maar kijken naar een mogelijke andere oplossing..

Vorige week heb ik mijn paard ook van weide gewisseld,
maar hier gebeurde hetzelfde, hij werd flink achterna gezeten,
dus heb hem meteen weer na 10 minuten er tussen uit gehaald!
Ik ben wat dat betreft erg voorzichtig met zulke dingen.. Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:24

ja het probleem is dat de weides verdeeld zijn en iedere kudden heeft zijn eigen weide.
toen we ze vanmiddag gewoon lieten ruiken was er weinig aan de hand alleen gingen ze direct dreigen toen ze los waren.
ik kan misschien wel vragen of hij morgen eventueel even in de paddock van de andere kudde mag alleen zodat ze elkaar we kunnen ruiken maar niks kunnen doen.

Maar hoe weet ik nu of dat wel of niet goed komet, sommige paarden zijn natuurlijk gewoon wel gemeen.
hij heeft vandaag in eerste instantie al alleen gestaan met een en toen pas de andere erbij, dat ging gewoon goed, het werd pas n drama toen de 2de erbij kwam.

ik ben van mening dat het logisch is dat ze elkaar even moeten plaatsten, er kan er tenslotte maar een de baas zijn en als nieuweling is het natuurlijk moelijk maar dit gaat voor mijn gevoel te ver, ik wil dat hij gelukkig is en niet anders!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:25

ik denk dat de 2e paard zijn rangorde duidelijk wou maken. Je kan moeilijk inschatten of het zo blijft of dat ze elkaar gaan accepteren.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:28

wat een toestand, maar zeker heel herkenbaar. Mijn paard had dit ook in het begin.... Nu gaat het goed... Het is een kwestie van wennen.. Maar ik weet ook uit ervaring op de andere pensionstal dat grotere kuddes op een groter stuk land beter gaat dan groepjes.. Vaak wordt de nieuwkomer als indringer gezien, en gaan ze dat onderling uitvechten.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:31

Misschien is het een optie om hem eerst bij één van de twee paarden te zetten en deze eerst aan elkaar te laten wennen. Of ze inderdaad naast elkaar in de wei zetten en ze op deze manier aan elkaar laten wennen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:31

Bij mijn pony gebeurde dat ook.. Hij kwam alleen in een kudde van ong. 15 paarden terecht. Hun gingen er ook allemaal achteraan.. het is een kwestie van de rangorde uitvechten.. Kijk zolang het TE erg word zou ik er een draadje tussen spannen. Maar ze weten onderling gauw genoeg de rangorde en dan is het weer rustig.
Mijn pony heeft ook weleens een paar trappen of beten gehad, maar hij deelde ze zelf ook uit... Het is moeilijk om toe te zien als baasje, maar als het eenmaal klaar is, ben je blij dat ze met meerdere in de wei staan Lachen

Edit: heb wel een filmpje van de kennismaking in m'n profiel... Best eng om het te zien, maar op den duur zijn ze wat moe en dan gaan ze echt kennismaken..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:34

Bij ons staan ook grotere groepen (20 paarden) bij elkaar in de wei. Heel heel soms zit er een bij die buiten de boot blijft vallen, maar over het algemeen is het met een paar dagen wel opgelost.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:46

ja hij is ook nie kreupel ofzo en de snee is ook niet diep, hij kan zich ook aan de paal gehaakt hebben ofzo.
ik wil natuurlijk dat hij niet alleen staat want het zijn kudde dieren en het is idd gewoon heel moeilijk om te zien.
het grote paard is gewoon erg dominant en de baas, maar wodan schopt ook niet terug en is dus onderdanig genoeg maar toch hebben ze hem nog eens gepakt zonder aanleiding eigenlijk.

ik zal morgen ook eens luisteren wat de eigenaar van de andere 2 paarden zegt, meestal duurt zoiets toch maar een paar dagen, maar het is zo moeillijk om in te schatten wanneer het te erg is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:48

Zou het een paar dagen op z'n beloop laten, ze kunnen wel wat hebben Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:51

ja wat mij opvalt aan t filmpje in het profiel van ellen is dat de paarden erachter aan rennen maar met de oren naar voren, die van mij word door die grote met de oren plat in de nek in de hoek gejaagd, heel ander gezicht als in dat filmpje.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:59

Huh? Mijn profiel????

Edit, je zal profiel van Kaatje wel bedoelen Haha!
Dat filmpje vind ik er dus raar uitzien, dat gebeurt bij ons nooit zo Bloos
Meestal gaan er 1 of 2 dominante ruinen op af. De merries bemoeien zich er niet eens mee zo lang het een beetje uit hun buurt is.
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 31-07-08 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 23:01

he oeps foutje, ik bedoel van kaatje Clown oeps sorry Vriendjes zijn?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:03

Ja dat dacht ik al toen ik even terug las Haha!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 16:03

nou ik ben al blijer en wodan ook.
de begroeting vanonchtend was al een stuk minder fel en blijkbaar had hij zich toch geweerd want een van de andere 2 had een dikker been, goed van hem!
hij had gewoon goed gegeten en was niet kreupel ofzo.
nu even afwachten en kijken vanaaf hoe de rest van de dag is gegaan!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:21

Gelukkig dat het al beter gaat! Komt goed Knipoog

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:44

Soms duurt het wel langer dan een dag om de rangorde te bepalen.
Die van mij was op dezelfde rancho een stal verderop gaan staan. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen maar het paard naast hem en die van mij zagen er uit alsof de leeuwen ze hadden aangevallen. Het heeft een paar weken geduurt en het mooie was ze stonden niet samen los. Nu zijn ze dikke vrienden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:58

ik had mijn shetje eerst alleen staan en toen kwam mijn haf erbij (die had ik toen gekocht) en mn haf is ook ontzettend dominante en heeft wat rake klappen uitgedeelt! en mn shetje is dus ook een beetje een watje naar andere paarden en zon klein shetje dan langs zon 'grote' haf Tong uitsteken maar dat is nu ook helemaal goed hoor! hij moet nog steeds af en toe op zn tellen passen maar het gaat opzich prima.. ik leest dat het dus al wat beter gaat maar het komt uiteindelijk vast wel goed!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:12

In het filmpje rennen ze er idd eerst vrolijk achteraan, maar op den duur zijn ze gestopt en toen ging de leider er eerst naar toe, toen later gingen de anderen ook een kijkje nemen... Toen is er wel wat afgeschopt en gegierd.. Op den duur was het wel over..
Maar wanneer ze bij gevoerd werden is het in het begin ook weleens dat ze van elkaar af trapten.. Af en toe gebeurd er nog wel iets in het land. Maar dat blijft meestal bij dreigen..
Mijn pony is wel heel erg gelukkig in de kudde Lachen

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:38

twee jaar geleden verhuisde mijn stal paard [met ca 6 uur weide per dag] naar een
open stal in een groepje van twee tinkers.

en dat was voor hem ook even wennen , en idd moesten ze een nieuwe rangorde
bepalen , waardoor het er in het begin hard aan toe ging.

maar gelukkig niets ernstigs , kleine wondjes etc.en ook nu na twee jaar hebben ze af en toe nog
ruzie .

maar als de rangorde geregeld is dan kun je je niets beters voor je paardje wensen .
lekker vrij bewegen de hele dag .
onze drie kozen zelfs tijdens oud en nieuw voor het buiten zijn .
ook met de erge storm van vorig jaar stonden ze gedrieen buiten zij aan zij

lekker toch !

Afbeelding

zo staan ze ook gezellig in de sneeuw .

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:43

Il0na schreef:
Ik zou mijn paard er al gelijk tussenuit hebben gehaald
als ik zag dat hij werd achterna gezeten door de 2 weidegenootjes..
Ik had ze dan niet laten uitvechten/uitzoeken!
Zal ze daarom ook niet meer bij elkaar zetten,
maar kijken naar een mogelijke andere oplossing..

Vorige week heb ik mijn paard ook van weide gewisseld,
maar hier gebeurde hetzelfde, hij werd flink achterna gezeten,
dus heb hem meteen weer na 10 minuten er tussen uit gehaald!
Ik ben wat dat betreft erg voorzichtig met zulke dingen.. Lachen

Ja maar als je hem er meteen uithaald krijgen ze ook niet de kans om te wennen of rangorde te bepalen, wat ze vaak doen. Dat vind ik geen handige oplossing.

Mooi dat het nu al iets beter gaat Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 12:10

het gaat echt al stukken beter.
de leider is al zijn vriendje en nu moet hij met de 2de noig even kijken wie op de 2de plaats staat.
vandaag stonden er ook 2 nieuwe bij en ook dat gaat goed.
ben echt blij voior wodan, gister stonden ze elkaar al te knuffelen!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:16

Mijn paard heeft artrose & ben er erg voorzichtig mee..
Teveel belasten/dus rennen & gekke sprongen maken,
heeft vaak het gevolg lichte kreupelheid aantal dagen erna!
Maar dit is iets waar ik zelf voor kies,
met een ander paard had ik het misschien wel aangekeken.. Lachen