Paard bang voor spuitbus!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelabailey

Paard bang voor spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 15:48

ik verzorg nu sinds oktober een haflinger. ze is alleen heel erg bang voor van die spuitbussen. omdat ze nu heel erg last van vliegen enzo heeft wou ik haar wat vliegenspray op spuiten maar dat deed ik 1 keer heel zachtjes en ze raakte helemaal in paniek. gaat ze hangen en als ik door ga gaat ze steigeren ze heeft toen haar touw kapot getrokken. hetzelfde doet ze ook bij glansspray. ik heb al vanalles geprobeerd en weet nu niet meer wat ik kan doen. misschien dat jullie mij kunnen helpen?

Tamara_H

Re: Paard bang voor spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:49

volg dit eventjes,,
heb dit ook maar ik doe het nu met een spons er daarop vliegen spray en dan smeren

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:50

Mijn verzorpony is ook heel erg bang voor de vliegenspray.
Ik maak nu aan handdoek nat en daar doe ik dan vliegenspray op en daar wrijf ik haar dan mee in.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:50

Basje (ons minipaardje Knipoog ) is ook bang van de spuitbus.
ik schroef dan de spuit los dat ik de open fles heb zeg maar. dan neem ik een doek of spons, doe hierop rechtstreeks het vliegenspul en wrijf dat zo over hem uit. hij vindt het zo heerlijk, geen gedoe, geen ruzie met elkaar en Basje is vliegenvrij Haha!
als hij de spray nog maar hoort gaan, is hij al direct gespannen, dus vandaar schroef ik de spuit los Knipoog

Edit: Dewy had alleen wat bang van het geluid, dus babbelde ik ondertussen nog meer dan anders Haha! en spoot met mijn hand direct tegen de spuit aan. zo voelde ze niet direct de stroom vliegenspul, hoorde ze het niet en was ze toch vliegenvrij
Laatst bijgewerkt door krak op 25-07-08 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:51

Inderdaad, eerst op je hand/spons en dan smeren.
De laatste tijd doe ik het gewoon eerst op me hand en dan soms spuit ik stiemen snel en ga gewoon door alsof er niets aan de hand is.

Als ze gaat draaien en vervelend doen ga ik gewoon door alsof er niets aan de hand is.
Gewoon wennen, eerst op spons/hand en dan langzaamaan gewoon spuiten.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:53

Mijn advies is inderdaad ook eerst op een spons spuiten (buiten gehoorafstand als ze het geluid nog te eng vinden) en dan op het lijf smeren.
Een andere optie is (maar sta je wel een beetje voor joker) is om zelf al het gekke geluidje te maken van de spuitbus en dan het echte geluid te overstemmen als het ware Clown . Ik ken een paardje die dit accepteerde, geloof het of niet! Nagelbijten / Gniffelen
Volgens mij zijn er ook rollers van vliegenspul te koop. Dan maak je helemaal geen geluid meer. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:54

Ik ken ook een paard die er bang voor was, nouja niet bang maar panisch eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen Wat ik bij hem altijd deed was eerst op een afstand en toen voor z'n neus wat in mijn hand sprayen en vervolgens ermee over z'n huid gaan. En ik ben een beetje voor hem langs gaan spuiten, zodra het hem teveel werd stopte ik meteen. Maar hij kon wel wennen aan het geluidje. Een maand later kon ik gewoon de spuitbus gebruiken, direct op de huid Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:54

Ik ga helemaal mee met Pistasche,
Mijn paardje was ook panisch voor die bussen maar zo hebben we het opgebouwd. Nu kan het zonder doeken, ze zal er nooit ontspannen bij gaan staan, maar ze accepteert het nu wel!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:55

Pablo was eerst ook bang voor spuitbussen, Ik kreeg de volgende tip van een vriendin, en het heeft goed geholpen, nu staat hij mooi stil.
Paard aan het halster en touw meenemen in de bak/wei..
Beginnen met spuiten, en steeds meelopen als het paard er voor wegloopt.. pas als hij stilstaat direct stoppen met spuiten.. rust als beloning..
Na een paar keer ging het met niks..

succes ermee..

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 15:56

Oké zal het eens gaan proberen bedankt voor tips!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:58

Mijn verzorghaflinger is ook best wel bang voor de spuitbus. hou m gewoon vast en laat haar een beetje draaien maar het zit er zo op hoor. Maak er geen probleem van.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:01

De mijne had er ook wat schrik van maar nu gelukkig niet meer..
Ze gaat soms nog wel rondjes draaien, maar dat is niet uit schrik ofzo.. (als ze al helemaal ingespannen is als ik der ga inspuiten)

1 tip: ga NIET vanop een hele afstand liggen spuiten, of voor der gaan spuiten zodat "ze kan wennen aan hoe het eruitziet'!De meeste paarden worden daar alleen maar banger van omdat ze ineens een brede nevel zien en zo geef je de indruk dat het inderdaad iets speciaals/engs is wat je daar vasthebt.

Wat ik deed was mn paard der touw los van de stal maken, maar wel rond de staldeur laten zitten, zodat ze denkt dat ze vaststaat maar als ze gaat trekken toch nog weg kan. (anders krijg je alleen maar meer paniek)
Dan pak ik der aan der halster en druk ik de bus gewoon tegen haar aan:als ik die een klein beetje van der afhoudt, kon je gewoon merken dat ze bang/zenuwachtig werd omdat ze niet goed wist wat er ging gebeuren.

Als ik die bus dan tegen haar aandrukte, werd ze vaak al snel rustig.
Ik had de bus dan altijd al op 'spray' staan want als je dan op dat moment daarmee ligt te prutsen heb je t alweer verkeken als ze echt bang zijn.
Dan houdt ik de bus zo'n 10 - 20 cm van der af, en int begin echt niet verder, en begin gewoon rustig te spuiten alsof er niets aan de hand is.
Ze zal misschien niet direct helemaal kalm zijn en als je pech hebt nog wel verschieten ofzo, maar het zou normaal nu een heel stuk minder moeten zijn.(bij mijn vorige 2 ponys werkte dit toch ook)

Schrik zelf niet als je paard schrikt, vaak zie je van die ruiters die dan zelf in paniek schieten waardoor het paard nog eens banger wordt..
Het is de bedoeling dat jij laat merken dat die spuitbus niets voorstelt..

Veel succes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:45

pak een lege spuitbus en vul die met water om te oefenen. Anders wordt het een duur grapje.
Mijn paard was vroeger ook doodsbenauwd voor spuitbussen, ging er bijna bij liggen.
Wat ik heb gedaan is het paard in de bak gezet aan een lang touw (longeerlijn kan ook) die ik bij het uiteinde vast had. Toen ben ik rondjes gaan lopen terwijl ik aan het spuiten was. Rug naar het paard toe en van hem af spuiten (doe dit op een warme dag, want je wordt er kliedernat van :p). Ik spiraalde naar het midden toe en mn paard kwam zo automatisch steeds dichterbij, tot het bpunt dat hij mn schouder aanraakte terwijl ik nog steeds aan het spuiten was.
Belangrijk is wel dat je het paard niet aankijkt en/of in zijn richting spuit. Dit een aantal dagen achter elkaar herhaald en toen eens aan het eind van zo'n sessie een rondje om het paard gelopen terwijl ik van hem af spoot. Dat ook een aantal dagen herhaald en toen echt raak gespoten, zonder aan te kijken en net zolang doorgegaan tot hij stilstond en toen hij stilstond ben ik onmiddelijk gestopt. Ook dit weer een aantal keer herhaald.
na 2 weken was hij helemaal spuitbus proof. Ik kan hem nu los neerzetten en vanalles opspuiten op alle rare plekken zonder dat hij nog in paniek raakt. Het vergt wel wat geduld, maar werkt uiteindelijk erg goed. geen gesneak en stiekem gedoe, daar wordt zo'n paard alleen maar banger van.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:10

Mijn merrie is in het begin van het "spuitseizoen" ( voor manen en start gebruik ik een gel) ook altijd doodsbang.
Ik maak een "pssssst" geluid en begin bij haar benen is ze erg bang dan stop ik gelijk en doe het met een spons.

Maar dit jaar is na na 3 dagen al gewend aan de spray en is ze niet meer bang geweest. wel laat ik haar de spray zien en maak het "pssssst"geluid.

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:26

Mijn verzorgpony was eerst ook heel bang voor vliegenspray. Toen hebben we het eerst op een spons gespoten en het zo op h'm gesmeerd. Zo wende hij ook een beetje aan t geluid en aan t eind van de zomer konden we het zo op hem spuiten.

juultju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:28

mijn paard is daar ook bang voor maar ik spuit gwn door en nu doet die bijna niks meer !;):D

Lindy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:31

Spul op de borstel spuiten, en dan borstelen Lachen

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:06

Mijn pony was eerst ook heel bang van spuitbussen,,
als ik het ding nog maar bovenhaalde begon ze al te flippen,,
zelfs als ik het eerst op een borstel deed en op haar.
Ze werd echt gek als ik bijvoorbeeld ontwaarder op haar staart spoot ofzo.
Maar ik heb haar nu bijna 2 jaar,,
en ze voelt zich helemaal goed,,
En nu is ze er gewoon niet bang meer van.

maar mischien moet je gewoon een keertje niet heel zachtjes en lief opspuiten maar een keer door blijven gaan hoe geflipt ze ook wordt.
Ik weet dat het gruwelijk klinkt,,
maar geef haar gewoon een koekje nadat je klaar bent,
dan gaat ze het na een tijdje vanzelf niet meer eng vinden. ^^

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:08

ik heb ook 1 keer doorgezet, pony draafde zowat door de stal, ik in het midden.
en sindsdien laat ze het toe. als ze stilstaat hield ik op (het valt niet aan) en als ze bleef lopen ging ik door (als jij wegloopt komt het jou achterna)
en nu laat ze het gewoon toe Ja

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:01

Fleur was dat in haar jonge jaren ook. Onze oplossing was gewoon stom doorgaan...klinkt raar, maar waar. Ik wil namelijk gewoon de spuitbus kunnen gebruiken en geen gedoe met sponsen (ook nog eens een stuk minder efficiënt, je verspilt er ontzettend veel mee en mijn vligenspray is niet goedkoop Ach gut )

Ik had vaak de spuitbus in m'n hand, maar zonder te spuiten. Het kan namelijk zijn dat ze bang zijn voor het geluid, maar het kan ook dat ze dat wat eruit komt het engst vinden. Dus: eerst spuitbus vast zonder wat te doen en dan psssst psst psssssst zeggen. Heel flauw, maar dan horen ze het geluid zonder dat er wat op hun vel komt. Als ze dat goedvinden, kun je een keer tussendoor wél spuiten. Aan de hand van de reactie moet je dit herhalen, herhalen en herhalen. Bij Fleur kan ik nu zelfs op het hoofd spuiten. Niet met vliegenspray want dat prikt ontzettend in de ogen, maar met onschadelijke dingen kan het.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:17

Aaron heeft dit ook.

Ik zet m dan in de stal, en ik heb hou m dan zelf vast aan een touw en spoot toen.
Hij vond t niet veel..

Maar nu kan ik m ook gewoon spuiten zonder dat ie perse in zn stal moet staan.

Hij is ook erg van t naar achter hangen en dat ie zowat op zn kont gaat zitten, maar nu gaat t echt heel goed Lachen

Gewoon heel vaak doen, heeft bij mij erg geholpen iig
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 29-07-08 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:21

Mijn jonkie vond het destijds ook doodeng. Misschien heb je wat aan mijn ervaring: Ik heb het gewoon rustig opgebouwd en de glansspray vaak ook met mijn handen ingewreven. Doe ik nu nog wel eens bij de maantop, want dat vind hij nog steeds niet echt leuk....... Maar met geduld en opbouwen, daarbij altijd kijkend naar je paard zonder hem/haar te overweldigen, leren ze er wel aan wennen, hoor. Kan even duren, maar dat geduld had ik. Nu spuit ik staart en manen rustig in, alleen bij de maantop spuit ik eerst wat in mijn hand om het er vervolgens in te wrijven. Nou, daar kan ik mee leven, hoor...... Knipoog

(Overigens had/heb ik mijn paard nooit vast staan. Hij mag best een stapje naar achteren lopen. Daarmee kan ik zien, hoe eng hij het vindt en daar pas ik me aan aan, zeg maar. Tegenwoordig staat hij trouwens prima stil Haha! ).

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:25

Jolliegirl schreef:
ik heb ook 1 keer doorgezet, pony draafde zowat door de stal, ik in het midden.
en sindsdien laat ze het toe. als ze stilstaat hield ik op (het valt niet aan) en als ze bleef lopen ging ik door (als jij wegloopt komt het jou achterna)
en nu laat ze het gewoon toe Ja

Dit is DE tip, gewoon doorspuiten. Als je stopt als ze schrikken worden ze iedere keer beloont voor de schrikreactie. Wanneer je stopt als ze stilstaan is dat een beloning (en zit de vliegenspray er al op Haha! ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:28

Je hoeft ze toch niet ''straffen'' voor hun angst door gewoon door te spuiten??? Verward
Kijk, ieder zijn manier, hoor, maar mijn paard was jong en bang. Echt bang.
Overweldigen is mijn manier niet en er is allang gebleken dat hij gewoon er op moest leren vertrouwen dat het inspuiten niet eng is..... Ben blij dat ik het op MIJN manier gedaan heb. Ja
Niks 'belonen', maar gewoon vertrouwen opbouwen met rust en geduld.

(Liet hem ook altijd aan die spuitbus ruiken trouwens).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-07-08 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:28

tot hij op zn achterbenen staat en bijna de eigenaar een schop voor t hoofd geeft? ook dat hebben we meegemaakt met de ander.
daar hebben we niet doorgespoten... werd gevaarlijk...
is dus niet DE tip Knipoog
doe het nu in een spuitbus van die glansspray dat maakt niet zo'n hard psssss geluid, en dat vind ie niet eng.. maar die veerust bussen.. phoe Nagelbijten / Gniffelen