karakters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_monalisa_

karakters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 19:50

Ik weet niet of dit topic hier hoort maar ik wist niet waar anders. Ik droom al jaren van een eigen paard. Als we gaan verhuizen gaat dit MISCHIEN werkelijkheid worden dus wil ik me een beetje oriënteren. Ik heb namelijk totaal geen idee wat de karakters van verschillende ponyrassen zijn. Weet jij karakters of weet je een goede site dan zou ik erg blij zijn als je dat hier wil vertellen.

Liiesjjj

Re: karakters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 20:11

Mijn ervaring met Welsh Pony's is dat ze heel eigenwijs zijn, een eigen willetje hebben maar toch heel lief.
Je moet ze echt aan het werk zetten, want anders gaan ze ze vervelen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 20:14

Wat een vraag zeg Tong uitsteken karakters zijn zó persoonsgebonden. Het is misschien handig om na te gaan van wat voor ras paard je houdt, wat je wilt gaan doen met je paard etc. Als je dan gaat kijken naar een eigen paard kun je gewoon navragen wat het karakter is van het paard is. Rasgebonden zijn meestal 'in grote lijnen' daar kun je echt niet van uit gaan..
Kijk bijvoorbeeld naar Arabieren. Over het algemeen <-- zijn ze redelijk temperamentvol maar je hebt er echt genóég die gewoon supermak als een lammetje zijn en gewoon heel rustig zijn.

Enne, anders eens gaan kijken naar een paardenrassen encyclopedie. Heb ik ook staat enorm veel in.

ps. waar houd je eigenlijk van?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:18

Ik zou beginnen met veel over verschillende rassen te lezen, en ondertussen veel stallen/ maneges regelmatig te bezoeken om te kijken welke rassen je liggen en welke niet.

Neemt niet weg dat een paard een individu is, en er dus aan de hand van ras hooguit algemene kenmerken gelden die bij veel exemplaren van dat ras voorkomen. Er zijn geen vastomrande wetten.

Voordat je een paard koopt kan je je wel orienteren in welke eigenschappen je belangrijk vind en welke rassen daar over het algemeen aan voldoen, maar als je daadwerkelijk op zoek gaat heb je aan dergelijke algemene beelden niet voldoende, dan moet je gewoon kijken of het klikt met het paard in kwestie, en goed kijken naar het gedrag, en je laten informeren over het karakter.

En ik zou een proeftijd afspreken, als blijkt dat het paard toch een karakter heeft wat niet bij je past, of anderszins niet bevalt, kan je er nog vanaf.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:39

In 1 ras heb je ook nog heel veel verschillende karakters. Zo heb ik een haflinger wat een echte heethoofd is terwijl die van mijn buurvrouw een slome donder is.
Evenals met mijn trekpaard. Hij is erg nieuwschierig en leert supersnel terwijl een trekpaard van een kennis van me niks boeits. Die vindt niks interessant enzo.

Met het kopen van een paard, moet je op slag verliefd worden. Dan zit je gewoon goed Lachen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:36

mathes schreef:
.

Met het kopen van een paard, moet je op slag verliefd worden. Dan zit je gewoon goed Lachen

yeps , dat denk ik ook.
Mischien gewoon op zoek gaan naar een paard wat je mooi vind en dan net zo lang doorzoeken tot je een match gevonden hebt die met het karakter overeen komt waar jij naar op zoek bent.
Ook kun je er voor kiezen in sommige gevallen om een paard op proef te nemen voor bepaalde tijd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:54

Het ras zou eigenlijk niets moeten uitmaken. Temperament ed daarentegen wel. Wat wil je met je paard gaan doen? Hoeveel ervaring heb je? Wat vind je belangrijk ed, Dat zijn de vragen die je je moet stellen en aan de hand daarvan moet je het juiste paard zoeken. Ras is onbelangrijk. Het paard moet gewoon bij je passen.
Ben je bijvoorbeeld nog niet erg ervaren en zoek je een paard om die ervaring op te doen, dan is een ervaren paard, bv tussen de 12 en 15, met veel ervaring en een stabiel, ongecompliceerd karakter een goede keuze. Om maar eens iets te noemen....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:18

Vraag jezelf eerst af wat voor karakter jezelf hebt?
Als je dat weet, moet je nagaan wat je met je toekomstige pony/paard wilt gaan doen en wat je belangrijk vind aan een paard/pony.

Heb je voorkeur voor een bepaald type of kleur of misschien maakt je dat niks uit en kijk je eerst naar het karakter en is uiterlijk bijzaak? (of misschien vind je beide net zo belangrijk).

Voorbeeldje:
3 jr geleden had ik de mogelijkheid om een paard of pony erbij te kopen, ik wou graag een grove haflinger en het moest een merrie zijn ivm mijn ruin die in de weide alleen merries accepteert dus die di9ngen maakt het zoeken aan de ene kant makkelijker en aan de andere kant ook moeilijker.
Want ik had een leuke ruin op het oog waar ik helemaal weg van was, maar het was een ruin dus die kon ik uit mn hoofd zetten.
De ene haflinger is de andere niet, zowel wbt bouw als karkakter. Een groeve haflinger die aardig aan de maat is is best zoeken en het moest een haflinger zijn met een wat fellig karakter en geen slome makke duikelaar, als ik linksom vraag en ze gaat braaf linksom, als ik rechtsom vrag en ze gaat braaf rechtsom is voor vele een ideaale pony, mniet voor mij ik wordt knettergek van een supermak paard die alles klakkeloos aanneemt wat je vraagt of doet.
Kortom het moest een pittige tante zijn en lekker voorwaardts, een pony die nog veel moest leren.
Van karakter ben ik heel erg geduldig en koel, mij maak je niet zo snel gek, een paard met een geduldig karakter is dan ook niks voor mij.
Ik ben een veelzijdige ruiter die graag van alles doet en niks van hetzelfde telang achter elkaar, veel afwisseling dus.

In mei 2005 vond ik wat ik zocht een super leuke/eigenwijze bijna onbeleerde haflingermerrie met een dikke kont haha.
De klik moest er vanaf het eerste moment zijn anders wou ik dr niet kopen, bij mij werkt dat namelijk niet, dat een klik moet groeien oid.......nee die er gelijk of niet anders begin ik er niet aan.
De klik as er binnen een minuut, ik zag dr koppie en ogen en wist gelukkig dit is ze, hoe ze ook is onder het zadel, want ze was volgens de vorige eigenaar een ramp onder het zadel, dit wordt ze.
Beetje rond gelopen gekeken en kennisgemaakt, en toen wou ik er graag even op om te voelen hoe ze was onder het zadel..........dat leek niet zo'n goed idee volgens de eigenaar want ze had al 6 mnd stil gestaan en daarvoor was het een nachtmerrie en zijn ging er zekers niet op om voor te rijden of wat dan ook.
Kreeg een zadel van een ander paard in mn handen gedrukt zonder stijgbeugels want dr eigen zadel was al verkocht.
Ik dacht nog oww das lekker zonder beugels op zo'n driftkikkertje Verward .
Maar goed ik denk knappe meid als je mij eraf krijgt, ik kreeg wat hulp om erop te komen en dacht nog ben benieuwd wat deze dame voor mij in petto heeft.
Je raad het al .....niks...beetje onwennnig omdat dr al zolang niemand op dr rug had gezeten liep ze door de bak, stap daarna wat draf en de galop kon ze nog niet dus die hebben we maar achterwege gelaten.

Thuis bleek ze inderdaad een aardige rodeo te zijn Whoosh! , ik heb me in het begin wel eens achter mn oren gekrabt, wat heb ik nu in godsnaam in huis gehaald?
Ik ben grote paarden gewent dus wat wou dit onderkruipsel me nou maken? westernzadel gekocht met een grote knop erop waar ik me aan vast kon houden als mevrouw weer eens de kolder in dr kop kreeg en lopen maar.........als het weer eens niet ging, dacht ik altijd aan het moment dat ik we elkaar net ontmoeten, die vonk... Lovers ....ze was het toch voor mij?
Volhouden Marjon volhouden alleen dan kom je eruit......na 3 jr is ze nog steeds een draakje onder zadel en soms ook ernaast ze heeft een gecompliceerd karakter die in het verleden nooit begrepen is geweest.
Wat voor de ene een ware nachtmerrie is is voor mij een droom, ik heb een haflinger die vol met verassingen zit, ik lach me kapot om dr truks al raken ze nu wel een beetje op en kunnen we eindelijk serieus gaan trainen.

Sorry voor mijn lange verhaal, komt erop neer dat je voor jezelf eerst duidelijk moet hebben wat je zoekt, dat hoeft niks met uiterlijk te maken te hebben maar kan natuurlijk wel, kijk naar je eigen karkter en je rijervaring, blijf daar eerlijk in en staar je niet blind op een prachtig paard met een gecompliceerd karakter als jezelf niet zoveel ervaring hebt, vooral niet als het je eerste eigen paard wordt, houd het simpel voor jezelf, want een eigen paard is al een hele ervaring op zich, en die moet vooral leuk en leerzaam zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:25

Je moet echt goed kijken wat zelf bij je past. Daarnaast is een karakter niet rasgebonden en zou ik me niet gaan doodstaren op 1 ras. Ik ken een Arabisch volbloed die nergens voor terugdeinst en zeer cool in zijn hoofd is, een Ardenner die niet te vertrouwen is zoveel temperament als hij heeft en zelfs mijn eigen QH voldoet op sommige momenten écht niet aan de beschrijvingen van het QH karakter. Ze is heel cool in haar hoofd maar soms.... ze word dan ook op sommige momenten uitgescholden voor arabier als ze zich weer aan het aanstellen is Nagelbijten / Gniffelen Dus ik zou zeggen, kijk gewoon rond en ga bij verschillende paarden/pony's kijken. Koop niet meteen de 1e beste maar zoek gewoon door totdat je zegt: Ja, dit is hét paard waar ik naar op zoek ben Haha!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:28

nu gaat iedereen zijn eigen paarden ras noemen uiteraard Knipoog maar ik vind Dravers echt super qua karakter alleen moet je er weer aan rijden Haha!. Het zijn paarden die heel graag voor je willen werken en echt alles voor je willen doen. Zijn super lief en heel eerlijk. Maarja dat wil niet zeggen dat andere rassen dat niet hebben Knipoog Mijn Fjord was ook super alleen die zijn super eigenwijs Haha! en Onze kwpn'er was ook top maar dat verschild heeeeeeeeel erg per paard.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:03

Koop een boek dat over paardenrassen gaat, of leen er een uit de bieb.
Je moet goed weten voor je een eigen paard wilt, wat voor paard bij je past.
Echt goed nadenken.
Dan heb je zo al een paar rassen wat je leuk lijkt, en die goed bij je passen.