Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Als ze echt bang is rent ze hooguit 2 meter voor me en kijkt dan snel waar ik blijf.
*

)
Vlag ofzo, die wappert..
Jazzit schreef:Misschientoch zoals love_nadesh al zegt iets aan schriktraining gaan doen. Dat kan je gebruiken om vertrouwen op te bouwen. Jij kan je paard als het ware laten zien dat spannende dingen niet perse dodelijk zijn. Dat schept een band.
En je hebt gelijk: het is geen wondermiddel. Maar met alle dingetjes die je doet helpt het je misschien net dat beetje verder. (Hoewel ons paard ook volledig paniekt bij verkeer groter dan een auto, en we dat er voorlopig ook nog niet uit hebben... misschien wel nooit? Maar hij is pas 10, dus we hebben nog heel veel jaren om het te oefenen)
Ik merk wel dat grondwerk hem rustiger maakt.
Wat je ook kan doen is op een grotere afstand gaan kijken naar een tractor als die op het land werkt. Hij komt op je af en gaat weer weg, keer op keer. Mijn rij instructeur (aanhanger rijbewijs) heeft zijn paarden zo laten wennen aan landbouwverkeer.
Succes
bentebente1 schreef:Hee!
Ik had laats ergens gelezen. *weet niet meer waar*
Een soort van Schrik training.
Je zet gewoon om de 2 of 3 dagen iets (engs) in de wei.
Bijvoorbeeld de 1ste 3 dagen een hele grote doos.
Ze loopt er van zelf heen, om aan te snuffelen, of weet ik veel wat.
En na 3 dagen ofzo, is ze er aan gewend.
Maar als ze er na 3 dagen nog niet aan gewend is dan laat je de doos gewoon even staat.
Maar als het wel lukt, dan zet je weer een nieuw (eng) voorwerp in de wei.
Bijvoorbeeld een, Uwh..Vlag ofzo, die wappert..
Dit was maar een voorbeeld hoor!, ik weet niet of het werkt. maar SUCCES!
Kuss.
_Cindy schreef:Als je paard je omver loopt en je niet normaal met hem aan de hand kan stappen zou ik eerst iets gaan doen aan de dominatie verhoudingen via grondwerk. Gewoon consequent zijn helpt vaak bij paarden die moeilijk waren over de weg. Maar bij de jouwe denk ik niet, dan zou je eerst echt vanaf de grond aan de gang moeten.
wittespook schreef:Lukt het ook niet als je een super brave voorop laat lopen?
Of juist met een groep hele brave...
Het blijft geduldig zijn en meer dan veel blijven oefenen.
Wat nogwel eens kan helpen is de lat van buitenrijden niet zo hoog stellen, ga eens lekker langs de weg zitten grazen met der....geef haar de kans om eens op te kijken zonder een reaktie van jou [behalve dan dat je haar goed vasthoud]....als paarden zien en merken dat je als baas totaal niet reageert, opkijkt of iets anders uitstraald gaan ze vanzelf die cirkel eens doorbreken, maar herhalen en herhalen.
Succes!
_Stephanie schreef:idd net als wat wittespook zegt, mischien moet je een vriendje of een ander lief paardje mee nemen, dat die dan voor op loopt?
of wat ik heb gedaan bij het paardje dat ik rijd, is elke keer als ze weer iets verder is brokjes geven, en als je denkt dat ze ergens van gaat schrikken proberen haar aandacht bij jou te houden door b.v met je zak te rammelen(waar je de brokjes in hebt)?
maar pas goed op hoor! want kan heel gevaarlijk zijn!