Wat als vriendschap tussen 2 paarden te ver gaat?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperDonkey

Wat als vriendschap tussen 2 paarden te ver gaat?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:36

Hallo ik hoop echt dat iemand mij kan helpen....

Ik heb sins ongeveer 2 weeken een haflinger uit suedtirol, Erg mooi beestje. Ben heel goed mee begonnen, ze was erg braaf tijdens het rijden en het poetsen, ze was wel levendig maar daar hou ik wel van. Haha!
Ik heb nog 2 andere paarden, een Arabische merrie en een bosnische ruin.
Het was wel ff. moeilijk toen Gerti, de haflinger erbij kwam.De arabische merrie, jinah had haar zelfs na een week op een been geschopt dicht bij de pees en het was heelemaal opgezwollen.De DA is gekoomen en nu gaat het al weer goed.Maar het probleem is nu een ander Jinah en Gerti zijn onafschijdelijk geworden.Vriensdschap tussen paarden is normaal wel een geod teken en het is altijd ontroerend als een paard naar zijn vriendje hinnikt als deze aleen word weggelijd, en het is ook mooi te hooren hoe uitbundig dit vriendje weer word begroed bij zijn tuiskomst. Vork
Er zijn zelfs wedstrijdpaaren die niet zonder hun vriendje naar een wedstrijd gaan, deze blijft dan wel achter in de trailer, maar toch word deze aanwezighijd gevoeld.Ja inderdaat ik heb al een heele boel gelezen over dit onderwerp Haha! Knipoog
Maar nu is mijn probleem dat de vriendschap tussen mijn 2 paardjes een beedje te ver gaat naar mijn zin.Jinah kan ik makkelijk wegleiden, maar als jinah weggaat word Gerti gewoon gek.Ze hinnikt zo hard als ze kan en begint te schoppen en te stijgeren springt in het rond als een stuiterbal Rolleyes Het kan gewoon niet meer zijn Gisteren liep ze zomaar door maar liefst 3 electrische draaden door Nors opkijken Gestoord
Dus begrijpen jullie wel dat dit nu net eventjes te ver gaat Scheve mond Ik ga soms ook rijden met jinah en gerti en een vriendin. als ik dan gerti wil laaten stil staan terwijl jinah verder gaat begint ze wild te stijgeren en te schoppen en probeerd ze mij in de struiken te gooien. ik was dan nog lekker zonder zadel ook. ben gelukkig wel blijven zitten maar wat nu hé Verward Verward
Als ik ze in 2 aparte wijdes steek hinikken ze van ver naar elkaar en rennen ze alebij de heele tijd heen en weer...Gerti zit wel samn met tobruk de bosniak maar hoewel ze geen heeken aan elkaar hebben zijn ze nu ook niet echt vrienden... Rolleyes Ik zou niet willen dat ze depresief worden maar toch wil ik ze liever schijden omdat Jinah echt wel een beedje een slechte invloed op gerti heeft.Jinah probeerd meestal weg te loopen in de wijde als je haar komt haalen voor eenritje en nu begint gerti dat ook te doen hoewel ze in het begin altijd blij naar je toe kwam draaven om een ritje te kunnen maaken saamen Verdrietig Dat is nu net zo mooi hé als je een paard hebt dat graag met je saamen werkt, eentje dat nooit zin heeft om iets te doen is een beedje frustreren, wil niet dat gerti zo wordt... Huilen
A.U.B HELP MIJ !!!!!!!!!!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Wat als vriendschap tussen 2 paarden te ver gaat?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:40

Als ik dit zo lees heb je voorlopig maar 1 oplossing: Ze een hééééél eind uit elkaar halen. Ik dacht nog even dat het onzekerheid van de haf was om alleen achter te blijven, maar begrijp van je dat ze niet alleen in de wei achterblijft.
Uit elkaar halen dus en voorlopig niet weer bij elkaar, net zoals je een veulen afspeent van de moeder zeg maar. Als het beter gaat kan je ze weer wat dichter bij elkaar doen, maar denk dat je ze beter niet meer samen in 1 wei kan zetten.

Succes er mee, wel een vervelend probleem!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:44

Ik lees mee! Herken dit probleem..

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:47

ik ga er helemaal in mee, zet ze een mega eind uit elkaar. zodat elkaar niet kunnen zien (en eigenlijk ook niet kunnen horen, maar dat is vaak nogal lastig.)
En anders als je gaat rijden met de een (die wel mee wilt) dan zet je de ander in een goed afgesloten box waar hij/zij niet uit kan springen en waar geen scherpe randen in zitten
Maar succes ermee!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 00:16

Kan je het achterblijvende paard niet binnen zetten?????

Ik heb zelf 4 jaar lang 2 paarden gehad. Deze gingen meestal apart weg, zeg maar. Het achter blijvende paard werd helemaal gek. Deze werd op stal gezet en was vaak natter als het paard wat gewerkt had.(buiten laten was onmogelijk, braken overal uit) Hun buitenboxen stonden naast elkaar. Ze konden elkaar door de tussenwand(van tralies) gewoon zien en ruiken en aanraken. Als de smid of da kwam, kon het betreffende paard alleen voor de andere paardenbox gebonden worden, anders werd deze helemaal gek.
Bij wedstrijden, in het begin 1 paard op de trailer laten staan en de ander in de ring. Geen succes, beide flink overstuur en ringpaard niet bij de les(wedstrijd Haha! ). Toen 1 paard thuisgelaten en later vlug opgehaald. OOk geen succes, het paard wat het langst was thuis gebleven was zo overstuur, dat deze geen wedstrijdje kon rijden( gewoon onderling op plaatselijk manege hoor, geen hoogstandjes Knipoog )

Toch reed ik ze gewoon ieder om de beurt van huis uit. Dat was geen probleem voor het paard dat wegging?? Alleen voor de achter blijver.( Gingen ook wel regelmatig samen op pad naar het bos. Ik maakte er dan een sport van om in het bos, twee verschillende routes te rijden......Maar oh, oh, wat werden de paarden daar gek van).

Dit heeft 4 jaar lang zo geduurd en is nooit overgegaan. De paarden wenden er nooit aan, zoals ik gehoopt had.

Verlatings angst heet dat geloof ik. Het gaat alleen maar over als ze elkaar niet meer zien en horen denk ik. Dus echt helemaal uit elkaar zijn. Huilen

( Ze zijn nu vooraltijd samen in de eeuwige groene weiden, althans in mijn gedachten Knipoog )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:03

Je hebt gertie pas twee weken, begrijp ik. Het paard is uit zijn vertrouwde omgeving in een volkomen vreemde omgeving met vreemde mensen en vreemde paarden gezet. Niet vreemd dat zijzich dan vastklampt aan degene die hem blijkbaar een gevoel van veiligheid geeft. Dat is het eerste wat een paard zoekt; veiligheid. Ik zou haar de kans geven om goed aan haar nieuwe omgeving te wennen en aan jou. Veel grondwerk met haar doen, in het begin dicht bij Jinah, zodat je een band met haar kunt opbouwen en haar zelfvertrouwen kunt bevorderen. HOu er rekening mee dat dit bij sommige paarden lang kan duren (bij onze draversmerrie een paar maanden) Maar als je haar de tijd geeft, krijgt ze vanzelf vertrouwen in jou en haar nieuwe omgeving en wordt ze vanzelf rustiger (al kan ze het moeilijk blijven vinden als haar steun en toeverlaat weggaat- maar dan is het wel hanteerbaar) Geef dit paard de tijd en wat ik het allerlaatste zou zijn is haar weghalen bij het enige paard waar ze zich veilig voelt. De verhuizing op zich was blijkbaar voor haar al erg beangstigend en vol stress. Als je Jinah weghaalt bezorg je haar opnieuw veel angst en stress want ze is gewoon nog hartstikke bang in haar nieuwe omgeving.
Geef haar de tijd om te wennen (mensen willen en verwachten soms zo veel en zo snel vanalles van een nieuw paard. Blijkbaar is niet iedereen zich bewust van de impact die een verhuizing naar een nieuwe eigenaar op paarden, gevoelige paarden in het bijzonder, kan hebben)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:05

ps. ze krijgt sneller vertrouwen in je als je haar niet meteen dwingt om weg te gaan bij Jinah. Juist haar in het begin dicht bij haar beschermster te trainen, zodat ze niet geforceerd wordt om in het diepe te springen, kan haar zelfvertrouwen sterken. Je krijgt zelf ook meer zelfvertrouwen als je iets leert omdat je alleen wordt aangemoedigd en het uiteindelijk zelf doet, dan wanneer iemand je dwingt.

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 09:54

Ik geloof niet dat ze probleemen heeft omdat ze van eigenaar verwisseld heeft. ze heeft niet zon depri periode gehad toen ze hier pas was, de meeste paarden hebben dat wel als ze van eigenaar gewisseld hebben.Ik het begin kon ik Jinah gewoon wegleiden en Gerti keek niet eens op...En toen ze nog niet zo'n vriendschap met Jinah had was grondwerk geen probleem Ze liep zo ans een hondje achter je aan.Eigelijk gaat het mij ook veel om Gerti's uitstekende caraker dat verlooren gaat nu.Paarden neemen veel caracter van elkaar over, wil apsolut vermijden dat Jinah te veel met geri omgaat.Ookal omdat jinah nooit uit eigen wil eens wat heen en weer rent Gerti vroeger wel maar nu ze bij jinah stond staat ook zij bijna de hele dag stil...

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 09:58

Ook dat van de box is onmogelijk omdat wij geen gesloten box hebben...Ik heb nu trouwens gedacht om 2 groepen te maaken 1 met mijn 2 ezels en jinah en de andere met tobruk en Gerti.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:03

Eerst had ze nog geen maatje en nu heeft ze vriendschap gesloten.
Toen ik mijn 2e paard er bij kocht had ik ook de grootste problemen om ze bij elkaar weg te halen ik moet zeggen dat het nu steeds minder word al zijn we pas 5 maanden verder.
Alleen de weg op is geen optie ze lopen gewoon niet ik haal ze vaak allebij tegelijk naar binnen en er word er in ieder geval 1 opgesloten als ik wat met de ander ga doen.
Ik zou het persoonlijk een aantal maanden aankijken en daarna actie ondernemen maar goed dat is natuurlijk aan jou.

xFlemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:11

Lalidan schreef:
Als ik dit zo lees heb je voorlopig maar 1 oplossing: Ze een hééééél eind uit elkaar halen. Ik dacht nog even dat het onzekerheid van de haf was om alleen achter te blijven, maar begrijp van je dat ze niet alleen in de wei achterblijft.
Uit elkaar halen dus en voorlopig niet weer bij elkaar, net zoals je een veulen afspeent van de moeder zeg maar. Als het beter gaat kan je ze weer wat dichter bij elkaar doen, maar denk dat je ze beter niet meer samen in 1 wei kan zetten.

Ja mee eens, Maar echt lastig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 05:16

mnkortleve schreef:
Eerst had ze nog geen maatje en nu heeft ze vriendschap gesloten.
Toen ik mijn 2e paard er bij kocht had ik ook de grootste problemen om ze bij elkaar weg te halen ik moet zeggen dat het nu steeds minder word al zijn we pas 5 maanden verder.
Alleen de weg op is geen optie ze lopen gewoon niet ik haal ze vaak allebij tegelijk naar binnen en er word er in ieder geval 1 opgesloten als ik wat met de ander ga doen.
Ik zou het persoonlijk een aantal maanden aankijken en daarna actie ondernemen maar goed dat is natuurlijk aan jou.

Ben het hiermee eens. Natuurlijk is het nu lastig, maar bekijk het van de kant van de paarden. Is het eerlijk om de paarden een hechte vriendschap te ontzeggen, omdat het nu ongemakkelijk voor jou is? Vriendschap is voor paarden heel belangrijk.
Ik praat niet zomaar erop los. Onze merrie en ruin kunnen ook niet zonder elkaar, al is het in de loop van de maanden wat beter hanteerbaar geworden.(we hebben de merrie vanaf 2 februuari) Die twee uit elkaar halen is het laatste wat ik zou doen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:53

Wat hier boven staat had ik zelf kunnen schrijven ik ben het er helemaal mee eens bij mij is het ook exact zo en ik zou ze ook niet uit elkaar halen omdat het voor mij nu eenmaal makkelijker zou zijn.

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 16:31

mnkortleve schreef:
Wat hier boven staat had ik zelf kunnen schrijven ik ben het er helemaal mee eens bij mij is het ook exact zo en ik zou ze ook niet uit elkaar halen omdat het voor mij nu eenmaal makkelijker zou zijn.

Ja vast das makkelijk te zeggen.Maar ik ben echt niet van plan om nog een tweede paard met een asociaal karakter te houden.Dan heb ik er voor de rest van mijn leeven last van.Een goed paard is iets wat ik echt niet van plan ben om te laaten verprutsen. Nors opkijken
Ze is een paard dat graag werkt, dat direct naar je toekomt in de weide, tot op het moment dat ze haar beste vriendinnetje ziet, dan kun je er niets meer mee aanvangen, dan wordt ze net zo asociaal, lui en koppig als Jinah.Ik zet ze uit elkaar niet omdat dit makkelijker is voor mij maar omdat het beter is voor het paard en voor de mensen die met haar moeten omgaan.Zoals al gezegt ga ik soms eens een stukkje met bijde paarden rijden en met een vriendin op Jinah, ik moet dan wel een paard hebben dat betrouwbaar is en naar mijn comando's luistert.Een paard dat dan begint te bokken en stijgeren is niet betrouwbaar dus.Het spijt mij ook erg voor hun Ach gut Maar ik moet ze wel uit elkaar houden nu...Ik weet nog niet of ik ze nu heel ver van elkaar moet zetten of dat het beter is dat ze elkaar nog kunnen hooren en zien Verward

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 16:51

xFlemming schreef:
Lalidan schreef:

Ja mee eens, Maar echt lastig.

Ja mischien is dit inderdaad het beste, het moet mij op een of andere manier wel lukken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:50

SuperDonkey schreef:
Ik zet ze uit elkaar niet omdat dit makkelijker is voor mij maar omdat het beter is voor het paard en voor de mensen die met haar moeten omgaan.

Eerlijk gezegd zie ik niet in dat dit beter zou zijn voor het paard. Ik hou het toch op makkelijker voor de mens. Maar ik vind het wel erg jammer dat je die conclusie nu al trekt, gezien paarden 3 maanden tot 2 jaar nodig hebben om helemaal te aclimatiseren op een nieuwe plek en het helemaal niet zo hoeft te zijn dat het moeilijke gedrag blijft. Bij onze eigen merrie konden we de eerste maand nauwelijks bij komen. Nu is ze superlief en weer helemaal zichzelf, maar dat heeft ook maanden geduurd.

Persoonlijk ben ik meer een voorstander van de band met Jinah verbeteren zodat zij prettiger in de omgang wordt en voorlopig geries vertrouwen sterken en de rangorde vastleggen door veel grondwerk. Dan heb je straks twee gelukkige paarden.
Maar dat is mijn mening en ik begrijp dat je er anders over denkt.
Dat kan natuurlijk. Daarom zal ik mij er verder niet mee bemoeien....

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:44

liljebo schreef:
SuperDonkey schreef:
Ik zet ze uit elkaar niet omdat dit makkelijker is voor mij maar omdat het beter is voor het paard en voor de mensen die met haar moeten omgaan.

Eerlijk gezegd zie ik niet in dat dit beter zou zijn voor het paard. Ik hou het toch op makkelijker voor de mens. Maar ik vind het wel erg jammer dat je die conclusie nu al trekt, gezien paarden 3 maanden tot 2 jaar nodig hebben om helemaal te aclimatiseren op een nieuwe plek en het helemaal niet zo hoeft te zijn dat het moeilijke gedrag blijft. Bij onze eigen merrie konden we de eerste maand nauwelijks bij komen. Nu is ze superlief en weer helemaal zichzelf, maar dat heeft ook maanden geduurd.

Persoonlijk ben ik meer een voorstander van de band met Jinah verbeteren zodat zij prettiger in de omgang wordt en voorlopig geries vertrouwen sterken en de rangorde vastleggen door veel grondwerk. Dan heb je straks twee gelukkige paarden.
Maar dat is mijn mening en ik begrijp dat je er anders over denkt.
Dat kan natuurlijk. Daarom zal ik mij er verder niet mee bemoeien....

Ja ja dat zeker wel maar ik geloof dat de situatie hier niet helemaal duidelijk is.
Jinah is een oud paard met artrose, voor haar is het normaal dat ze op somige daagen geen zin heeft om te werken.Maar bij Gerti niet.En ik heb met jinah eigelijk voor de rest een heel goede band. op de daagen dat het haar beter gaat rij ik haar zonder zadel en zonder touwhalster, gewoon met een touwdje rond de nek.Dan heb ik een zeer goede band met haar, maar ze blijft een oud paard die al bij verschillende eigenaars is geweest en dan ook niet altijd even geod behandeld is geweest en ze zal altijd een paardje blijven dat liever aleen is.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:56

Waarom vraag je eerst hulp aan anderen terwijl je eigenlijk al weet wat je wil gaan doen???
Ik sluit mij aan bij de mening van liljebo maar goed wie zijn wij.
Ik heb mijn mening ook gegeven en ik zal me er ook niet meer mee bemoeien.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:18

Ik heb pas een soortgelijk probleem gehad. Mijn merrie en de merrie van een vriendin van me zijn erg aan elkaar gehecht. In eerste instantie hartstikke leuk, de paarden staan fijn samen buiten en hadden een stal naast elkaar. Totdat mijn merrie plotseling een soort van verlatingsangst kreeg... Mijn merrie was gewoon niet meer weg te krijgen van de merrie van mijn vriendin. Als haar buurvrouwtje op stal achter bleef wilde ze het liefst haar stal niet uit. Als de merrie van mijn vriendin wegging en zij bleef alleen achter dan brak ze haar halve stal af...

Op een gegeven moment vond ik het genoeg geweest en heb ik mijn merrie in een andere stal gezet een eind van haar vriendinnetje af. Inmiddels gaat het veel beter, mijn merrie is veel rustiger geworden op stal. Ze staan overigens nog wel samen buiten, dit gaat prima.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:24

dit is nou wat je noemt: verlatingsangst.. pb _micha_ hier op bokt maar eens. Haar paard had door verlatingsangst over de stal proberen te springen en had zo een hele rats over zijn been heen gevolg: hechtingen, een hele tijd niet rijden, en elke dag een andere kleur verbandje..
Of toen er een nieuwe arabische merrie bij ons op stal kwam: zij en mijn merrie waren onafschijdelijk want mijn merrie was haar beschermengel tegen de rest van de kudde: haalde je dus J'Aimy uit de wei, dan kwam Carifa er achter aan.. (rats door de draad heen..)

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 04:12

Ha dus eindelijk iemand die hetzelvde heeft meegemaakt.mnkortleve, je hoeft echt niet boos te worden hoor.Toen ik dit topic plaatste wist ik echt niet meer wat te doen, en nog steeds hoor ik graag van de anderen hoe zijzelf met dit probleem omgaan.Ik probeer het nu te doen zoals xFleming me aangeraaden heeft.Het is allemaal niet zo makkelijk hoor ik heb ondertussen al weer eens 50 euro uitgegeven voor het repareren van de wijde, door 3 elektrische draaden en 1 eizerdraad heenloopen is voor mijn gerti nu al heelemaal gewoongeworden, maar niet echt voor mijn portemone.Daarom zit ze nu met Toubruk in de wijde waar we de wilde paarden normaal inzetten, die is helemaal met een ijzeren hek afgezet en ik vind dat het al heel wat beter gaat met haar, als ze wat afgelijd is zal ik overwegen of ik ze weer bij elkaar zet of niet...In iedergeval al bedankt bokkers Lachen

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 06:50

liljebo schreef:
Je hebt gertie pas twee weken, begrijp ik. Het paard is uit zijn vertrouwde omgeving in een volkomen vreemde omgeving met vreemde mensen en vreemde paarden gezet. Niet vreemd dat zijzich dan vastklampt aan degene die hem blijkbaar een gevoel van veiligheid geeft. Dat is het eerste wat een paard zoekt; veiligheid. Ik zou haar de kans geven om goed aan haar nieuwe omgeving te wennen en aan jou. Veel grondwerk met haar doen, in het begin dicht bij Jinah, zodat je een band met haar kunt opbouwen en haar zelfvertrouwen kunt bevorderen. HOu er rekening mee dat dit bij sommige paarden lang kan duren (bij onze draversmerrie een paar maanden) Maar als je haar de tijd geeft, krijgt ze vanzelf vertrouwen in jou en haar nieuwe omgeving en wordt ze vanzelf rustiger (al kan ze het moeilijk blijven vinden als haar steun en toeverlaat weggaat- maar dan is het wel hanteerbaar) Geef dit paard de tijd en wat ik het allerlaatste zou zijn is haar weghalen bij het enige paard waar ze zich veilig voelt. De verhuizing op zich was blijkbaar voor haar al erg beangstigend en vol stress. Als je Jinah weghaalt bezorg je haar opnieuw veel angst en stress want ze is gewoon nog hartstikke bang in haar nieuwe omgeving.
Geef haar de tijd om te wennen (mensen willen en verwachten soms zo veel en zo snel vanalles van een nieuw paard. Blijkbaar is niet iedereen zich bewust van de impact die een verhuizing naar een nieuwe eigenaar op paarden, gevoelige paarden in het bijzonder, kan hebben)

Ja Dit zou goed het probleem kunnen zijn. Mijn 2 merries hadden vroeger totaal niks met elkaar, toen heb ik ze samen een keer naar een vreemde stal gebracht voor mijn vakantie en plots gingen ze beide uit hun stekker als de ander weggehaald werd om gereden te worden. In een vreemde situatie zoeken ze dus inderdaad een houvast op. Misschien, en hopelijk, gaat het dus vanzelf over als ze wat meer gewend is.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:44

Ik ben ook niet boos!!
Ik vind dat je alleen voorbarig ben om ze uit elkaar te halen, maar goed dat is mijn mening.
Mijn merrie heeft ook al heel wat uit gehaald en haar been heeft ook helemaal open gelegen omdat ze over een hek heen wou dat ze dus niet haalde ik heb haar er af moeten laten tillen en ik kan je zeggen dat dat met dik 600kg niet mee valt.
Nu na 4,5 maand al een heel stuk beter gaat ze begint me een stuk meer te vertrouwen en gaat nu wat minder aan mijn ruin hangen eerst kon ik niet zomaar bij haar in de paddock lopen want dat ging echt mis ze viel gewoon aan.
Ik heb hier ook verschillende mensen bij gehad en de ene zegt dominant gedrag en de ander noemt het weer verlatingsangst.
Er zijn paarden die ontzettend lang de tijd nodig hebben om te wennen en zich aan mensen te hechten want soortgenoten zijn nu eenmaal hetzelfde en die zijn makkelijker te begrijpen.
Ik kan haar nog steeds niet longeren en het rijden gaat nog maar matig ik heb duidelijk een merrie die er erg veel moeite mee heeft om te wennen, ik weet dat alle knopjes er op zitten alleen ik moet ze nog vinden en dat gaat lukken het heeft alleen heel veel tijd nodig en misschien is dat bij jou paard ook zo ik heb ook dingen gezien dat ik zeg oliebol hij doet haar na en dat vind ik niet grappig het is minder geworden hij gedraagd zich weer en zij neemt nu zijn kalmte over en zij ziet hoeveel vertrouwen hij heeft in ons en neemt dat weer van hem over er zitten soms slechte dingen bij maar er zitten ook hele goede dingen bij.
Het is moeilijk om het goed te doen je probeer het wel maar het valt soms niet mee.
Als je drastische maatregelen gaat treffen zou ik er niet lang mee wacht anders laat ze bij elkaar staan en kijk over een paar maanden nog eens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 06:48

Onze merrie had vijf maanden nodig om te wennen. Sommige paarden zelfs langer dan een jaar. En tot die tijd klampen ze zich vaak idd vast aan een ander paard voor veiligheid. Dat is dus ook mijn punt. Gertie heeft die veiligheid nog nodig, denk ik.
Als ik veel topics lees, vind ik toch dat paarden soms zo weinig tijd krijgen om te wennen alvorens hun gedrag al wordt beoordeeld. Een verhuizing is voor veel paarden nu eenmaal heel erg ingrijpend.
Ga verder met mnkortleve mee-

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:51

ik heb percies het zelfde gehad en als paarden een vriendschap hebben gaat dat niet snel meer over. je kan ze uitelkaar halen maar wel dat ze in elkaar gezichtsveld staan dat heb ik ook gedaan en toen kon ik wel weer alleen gaan rijden met eentje.