HELP! Wondjes door vliegen en horzels! Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

HELP! Wondjes door vliegen en horzels! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:33

Mijn paard heeft sinds 2 weken geleden wondjes op ze hoofd, hoogstwaarschijnlijk door dat hij gestoken is door de horzels.
Het waren eerst gewoon een kale plekken zonder haar met in een midden een soort klein rondje (waarschijnlijk is hij daar dus geprikt).
Eerst had ik er niks aan gedaan omdat er geen wondje zat oid. Ik had verwacht dat er vanzelf haar zou teruggroeien. De andere plekjes zijn dichtgegroeid, maar 1 is nu een wondje geworden.
Daarna kwam er een klein wondje, daar heb ik uierzalf opgedaan en toen kwam er een mooi korstje op dus ik had goede hoop dat het zou genezen.
2 dagen later hangt dat korstje helemaal los en is de wond (inmiddels groter geworden, ik denk 4 bij 1 cm. En dr zaten allemaal vliegen op dus waarschijnlijk is daardoor dat korstje los gaan zitten.
Nu heb ik er eerst jodium opgesmeerd, eromheen vliegenspul (niet op de wond zelf) En daarna uierzalf op de wond zodat de vliegen er weer niet op gaan zitten en zodat het soepel blijft.

Weten jullie wat ik nog kan doen zodat er geen vliegen op de wond gaan zitten? Want die uierzalf helpt maar een paar uur. De wond zit net onder z'n vliegenkap.

Leonieke

Re: HELP! Wondjes door vliegen en horzels! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:57

Ik zal ervoor zorgen dat de rand van de vliegenkap er niet tegenaan kan schuren. Op die manier gaat het alleen verder irriteren.
Verder zou ik er geen uierzalf op doen. Hierdoor sluit je de huid wat af en wordt het alleen maar vet. Dit heeft geen ontsmettende werking. Wij hebben hele goede ervaring met Calendula GEL (geen zalf, maar echt gel). Betadine zalf is ook altijd goed.
Vliegenspray zou ik even niets mee doen rondom de wond.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 17:09

We hebben nu een soort lapje vastgeknoopt aan de vliegenkap en die hangt er dus voor, zodat de vliegen er niet op kunnen zitten en dan smeer ik er dagelijks betadine op. Dit lijkt nu toch een goede oplossing, hopelijk gaat het zo over......

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:47

Horzels prikken niet, die leggen alleen eitjes.
Is het geen exceem? Of een schimmel? Misschien kan wassen met Imaverol een oplossing zijn.
Van een gewone daas of vlieg krijg je in de regel geen wondjes waar het haar rondom weg is. Dan moet er een andere oorzaak zijn.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:49

Misschine zijn het mijten? Mijn paard had heel veel kleine wondjes aan het been, veroorzaakt door mijten.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:37

Lijkt mee een goede oplossing. Ik hoop ook voor je paard dat het snel over is.

Dazen kunnen wel degelijk een wondje achter laten bij een steek. Als deze steek "wond" gaat ontsteken kunnen ook heel goed de haren gaan uitvallen door de ontsteking.

Andere dingen zijn natuurlijk ook mogelijk, maar met Betadine of Calandula pak je al heel veel dingen aan.

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:39

ikgebruik op wondjes altijd calendula zalf. Gewoon zon mensentube. werkt perfect, heelt heel erg snel en de harne groeien weer snel terug. Dat werkt misschien beter dan betadine (ontsmet voornamelijk) of uierzalf (verzacht voornamelijk).

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:45

Het lijkt zo goed te gaan, nu de vliegen er niet meer bij kunnen.
als het maandag nog niet beter is dan ga ik eens kijken voor die Calendula zalf/gel.
Waar koop je dat?

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:30

Hee Tessa
Dat kun je gewoon bij de drogist halen, kruidvat ofzo.
Het is een geel doosje met een tubetje erin van vsm, het heet dan alleen calendulan maar dat maakt verder niet uit :p

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 22:01

okee dankje Haha!

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:50

Golan schreef:
Hee Tessa
Dat kun je gewoon bij de drogist halen, kruidvat ofzo.
Het is een geel doosje met een tubetje erin van vsm, het heet dan alleen calendulan maar dat maakt verder niet uit :p

calendulan, dat klopt Pling bij kruitvat klopt ook Pling

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:53

Mijn paard heeft alleen een open plekje (ook door een horzel steek). Het zit op zn wang. Moet ik hier ook iets aan doen?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 17:10

zou het wel doen anders wordt het groter, was bij die van mij ook

Heb nu trouwens de Calendula zalf gekocht, hopelijk helpt het Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:53

Die calendulan zalf helpt goed, de wondjes zijn nog niet weg maar worden wel steeds kleiner Lachen
bedankt voor de tips Lachen