Slimme, sociale paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mich_x

Slimme, sociale paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 22:01

Gisteren is een manegepaard door een ander paard in het gezicht gestampt, zijn heel hoofd lag open.
Daarop ging hij in het verste hoekje van een overdekking staan, om de vliegen weg te kunnen houden, en 2 andere paarden stonden erbij, met de staarten naar het hoofd van de gewonde, zodat ze de vliegen konden wegslaan.

Hieruit concludeer ik dat paarden toch wel bepaalde situaties kunnen aanvoelen en proberen te helpen waar het nodig is.

Heeft nog iemand van deze verhalen?

x

PussInBoots

Re: Slimme, sociale paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:03

Eigenlijk heb ik het idee dat het hier andersom werkt, dat het paard met de hoofdwond de staarten van de andere twee opzocht..........

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 22:04

Terug in de stal stond hij ook de hele tijd met zijn hoofd in een hoek, en daar waren geen staarten, dus ik weet het niet

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:05

Ja ik heb nu eentje met zandkoliek en gaskoliek.
De anderen hebben haar regelmatig omstebeurten heel vastberaden elke keer wat in beweging gehouden.
Ik moest ook van de DA wat wandelen, maar dat was nu dus niet nodig. Was ook iets heel aparts.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:05

Dat doen paarden toch heel vaak volgens mij. 'Kop aan staart' gaan staan tegen de vliegen.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 22:07

Ja dat doen ze bijna altijd als het vol vliegen zit, maar in dit geval vond ik het apart omdat het toch leek alsof ze die wilden verzorgen xD

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:12

Dat zie je wel vaker bij kuddedieren. Als een lid van de kudde lichtgewond is of een beetje ziek wordt die vaak ontlast en beschermd door de rest, zolang als de zieke de veiligheid van de kudde niet in gevaar brengt tenminste.