4jarig paard spenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mich_x

4jarig paard spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 22:26

Hoop dat dit topic juist staat:)

Ik ben pas begonnen met het verzorgen van 2 paarden, die ik graag wil zadelmak maken.
Rani is 14 jaar en moeder van Amelie, die 4 jaar is.
Ze hebben altijd samen gestaan en nooit iets geleerd, toen ik begon had Amelie nog nooit een halster aangehad,
Ondertussen is ze het al gewoon met zadel en hoofdstel.
Het probleem is dat Amelie nog steeds niet gespeend is, en dus niet zonder Rani kan,
zodra we Rani uit haar zicht zetten, wordt ze gek en doet ze ondoordachte dingen (zoals op de omheining kruipen...)

Voor ik kan rijden, wil ik eerst de 2 van elkaar gescheiden hebben,
het probleem is dat de eigenaars van de paarden niet graag hebben dat er één van de twee voor een maand weg gaat.
Ik weet dus echt niet hoe ik dit moet aanpakken,
ze hebben 4 aaneensluitende weien, maar Amelie heeft ze ondertussen al allemaal afgebroken
(begrijp me niet verkeerd, Amelie is een heel lief paard, maar zodra ze weg is van Rani slaat ze volledig door)
Rani heeft verder geen probleem om Amelie achter te laten, ze kan wel eens gaan stilstaan als we te ver gaan, maar ze wordt niet gek

Heeft iemand tips om de paarden afstand te laten nemen van elkaar?
En als we ze uit elkaar halen (volledig andere plaats) moet het dan plots gebeuren? (trauma's enzo?)
Kan ik al beginnen met rijden voor ze gespeend is?

Bedankt voor de hulp

Marigold

Re: 4jarig paard spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:35

is er een (stevige) stal?
mischien kan je ze dan samen (met iemand anders die je helpt) naar de stal brengen, dan Rani in de stal zetten, en met de merrie weglopen.
Rani een bult hooi geven zodat ze afleiding heeft, en dit elke keer als je gaat rijden zo doen.
en/of Rani toch ook alvast beleren, en dan met nog iemand met ze samen rijden in het begin, en dan steeds vaker even uit elkaar gaan met rijden,
bijvoorbeeld wanneer Rani geconcentreerd loopt?

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 22:38

Amelie bedoel je zeker, zij is het die de problemen heeft^^
er staat een grote container waar nog steeds een deur in moet, die komt er hopelijk vlug zodat we één van de paarden erin kunnen zetten. Maar ik ben bang dat Amelie dan weer van die onnozele dingen gaat doen, zoals altijd. (bijvoorbeeld steigeren en haar hoofd tegen het plafond enzo)
Ik zal proberen haar aandacht ergens anders op te stellen, binnenkort krijgen ze voor het eerst hooi (hebben ze nooit gehad maar nu hebben we een heel deel besteld) en daar zal ze dan wel van genieten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:40

Amelie idd, sorry.

wil de eigenaar er ook geen 3e paard of pony bij?
dat kan best schelen, als Amelie dan met die pony achterblijft ipv alleen!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:42

Hmm, nou ik ga even nadenken over dit probleem want het lijkt me nogal lastig. Misschien toch even met de eigenaar gaan praten en uitleggen dat het niet goed is als paarden niet afgespeend worden. Wat je ook kan doen is de mogelijkheid bekijken om Rani (moeder) opnieuw te laten dekken. Vaak als merries opnieuw een veulen hebben verstoten ze het oude veulen. Zo gaat dat in ieder geval in het wild...

Succes ermee!

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 08:45

Marigold, in de wei staat ook nog een shetlander, Fury. Fury en Rani staan al jaren lang samen op wei, ze kunnen elkaar niet luchten. Maar Fury en Amelie zijn wel goede vrienden, dus dat gaat wel.

Sigrid, de dierenarts had er ook al over om Rani opnieuw zwanger te maken, maar die mensen hebben al 3 paarden waar ze genoeg last mee hebben, dus ik denk niet dat ze erg blij zouden zijn als ik voorstel nog een veulen te nemen...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:51

hmm inderdaad een lastig probleem.

ik zou juist met de 4 jarige aan de slag gaan. (niet perse rijden) maar die bij de rest vandaan halen. dan heb je die bij je en dan kun je haar bezig houden.

dan de moeder op stal van mijn part met hooi. dat ze zo wennen dat ze uit elkaar zijn. als amelie dat dan gewend is. kun je met de moeder aan de slag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:43

Inderdaad. Ik zou ook de moeder laten staan als die wel rustig blijft en haar dochter mee nemen om bijvoorbeeld ergens uit het zicht te poetsen of een stukje te wandelen. Dan heb je in ieder geval wat meer controle op haar gekke gedrag en kan je ingrijpen als het gevaarlijk wordt.

Wat heel erg belangrijk is maar ook o zo moeilijk is dat je ze niet bij elkaar gaat zetten als ze gek gaan doen (tenzij en mensen of paardenlevens in gevaar komen). Daarmee bevestig je namelijk het gedrag. Paarden doen gek en mogen weer bij elkaar -> als ik gek doe mag ik dus terug naar mams.

Toch denk ik dat het voor iedereen de meest veilige en snelste oplossing is om ze tijdelijk apart van elkaar op een andere lokatie te huisvesten.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:36

Ik snap dat de eigenaren misschien niet graag een nieuw veulen erbij hebben. Maar als je het veulen gewoon 6 maanden bij de moeder laat, afspeend en dan verkoopt is er toch niet zoveel aan de hand?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:39

maar drinkt het dan ook nog melk.. dat idee krijg ik namelijk als een paard nog niet afgespeend is Clown

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:41

Ja, hij drinkt nogaltijd melk...

We hadden vandaag Amelie buiten vastgebonden en Rani in de box, en -wat we helemaal niet verwacht hadden- Amelie was superkalm, maar Rani sloeg helemaal door. Was maar aant stampen enzo, toen we zagen dat ze een bloedneus had, zijn we meteen gestopt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:15

vind het best schandalig en zielig voor de merrie dat een 4 jarige nog bij de moeder drinkt.. kan me voorstellen dat het moeilijk is haar daar nog van af te krijgen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:26

De beste oplossing is om die 2 helemaal uit elkaar te halen, maar dan bedoel ik, zodat ze elkaar niet meer kunnen zien of horen.In het begin geeft dat een hele hoop stress, maar na een paar dagen zal dat al een stuk minder zijn. Na een maand kunnen ze meestal gewoon weer bij elkaar, mits je natuurlijk wel blijft werken met een van de 2 zodat ze heel regelmatig van elkaar gescheiden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:29

Als ik 't goed begrijp, zijn ze in die 4 jaar nooit uit elkaar geweest?

In dat geval kun je het volgens mij 't beste opbouwen; eerst een paar seconden uit elkaars zicht, dan een paar minuten en zo langzaam opbouwen.
Probeer met het andere paard (die je mee uit 't zicht hebt genomen) juist op dat moment weer tevoorschijn te komen zodra het andere paard (dat achter is gebleven) eventjes rustig is. Dan leggen ze eerder de associatie "als ik rustig ben, komt ze terug".

Ze moeten beide echt gaan ervaren dat de ander wel weer terugkomt, en dat stukje rust en vertrouwen gaan krijgen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:39

Ja maar het feit uit elkaar halen voor minuten etc.. is alleen dan om de rust er in te houden.. maar die 4 jarige drinkt ook nog bij de moeder.. dat los je daar dan niet mee op.. Dit kun je alleen oplossen door ze voor een langere tijd definitief uit elkaar te halen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:48

ja ik denk nu ook dat uit elkaar halen het beste is.
ik zou het vierjarige paard dan weghalen, en in een hele nieuwe groep gooien.
heeft ze het veel te druk met rangorde bepalen enzo,
dus wellicht geen tijd om lang in paniek te zijn.

en dan eventueel na een paar maand weer samen zetten, maar misschien wel beter om haar dan eerst elders te beleren en te leren alleen naar buiten te gaan enzo..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:49

En toch... met rust en kalmte zoals je het bij een jong veulen doet. Dus geleidelijk stukjes uit elkaar halen en steeds opbouwen. Zonder andere paarden erbij is het ontzettend moeilijk...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:51

jawel poes, maar dit paard flipt zo te lezen echt heel erg als de moeder de hoek omgaat..
dus hoe maak je het dan veilig, en ook nog met rust en kalmte..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:12

Door het nog trager aan te pakken. Met tweeën, elk paardje pakken aan het halster, naast elkaar stappen, elk volte van elkaar wegdraaien en weer naast elkaar stappen en dit uitbouwen (kun je op de weg gaan doen). Tot je eens in paralelle straatjes even uit elkaar gaat en zo. Pas als dit beetje lukt ook uitbouwen op de wei.

Het is maar een idee.

Ik heb dit trouwens al eens meegemaakt. 2 paarden die aankwamen op de maneg: merrie en haar zoon van 3, net geruind, hij kende enkel zijn moeder => feest Haha!

De groep in gezet en samen in een box, na een week of 2 elk aparte box maar naast elkaar en beetje bij beetje een box uit elkaar tot ze in verschillende gebouwen stonden. Engelegeduld moest je hebben... de merrie was kalm maar de ruin....

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:46

Op de weg vind ik best gevaarlijk om het daar te proberen gezien het paardje flink flipt.. gevaar voor jezelf omstanders en het paard

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:43

Je kunt het ook oefenen op de wei, ik bedoelde met uitbouwen naar de wei meer echt apart staan.

Maar waarom niet op de weg? Een volte van elkaar wegdraaien op een veldje hoeft geen drama te zijn?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:19

omdat je daar ook nog rekening moet houden met verkeer etc.. als hij daar gaat flippen en je houdt hem niet meer..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:53

Als eerste, als de merrie niet weer drachtig is, dan geeft die ook geen melk meer. Zeker niet na drie jaar. Zou een perfecte merrie zijn voor de paardenmelkers, zitten die ook niet ieder jaar met veulens Tong uitsteken
Dat ze nog probeerd te drinken lijkt me dan wel mogelijk, maar melk komt er niet meer uit.

Dan het probleem. Mijn verzorgpaarden was destijds hetzelfde idee. Merrie van vier en moeder. Paard is dacht ik wel kort weg geweest om beleerd te worden maar toen weer terug naar moeders. Tijdens het rijden bijzonder vaak tegen moeder opgeknald en ze zoekt af en toe nog steeds steun. Maar dat is inmiddels 7 jaar verder en ze probeerd nu moeders leiderspositie in de kudde over te nemen.

Maar nu jouw probleem. Volgens mij is de jongste heel onzeker en nog heel 'onvolwassen' denk nog een echte baby. Sommige paarden hebben dat, 'mijn' paardje van 13 (en ook al veulen gehad) gedraagd zich er absoluut niet naar. Haar dochter van 5 gedraagd zich volwassener. Dus dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.
Het advies om ze radicaal uit elkaar te halen klink als eerste niet haalbaar, en imo ook niet veilig en goed voor het jonge paard.
Poes zegt eigenlijk al waar ik heen wil, geleidelijk. Leer haar op eigen benen te staan en als je dat geleidelijk doet, zul je later heel veel profijt daarvan hebben. Het is al bewezen dat geleidelijk afspenen beter is en voor een paard dat 4 jaar bij moeders is geweest lijkt het me ook het enige juiste.

Dus, zorg dat ze vertrouwen krijgt. Loopt ze altijd achter moeders aan? Of durft ze met moeders in het zicht wel weg te lopen, dingen te onderzoeken enz? Want ik denk dat het goed is om haar eerst op eigen benen te leren lopen. Zoals poes zegt met het lopen lijkt me heel goed uitvoerbaar. Leg ook eens een obstakelparkoers neer. Hoe meer je het jonge paard bezig houdt, hoe minder die aan moeders denkt. Maak het niet té moeilijk want dan heb je kans op onzekerheid en weer drang naar moeders. Opbouwen dus. Misschien dat ze dan eerst op jouw gaat steunen, maar dan ben je wel van het moeder-complex af Knipoog
Met veiligehid zit het denk ik wel goed. Vooral als je het opbouwd. Froceer niet want dan ben je weer door een angstzone heen en heb je kans op een terugval. Bij een veulen kan je die wel aan, maar een paard van 4 is behoorlijk heftig.
Beginnen met inrijden zou wel kunnen, maar met moeders er eerst bij. Omdat er zo'n tijd niets mee gedaan is is dat denk ik de reden van onzekerheid. Heb je nu vakantie? Dan is dat de perfecte tijd om eraan te werken. Neem je tijd en kleine stapjes. Soms moet je een stapje terug doen, om weer twee vooruit te doen Haha!
Succes en als je vragen hebt, roepen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 03:23

Voila daar ben ik het mee ees, alleen niet met di melkgift want ik heb zelf al aanschouwd dat dar jaren kan meegaan Haha!

Ziehet zo: deze beide paarden hebben elk hun 'groen'zone en hun 'ik ga in het rood'zone, het isbelangrijk nu in het groen te blijven en zelfvertrouwen op te bouwen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 03:45

Mich_x schreef:
Amelie bedoel je zeker, zij is het die de problemen heeft^^
er staat een grote container waar nog steeds een deur in moet, die komt er hopelijk vlug zodat we één van de paarden erin kunnen zetten. Maar ik ben bang dat Amelie dan weer van die onnozele dingen gaat doen, zoals altijd. (bijvoorbeeld steigeren en haar hoofd tegen het plafond enzo)
Ik zal proberen haar aandacht ergens anders op te stellen, binnenkort krijgen ze voor het eerst hooi (hebben ze nooit gehad maar nu hebben we een heel deel besteld) en daar zal ze dan wel van genieten.

Het klinkt hard maar daar moet je gewoon even doorheen. Zorg dat er geen uitstekende dingen zijn waarachter ze kan blijven haken en laat er iemand bij blijven om haar gerust te stellen en af te leiden met wat lekkers.
Ga met de moeder weg en wacht tot het veulen rustig is voor je terug komt, vooral niet teruggaan als ze nog wild is, ze moet leren dat dat gedrag geen zin heeft en juist rustig gedrag beloond wordt. Dus zodra ze rustig is krijgt ze wat lekkers en mag ze weer bij mams.

Overigens moet ik er wel even bij zeggen dat ik het erg triest vind dat een 4 jarige nog niet gespeend is en nog nooit een ander paard gezien heeft. Zal sociaal zeer onder ontwikkeld zijn, waarschijnlijk bang voor andere paarden.