Niet (willen) rijden.. wat wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niet (willen) rijden.. wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:06

Ik heb besloten "mijn" pony niet meer te rijden totdat er een zadelpasser/maker/... geweest is en die zegt dat het ok is. Indien er een nieuw zadel moet komen nog langer niet .. Waarschijnlijk zal die zadelpersoon pas over 2 weken ten vroegste komen dus nu zit ik een beetje met: wat in tussentijd?

Pony gewoon laten staan? Ik weet dat je hem het meeste plezier doet met eten/de weide en af en toe een knuffel of wat poetsen (maar zelfs dat is allemaal niet nodig, het eten is het belangrijkste Clown).
Of toch wat actievere dingen gaan doen? Maar wat?
Wat ik zo meteen in mijn hoofd heb is aan de hand wandelen, maar volgens mij vind ponybeest daar niet zoveel aan .. Ook longeren is iets wat ik niet klaar krijg bij hem, dus dat kan ik ook niet even gaan doen.
Wat heb je dan nog? Grondwerk of beginnen met vrijheidsdressuur? Klinkt allemaal leuk, maar waar beginnen? En gaat de pony dat wel leuk vinden?
Zijn er nog andere dingen? Waar je niet teveel speciaal materiaal voor nodig hebt?

Wat zouden jullie doen?
Pony "met rust laten" en dus gewoon laten doen waar ie goed in is en gelukkig van wordt (eten Clown).
Of toch wat andere dingen met de pony gaan doen? Zoals ... ?

malih

Re: Niet (willen) rijden.. wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:08

Je kunt eens een lekker dagje tutten... Berg je hooi neer leggen en hem eens helemaal poetsen en wassen en weet ik het allemaal.

keertje zonder zadel rijden euhmm... Vrij springen?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:12

Waarom vind je paard longeren niet leuk?

Als mijn paard vrij heeft, ga ik meestal wandelen.
Tijdens het wandelen komen er vanzelf spelletjes naar boven die ik met hem doe. Maar wandelen vind je paard ook niet leuk, begrijp ik..

Van VD heb ik geen verstand..

Kun je niet zonder zadel rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:12

Ik zou me gaan verdiepen in VD en grondwerk en daarmee aan de gang gaan! Niet bij de pakken neer gaan zitten met een: 'Ja maar ik weet niet waar ik moet beginnen'. Clown

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:14

Je hebt al best veel boeken over grondwerk en vrijheidsdressuur. Kijk eens in de bied ofzo of op internet. Kun je al veel over vinden.
Zou hem niet laten staan, als je dan rijtechnisch weer verder gaat, moet je eerst weer conditie oppakken (misschien niet veel, maar toch wat).
En ik zou hem niet de hele dag laten eten, word ie ook dik van, mag je dat er weer af krijgen.
Wandelen en dan af en toe een hap?
Vrijheidsdressuur, grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:19

Miss_Montana schreef:
Ik zou me gaan verdiepen in VD en grondwerk en daarmee aan de gang gaan! Niet bij de pakken neer gaan zitten met een: 'Ja maar ik weet niet waar ik moet beginnen'. Clown

Waar moet je beginnen dan? Huilen van het lachen
(neen, ik zal eens kijken welke boeken in hier nog heb liggen, herinner me zelfs al niet meer of ik misschien ooit wat van grondwerk ofzo gekocht heb Bloos )

Pony vind inderdaad veel niet leuk Clown Is niet het soort paard dat je blij kan maken met veel en hard werken bv.
Je doet hem dan ook geen plezier met een dagje tutten trouwens. Een uitgebreide poetsbeurt gaat nog, maar dan is het ook wel genoeg (al zou hij de hele dag staan slapen als het moet hoor, maar wat kan je dan doen? Vlechtjes maken? Clown).

Met dingen als grondwerk, vrijheidsdressuur, vrijspringen, ... heb ik het probleem dat er geen bak is. Er is een stuk weide dat als bak fungeert, maar daar staat ook gras. En ik slaag er nog niet om de aandacht alleen maar bij mij te houden .. Gaat een hele tijd goed en dan vindt hij het genoeg geweest en dan moet je hem maar eens van dat gras zien weg te krijgen om te werken Clown En ja, hem gewoon aan het werk krijgen gaat ookal niet, krijg er geen beweging in .. dus vrijspringen en dat soort dingen is geen optie, moet er eerst eens beweging in zien te krijgen Vork

Longeren vindt ie niet leuk omdat ..? Ik weet het niet, hij heeft het me nog niet verteld.
Maar ook hier krijg je er dus moeilijk beweging in en als dit wel lukt (eigenlijk vooral door achter hem te gaan drijven, dus van echt longeren kan je dan ook niet spreken) en je aandacht verslapt 1/100e van een seconde dan draait hij zich gewoon om en gaat stilstaan. Pony is zeer vermoeiend om mee te werken .. Clown

Zonder zadel rijden wil ik ook niet, wil zijn rug echt complete rust geven, zonder belasting Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:22

C_arola schreef:
Je hebt al best veel boeken over grondwerk en vrijheidsdressuur. Kijk eens in de bied ofzo of op internet. Kun je al veel over vinden.
Zou hem niet laten staan, als je dan rijtechnisch weer verder gaat, moet je eerst weer conditie oppakken (misschien niet veel, maar toch wat).
En ik zou hem niet de hele dag laten eten, word ie ook dik van, mag je dat er weer af krijgen.
Wandelen en dan af en toe een hap?
Vrijheidsdressuur, grondwerk.

Bedoel ook niet dat hij gewoon de hele dag op weide staat te vreten hoor, sowieso wordt er al met stukken weide gewerkt en hebben ze hooi als er geen weide open is. Maar doelde eigenlijk gewoon op hem gerust laten en zijn ding laten doen Knipoog

Of hij veel conditie zal verliezen betwijfel ik, het is niet dat we anders zo heel veel doen Bloos
(of misschien ook wel, kan dat niet goed inschatten eigenlijk Clown )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:23

hardlopen? Dat heb ik een tijdje gedaan, goed voor jou als ruiter die niet rijd maar ook als afwisseling voor je dier Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:25

randie schreef:
hardlopen? Dat heb ik een tijdje gedaan, goed voor jou als ruiter die niet rijd maar ook als afwisseling voor je dier Lachen

Is voor mij niet zo goed ivm mijn knieën.
En denk ook niet dat ik het zou overleven Huilen van het lachen
Heb "vroeger" geprobeerd met mijn hond te joggen maar dat was niet zo'n succes omdat die altijd overal wat rook (jachthond), denk dat het met mijn pony dezelfde effecten zou geven, zeker als er wat groen langs de kant groeit.. Clown

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:26

ok,dacht dat het een grasmaaier was. Dan kan het voor hem wel fijn zijn om een vakantie te hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:29

Ohja, wat ik trouwens nog niet verteld heb en wat ook best wel een nadeel is (vind ik): hij is beetje overgevoelig aan beestjes .. heeft ook een deken enzo .. En er zitten nu beestjes, veel irritante beestjes ..

Dus als ik met hem aan het werk zou gaan in de weide bv. wordt ie ook gewoon onnozel van al die beesten .. Laatste keer merkte je al heel z'n gedrag dat hij gewoon echt gek werd van die beesten, dus toen ben ik maar gestopt met wat ik bezig was (eigenlijk niet veel, op dat moment had ik net telefoon Clown) en heb 'm terug z'n deken opgedaan en toen was het weer allemaal ok ..

Kan je grondwerk en al die dingen doen met een deken op? Het is zo'n echt eczeemdeken, een pyjama .. hij is echt compleet ingepakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:31

C_arola schreef:
ok,dacht dat het een grasmaaier was. Dan kan het voor hem wel fijn zijn om een vakantie te hebben Lachen

Hij zal dat waarschijnlijk wel fijn vinden Ja
Of die vakantie echt zo nodig is (hij moet al zo weinig doen Clown) en of het beter/slechter is voor onze band als ik een tijd (bijna) niks met hem doe weet ik niet echt..

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:32

je kan gewoon rijden of grondwerk doen met een vliegendeken op. Waarom ga je niet gewoon stappen zonder zadel, kan je extra werken aan buiging en wijken enz. ik heb een hele tijd moeten stappen met mijn paard ivm gebroken griffelbeentje en dat heeft qua dressuurmatige training juist heel veel geholpen!

edit: zie dat je ook een leuk bos hebt dichtbij, kan je ook lekker doorheen stappen toch, zonder zadel?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:36

voor de wagen beleren? Tenminste, je kunt een beginnetje maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:36

Sash schreef:
je kan gewoon rijden of grondwerk doen met een vliegendeken op. Waarom ga je niet gewoon stappen zonder zadel, kan je extra werken aan buiging en wijken enz. ik heb een hele tijd moeten stappen met mijn paard ivm gebroken griffelbeentje en dat heeft qua dressuurmatige training juist heel veel geholpen!

Het is geen gewoon vliegendeken .. Het is zoiets:
Afbeelding

http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... border.jpg

Ik weet niet of dat zo ideaal is, volgens mij zou het niet mogen hinderen in bewegingen enzo, maar ik denk dat dat gebaseerd is op gewone weide-bewegingen .. Weet niet of het allemaal zo goed zit als hij echt aan het werk zou gaan (bv. longeren moest dat een optie geweest zijn). Of zou dat meevallen?

Ik ga niet stappen zonder zadel omdat het zijn rug is die problemen heeft, en het mij niet goed lijkt dat ik daar even gewoon ga opzitten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:37

Alexx schreef:
voor de wagen beleren? Tenminste, je kunt een beginnetje maken Knipoog

Zonder enige ervaring of idee hoe het allemaal werkt?
Dan lijkt grondwerk/vrijheidsdressuur me toch iets makkelijker om te beginnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:45

Ok, heb eens even snel in mijn boekenkast gekeken en deze boeken heb ik waar ik misschien een start mee kan maken:

- Werk aan de hand (Richard Hinrichs), lijkt mij een boek voor het serieuzere dressuurwerk aan de hand, denk niet dat het op dit moment wat voor ons is. Of ben ik mis en moet ik gewoon eens beginnen lezen?

- Paarden trainen aan de hand (Lesley Bayley): staat van vanalles een beetje maar niks erg duidelijk of uitgebreid in heb ik de indruk. Kan dit? Kan je er misschien toch al een start door maken?

- Clickertraining voor paarden (Barbara Schöning): lijkt mij het boek met de meeste uitleg, hoe je het clickeren moet aanleren en oefeningen die je kan doen. Dan zou ik wel aan een clicker en targetstock (of heb je die laatste niet persé nodig?) moeten geraken, maar ik veronderstel dat dat wel ergens te vinden is?

Zijn er misschien nog boeken die zo meteen echt wat zouden zijn? Misschien heb ik ze wel in de kast staan Bloos De BIB is momenteel geen optie, die zijn ze net aan het verbouwen en is nog gesloten tot in september of daar ergens..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:15

even zo mijn boekenkast induiken, had er dacht ik nog een paar..