Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

cissy schreef:hou er wel rekening mee dat de reacties van het paard heel anders zijn dan, ze zal minder snel haar evenwicht kunnen terugvinden als je een bocht neemt, dus nog rustiger rijden dan al nodig is... Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om een paard te sederen bij transport, ze kunnen er ook ineens van gaan flippen omdat ze hun eigen lijf niet meer begrijpen.
Beter is om je paard een trailertraining te geven, waarom is ze nog nooit op de trailer geweest? ze is toch ook een keer gedekt of is dat thuis gebeurd?
Ik vind dat een paard hoort te leren trailerladen ook al ga je er niet mee op wedstrijd, er kan altijd een keer komen dat je onverhoopt weg moet, zoals nu, en dan sta je daar met een gestressed paard. Maar goed dat is nu achteraf praten maar dit had dus wel voorkomen kunnen worden, het veulen zal nu van mamma niet leren dat de trailer niet eng is, je kan dus een potentieel probleem met het veulen hebben straks....

Angie_ke schreef:cissy schreef:hou er wel rekening mee dat de reacties van het paard heel anders zijn dan, ze zal minder snel haar evenwicht kunnen terugvinden als je een bocht neemt, dus nog rustiger rijden dan al nodig is... Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om een paard te sederen bij transport, ze kunnen er ook ineens van gaan flippen omdat ze hun eigen lijf niet meer begrijpen.
Beter is om je paard een trailertraining te geven, waarom is ze nog nooit op de trailer geweest? ze is toch ook een keer gedekt of is dat thuis gebeurd?
Ik vind dat een paard hoort te leren trailerladen ook al ga je er niet mee op wedstrijd, er kan altijd een keer komen dat je onverhoopt weg moet, zoals nu, en dan sta je daar met een gestressed paard. Maar goed dat is nu achteraf praten maar dit had dus wel voorkomen kunnen worden, het veulen zal nu van mamma niet leren dat de trailer niet eng is, je kan dus een potentieel probleem met het veulen hebben straks....

Angie_ke schreef:Ik heb geen ervaring met die producten, maar wel met Sedalin gel, een kalmeerpasta voor honden die je bij de apotheek kan halen en wordt ook frequent gebruikt voor paarden.
anneliesdj schreef:Verder ben ik het eens met cissy, ookal beschik je niet over een trailer, je zult toch wel eens ergens heen moeten en dan is het toch makkelijk als je paard er zo in loopt.
Een trailer lenen en ermee aan het oefenen gaan lijkt me niet zoveel moeite.
Dat is in mijn geval niet zo, ik ken nauwelijks mensen in de "paardenwereld".

Beeker schreef:Nog even ter afsluiting. Mn paard staat weer thuis. Heeft geen tranquigel of calmital gehad maar wel een kalmeringsspuit van een arts uit de kliniek. Haar veulen had het helaas niet gered dus ze moest zonder veulen weer naar huis. Door die spuit was ze heel rustig en is de reis voor haar zonder stress verlopen. Ik denk dat je je paard in mijn geval veel ellende kunt besparen door inderdaad iets kalmerends te geven. Zolang je niet voor iedere stiuatie naar zo'n spuit grijpt, kan het vast geen kwaad. Natuurlijk is het wel het beste als je het niet nodig hebt maar dat gaat niet altijd en dan is dit voor het paard de beste oplossing denk ik.
Angie_ke schreef:cissy schreef:hou er wel rekening mee dat de reacties van het paard heel anders zijn dan, ze zal minder snel haar evenwicht kunnen terugvinden als je een bocht neemt, dus nog rustiger rijden dan al nodig is... Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om een paard te sederen bij transport, ze kunnen er ook ineens van gaan flippen omdat ze hun eigen lijf niet meer begrijpen.
Dat ga ik persoonlijk doen de eerste dag dat ik over een trailer en trekhaak beschik, maar helaas heb ik die luxe nog niet.
Voorlopig is het wel een goede tussenoplossing geweest want ze stond echt op 5 meter van de laadklep al met haar ganse lijf te beven en te zweten...
Je kan het ook goed doseren hé, je moet ze niet plat spuiten zoals ze zeggen... Bij die sedalin gel is het 1 streepje per 20 kg lichaamsgewicht, als je 1/3 of 1/2 van het lichaamsgewicht heeft zijn ze nog super bij bewustzijn maar schrikken ze niet zo snel meer van iets.