Hoe kan ik mijn zusje gerust stellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

Hoe kan ik mijn zusje gerust stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 07:09

Hoi,

Ik heb geen idee of dit topic goed staat, maar als het fout staat, verplaats hem gerust!

Mijn zusje (14) is samen met mijn Pa en andere zusje op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Ze zijn afgelopen zaterdagochtend vertrokken en komen zaterdag as 's avonds laat weer terug. Nou is het zo, dat ik (17) op dit moment ons paard (Noble) verzorg (voeren, rijden, longeren, alles --> en dat gaat heel goed!). Normaal, als zij gewoon thuis zijn, is zij degene die het meest met Noble doet. Dat zij dan het meeste doet komt omdat ik minder "goed" ben als haar met paarden, maar zij geeft mij ook geen kans om het te beter leren zeg maar. Ik heb hun tot nu toe iedere dag gesmst over noble: "Ben net met hun buiten gaan rijden, ging erg goed!", "Noble staat vanavond op stal, want het gaat hier bliksemmen, en dat vind ik niet prettig"...

Nou kreeg ik vannacht een smsje van haar rond 4 uur. "Ik voel me hier niet prettig, maar durf het niet tegen pa te zeggen". Ik heb haar terug gestuurd: "Wat is er dan aan de hand? Als het om Noble gaat, het gaat hier gewoon goed hoor! Als je wilt, kunnen we straks wel even bellen" Nou is zij zoiezo nooit zo'n vakantiemens geweest, maar ik denk dat ze nu gewoon terug wil, omdat ze Noble mist. Ook is dit de eerste keer dat ik niet meer mee ga, en normaal gesproken trekken wij samen op. Dit is ook de eerste grote vakantie dat wij een paard hebben, dus misschien wel extra spannend voor haar (en mij). Maar buiten dat ze heimwee heeft naar Noble heb ik het vermoeden dat ze mij niet helemaal vertrouwd met Noble, terwijl daar eigenlijk geen reden voor is. Ik heb dan misschien nooit verzorgponys gehad zoals zij, maar ik kan toch echt wel rijden. Misschien minder goed als haar, maar dat doet er niet toe. Ook weet ik echt voldoende af om zo'n week vol te kunnen houden. En stel dat er iets gebeurt: genoeg mensen die ik eventueel zou kunnen bellen.

Nou ga ik dus vanmiddag met haar even bellen, maar ik vroeg me af of iemand nog wat tips heeft om haar gerust te stellen dat hier alles goed gaat en dat ze over 5 nachtjes al weer thuis is, want eigenlijk weet ik helemaal niet wat ik moet zeggen. Ik ben bang dat als ik te veel ga zeggen dat ik "lekker met Noble ben gaan buiten rijden en dat dat zo leuk was" en "hier bliksemt het, en daarom zet ik Noble 's nachts op stal, voordat er iets gebeurt" een beetje op een negatieve manier gaan inwerken.. Dus een paar tips zouden welkom zijn.. Lachen

Alvast bedankt!

risky

Re: Hoe kan ik mijn zusje gerust stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:50

je zusje moet jou gewoon leren te vertrouwen, het lijkt mij dat ze inderdaad gewoon heimwee heeft naar haar paard.

als je haar belt, alleen vertellen dat alles goed gaat, hij goed eet, rijden gaat goed, het weer is wat minder vooral veel regen,
over onweer en andere dingen waar ze zich ongerust over kan maken hou je voor jezelf.

voorbeeld, ik pas nu op een paar paarden van een vriendin van mij en 1 paard heeft zijn achterijzer gedeeltelijk losgetrapt en daarna weer vastgelopen, het metalen lipje stuk nu in de hoef, heb het ijzer losgetrokken en de boel grondig schoongemaakt en ontsmet, ik hou de temperatuur van de hoef en het been in de gaten voor de zekerheid paard , dit vertel ik dus pas als ze thuiskomen om ze niet ongerust te maken

dus alleen vertellen dat alles goed gaat ook al zou het minder gaan

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:57

risky schreef:
je zusje moet jou gewoon leren te vertrouwen, het lijkt mij dat ze inderdaad gewoon heimwee heeft naar haar paard.

als je haar belt, alleen vertellen dat alles goed gaat, hij goed eet, rijden gaat goed, het weer is wat minder vooral veel regen,
over onweer en andere dingen waar ze zich ongerust over kan maken hou je voor jezelf.

voorbeeld, ik pas nu op een paar paarden van een vriendin van mij en 1 paard heeft zijn achterijzer gedeeltelijk losgetrapt en daarna weer vastgelopen, het metalen lipje stuk nu in de hoef, heb het ijzer losgetrokken en de boel grondig schoongemaakt en ontsmet, ik hou de temperatuur van de hoef en het been in de gaten voor de zekerheid paard , dit vertel ik dus pas als ze thuiskomen om ze niet ongerust te maken

dus alleen vertellen dat alles goed gaat ook al zou het minder gaan

Hier ben ik het niet mee eens, ik zou het meer op prijs stellen als ik in dit geval even gebeld zou worden om om advies gevraagd te worden, dan dat ik thuiskom en het dier blijkt toch ineens een hoefzweer opgelopen te hebben (alleen maar omdat jij niet durft/wil bellen)

Maar in geval van ts is er niks aan de hand, dus zou ik gewoon tegen haar zeggen dat ze je moet vertrouwen. Het gaat allemaal goed met het dier, er is helemaal niks om zich zorgen over te maken. Verder zal ze toch zelf moeten ervaren dat ze het met een geurst hart aan jou over kan laten!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:15

jarrah zal even meer uitleg geven, voordat ik meer commentaar krijg wat niet de bedoeling was want ik wou de ts alleen maar helpen met advies,

het is mijn paard geweest tot een dikke maand geleden dus ik ken het paard zeer goed (7 jaar gehad), als ik het niet vertrouwd had dan had ik de smid wel gebeld, het lipje was niet midden in de hoef geschoten maar in het randje wat als gewone slijtage ook afbrokkeld en zo ziet het er nu dus ook uit als een afgebrokkeld stuk hoef.

mijn mening is dat je moet handelen naar eigen inzicht/ ervaring en vakantiegangers niet onnodig ongerust moet gaan maken als het niet dringent nodig is, of ze moeten gezegt hebben dat ze van ieder "wissewasje" op de hoogte gebracht willen worden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:17

risky schreef:
jarrah zal even meer uitleg geven, voordat ik meer commentaar krijg wat niet de bedoeling was want ik wou de ts alleen maar helpen met advies,

het is mijn paard geweest tot een dikke maand geleden dus ik ken het paard zeer goed (7 jaar gehad), als ik het niet vertrouwd had dan had ik de smid wel gebeld, het lipje was niet midden in de hoef geschoten maar in het randje wat als gewone slijtage ook afbrokkeld en zo ziet het er nu dus ook uit als een afgebrokkeld stuk hoef.

mijn mening is dat je moet handelen naar eigen inzicht/ ervaring en vakantiegangers niet onnodig ongerust moet gaan maken als het niet dringent nodig is, of ze moeten gezegt hebben dat ze van ieder "wissewasje" op de hoogte gebracht willen worden.

Ok, dan snap ik de situatie Lachen
Het kwam op mij over alsof je de schijn op moest houden dat het allemaal goed ging, ookal was dat niet zo... dáár zou ik als eigenaar niet blij van worden namelijk, maar bij jou snap ik het wel Lachen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:26

Gewoon even lekker kletsen met je zusje doet misschien al wonderen. En over het op de hoogte brengen van de vakantiegasten: bij onze buren is vorig jaar een paard plotseling overleden, waarschijnlijk aan een hartstilstand. We hebben alles netjes afgehandeld met de verzekering en de rendac en na overleg met de DA afgesproken om de eigenaar niet op de hoogte te brengen. Ze konden nu toch niets meer doen voor het paard. Toen ze thuiskwamen hebben we ze opgevangen en alles verteld. Ze vonden het natuurlijk ontzettend verdrietig, maar hadden hetzelfde gedaan in onze situatie. Je hele vakantie is "verpest" als je zulk slecht nieuws krijgt en je kunt toch niet halsoverkop naar huis komen. Ook bij ons zijn wel eens bij thuiskomst 2 koeien overleden. Het is niet anders, we weten dat er goed voor ze wordt gezorgd en dat doen wij ook voor een andermans dieren!