Is jou instructeur nog "fris"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Is jou instructeur nog "fris"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 21:08

Misschien een rare titel, maar wat ik bedoel:

Ik zie vaak om me heen dat mensen al jaren bij mensen lessen, maar op een gegeven moment toch vastlopen.
Dit komt vaak doordat (de vaak wat oudere instructeurs) zich niet meer op de hoogte houden van andere of nieuwe methodes in hun vak.
Ik vind dat je je zelf altijd open moet stellen als instructeur!
Zelfs al heb je al heel wat bereikt.
Kijk vaak bij anderen in hun trainingen mee en lees veel vakbladen, zo houd je je zelf en ook je ruiters scherp!

Mijn eigen instrctrice is daar zelf héél erg mee bezig.
regelmatig organiseerd ze clinics van goede en bekende amazones, eigenlijk om ons scherp te houden, maar ook zichzelf.
Andere instructeurs lossen iets misschien net weer iets anders op en alles wat je mee wilt pikken, dat gebruik je, super toch?

Hoe staan jullie hier tegen over?

Angelaa2

Re: Is jou instructeur nog "fris"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:10

Mijn instructrice probeert er bij mij eerst een goede basis in te rijden, en ze weet welke dingen ze wil oefenen als ze er is.
Hoe ze verder thuis is etc. weet ik niet Knipoog

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:12

Ik heb mijn oog laten vallen op iemand, die gigantisch fijn les kan geven, en zelf ook mee doet aan clinics en derg, ze heeft fase 4 van de orun afgeleerd. En heeft met haar vorige paard zzl gereden, nu wil ze weer van voor af aan beginnen met een jong ding.

Ik wil haar omdat ze alles bij houd, echt op het complete plaatje let met rijden. Niet met moderne nieuwe dingen mee gaat waar zij het dus echt niet mee eens is. En ze erg vriendelijk voor paard en ruiter is. Geduldig zeg maar.

Heb wel eens andere lesgevers gehad....Die hun eeuwenoude manier blijven handhaven...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 21:28

_Zsazsa_ schreef:
Heb wel eens andere lesgevers gehad....Die hun eeuwenoude manier blijven handhaven...

Dit is precies wat ik bedoel!
Niks mis met een eeuwenoude manier, maar als je altijd hetzelfde blijft doen zal je verslappen!
En dat is nou net wat wij niet willen. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:36

Mijn instructeur heeft gewoon zo'n bunch ervaring... als de ene manier niet lukt dan leg ik dat voor en dan is er altijd wel een alternatief. Ik heb geen klagen. Geen idee of hij het 'update' of dat het gewoon opgedane kennis van jaren en jaren is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:14

Urielle schreef:
Mijn instructeur heeft gewoon zo'n bunch ervaring... als de ene manier niet lukt dan leg ik dat voor en dan is er altijd wel een alternatief. Ik heb geen klagen. Geen idee of hij het 'update' of dat het gewoon opgedane kennis van jaren en jaren is.

Ik denk ook dat daar niks mis mee is. Neem John Swaab, best al een oudere man en geeft les volgens het klassieke systeem maar de paarden die ik in de ring krijg " van zijn hand zeg maar " zijn allemaal superfijn en mooi in de aanleuning, staan zeer correct aan de hulpen en het geheel straalt harmonie en rust uit.
Dit in tegenstelling tot veel Laag, rond en diep instructeurs waarvan het vaak opvalt dat de paarden niet correct in de aanleuning zijn, vaak achter de loodlijn, zuur in de aanleuning en orenspel, vaak tegen de hulpen en niet mooi in balans op de eigen benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:16

Wij hebben bij onze vereniging een keer een clinic speciaal voor de instructeurs georganiseerd. Ze mochten een stukje lesgeven en ook zelf rijden en daar tips bij krijgen. Dat was een hele leuke manier om bij te leren voor hen Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:20

@Suzanne Maar ik weet zeker dat je ook wel "zure" paarden in de ring krijgt die ook volgens het "klassieke systeem" lessen, toch? Volgens mij is John Swaab ook een erg bekende naam in paardenland, denk ook wel dat er veel minder begaafde instructeurs rondlopen die de LDR methode toepassen maar die op de klassieke wijze ook niet zo sterk zouden zijn.

Mijn laatste instructrice was nog volop in de sport en zelf aan het lessen en hogerop aan het komen. Dus volgens mij was die nog wel fris!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:16

Suzanne F. schreef:
[ Neem John Swaab, best al een oudere man en geeft les volgens het klassieke systeem maar de paarden die ik in de ring krijg " van zijn hand zeg maar " zijn allemaal superfijn en mooi in de aanleuning, staan zeer correct aan de hulpen en het geheel straalt harmonie en rust uit.

En in de losrijdbaan allemaal strak in de witte bandages... Haha! Altijd leuk om te zien... Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:53

Ja hoor, ze duikt zo vaak mogelijk het zwembad in, wist ze me woensdag te vertellen *LOL*

Ja, ze is zeker nog fris en probeert constant zoveel mogelijk dingen te lezen en ook te bekijken. Niet alles is haar ding, maar ze staat zeker open voor nieuwe dingen en ontwikkelt zich nog steeds Lachen

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:59

Urielle schreef:

Hier hetzelfde, idd meerdere wegen die naar Rome leiden zeg maar. Ik ben in ieder super tevreden met mn instructie Haha!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:31

Mijn instructrice heeft gewoon ontzettend veel paarden gereden en de meeste naar Z niveau of nog ietsje meer. Daarnaast rijdt ze zelf nog steeds fanatiek wedstrijden en lest ze regelmatig. Ik vind het ook wel leuk om te merken dat als ze pas weer gelest heeft ze extra fanatiek lijkt en soms ook weer nieuwe dingetjes heeft. Wel zijn dat altijd dingen die al bij de huidige manier van trainen passen, en een aanvulling zijn op.
Het lijkt me niks om iedere keer als je instructeur weer naar een of andere clinic is geweest iets anders te moeten doen (dat hoor je ook weleens).

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:47

Mijn mening is nog steeds dat er geen ''1 manier'' van lesgeven/rijden bestaat!
Veel instructies hebben ''een manier'' van lesgeven, en dit werkt niet voor ieder paard!
Hierdoor lopen veel combinaties vast, of gaan zelfs achteruit.
Een goede instructie kijkt elke les weer opnieuw (al les je er al jaren) hoe de combinatie er aan toe is en wat ze nodig hebben deze les!
Ik heb iig gelukkig zo'n instructeur, geen vaste manier van les geven, maar elke week wat anders.
Dus ja, ik heb wel een ''frisse'' instructeur Knipoog

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:59

Ik heb ook een super instructrice! Zelf leren en door blijven geven! Dat is heel fijn, daarnaast is zij ook jury. Ze orienteert zich breed en betrekt nieuwe inzichten ook tijdens de lessen. Dat maakt dat je altijd tot prettige oplossingen kan komen. Ik voel me daar heel goed bij en mijn paard ook :-D

Dus ja.. 'fris' is ze zeker!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:46

Ik ben ook pas van instructeur veranderd omdat ik soms het gevoel had dat ik bleef hangen en dan hoeft de instructeur niet perse slecht te zijn.
Als je een tijd bij iemand lest kan de sjeu er een beetje af zijn.
Nu les ik weer bij iemand die me zeer wakker houd Vork en daar leer je toch weer andere dingen van.
En je blijft wakker fris Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:50

Urielle schreef:

Hier idem, past manier a niet bij het paard ( of de ruiter Knipoog ) dan proberen we het gewoon op een andere manier. Pas nog een aardige ommezwaai gemaakt in training ( mede dankzij een eye-opener door HAW Haha! ) en toen samen naar een methode gezocht die beter werkte. Die hebben we toen gevonden en we schieten weer vooruit.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:53

roanda schreef:
Veel instructies hebben ''een manier'' van lesgeven, en dit werkt niet voor ieder paard!
Een goede instructie kijkt elke les weer opnieuw (al les je er al jaren) hoe de combinatie er aan toe is en wat ze nodig hebben deze les!
Ik heb iig gelukkig zo'n instructeur, geen vaste manier van les geven, maar elke week wat anders.

Als je goed leest staat dat er ook niet, ik zeg juist dat mijn instructrice geregeld met nieuwe 'dingetjes' komt. Alleen nieuwe aanvullende dingen moeten wel passen bij de manier van trainen van zowel de combinatie als de manier van lesgeven van de instucteur. Het moet wel consequent zijn, dezelfde uitgangspunten hebben en hetzelfde doel nastreven. Paardrijden moet simpel en duidelijk blijven voor zowel ruiter als paard. Een goede intructeur gaat altijd uit van een bepaalde basis waar altijd op terug te vallen is. Na 3,5 jaar lessen bij mijn instructrice kom ik er iedere keer als een bepaalde oefening weer achter dat het echte probleem weer in die basis zit. Als mijn paard dan halverwege de les weer vlug aan het been, nagefelijk op twee teugels en los door zijn lijf is, lukt de rest ook wel.

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:10

Fleurtje100 schreef:
roanda schreef:

Als je goed leest staat dat er ook niet, ik zeg juist dat mijn instructrice geregeld met nieuwe 'dingetjes' komt. Alleen nieuwe aanvullende dingen moeten wel passen bij de manier van trainen van zowel de combinatie als de manier van lesgeven van de instucteur. Het moet wel consequent zijn, dezelfde uitgangspunten hebben en hetzelfde doel nastreven. Paardrijden moet simpel en duidelijk blijven voor zowel ruiter als paard. Een goede intructeur gaat altijd uit van een bepaalde basis waar altijd op terug te vallen is. Na 3,5 jaar lessen bij mijn instructrice kom ik er iedere keer als een bepaalde oefening weer achter dat het echte probleem weer in die basis zit. Als mijn paard dan halverwege de les weer vlug aan het been, nagefelijk op twee teugels en los door zijn lijf is, lukt de rest ook wel.

ik reageerde ook niet op jouw berichtje, maar gewoon in t algemeen Knipoog

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:07

Ik zie hier verschillende mensen uit mijn omgeving reageren en ik heb een vraagje.
We hebben momenteel een fijne instructrice maar het is mogelijk dat zij niet voor heel lange tijd is omdat ze voor ons toch relatief ver moet rijden. Mocht zij ooit wegvallen, mag ik jullie dan eens meer informatie vragen over jouw instructrice? En wat betaal je haar?
Het komt mij over dat jullie het over mensen hebben die ook bij ons zouden kunnen passen.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:11

Mijn instructeur is al over de 60 maar nog super ''fris''. Hij leest alle vakbladen, houd de paardensport op tv en ook via internet bij qua evenementen en is pas geleden zelf nog naar het buitenland geweest om naar verschillende trainingmethode's te kijken, waar hij dan z'n eigen ding uit meepakt.
Ik persoonlijk vind dat ook zeer belangrijk, er zijn altijd meer wegen naar Rome en ieder paard is verschillend dus hoe breder een instructeur georiënteerd is hoe beter

Stefanie824

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:46

Bij ons op stal word er les gegeven door een vrouw die zelf in honderd jaar al geen les meer heeft gehad!

Volgens mij klopt dat niet! Daarbij houdt ze er vreemde technieken op na...

Dus ik ben bij iemand anders gaan lessen! Mijn instructrice is top! En ze rijd zelf ook top!

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:17

Ik heb een eigen paard en sta gestald op een manege, daarom rijd ik in een groepsles. Er zijn 2 instructrices op de manege. Eerst reed ik bij eentje die erg prestatiegericht les gaf, dus op druk rijden. Nu vind mijn paard dat niet zo'n goede methode en word daar erg gespannen van.
Nu les ik bij de andere instructrice en nu gaat het super. Haar instelling is: lukt het vandaag niet, dan probeer je het morgen weer. Mijn paard loopt nu super en ik ben blij dat ik ben overgestapt. Overigens lest mijn istructrice zelf ook nog en rijd nu op Z1 niveau.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:53

Wij hebben ook eerst goed rondgekeken toen we een pony voor mijn dochter kochten. We staan op een pensionstal, zien daar en op verschillende maneges dus heel veel lesgeefmensen en dan ineens zeg je 'Ja, deze past goed bij hen''. Daarna blijf je toch kijken hoe de combinatie zich ontwikkelt en of de instructie mee-ontwikkelt want daar zie je grote verschillen in inderdaad... Ik had vroeger een instructeur van 70 die me ontzettend veel geleerd heeft en altijd inspirerend was. Ik val voor een groot deel daar nog steeds op terug.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:00

Ik heb les met mijn verzorgpony, op de stal waar ze staat van Henri Kruitbosch hij is een keer nederlands kampioen geweest al weer jaren terug maar oke, hij heeft nu een 6 jarig paard waar hij genoeg punten mee heeft voor het ZZ zwaar. Tevens les ik nog bij stal te bokkel, zodat ik zelf niet vast loop maar ook leer van de ervaring van Faust(het paard waar ik meestal op rij, hij heeft Z gelopen en is zeker niet de makkelijkste!). Daar heb ik les van Danielle te Bokkel zij rijdt ZZ zwaar met haar gelderse hengst rubus b. Ik vertrouw er wel op dat ze, ook omdat ze allebei wedstrijden rijden, wel steeds nieuwe dingen leren/tegen komen. Ook lees ik regelmatig dat er weer een bij stal van baalen is geweest voor een cursus, Dus het zit wel snor![b][/b]

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:00

de vrouw waar ik Belle voor bijrijd lest bij Coby van Baalen, haar dochter ook. ze rijden Z1 en Z2.

maar nu hebben ze beide het gevoel dat ze eigenlijk niet meer vooruit komen, wat toch eigenlijk vreemd is aangezien Coby van Baalen een berg aan ervaring heeft en zelf ook heel hoog rijd/heeft gereden.

nu lessen ze sinds kort bij Sander Marijnissen en die geeft weer frisse wind en ik zie aan het rijden van de dochter dat ze nu weer met sprongen vooruit gaat!