land/bosgrond kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

land/bosgrond kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:09

wie heeft er tips en ervaringen?

Omdat ik het pensionstalsfeertje spuugzat ben en ik gewoon niet meer afhankelijk wil zijn van een staleigenaar, ben ik inmiddels aan het orienteren om op zoek te gaan naar een eigen plekje....

Alleen.....hoe vind ik dit?? Waar vind ik dit? Met googlen vind ikveel marktplaats advertenties etc, maar dat is niet wat ik zoek... Niet alle makelaarskantoren hebben weilanden te koop, dus sowieso begint de zoektocht al met waar vind ik het?

Moet ik bij een koop rekening houden met bepaalde dingen? Werd laatst gewaarschuwd door bv recht op overpad etc, zo zijn er misschien nog meer dingen?

Kortom.... ik heb tips op elk vlak nodig, voor ik hier echt serieus mee bezig ga... en waar kan ik die nou beter vinden dan bij tig paardeneigenaren ? Knipoog

Silly1972

Re: land/bosgrond kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:12

Sowieso moet je kijken of je op een bepaald stuk grond wel een stal mag plaatsen, zelfs voor alleen een schuilstal heb je een bouwvergunning nodig. Je kan ook gewoon eens bij boeren navragen of je een stuk land mag huren, heb ik toen ook eens gedaan, bij de 7e boer was het raak haha

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:16

Stal is niet nodig... schuilstal alleen als en weinig natuurlijke beschutting is, dus wat betreft weet ik wel wat ik wil en zoek...

Boeren hier in de omgeving zijn er niet veel meer, in het dorp waar mijn paarden nu staan, wordt er bijvoorbeeld ook veel land van boer tot boer verkocht/verhuurd/verpacht dus als buitenstaander kom je daar moeilijk tussen....

Verder wil ik persé in/naast/bij het bos of heide een plek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:46

Het bestemmingsplan is echt heel erg belangrijk, niet alleen als je er iets op wil bouwen. Op een weiland met een natuurbestemming mag je bijvoorbeeld niet bemesten of onkruid spuiten.

Maar waarom zou je grond willen kopen? Kan je niet ergens huren? De gemeente is bijvoorbeeld een goede partij hiervoor. Wij hebben in het dorp diverse weilanden liggen die door de gemeente worden verhuurd aan paardeneigenaren. Die stukken zijn dan bedoelt om over een jaar of 10 huizen op te bouwen of iets dergelijks. Maar in 10 jaar tijd vervalt zo'n stuk enorm en geld voor onderhoud willen ze er niet in stoppen. Dus laten ze het voor een klein prijsje (400 euro per jaar) bijhouden door paardjes. Daarnaast is het bouwen van een klein schuilstalletje op zo'n stuk vaak niet zo'n groot probleem. Ik heb in april mijn B pony verkocht aan iemand in eindhoven en die huurde maar liefst twee hectare van de gemeente.

Anders zou ik bij particulieren rondkijken of plaats zelf een advertentie op marktplaats.

Bij heide of bos heeft ook zo zn nadelen. Het zit er dik in dat dit in de middle of nowhere is. Je hebt dan niet veel zicht/toezicht op je paarden. En als je echt pech hebt is er geen stroomvoorziening voor een hekwerk of stromend water. Let daar dus ook op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:49

Bij ons in de buurt brengt een hectare (akkergrond) meer dan 60.000 euro op....... Dat is ergens in de Achterhoek, jij woont hartje Randstad.... Ik denk dat je beter kunt pachten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:28

Op zich staat dit topic niet op het verkeerde forum maar ik verplaats hem toch naar TAO, ik denk dat je daar meer antwoorden zal krijgen.
VSW-->TAO

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 18:37

oké... thnx Tanja..

Huren doe ik al jaren, maar overal is het wel iets...eigenaar, medelandhuurders etc etc.

Ik ben echt al heel lang op zoek naar een plekje voor mezelf waar ik weinig tot niets te maken heb met de eigenaar...
Huren is hier gewoon erg lastig, bij particulieren mogen paarden vaak niet 24-7 buiten blijven, of eerst wel, dan niet als blijkt dat de grond niet helemaal mooi blijft etc.
Ik wil gewoon die ellende niet meer. Pachten vind ik in principe ook oke, als het maar gewoon 'mijn' ding is daar.

Gemeente heb ik al meerdere malen geprobeerd, alles in de omgeving wat ook maar een beetje mooie plek is, heeft Landschapbeheer al opgekocht en die willen ab-so-luut geen paarden in hun natuur.
Stroomvoorziening is op te lossen met een zonsensor, water is een waterput voor te slaan, maar is idd iets om op te letten. Thnx voor je reactie!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:57

Ben je ook al eens bij de loonwerker in Maartensdijk geweest? Die had eertijds een enorm stuk land achter het bedrijf waar ie weinig mee deed. Je kon er voor een habbekrats je paard neer zetten (er was dan ook niets). Maar ik neem aan dat je daar ook al eens geweest bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:02

Bij funda landelijk kun je zoeken op losse grond.

Kijk verder wat voor grondsoort het is en of het perceel hoog of laag ligt tegenover de rest van de grond.
Aan een natte weide heb je weinig Lachen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:06

In de omgeving waar Rosita zoekt is het nogal zanderig en ligt het hoog. Maar het is Randstad en vlakbij Utrecht, dus er is heel weinig beschikbaar.... dus duur. Als je iets verder weg zoekt/gaat heb je misschien meer mogelijkheden? Voorbij Hollandsche Rading, of richting Eemnes?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 08:36

Capraibex... je hebt een pb...

RK thnx voor je reactie, idd is de omgeving waar ik zoek over het algemeen zand/bosgrond en dus vrij droog.

Richting Eemnes etc heb ik ook over gedacht, maar daar is de grond direct weer natter en veel kleigrond.
Veel verder dan Hollandsche Rading en alles wil ik niet, het komt wel 2 keer per dag terug...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:47

Heb je ook al overal gevraagd bij de huizen langs de weg tussen Bilthoven en de A27?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 08:50

Jup..... daar ben ik idd geweest Lachen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:54

Vroeger verhuurde Ilja Makkinga (van de pensionstal in M'dijk vlak aan het spoor), ook nog wel eens het landje dat ze hadden aan het fietspad net achter M'dijk (pad loopt van M.dijk naar de grote weg waar ook de pensionstal aan zit die ene Pim runt).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:11

Thnx... ga eens even googlen.... Ene Pim... zegt me zo niets, is dat Boshuis?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:16

Bedoel je niet Peter Perlee? Die zit op de planetenbaan.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:05

Klopt, Pim is Boshuis. Perlee zit idd aan de Planetenbaan en dat is weer in de buurt van dat landje.