Ik heb een hengstje van nu 1 jaar en 3 maanden.
Hij loopt (afgespeend) samen met zijn moeder (die drachtig is
) in de wei , omdat hij ivm 2 andere merries niet in de kudde kan lopen. In oktober gaat hij naar de winter opfok.Aankomende maandag ga ik met de merrie 5 dagen op trektocht over de Veluwe. Erg leuk natuurlijk maar ik wil mijn jaarling absoluut niet alleen laten staan.
Ik heb ook 2 shetland ruinen waar hij al een aantal keer eerder kennis mee heeft gemaakt en mee in de wei heeft gestaan.
Nu wil ik voor die 5 dagen 1 van de shets bij hem in de wei zetten , maar ..... ik twijfel over welke shet ik zou pakken
Bowen (het hengstje) is vrij dominant / opdringerig naar andere paarden toe , veelal uit speelsheid natuurlijk.
Als hij 1 of 2 x goed op zijn plek word gezet is dit gedrag snel over.
Ik heb de keuze uit Logan :
M'n shet van 89 cm , laat het kaas niet van z'n brood eten en is duidelijk de baas over Bowen.
Deelt als het hem niet bevalt nogal snel klappen uit , waardoor Bowen al snel niet meer opdringerig is ....
Maar Logan is tegenover Bowen niet echt speels , echt een bazig shetje is het
Of ik neem Jhonny .... Een uit de kluiten gewassen shet van 1.15 meter.
Heeft veel meer geduld dan Logan en is ook was sociaaler naar andere paarden toe.
Ook is Jhonny wat speelser , Jhon gaat pas slaan als het hem echt te gek word.
Zelf twijfel ik heel erg.
Van Logan vind ik het voordeel dat Bowen z'n macho gedrag tegen over andere paarden even goed de kop ingedrukt word.
Maar echt spelen wil hij niet ...
Van Jhon is zijn speelse kant een groot voordeel , zeker ook vanwege Bowen z'n leeftijd , maar soms vind ik dat Jhon net wat teveel van hem pikt.
Welke van de 2 shets zouden jullie bij Bowen in de wei zetten ?

Beide shets erbij is geen optie , omdat dan de pony van m'n zus alleen achter blijft