Wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:51

Ik zit momenteel met een enorm dilemma en hoop ervaringen en goede raad te krijgen van mede bokkers.

Een jaar terug heb ik een ruin aangeboden gekregen van een kennis. Zij kon het niet meer betalen en wilde hem eigenlijk niet verkopen en ik zat met een geblesseerde merrie waarmee ik niets mocht doen.
Geweldige oplossing toch!
Lees in het onderstaande topic hoe het ons is verlopen, (lang verhaal):
[OPG] Hengstengedrag af leren.

Geen makkelijke opgave dus.
Inmiddels sta ik 4 maanden bij mijn stalling en mijn paardjes hebben een eigen stukje land en zijn super aan elkaar gehecht. Het gedrag van de ruin is iets stabieler geworden en ik krijg er weer een beetje lol in. Het rijden heb ik nog niet echt opgepakt aangezien ik hem daar nog niet genoeg voor vertrouw en dat is voor een groot deel ook een bij mij liggend probleem.
Ik heb geleerd hem te nemen zoals hij is en hij heeft echt een deel van mijn hart gestolen.

Nu dus het dilemma....
Ik moet deze week besluiten of hij gaat blijven of niet. Dit kreeg ik van mijn kennis (de nog echte eigenaresse) afgelopen zondag te horen. Wil ik hem niet dan komt hij te koop.
Als ik het verstandig bekijk zou ik voor verkoop moeten kiezen. Ik heb namelijk mijn handen vol aan mijn werk, huishouden en mijn merrie. Hij is absoluut geen makkelijk paardje waar je zo opspringt en mee wegrijdt (maar zou het misschien wel weer kunnen worden). Ik heb lichte angst met rijden en heb zo nu en dan flink de balen van zijn idiote gedrag. En wat moet ik met 2 paarden waar ik niet op kan rijden.
Daarnaast weet ik niet of ik in de toekomst wel 2 paarden kan bekostigen en als hij nu mag blijven komt hij op mijn naam te staan en ik weet niet hoe verkoopbaar hij is. Nu is hij, cru gezegd, niet mijn probleem wat betreft eventuele verkoop.

Iedereen om me heen zegt dat ik hem weg moet doen, maar bij het idee dat ik hem niet meer zou hebben maakt me misselijk. Ik loop al de hele dag ziek te zijn en te huilen bij het idee dat ik hem dan kwijt raak. Ik voel me verantwoordelijk voor hem en het is alsof ik hem in de steek laat als hij weg zou moeten.
In mijn idee heb ik nog zoveel dingen niet gedaan om hem meer vertrouwen in mensen te laten krijgen.

Ik ben benieuwd hoe andere het besluit tot verkoop hebben genomen. Dus... wanneer het genoeg is geweest?

aslo

Re: Wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:21

Tja lastig... ik ben echter van mening dat je in bepaalde gevallen toch je 'verstand' voor je 'hart' moet laten gaan. We hebben zelf al 2x voor een soortgelijk dilemma gestaan en hebben beide keren een verstandelijk besluit genomen, hoe moeilijk op dat moment ook. Heb er nu echter nog steeds geen spijt van, soms nog wel eens ff moeilijk mee, bijv. als je naar 'oude' foto's zit te kijken. Van 1 paardje weten we dat die erg goed terecht is gekomen, van het andere paardje weten we niets, misschien maar beter ook. Beiden hadden ons hart gestolen, maar datgene wat wij wilden, konden ze ons helaas niet geven. Of andersom, dat wat zij wilden, konden wij ze niet geven. Net hoe je het bekijkt.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:40

Dank je voor je eerlijke en duidelijke reaktie.
Maar het is momenteel gevoelsmatig een voor mij niet te nemen beslissing. Wordt echt erg verdrietig bij het idee dat ik straks misschien wel naar mijn merrie ga zonder zijn neusje erbij te zien.
Ik hecht me gewoon te veel aan dieren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:01

En als je hem houdt en er iemand bijhaalt die je gaat helpen met hem (heb je andere topic nog niet gelezen). Kan dat niet helpen?
Een verstandige keuze is in mijn ogen niet altijd een goede keuze..Je kan de gok nemen en hem houden, kijken naar hulp voor jullie beiden en kijken hoe dat zal gaan. Als het niet gaat weet je dat je het hebt geprobeert..
Het lijkt me dat het nu voor jou een te moeilijke keuze is om te maken.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:04

Zo denk ik du al de hele dag... het ene moment weet ik zeker dat afstand nemen het beste is en het volgende moment moet ik daar niet aan denken....

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:12

ik denk dat ik hem zou houden.

de keus is blijkbaar veel te moeilijk om hem weg te doen.

je kunt hem altijd nog zelf verkopen toch?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:14

Ik ben eerder van volg je gevoel..Heeft mij alleen maar geholpen, alleen dit is een keuze die alleen jij kan nemen.
Waarom moet de keuze al volgende week zijn genomen? Kan je het niet uitleggen en om iets meer tijd vragen?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 21:18

Helaas moet ik zo snel beslissen omdat de huidige eigenaresse veel schulden heeft en onder curatele is gesteld vanaf deze week en daardoor de ruin gedwongen moet verkopen, tenzij hij op mijn naam komt.
Hoe verkoopbaar dit paard is weet ik niet door zijn moeilijke gedrag en zomerexceem.
Daarnaast weet ik niet of ik in de toekomst wel beide paarden kan aanhouden.
Ik weet dat ik deze keuze zelf moet maken, maar hoop op ervaringen van mede bokkers die ook met een zelfde tweestrijd hebben gezeten...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:07

Als je niet weet of je ze in de toekomst aan kunt houden.... tja, wie weet dat wel? Nu lukt het je toch ook of betaalt ze je ervoor? Probeer je 'de kop niet gek te laten maken', en als je hem koopt geef er niet de hoofdprijs voor. Ook al ben je erg aan hem gehecht. Wat er ook al is gezegd: soms is het niet het verstandigste maar als jij er blij mee bent daar gaat het toch om? Ga alleen wel even eerlijk bij jezelf te rade of je hem redelijkerwijs goed kunt onderhouden, anders is het niet eerlijk naar hem. STerkte met de beslissing. Hopeloos he als je je zo gauw hecht aan een paard (ben net zo... Bloos )

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 22:35

Hem onderhouden is niet het probleem, het is eerder zijn gedrag in de kudde en moeilijkheid met rijden wat me zo doet twijfelen. Alleen zijn aanhankelijke knuffelige gedrag en ge-acteerde moed doen elke keer mijn hart weer smelten. Dit paardje heeft 2 gezichten en door de een kan ik met mijn handen in het haar zitten en door de ander kan ik hem niet loslaten. Dit is een paardje wat mijn gevoel tot beschermen tot het uiterste aanspreekt.
Alleen wil ik niet met de (onverkoopbare) ellende van een ander opgescheept zitten mocht het niet met hem lukken.
Kortom alleen maar tegenstrijdigheden....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:44

Probeer je eens voor te stellen hoe het over 1 of 2 jaar is met dit paard in je bezit. Wat je dan met hem doet, of dat het beste voor het paard is en ook of dat hetgeen is wat je zelf het liefst met een paard zou willen. Het heeft mij een paar keer geholpen een besluit te nemen, de ene keer heb ik verkocht, de andere keer niet. Het helpt om ven afstand te nemen van het hier en nu. Mocht je toch besluiten tot verkoop, dan kun je wellicht meehelpen om een zo goed mogelijk adres voor het paard te vinden.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:44

ik zou er persoonlijk voor kiezen om hem te laten verkopen.
als je nu al niet weet of je het financieel aan kan zou ik het risico niet nemen.
en het is ook niet leuk zoals je zelf al zegt 2 paarden te hebben waar je beide niet op kan rijden,
zo gaat de lol er ook vanaf.
zoek gewoon een goed tehuis met haar ,mis dat je je er dan beter bij voelt.
suc6 met je beslissing

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:57

Als ik zo je verhaal lees , zou ik ook kiezen voor nu verkopen.

Je zegt dat je al iets angstig bent met rijden , als hij al niet al te makkelijk is , dan is de kans vrij groot dat je door (zoals je het zelf noemt) zijn idiote gedrag nog angstiger word.

Straks durf je er helemaal niet meer op ... en dan ben je nog verder van huis.
En de kans is groot dat hij ook jouw onzekerheid voelt en daar "misbruik" van maakt ...

Ik zou in dit geval echt je verstand even boven je gevoel zetten.

Nu weet je nog niet hoe het gaat verlopen in de toekomst , door o.a. gedrag in de kudde en de kosten ....
Als je hem over een aantal jaar moet verkopen doordat het echt niet gaat , denk ik dat dat nog veel pijnlijker is dan nu "afscheid" te moeten nemen.

Natuurlijk heb je je na een jaar behoorlijk gehecht aan dit dier , maar als je hem na een jaar nog steeds niet volledig vertrouwd ... dan denk ik niet dat dat vertrouwen nog gaat komen.
Ook heb ik het idee dat je meer moeilijke momenten met hem hebt dan goede momenten .....

Je hebt het een jaar geprobeerd .... ik zou zeggen nu is het genoeg.

Als je er een tweede paard bij zou willen , zou ik op zoek gaan naar een ander paard waar het ook tijdens het rijden mee klikt en waar je vol vertrouwen in hebt.

En is het voor je merrie ook niet prettiger om een "normaal gedragend" weide genootje te hebben ?

Veel succes met je beslissing ! Ach gut

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 06:39

Shayla, je hebt erg sterke punten genoemd. Iedereen trouwens die heeft gereageerd.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 01:35

Ik denk ook dat je als buiten staander er iets helderder over kan denken. Omdat je emotioneel niets met het dier te maken hebt.

Ben je er ondertussen al een beetje uit ? Ach gut

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:48

Tja erg moeilijk! Ik zou denk ik kiezen voor verkopen... Als je al aan geeft dat je het erg druk hebt en ik weet van mezelf dat ik het toch wel erg lekker vindt om wat tijd voor mezelf te hebben. En als je het financieel niet zou redden dan moet je hem misschien over een jaar verkopen en dan ben je er nog meer aan gehecht. Maar goed ik ben een erg rationeel persoon (al kan ik me ook gruwelijk hechten aan dieren) en wil mezelf op die manier behoeden voor verdriet of pijn in de toekomst... Maar je hebt wel kans dat je veel plezier met m misloopt. Ik denk dat jij de enige bent die weet wat de beste beslissing is. Voor jezelf kijken is de tijd/moeite/geld het waard. Succes!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 17:29

Ik ben er nog steeds niet uit. Afgelopen dagen had ik op rationele momenten besloten dat het voor hem en voor mij beter is als ie weg gaat, maar dan volgt meteen weer die vervelende maar....
Helaas voor mij heeft hij zich de gehele week als een engeltje gedragen, dus ik kan mezelf nog steeds niet overtuigen om hem echt weg te doen. Daarbij komt dat ik vandaag weer een cursus werken aan de lange lijnen heb gevolgd (daar had ik me een poos terug al voor opgegeven) en ik heb van de les en van het paard genoten.... Een behoorlijk innerlijk conflict dus Verdrietig

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 13:49

Ik heb tot vrijdag om een besluit te nemen...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:50

Moeilijke situatie... Maar feit is dat je zelf al aangeeft dat je wat angstig bent voor het paard en dat het paard ook niet al te makkelijk voor je is. Daarnaast zei je dat je niet weet of je het in de toekomst kunt fiancieren.
Daarom is het volgens mij beter om hem nu te laten verkopen. Hoe pijnlijk het ook is Ach gut

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 15:00

Financiering is geen probleem. Met de toekomst doel ik op eventuele kinderen en het uitbreiden van de eigen zaak en de daar aan hangende tijd dat alles kost.
Rationeel is het misschien ook echt wel beter, maar ik wordt gewoon misselijk bij het idee dat ik hem kwijt ga raken dan. Hij was afgelopen week ook weer zo overdreven braaf.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:04

Ow... dan heb ik je verkeerd begrepen, excuses Bloos .

Ik begrijp dat het pijn doet maar als je in de toekomst merkt dat je toch 1 van je 2 paarden moet weg doen door tijdsgebrek is het volgens mij nog pijnlijker...

In ieder geval sterkte bij de beslissing Ach gut.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 15:08

Geeft niets hoor! en dank je.
Het is gewoon erg moeilijk omdat ik tot op heden met mijn merrie nog niets kan doen en ik graag bezig ben met mijn paardjes.

Haffielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:35

Ik denk dat het voor jou beter is om hem te verkopen je hebt het heel druk zeg je zelf, en bij tijdgebrek krijgt hij minder aandacht en dan moet je hem wegdoen door tijdgebrek, idd wat lindake zegt. Dat is veel pijnlijker

Shari_djodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:03

Ik zou hem houden als je hem zou verkopen en mensen die niet met zulke paarden overweg kunnen zullen hem uiteindelyk weer verkopen en mischien wel slaan met de zweep tot die het doet dus eigenlijk mishandeling ook kunnen er mensen zijn die als hij een keer naar hun uiitvalt hem naar de slacht brengen zelf zou ik als ik jou was gewoon even een tijdje wachten met rijden maar met hem wandelen longeren en vooral loswerken want loswerken werkt bij sommige paarden heel erg goed anders kan je altijd nog op een cursus met hem gaan maar je moet de beslissing uiteindelijk zelf weten en je kan hem altijd nog verkopen dus ik zou zeggen hou hem

dieren01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:26

Als ik jou was zal ik hem houden, want als je hem verkoopt en die andere eigenaren kunnen er ook niet mee opschieten, verkopen die hem ook weer.
Je kunt het beste iemand inschakelen die verstand van vervelende paarden heeft en ook weet hoe je er mee moet omgaan.
Misschien is hij zo vervelend omdat hij pijn heeft?!