Brrr... Koud!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vaatwasser

Brrr... Koud!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:39

Op een koude dag ergens in oktober, steek je je grote teen onder je dekbed vandaan. Je voelt het al gelijk... Het vriest! Het eerste wat in je op komt is: "Snel mijn winterdekens van zolder halen, mijn paard heeft het koud".

Dit is vast wel iets, wat iedereen wel eens heeft meegemaakt.

Net zoals de volgende veel voorkomende uitspraken:

"Jouw paard staat dus 24/7 op de wei? En jij denkt dat je paard daar blij mee is? Jij zou toch ook niet de hele dag in een weiland willen staan, met niks anders te doen dan eten?"

"Jouw paard staat dus 23/7 op stal? En jij denkt dat je paard daar blij mee is? Jij zou toch ook niet de hele dag in je bed willen liggen?"

"Mijn paard heeft vandaag lekker vrij (lees: hij mag een half uurtje in het paddock), dat vinden tenslotte allemaal wel eens lekker, een dagje niet aan het werk".

"Ik rijd mijn paard 6 dagen in de week, een uur in de bak. Ik werk tenslotte ook 6 dagen in de week."

Maar gaan deze uitspraken wel op? Vergelijken wij ons paard niet te veel met ons zelf? En in hoeverre heeft dit invloed op het welzijn van het dier?

Cupcake_

Re: Brrr... Koud!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:44

Ik denk dat je hier een heel goed punt mee maakt.
Het klinkt logisch: Zou jij het leuk vinden om de hele dag in een weiland te staan?
Natuurlijk zou ík dat niet leuk vinden, maar ik denk dat paarden dat wel zeker leuk vinden!
Ze mogen tenslotte vrijdoen wat ze willen, met andere soortgenootjes lekker rondrennen, en in stal staan ze al helemaal niks te doen..
Een paard is tenslotte een kuddedier, dus het hoort ook bij het leefgedrag, vind ik..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:34

Ja inderdaad, mensen vergelijken hun paarden veel te veel met hun zelf en dat is best wel raar, aangezien een paard niet denkt zoals wij. Onze paarden staan de hele winter zonder dek bijvoorbeeld en de hele dag buiten, vinden ze heerlijk. Zodra ze op stal gaan, wordt de stal letterlijk en figuurlijk afgebroken.
Deze uitspraken gaan volgens mijn mening niet op, want een paard is geen mens en een mens is geen paard. Het idee van een gezellige stal waarin een paard zich thuis voelt is ontsproten uit de gedachtes van mensen die een stal vergelijken met een gezellige huiskamer, en ik zeg niet dat er geen paarden zijn die hun stal niet fijn vinden, maar het overgrote deel staat toch veel liever met een groep op het land, waarin ze hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen en met soortgenoten kunnen omgaan. Maar goed, ik ratel weer, doe ik wel vaker.. Maar mijn punt is dat je een paard niet kan vergelijken met een mens.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:36

Een paard met deken op zetten doen we niet voor de kou hoor. Nagelbijten / Gniffelen
Ik tenminste niet. Clown

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:38

_Sammie_ schreef:
"Mijn paard heeft vandaag lekker vrij (lees: hij mag een half uurtje in het paddock), dat vinden tenslotte allemaal wel eens lekker, een dagje niet aan het werk".

Tja, ik begrijp wat je bedoeld redeneren vanuit de mens ipv vanuit het paard, maar dan vind ik deze wel heel dubbel. Waarom gaan we er überhaupt opzitten? Dat doen we toch ook omdat wíj het leuk vinden? Als het die paarden aanging liepen ze net zo lief of liever in de kudde in een uitgestrekt landschap.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:42

dovish schreef:
_Sammie_ schreef:

Tja, ik begrijp wat je bedoeld redeneren vanuit de mens ipv vanuit het paard, maar dan vind ik deze wel heel dubbel. Waarom gaan we er überhaupt opzitten? Dat doen we toch ook omdat wíj het leuk vinden? Als het die paarden aanging liepen ze net zo lief of liever in de kudde in een uitgestrekt landschap.

Voor een deel heb je gelijk, maar over het algemeen houden wij paarden om er op te rijden. Met mijn openingspost wil ik zeggen, dat wij onze paarden met ons zelf vergelijken. En ik denk dat iedereen wel kan toegeven, dat je zulke dingen of wel eens hoort, of zelf wel eens zegt. Op stallen waar paarden 23/7 op stal staan, komt het echt vaak genoeg voor, dat de eigenaar van het paard besluit, dat hij een dag vrij heeft, en dus een half uurtje in het paddock mag.

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:47

ik ben het eens met inujojo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:30

Klopt helemaal dat paard teveel vermenselijkt worden.
Maar wat ook gebeurd, is omdat het kuddedieren zijn, omdat wij onmogelijk kunnen denken/voelen wat een paard voelt, dat we denken dat alle paarden hetzelfde zijn. En dat vind ik nog een veel grotere fout.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:39

Urielle schreef:
Klopt helemaal dat paard teveel vermenselijkt worden.
Maar wat ook gebeurd, is omdat het kuddedieren zijn, omdat wij onmogelijk kunnen denken/voelen wat een paard voelt, dat we denken dat alle paarden hetzelfde zijn. En dat vind ik nog een veel grotere fout.

Ben ik het hélemaal mee eens! Ja

Enne.. Wij gaan toch ook niet naar de wc op de grond waar we vervolgens moeten slapen?! Clown

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:28

Dat van die dekens herken ik zeker.
Stalgenoot had het koud (het wa sook echt koud) en legde haar paard (met wintervacht!) een deken op.

Paarden worden idd te vaak vergeleken met onszelf.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:45

[PP] -> [OPG]

horse_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 06:28

Hai

Mensen projecteren inderdaad teveel van hun eigen gevoel en ervaringen op hun paard.
Zo gebeuren soms heel verkeerde dingen met paarden vanuit de allerbeste bedoelingen.
Mede daarom ben ik al heel lang geleden begonnen met natural horsemanship waarbij
uit wordt gegaan van de natuur van een paard en zijn gevoel en niet die van ons mensen.
En als je dat kan samenbrengen met je eigen gevoel heb je een happy paard en een happy mens.
Er zijn ook diverse technieken en oefeningen waarbij je kan uitzoeken wat je paard nou zelf wil.
Verder is er al veel onderzoek gepleegd naar de zin en onzin van hoe veel mensen met hun paard
omgaan zoals ijzers, voer, dekens, bit en meer.
Op paardnatuurlijk.nl staan een aantal interessante artikelen.