Halster aandoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sacayawea

Halster aandoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:35

Hallo,
Heb een "probleem" met het aan doen van het halster van mijn jaarling, het is wel even een lange uitleg, maar anders is de situatie niet volledig duidelijk denk ik .
Toen ik mijn veulen op 7 maanden kreeg kende hij nog geen mensen, was net van de moeder af.
Hij had toen een halster aan, maar zijn neus lag helemaal open omdat dat schuurde, dus het eerste wat ik ben gaan doen na een week of 2 was zijn halster leren aan en uitdoen, na een goede week ging dit zonder problemen.
Toen moest de staleigenaar hem binnen en buiten zetten omdat ik terug naar school moest, maar die had problemen met het aandoen van het halster en kwam vragen hoe ik dat deed, dus toen heb dat laten zien en dit ging probleemloos. Heb de staleigenaar dit toen ook laten doen terwijl ik erbij stond en dit ging ook. Je moest wel nog heel kalm en rustig blijven want als je onverwachte beweging deed of te ruw was was het moeilijker.
En een paar dagen later kwam ik in de stal en er was geen probleem, tot ik het halster nam,falco begon helemaal te panikeren en overal tegen te lopen en te kloppen naar het halster, ik kon met het halster niet meer in de buurt komen. Wat er ervoor gebeurt is daar heb ik het raden naar, maar ik veronderstel dat de staleigenaar zijn gedulde verloren heeft en kwaad geworden en waarschijnlijk op zijn oren heeft geslagen...
Na een paar weken kon ik het halster terug aan en uitdoen met veel geduld, maar nu heb ik het probleem dat als ik het aan of uit wil doen hij altijd tegen mijn buitenste hand komt hangen met zijn oren en dit dus enorm moeilijk word. Heeft iemand tips hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Alvast bedankt.

Casarell

Re: Halster aandoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:45

Ten eerste.. wat maak je los en vast bij het aan en uit doen?
De keelriem of het kopstuk?

Ten tweede is het lastig om te zeggen wat het beste werkt..
zowiezo herhalen, herhalen en herhalen..
Misschien kan je het vanaf de andere kant doen, misschien het halster aan het andere onderdeel (keelriem of kopstuk) los maken en zo om doen.. Verder keel veel aan zijn oren zitten, worden ze mak van, niet vervelend kriebelen oid, maar gewoon hand er even overheen halen.

Sacayawea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 15:03

@ femmefatale1:in het begin vlak na het voorval maakte ik altijd het kopstuk los omdat ik niets over zijn oren kon schuiven, nu maak ik altijd de keelriem los, maar het probleem blijft bij allebei.
Me zijn oren kan ik alles doen, der maakt hij niet veel van, daarom dat ik het raar vind en het niet kan oplossen.
Bedankt voor je reactie;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:39

pff halsters blijven moeilijk,
ik zou ook herhalen herhalen herhalen, en vooral geen dwang gebruiken,
jammer dat het zo moeilijk gaat!
maar succes

Sacayawea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 16:15

@siskeh: Jha, kdenk dat da de enige oplossing zal zijn: Herhalen...Mja tis door dwang gekomme dus ik denk niet dat ik het zal kunnen oplossen, het rare is dat hij geen schrik meer vertoont...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:20

Als je paard er een keertje mee weg heeft kunnen komen is het belangrijk dat je de vicieuze cirkel doorbreekt. Als hij al narrig wordt als je met het halster aankomt, moet je hem vaker met het halster confronteren, hem er op zijn hele lichaam mee aanraken. Daarna ga je aan zijn linkerkant naast zijn schouder staan, maakt het gedeelte dat achter de oren langsgaan los. Je gaat met je rechterarm om de hals, pakt het gedeelte vast dat achter de oren langsgaat, schuift het neusje erin en kunt dan het halster vastmaken.

Als je dit een keer gelukt is, niet meteen stoppen. Haal het halster weer los en begin nog een keer. Iedere keer als je met dat halster aankomt, moet je hem 20 keer vastmaken en weer losmaken. En in het begin mag je gerust met een beloning werken in de vorm van een appel of een snoepje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:26

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:32

Citaat:
Daarna ga je aan zijn linkerkant naast zijn schouder staan, maakt het gedeelte dat achter de oren langsgaan los. Je gaat met je rechterarm om de hals, pakt het gedeelte vast dat achter de oren langsgaat, schuift het neusje erin en kunt dan het halster vastmaken.

Zo doe ik dat ook altijd met veulens die het moeten leren Clown
En dat gaat eigenlijk altijd goed zo!!

Sacayawea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 21:19

Het halster aandoen is helemaal geen probleem Lachen Dat is volledig opgelost, heeft wel lang tijd gekost door die slechte ervaring, maar hij duwt gewoon zijn hoofd tegen mijn rechterhand, waarom weet ik niet, want hij heeft er nog niets mee kunnen bereiken.