Startgeld betalen voor afmelding ivm overlijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Startgeld betalen voor afmelding ivm overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 13:11

Hallo allemaal,

Ik loop nu al een tijdje rond met de vraag in de titel en ik denk ik plaats hem hier op bokt Haha! Vorig jaar juni is mijn oma overleden. Ik zou in het weekend tussen het overlijden en de begrafenis in een dressuurwedstrijd hebben. Deze heb ik vanzelfsprekend netjes afgemeld bij het betreffende secretariaat met de reden van afmelding. Ik kreeg nog een hele fijne mail terug van de organisatie.
Na ongeveer een maand kreeg ik de rekening van de wedstrijd om het startgeld te betalen. Ik heb dit uiteraard betaald, maar in mn achterhoofd had ik zoiets van: ik vind dit toch niet kunnen eigenlijk.
Ik bedoel ik verwacht ook niet dat er iemand uit mn familie overlijdt en ik heb ook liever niet dat dat gebeurt, maar die dingen gebeuren nu eenmaal en voor de familie van die persoon is dit toch een groot verlies.

Ik wil verder niks aan gaan kaarten bij de KNHS of bij de organisatie van de vereniging omdat ik geld terug wil ofzo, dat is totaal niet mijn idee bij deze vraag, maar ik wil gewoon van jullie weten hoe jullie hierover denken.
Dus ik sta ook helemaal niet op aanvallende reacties te wachten, ik wil gewoon jullie mening hierover weten Knipoog

groetjes Helma

Liselot

Re: Startgeld betalen voor afmelding ivm overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:19

je kan alleen afmelden zonder voor je proeven te betalen als jij of je paard zodanig ziek of geblesseerd is (met dokters of DA briefje) dat je niet meer KAN starten.

als het bovenstaande niet het geval is (wat dus ook bij jou zo is, ondanks de zeer vervelende oorzaak) moet je gewoon betalen

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:20

Aan de ene kant; een overlijdensgeval is inderdaad niet jouw keuze maar de organisatie heeft wel op jou (en dus jouw inschrijfgeld) gerekend en het is ook niet hún keuze. Als er een wachtlijst was en ze hebben iemand anders in jouw plaats kunnen laten starten hebben ze in dit geval dubbel inschrijfgeld gevangen, maar als dat niet het geval is komen ze misschien bij veel afmeldingen niet meer uit de kosten. Sowieso is het lastig in de paardenwereld, er kunnen zo veel onvoorziene dingen gebeuren; paard kreupel/ziek/overleden, ruiter ziek, in veel gevallen gaat het feest ook niet door als de chauffeur ziek is... Als je met al die dingen rekening moet houden als organisatie wordt het wel moeilijk om het financiëel rond te krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:22

Tuurlijk moet je eigenlijk betalen maar ik had het coulant gevonden als ze het hadden laten zitten. Maar ja, verenigingen hebben het geld natuurlijk wel hard nodig...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:22

Kan me voorstellen dat je er een raar gevoel bij hebt.

Misschien werd er gewoon later nagekeken wie er niet betaald had en hebben ze helemaal niet meer aan je situatie gedacht en gewoon de rekening verstuurd?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:24

Wij als vereniging hebben ook zoiets meegemaakt afgelopen jaar maar dan bij iemand waarvan de man was verongelukt... We hebben geen rekening gestuurd (idd dan ben je coulant)

Een vereniging is het niet verplicht en mag dus gewoon startgeld in rekening brengen. Als ze dat niet zouden doen zou je er misschien nog versteld van staan hoeveel mensen hier misbruik van zouden maken.. Boos!

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:56

LiSSy schreef:
je kan alleen afmelden zonder voor je proeven te betalen als jij of je paard zodanig ziek of geblesseerd is (met dokters of DA briefje) dat je niet meer KAN starten.

als het bovenstaande niet het geval is (wat dus ook bij jou zo is, ondanks de zeer vervelende oorzaak) moet je gewoon betalen

Dit is niet correct! Een briefje van huisarts of dierenarts heeft geen enkele zin meer tegenwoordig.
Het is nu heel simpel, na sluitingsdatum afmelden = betalen. Dit is gekomen doordat er ruiters waren die meerdere concoursen opgaven en dan gingen starten bij het concours dat ze het beste uitkwam. Vervolgens werd bij de andere vereniging afgemeld met reden paard kreupel o.i.d.
Helaas is iedereen die nu werkelijk wat heeft daar dus nu de dupe van.

De organiserende vereninging staat in haar recht door jou een factuur te sturen. Afgelopen weekeind hadden wij zelf een wedstrijd waar een combinatie zich afmeldde omdat haar opa was overleden. Wij hebben er voor gekozen in dat soort gevallen geen factuur te sturen. Vind persoonlijk dat je dat in dat soort gevallen niet doet.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:32

Ik wil met mijn stelling niet aangeven dat ik vind dat ik de rekening niet had mogen ontvangen. Ik ken de regels en weet ook dat ik in dit geval een rekening heb moeten krijgen. Ik heb hem ook netjes betaald, maar het idee speelde gewoon door mijn hoofd.
Tegenwoordig wordt er veel misbruik gemaakt van 'kreupele' ruiters en paarden, waardoor iedereen verplicht is ten alle tijde het startgeld te betalen heb ik gehoord.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:41

De KNHS stelt inderdaad als regel dat als je afmeldt nà de sluitingsdatum, je startgeld verschuldigd bent. Ik vind wel dat een vereniging best wel soepel hiermee om mag gaan, zeker in het geval van TS.

Aan de andere kant zal daar in het verleden best misbruik van gemaakt zijn, mensen zijn erg goed in het verzinnen van goede smoezen. Jij handelt te goeder trouw, echter er zijn altijd mensen die dat dus niet doen en daar lijden de goeden onder helaas....

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:07

Ben het ook helemaal met je eens hoor! Maar het is meer een persoonlijk gevoel van degene op het secretariaat. Ik heb nu een afmelding met een zodanige reden dat ik mezelf dood zou schamen als ik deze amazone een factuur zou sturen. Ook als ik geen reserve voor haar zou hebben en het ons als vereniging dus geld zou gaan kosten.
In jou geval zou je bij ons dus geen factuur hebben gekregen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:11

Ja idd, een beetje flexibiliteit is hier wel op zijn plaats.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:02

ik heb 2 maanden geleden nog wel een zeer coulante actie van een concours gehad ( Oldenzaal).
moest me 5 dagen van tevoren afmelden wegens een onverwachte grote aanpassing aan mijn eindscriptie waar ik een krappe deadline voor had.
Heb dit uitgelegd aan de organisatie middels een mail, en erbij vermeld dat ik de betaling/factuur gewoon netjes zou betalen.
Kreeg een mail terug, dit hoefde niet, ze vonden het al netjes dat ik had afgemeld ipv gewoon niet op komen dagen.
Scheelde me toch ook weer 16 euro startkosten.
super netjes hoor Ja

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:43

Als ik sommige verhalen lees/hoor over wedstrijdorganisaties valt mijn mond soms ook wel eens open hoor... Paard met droes kán gewoon niet starten, dierenarts met spoedgeval ook niet en toch moeten alle rekeningen betaald worden. Sterfgevallen vind ik net zoiets. Daar stuur je gewoon geen rekening voor, punt. Soms heb ik wel eens het idee dat verenigingen alleen maar wedstrijden organiseren om startgeld te innen. Aan de andere kant ben ik misschien te makkelijk met het niet sturen van rekeningen. Meld je je af met als reden kreupel paard, zieke ruiter etc of kom je niet opdagen dan kun je een rekening krijgen, in alle andere gevallen maak ik eigenlijk zelf de inschatting of ik een rekening moet sturen of niet, dat verschilt per geval.
Maar bij sterfgevallen zal ik die never sturen... Bloos

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:55

Afgelopen zaterdag zou ik ook een wedstrijd hebben. Echter werd ze de dinsdag ervoor in het land zo hard getrapt dat ze een flinke kneuzing had op haar bil. Ik KON dus echt niet starten. Ik heb gelijk opgebeld en het verhaal uitgelegd, en ja nu ligt hier een rekening van 20 euro.

Ik vind dat ook zonde want ja ik heb er idd niet voor gekozen, maar ik snap de regel van de KNHS ook wel.

Ik weet zeker dat er veel mensen misbruik van hebben gemaakt. Dus helaas zijn wij als eerlijke mensen daar weer de dupe van Knipoog

De dierenarts was trouwens wel langs geweest en heeft het gecontstateerd maar de volgende keer kun je dus een verklaring opsturen of zo? Of geld dat ook niet meer?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:00

Tja, moeilijk... als er nou een wachtlijst is om alsnog te mogen starten, dan vind ik het echt niet netjes om bij zo'n reden een factuur te sturen. Is die lijst er niet, dan kan ik het me voorstellen. Het is natuurlijk vervelend om die factuur te ontvangen, maar de vereniging moet ook rond komen.

Ik zou er in ieder geval geen regeling voor maken, idd vanwege misbruik. Wel netjes als je als vereniging zijnde geen factuur stuurt Lachen

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:05

voor zover ik weet ben je altijd startgeld verschuldigd. Iedereen heeft een "geldige" reden. Sommige verenigingen zijn wat coulanter, en als er een wachtlijst is dan is het plekje ook zo weer opgevuld, dus dan zou je mazzel kunnen hebben, maar ik ga er altijd maar vanuit dat opgeven ook betalen is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:08

Angela schreef:
Tja, moeilijk... als er nou een wachtlijst is om alsnog te mogen starten, dan vind ik het echt niet netjes om bij zo'n reden een factuur te sturen. Is die lijst er niet, dan kan ik het me voorstellen. Het is natuurlijk vervelend om die factuur te ontvangen, maar de vereniging moet ook rond komen.

Ik zou er in ieder geval geen regeling voor maken, idd vanwege misbruik. Wel netjes als je als vereniging zijnde geen factuur stuurt Lachen

Nou ken ik genoeg vereniging hier in de buurt waarbij ik toch moet betalen ondanks dat er een wachtlijst is. Lekker geregeld niet waar.
op mijn plekje valt dus geen gat die is bijvoorbaat al weer gevuld en toch moet ik gewoon het volledige startgeld betalen!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:52

tegenwoordig telt het met het briefje van de da of ha niet meer.

ik heb 4 weken geleden mn pony dood in de wei gevonden terwijl ik met mn paard op wedstrijd zou moeten ben ernaartoe gereden(onderweg nog iemand meegenomen met pony die wel wou starten maar uiteindelijk mn trailer sloopte) en ons gaan afmelden hadde erg veel begrip voor maar moest gewoon betalen kon wel mn coupons ophalen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:01

In Februari zou ik 2 dagen starten bij een vereniging (woensdagavond en vrijdag)Op woensdag werd mijn moeder erg ziek en ging hard achteruit uiteindelijk is ze op vrijdag een half uur nadat ik zou starten overleden.
Ik heb veel veel te laat afgemeld (mederuiter heeft afgezegd) maar ik heb geen rekening gekregen.
Er werd zelfs gezegd dat ze wel zouden zien of ik op kwam dagen als ik afleiding wilde door toch te starten mocht ik gewoon komen.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:21

idd, ikke 20. Wij hebben ook een ernstig ziek paard gehad. deze had rhino en leek ons niet verstandig om er mee op cocnour te gaan natuurlijk. we hebben 6 wedstrijden x2 af moeten bellen. Van geleerd dat we niet meer in het verre gaan plannen, maar eigelikj is het belachelijk. Zou je wel komen, dan is de ramp nog groter. Ik vind dat dit soort gevallen, niet in rekening moet worden gebracht. We hebben genoeg dieren arts kosten gehad, en dan nog eens de wedstrijden die vervolgens niet eens zijn gereden...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:29

Gitta1977 schreef:
Als ik sommige verhalen lees/hoor over wedstrijdorganisaties valt mijn mond soms ook wel eens open hoor... Paard met droes kán gewoon niet starten, dierenarts met spoedgeval ook niet en toch moeten alle rekeningen betaald worden. Sterfgevallen vind ik net zoiets. Daar stuur je gewoon geen rekening voor, punt. Soms heb ik wel eens het idee dat verenigingen alleen maar wedstrijden organiseren om startgeld te innen. Aan de andere kant ben ik misschien te makkelijk met het niet sturen van rekeningen. Meld je je af met als reden kreupel paard, zieke ruiter etc of kom je niet opdagen dan kun je een rekening krijgen, in alle andere gevallen maak ik eigenlijk zelf de inschatting of ik een rekening moet sturen of niet, dat verschilt per geval.
Maar bij sterfgevallen zal ik die never sturen... Bloos

Waarom zou je bij een paard met droes niet hoeven te betalen, en met een kreupel paard wel?
Met een paard met droes kan je gewoon niet starten, maar met een paard wat op drie benen staat wel? Of een ruiter die zo ongeveer van zijn paard balt van de koorts?

Het is gewoon heel erg moeilijk om te bepalen waar de grens ligt, en al helemaal om te controleren of de betreffende persoon de waarheid vertelt of een smoesje verzint.
Ik ben daarom ook gewoon voor het betalen van startgeld als je je afmeld, ookal start er iemand anders in je plaats. Uitzonderingen uitgezonderd. (maar wat valt er dan weer onder de uitzonderingen?)
De verenigingen worden er echt niet rijk van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:51

Ik baal idd anders ook behoorlijk als ik mijn paard kreupel van stal af haal en ik kan niet starten Haha! Je doet het er niet om hoor Haha!

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:13

Nee, natuurlijk doe je het er niet om maar de vereniging die het organiseerd kan er ook niets aan doen.
Opgeven = betalen zo simpel is de regel eigenlijk. Ben je zelf ziek of een kreupel paard dan heb je dus gewoon pech gehad. Ik moet zelf overal wel betalen als ik me afmeld met een kreupel paard dus waarom zou ik dan geen rekening sturen naar mensen die zich bij ons concours afmelden met een kreupel paard?

Bij overlijden van een paard krijg je bij mij ook echt geen factuur! Ik zou me doodschamen als ik een factuur stuurde bij overlijden van een familielid zoals TS beschrijft.

Die wedstrijden zijn echt geen vetpot dus afmeldingen moeten gewoon betalen. Maar zoals Gitta ook zegt... ik bekijk wel per geval of er een factuur heen gaat.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:23

Persoonlijk zou ik zeggen: geen factuur
Aan de andere kant: Als je wel moet betalen als je paard doodziek is, maar niet als een familielid is overleden... zouden de mensen die nu meerdere wedstrijden inschrijven en dan de minst gunstige afmelden met een smoes van "paard kreupel" in het vervolg dan ook niet de smoes " familielid overleden" gaan gebruiken om maar geen startgeld te hoeven betalen?

Ik denk dat je er versteld van staat hoeveel mensen dan ineens heel veel opa's, oma's etc hebben.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:31

Ik zou het ook gewoon betaald hebben, maar zou als ik de vereniging was geen rekening sturen in zo'n geval. Ik heb zelf eens gehad dat mijn paard op weg naar de wedstrijd zo door het lint ging in de trailer dat we niet meer verder konden. Paard met veel pijn en moeite weer thuis gekregen en toen naar het concours gegaan om te betalen. Ze vonden het zo vervelend voor me dat ik niet hoefde te betalen en ik kreeg ook m'n coupons weer terug. Maar het hangt wel af wie je treft, sommigen houden zich gewoon strikt aan de regels.