Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. Mocht je dus geen goede tips hebben om dit te verhelpen, klik dit topic dan gewoon weg en reageer niet.
Nathachou schreef:Dit heeft ze eerder eigenlijk nooit gedaan, behalve als ze schrok.
Gewoon uit het niets ging ze in een keer hangen en heeft zo de staldeur eruit getrokken en deze bovenop haar gekregen. Hiervan was ze natuurlijk behoorlijk van slag, maar heeft er gelukkig niets ernstigs aan overgehouden.
PinkyBubble schreef:Mijn vorige paard hing ook zomaar vanuit het niets, en dan schrok ze niet eens ofzo.
Mijn tip is om dit dier niet alleen vast te laten staan, moet je iets halen zet je haar op stal, Of zorg je dat je alles al klaar heb staan.
Houd haar tijdens het poetsen/zadelen/wat je ook doet goed in de gaten, En maak haar zo vast, dat je haar meteen los kan trekken, z ekan namelij niet alleen je touw of halster kapot trekken, maar ze ken ook haar nek breken. Ik had mijn paard los staan, dus geen knoop in het touw, maar het touw wel om de poetsring, of stalspijldeurding gedraait.
Afleren weet ik niet of dit te doen is, het enigste wat je er tegen kan doen is zorgen dat je haar gewoon goed ind e gaten houd en NOOIT alleen vast meer laat staan. En wat je doet, vooral nie tboos op haar worden dat dit gebeurd, Want je weet de rede niet waarom ze dit doet, mijn paard raakte gewoon in paniek van vast staan, warom heb ik nooit geweten, maar dit maakt ook niet uit, omdat er mee om te gaan is. Overigens als de smid kwam hield ik haar gewoon vast, want ook vastzetten was dan onbegonnen werk. Had een eigenwijze smid die moest en zou haar vast zetten, en nog te kort ook, dus mijn dame raakte in paniek en sprong zo boven op die smid, waardoor hij zijn arm brak. Tsja heb je gewaarschuwd
Sajnne schreef:PinkyBubble schreef:Mijn vorige paard hing ook zomaar vanuit het niets, en dan schrok ze niet eens ofzo.
Mijn tip is om dit dier niet alleen vast te laten staan, moet je iets halen zet je haar op stal, Of zorg je dat je alles al klaar heb staan.
Houd haar tijdens het poetsen/zadelen/wat je ook doet goed in de gaten, En maak haar zo vast, dat je haar meteen los kan trekken, z ekan namelij niet alleen je touw of halster kapot trekken, maar ze ken ook haar nek breken. Ik had mijn paard los staan, dus geen knoop in het touw, maar het touw wel om de poetsring, of stalspijldeurding gedraait.
Afleren weet ik niet of dit te doen is, het enigste wat je er tegen kan doen is zorgen dat je haar gewoon goed ind e gaten houd en NOOIT alleen vast meer laat staan. En wat je doet, vooral nie tboos op haar worden dat dit gebeurd, Want je weet de rede niet waarom ze dit doet, mijn paard raakte gewoon in paniek van vast staan, warom heb ik nooit geweten, maar dit maakt ook niet uit, omdat er mee om te gaan is. Overigens als de smid kwam hield ik haar gewoon vast, want ook vastzetten was dan onbegonnen werk. Had een eigenwijze smid die moest en zou haar vast zetten, en nog te kort ook, dus mijn dame raakte in paniek en sprong zo boven op die smid, waardoor hij zijn arm brak. Tsja heb je gewaarschuwd
Nou als ik weet dat ik mijn paard niet vast kan zetten kan dioe smid hoog en laag springen maar t gebeurd dan NIET !!! nu is t zijn arm maar wat als jou paard zijn nek breekt !!!
Sajnne schreef:Sorry hoor maar dat is ook wel HEEEl stom !!!!!!
Snap dat ze nu bang is![]()
net zo stom als je paard aan z'n bid vastzetten
Maarja veel oefenen en gebruik een paniekhaak een lostrekknoop en een hoop geduldt
ellepel schreef:nee volgens mij kun je er verder ook niks meer mee toch?
bach bloesem remedie kan helpen of je spuit haar voor het vastzetten wat bachresque druppels in de mond.
ellepel schreef:ja dat heb ik gelezen,maar ze flipt nu als je het niet weet en gaat hangen etc...
a je wilt niet weten hoeveel paarden er gekneusde/verdraaide nek aan over houden.
komt nogal wat druk achter de oren te staan he??
dit dier heeft gewoon een trauma met vaststaan dus kun je haar beter leren dat ze netjes losstaat.
gewoon touw wel door de ring,maar niet vastmaken.
en een paard hoeft helemaal niet vast te staan,onzin en nergens voor nodig,.
kwestie van opvoeden en leren los te staan..
zorg dat je alle spullen bij je hebt zodat je niet bij je paard hoeft weg te lopen als je wat pakken moet.
in een trailer vaststaan is niet te vergelijken,dat kan omdat er dan een stang achter hun kont zit

ellepel schreef:ja maar kwam het wel uit het niets???
een paard zijn gehoor en reuk is zoveel sterker als dat van ons..
misschien ritselde er een muisje, of was er een vreemd geurtje.
een stroomschokje die de pony voelde en jij niet?
verkijk je e rniet op wat er kan zijn...
ik heb vroeger een merrie gehad die dus echt een nekblessure heeft overgehouden aan hangen, heeft me best veel geld gekost omdat haar wervels daardoor scheef zaten.
en sindsdien heb ik zoiets van nou als je een paard hebt wat gaat flippen bij vaststaan..laat ze dan lekker losstaan of zadel in de stal op..
laat de pony eventueel medisch nakijken?
en dat gaat nu super tussen hun, ze kan niet zonder hem , maar wil soms ook niet met hem grrr
vandaar dat ik haar pispoontje noem
hahah .
brennie75 schreef:ellepel schreef:ja maar kwam het wel uit het niets???
een paard zijn gehoor en reuk is zoveel sterker als dat van ons..
misschien ritselde er een muisje, of was er een vreemd geurtje.
een stroomschokje die de pony voelde en jij niet?
verkijk je e rniet op wat er kan zijn...
ik heb vroeger een merrie gehad die dus echt een nekblessure heeft overgehouden aan hangen, heeft me best veel geld gekost omdat haar wervels daardoor scheef zaten.
en sindsdien heb ik zoiets van nou als je een paard hebt wat gaat flippen bij vaststaan..laat ze dan lekker losstaan of zadel in de stal op..
laat de pony eventueel medisch nakijken?
ik denk dat ze wel ergens van geschrokken moet zijn kan niet anders, dat denken wij ook!
we laten haar ook los staan, het is nogal een schrik beesie afentoe, gewoon een lieve gekke pispoon hahahah zo noem ik haar altijd om dat ze erg vaak hengstig is en gilt als ze met een paardje ruikt!![]()
ze weet niet altijd wat ze wilt, gewoon kijken hoe haar dag is en soms is ze sjagerijnig en soms is ze zooo schattig.
ze staat samen met cooper mijn shetje!en dat gaat nu super tussen hun, ze kan niet zonder hem , maar wil soms ook niet met hem grrr
vandaar dat ik haar pispoontje noem
hahah .
kwa dokter na laten kijken kan ik niet doen want ze is van romi en niet van mij.
maar het is best vervelend hoor als ze dat doet , want je kan het niet voorspellen! en kan best gevaarlijk zijn!![]()
groetjes van bren!
ellepel schreef:jij begint over hengstig en ik wilde al vragen of het dan extremer was in die periode??
of is ze dan juist veel braver...
als die merrie een zogenaamde 'pismerrie' is en dus met haar hormonen en hengstigheid overhoop ligt zou het best kunnen helpen als je haar een middel geeft wat de hengstigheid reguleerd.
dan zou ze al makkelijker in de omgang moeten worden en misschien is dat gekke schrikken dan ook wel over?
lisa_pluisje schreef:Er bestaan speciale hanghalsters, heb ik gebruikt bij meerdere paarden en na verloop van tijd hangen ze niet meer.
Succes