Hoe paard opnieuw verkeersmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Hoe paard opnieuw verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 21:35

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
Verzorg momenteel een merrie van 12/13 jaar oud. Is een behoorlijk moeilijke merrie met een zeer eigen karakter.
Nu is er dus het (probleem) dat mevrouw niet verkeersmak is.
Ze is verkeersmak met klein verkeer, maar groter verkeer is een ramp en klein verkeer ook als madam der bui heeft.
Het schijnt dat ze wel 100% verkeersmak is geweest (zet ik mijn vraagtekens bij hoor, zei de oude eigenaresse).
Ze heeft bij de vorige eigenaresse al een ongeluk gehad waardoor ze aan is gereden door een auto (was ik niet bij).
Ook is ze een paar jaar geleden tijdens een rit met vele paarden, in paniek geraakt, gaan rennen en met ruiter en al onderuit gegaan. Hierna was ze volledig in paniek, is er iemand anders opgegaan (dan die ruiter die met haar gevallen was) en liep ze bijna achteruit de sloot in. Hierna hebben ze haar op een wei gezet, verdoofd en daarna opgehaald met een trailer.

Nu is het probleem dat als ze bang is en je zit erop ze achteruit richting sloot loop, je kan doen wat je wil, gerust stellen, boos worden, been geven, handen naar voren maar niks werkt. Ik loop nu af en toe met haar buiten om te wennen aan de (vertrouwde) omgeving maar ging van de week dus even een ander stukje op en ze raakte VOLLEDIG in paniek. Heeft de longeerlijn door mijn handen getrokken en werd gewoon helemaal gek, omdat iemand onderaan de dijk zijn kruiwagen leegde :S Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ze die kant ook minder eng gaat vinden en ik het gebied dus uit kan gaan breiden?

Heb genoeg geduld met haar, wordt niet boos als ze iets eng vind en beloon haar als ze iets "engs" overwint ( Niet de vanzelfsprekende dingen). Blijf ook gedurende heel de tijd tegen haar praten en probeer het af te sluiten met iets leuks, dus een stukje grazen maar dit doet ze gewoon NIET. Ze gunt zichzelf de rust niet om even te eten. Op de wei staat ze ook ALTIJD bij alles te kijken als ze maar iets hoort, dus rust heeft ze niet in der donder.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

love_nadesh

Re: Hoe paard opnieuw verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:39

Een schriktraining meschien, Kan ook nog wel is helpen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:09

Haha, dan vlieg je echt heel de bak door Haha!
Mevrouw is dan echt bang van alles en dan nog heb ik het probleem dat ze daar misschien aan went en ze het dan op "ander terrein" weer anders doe.

Liep altijd over hetzelfde stuk weg, vond ze eng maar was te doen. Maar eergisteren raakte ze dus volledig in paniek omdat ik op een andere weg was.

Blijf overigens zelf ten alle tijden rustig en consequent.
Mevrouw mag niet opgepompt voor me uit lopen, moet netjes bij me blijven en wordt beloond als ze het goed doet.

Ik moet wel zeggen dat de eigenaresse nog minder met haar kan omdat die haar echt niet vetrouwd buiten en zelf dus ook dingen gaat zoeken waar het paard van zou kunnen schrikken. Zij neemt het risico dus ook niet en loopt altijd buiten wat je moet lopen voor de bak bijv (en dat het liefst nog niet:D )

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:20

Pffff, kijk je aub uit, een paard in paniek kan behoorlijk gevaarlijk zijn voor zijn omgeving!!!! Zegt een bezorgde moeder!!!

Volgens mij ben je wel goed bezig met de manier van wennen aan de hand. Je wilt de omgeving uitbreiden, misschien te veel in één keer. Probeer elke dag 2 meter verder te komen dan de dag ervoor.

Ik weet het, duurt dan heeeeeeel lang voordat je uberhaupt een straat door bent maar wie weet helpt het!

In ieder geval Succes!!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:33

Ik pas zeker op met haar en vooral voor de omgeving. Loop dan sowieso op erg rustige wegen waar af en toe maar een auto komt.

Gelukkig is ze wel netjes opgevoed aan de hand dus zal niet wegrennen met mij achter haar aan slepend bijv Haha! Als ze echt bang is rent ze hooguit 2 meter voor me en kijkt dan snel waar ik blijf.

Ik denk ook dat ik dat ga doen. Gewoon nog rustiger aan.

Het maakt mij niet uit hoor dat het lang duurt voordat ik de straat uit ben Haha!
Vorige keer was mijn bedoeling gewoon een stukje met haar te lopen en haar dan lekker te laten grazen als beloning, maar helaas gunde ze dit zichzelf niet.

* ps, mijn moeder is ook zo'n bezorgde. Zeker omdat ik meestal op paarden met humor vol zeg maar Knipoog *

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:34

Bedankt voor je tip trouwens Lachen

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:53

Oei, dit herken ik. Dat doet mijn paard ook. Achteruit lopen naar de sloot en het liefste boven gaan hangen als ze zogenaamd iets eng vindt. Ik zeg expres zogenaamd want op de terugweg gaat ze zonder problemen er langs, maar dat is richting huis. En zo is ze al een keer in de sloot beland met mij op haar rug. Het jaar erop weer in de sloot door een trekker waarvoor ze uitweek. Ik dit keer ernaast gelukkig. Maar nu is het nog veel erger. Als ze een trekker ziet slaat ze op tilt. Steigeren, gek doen. Trekkers vindt ze nu dus echt heel erg eng.
Ik heb in mijn geval eieren voor mijn geld gekozen. Ik woon in een omgeving die bestaat uit smalle wegen, hele smalle bermen (50 cm) en daarnaast sloot. En heel, maar dan ook heel veel trekkers. De buurman die haar al twee keer met een reddingsactie uit de sloot heeft gehaald heeft al heel voorzichtig gezegd dat hij haar er altijd zal uithalen maar dat hij het toch op prijs zou stellen als ik het zou voorkomen dat ze in het water beland. Ik heb dus een trailer gekocht en ga niet meer langs de weg. Het bos is hier niet ver vandaan gelukkig.

Ik weet echter wel wat ik zou doen als ik de mogelijkheid er voor had. Ik zou haar in een stukje weiland langs een hele drukke weg zetten. Het liefste waar ook veel landbouw verkeer langskomt. Zo zou ik de paniek proberen te laten uitdoven. Dan eens in dat weiland met haar rijden langs dat verkeer. Vervolgens proberen langs de weg te wandelen en als dat goed gaat, rijden.
En als het niet gaat? Tja, daar ben ik erg kort over. Ophouden! Ik heb maar één leven te vergeven en dat doe ik liever als ik heel erg oud ben. Een paard van vijhonderd kilo dat met haar poten gaat lopen maaien of weet ik veel wat voor een gekkigheid is levensgevaarlijk. En laten we eerlijk zijn: We leven in een erg paardonvriendelijke omgeving. Vijftig jaar geleden was het een stuk rustiger op de weg. Er kwamen zelfs nog wel paarden in het verkeer voor. Mensen waren gewend om rekening ermee te houden. Nu ergeren ze zich er doorgaans alleen maar aan en gaan er op een onverantwoorde manier mee om.
Bovendien is het jouw paard niet. Het is wel heel triest als je iets ergs overkomt door het paard van een ander.

Sterkte,

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:19

Het is dus bij mijn verzorgpaard niet zogenaamd. Als ze iets eng vind is dit op de terug weg ook. Het is gelukkig niet zo dat ze gaat steigeren of maaien met haar voorbenen, ze pomp zich gewoon helemaal op en loopt dan al dansend naast me zeg maar. Het enige waar ik me zorgen om maak is dat ze op mijn voeten gaat staan of bijv een auto raakt tijdens het gek doen.
Overigens zijn de wegen bij ons niet zo heel smal want anders zou ik er zeker niet lopen met haar.

Helaas hebben we ook geen trailer en auto ter beschikking dus met de trailer op pad zal ook niet gaan.

Het is inderdaad zo dat mensen geen rekening met je houden, althans weinig. Haha over het algemeen wel met mij als ik naast haar loop en ze gek doen, maar dan nog heb je aso's die er zo ff langs schieten.

Inderdaad het is mijn paard niet, maar kan haar wel als eigen paard zien. De eigenaresse laat me vrij in alles en is bovendien super trots als ze ziet dat haar paard geniet van een stukje om.

Dat is dus het stomme. Normaal loop ik een zelfde weggetje heen en weer en is er geen probleem, maar toen ik dat andere weggetje nam werd ze gewoon doodsbang terwijl daar nog minder " enge" dingen zijn zeg maar.

Ik neem overigens ook geen extra risico's, gaat het niet dan gaat het niet Lachen

Nog even over dat van die wei. Helaas kan dat niet. We kunnen blij zijn dat we nu eindelijk een stalling hebben gevonden waar ze 24/7 buiten staat en het goed gaat. Toen ze verhuisd is naar deze stal is ze super mager geworden en at gewoon dagen/weken niet normaal. Op de wei ontsnapte ze telkens en sprong van de ene naar de andere wei. Nu is het eindelijk zo dat ze goed eet, begint aan te komen en normaal blijft staan in haar weide met weidemaatje.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:51

Misschientoch zoals love_nadesh al zegt iets aan schriktraining gaan doen. Dat kan je gebruiken om vertrouwen op te bouwen. Jij kan je paard als het ware laten zien dat spannende dingen niet perse dodelijk zijn. Dat schept een band.

En je hebt gelijk: het is geen wondermiddel. Maar met alle dingetjes die je doet helpt het je misschien net dat beetje verder. (Hoewel ons paard ook volledig paniekt bij verkeer groter dan een auto, en we dat er voorlopig ook nog niet uit hebben... misschien wel nooit? Maar hij is pas 10, dus we hebben nog heel veel jaren om het te oefenen Cool )
Ik merk wel dat grondwerk hem rustiger maakt.

Wat je ook kan doen is op een grotere afstand gaan kijken naar een tractor als die op het land werkt. Hij komt op je af en gaat weer weg, keer op keer. Mijn rij instructeur (aanhanger rijbewijs) heeft zijn paarden zo laten wennen aan landbouwverkeer.

Succes

bentebente1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:57

Hee!
Ik had laats ergens gelezen. *weet niet meer waar*
Een soort van Schrik training.
Je zet gewoon om de 2 of 3 dagen iets (engs) in de wei.
Bijvoorbeeld de 1ste 3 dagen een hele grote doos.
Ze loopt er van zelf heen, om aan te snuffelen, of weet ik veel wat. Tong uitsteken
En na 3 dagen ofzo, is ze er aan gewend.
Maar als ze er na 3 dagen nog niet aan gewend is dan laat je de doos gewoon even staat.
Maar als het wel lukt, dan zet je weer een nieuw (eng) voorwerp in de wei.
Bijvoorbeeld een, Uwh.. Tong uitsteken Vlag ofzo, die wappert..
Dit was maar een voorbeeld hoor!, ik weet niet of het werkt. maar SUCCES!
Kuss. Vingers aflikken

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:20

Jazzit schreef:
Misschientoch zoals love_nadesh al zegt iets aan schriktraining gaan doen. Dat kan je gebruiken om vertrouwen op te bouwen. Jij kan je paard als het ware laten zien dat spannende dingen niet perse dodelijk zijn. Dat schept een band.

En je hebt gelijk: het is geen wondermiddel. Maar met alle dingetjes die je doet helpt het je misschien net dat beetje verder. (Hoewel ons paard ook volledig paniekt bij verkeer groter dan een auto, en we dat er voorlopig ook nog niet uit hebben... misschien wel nooit? Maar hij is pas 10, dus we hebben nog heel veel jaren om het te oefenen Cool )
Ik merk wel dat grondwerk hem rustiger maakt.

Wat je ook kan doen is op een grotere afstand gaan kijken naar een tractor als die op het land werkt. Hij komt op je af en gaat weer weg, keer op keer. Mijn rij instructeur (aanhanger rijbewijs) heeft zijn paarden zo laten wennen aan landbouwverkeer.

Succes

Dat op een afstand laten kijken gaat wel goed. Als het iets dichterbij komt wordt ze al gestresster (?)
Ik kan inderdaad proberen om haar kennis te laten maken met (enge) dingen, al doe ik dat al een beetje.
Laat expres dingen langs de bak slingeren om haar tijdens het rijden er doorheen te rijden. Pas was ze aan het schrikken van een stoel, toen heb ik haar na het rijden eten gegeven vanaf die stoel whahahaha in het begin vond ze het DOODENG.
Het probleem is dat ze er bij sommige dingen gewoon een show van maakt. Bij de eigenaresse vind ze bijv wasgoed aan een lijntje al eng en bij mij niet. Zo weet ik niet wat ze ECHT eng vind, want elke keer reageert ze weer anders.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:21

bentebente1 schreef:
Hee!
Ik had laats ergens gelezen. *weet niet meer waar*
Een soort van Schrik training.
Je zet gewoon om de 2 of 3 dagen iets (engs) in de wei.
Bijvoorbeeld de 1ste 3 dagen een hele grote doos.
Ze loopt er van zelf heen, om aan te snuffelen, of weet ik veel wat. Tong uitsteken
En na 3 dagen ofzo, is ze er aan gewend.
Maar als ze er na 3 dagen nog niet aan gewend is dan laat je de doos gewoon even staat.
Maar als het wel lukt, dan zet je weer een nieuw (eng) voorwerp in de wei.
Bijvoorbeeld een, Uwh.. Tong uitsteken Vlag ofzo, die wappert..
Dit was maar een voorbeeld hoor!, ik weet niet of het werkt. maar SUCCES!
Kuss. Vingers aflikken

Het is opzich een goed idee, mocht het niet zo zijn dat ze bij het minste of geringste door/over de draad heen komt.
We mogen al blij zijn dat ze nu normaal blijft staan met bijv onweer ofz. Een vlag die wappert zou teveel van het goede zijn! We hebben de wei ook een tijdje afgezet met wit/rood lint omdat ze er telkens overheen kwam, hier was ze echter doodsbang van dus kwam niet eens in de buurt van die kant van de wei.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:42

Als je paard je omver loopt en je niet normaal met hem aan de hand kan stappen zou ik eerst iets gaan doen aan de dominatie verhoudingen via grondwerk. Gewoon consequent zijn helpt vaak bij paarden die moeilijk waren over de weg. Maar bij de jouwe denk ik niet, dan zou je eerst echt vanaf de grond aan de gang moeten.

wittespook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:08

Lukt het ook niet als je een super brave voorop laat lopen?
Of juist met een groep hele brave...

Het blijft geduldig zijn en meer dan veel blijven oefenen.
Wat nogwel eens kan helpen is de lat van buitenrijden niet zo hoog stellen, ga eens lekker langs de weg zitten grazen met der....geef haar de kans om eens op te kijken zonder een reaktie van jou [behalve dan dat je haar goed vasthoud]....als paarden zien en merken dat je als baas totaal niet reageert, opkijkt of iets anders uitstraald gaan ze vanzelf die cirkel eens doorbreken, maar herhalen en herhalen.

Succes!

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:14

idd net als wat wittespook zegt, mischien moet je een vriendje of een ander lief paardje mee nemen, dat die dan voor op loopt?

of wat ik heb gedaan bij het paardje dat ik rijd, is elke keer als ze weer iets verder is brokjes geven, en als je denkt dat ze ergens van gaat schrikken proberen haar aandacht bij jou te houden door b.v met je zak te rammelen(waar je de brokjes in hebt)?
maar pas goed op hoor! want kan heel gevaarlijk zijn!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:39

_Cindy schreef:
Als je paard je omver loopt en je niet normaal met hem aan de hand kan stappen zou ik eerst iets gaan doen aan de dominatie verhoudingen via grondwerk. Gewoon consequent zijn helpt vaak bij paarden die moeilijk waren over de weg. Maar bij de jouwe denk ik niet, dan zou je eerst echt vanaf de grond aan de gang moeten.

Sorry van mijn late reactie. Ik kan wel normaal met haar aan de hand stappen maar niet als zij in paniek raakt. Als er niets aan de hand is loopt ze super netjes naast me, als ik stopt stopt zij etc. Ook als ze los in de bak loop en ik loop er ook loopt ze makkelijk achter me aan. Ze loopt dan ook gewoon netjes achter me aan en als ik stopt stopt zij netjes iets achter/naast mij.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:41

wittespook schreef:
Lukt het ook niet als je een super brave voorop laat lopen?
Of juist met een groep hele brave...

Het blijft geduldig zijn en meer dan veel blijven oefenen.
Wat nogwel eens kan helpen is de lat van buitenrijden niet zo hoog stellen, ga eens lekker langs de weg zitten grazen met der....geef haar de kans om eens op te kijken zonder een reaktie van jou [behalve dan dat je haar goed vasthoud]....als paarden zien en merken dat je als baas totaal niet reageert, opkijkt of iets anders uitstraald gaan ze vanzelf die cirkel eens doorbreken, maar herhalen en herhalen.

Succes!

Met een brave over straat zij super zijn natuurlijk ,maar helaas sta ik op een kleine stalling met weinig paarden. De paarden die braaf zijn zijn ook niet helemaal bom proof. Deze baasjes durven dus niet met mij en mijn verzorgpaard op stap. Ik heb het overigens 1 keertje geprobeerd maar zij wil hoe dan ook voorop lopen dus dan merkt ze er ook weinig aan dat er een ander paard achter haar wel braaf reageert.

Ik moet er wel bij zeggen dat het ook echt een paard is wat op zichzelf is.

De lat van het buitenrijden leg ik ook niet hoog hoor, al lijkt dat misschien zo. Ik doe het juist rustig aan met haar. Er is 1 stukje wat ik altijd met haar liep (toen ze op stal stond), dit stukje loopt ze dan ook normaal tot er bijv een tractor langs komt. Dan rent ze een rondje om me heen maar blijft wel bij me, daarna is ook weer alles goed. Ik heb dus ook al een stuk wat voor haar *normaal* is en dus niet meer eng, maar zodra ik dat uit ga bouwen wordt ze weer gestresst. Grazen op stukken die voor haar dus nog niet *normaal* zijn doet ze dan ook niet. Ze gunt zichzelf dan niet de rust om te gaan staan grazen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:44

_Stephanie schreef:
idd net als wat wittespook zegt, mischien moet je een vriendje of een ander lief paardje mee nemen, dat die dan voor op loopt?

of wat ik heb gedaan bij het paardje dat ik rijd, is elke keer als ze weer iets verder is brokjes geven, en als je denkt dat ze ergens van gaat schrikken proberen haar aandacht bij jou te houden door b.v met je zak te rammelen(waar je de brokjes in hebt)?
maar pas goed op hoor! want kan heel gevaarlijk zijn!

Dit lijkt me inderdaad erg link! Bovendien eet ze ook niet als ze iets eng vindt.