Vreselijk slechte ruiterpaden,waar klagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Vreselijk slechte ruiterpaden,waar klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:34

Hier in het bos hebben we een prachtige route, zo prachtig als de natuur daar is, zo waardeloos zijn de paden, de manege uit het dorp sjokt er vaak doorheen, waardoor de paden enorm uitgediept zijn, en er nu dus 2 veel te smalle sporen over zijn gebleven . Mijn jonge paard ging van het weekend in de staak, te vaak was ze net op de rand gaan staan en naar beneden gegleden, ze durfde niet meer over het pad verder (is ook wel een schijtlaars, maargoed Haha! )

Maar naast die slofpaden, zijn de meeste paden ook enorm overgroeit en valt er eigenlijk niet te rijden.
Dus wat doe je .. je gaat naast de paden rijden... commentaar dat je dan krijgt.... Ik zeg dan netjes dat de mensen de gemeente mogen bellen, en wijs dan de ruiterpaden aan... Gelukkig zien zelfs de wandelaars dat het ruiterpad waardeloos is.

Nu roep ik wel heel hard gemeente, maar ik zat vandaag te denken om serieus een mail met klacht te sturen... alleen moet dit naar de gemeente of naar staatsbosbeheer?

Enne hoe zijn de paden bij jullie onderhouden ?

Anoniem

Re: Vreselijk slechte ruiterpaden,waar klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:35

paden?
Welke paden?

Ik geloof dat ik zo wil ruilen...hier is niks namelijk Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:36

Nou wij hebben hier een bos, maar echt groot is het niet... ze vonden het hier nodig om er een grote golfbaan in te leggen, en later ook nog de nieuwe A50 dwars door het bos heen Boos!

Maar goed, wat klaag ik, ik heb een bos Huilen van het lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:37

Op de site van de KNHS kun je een formulier downloaden en dat naar de KNHS afdeling recreatie mailen. Daar worden klachten en ideeën centraal verwerkt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:42

Ik denk dat ik beter rechtstreeks ergens naar toe kan mailen. Zodat de nodige instantie meteen actie kan ondernemen Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:44

crossmonster schreef:
Ik denk dat ik beter rechtstreeks ergens naar toe kan mailen. Zodat de nodige instantie meteen actie kan ondernemen Lachen

De KNHS pleit er juist voor om het centraal te regelen, zodat zij er ook druk achter kunnen zetten.
Ik heb een keer een klacht én een idee gestuurd en daar is ook daadwerkelijk wat mee gedaan. Terwijl het daarvoor door Staatbosbeheer genegeerd en weggewimpeld werd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:46

Oke, dankjewel voor je reactie

Ik ben juist namelijk van de knhs gewend dat je weken moet wachten op reactie...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:54

Misschien anders bij de gemeente??

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:16

crossmonster schreef:
Oke, dankjewel voor je reactie

Ik ben juist namelijk van de knhs gewend dat je weken moet wachten op reactie...

Ik heb ook mijn klachten gemeld bij de KNHS, gaat weliswaar over een ander stuk bos, maar jij valt wel onder dezelfde regioconsulente. Ik heb dinsdags gemaild, vrijdags belde de regioconsulente al om een afspraak te maken om ter plekke te gaan kijken en ze is er gelijk mee aan de slag gegaan. Mijn ervaring is dat als een "machtig" orgaan als de KNHS aan de bel trekt het meer indruk maakt dan als er een particulier een melding doet.
Ik heb namelijk zelf ook de gemeente en staatsbosbeheer benaderd en die wisten leuk te vertellen dat die ruiterpaden toch niet in gebruik waren Verward

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 04:03

Dankjewel noppert, ik ga vanmiddag meteen mailen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:08

Noppert schreef:
Ik heb namelijk zelf ook de gemeente en staatsbosbeheer benaderd en die wisten leuk te vertellen dat die ruiterpaden toch niet in gebruik waren Verward

Dat is gewoon een selffullfilling prophecy Haha!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:13

Ik heb een keer bijna een ongeluk gehad omdat mensen het nodig vonden om hun auto's zowat op het ruiterpad te zetten en toen gingen die mensen vlak achter mijn paard langs hun auto in waardoor ze zowat over de auto heen sprong van angst en we bijna onder een vrachtwagen lagen. Ik heb toen meteen staatbosbeheer gebeld en nog geen week later was het ruiterpad helemaal afgezet met boomstammen en houten palen. Ik denk dat het er ook aan ligt in welke omgeving je zit en belt, want tot nu toe heb ik goede ervaring met staatsbosbeheer (in de zin van dat ze snel actie ondernemen)

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:48

Omschrijving Wikipedia voor ruiterpaden:
Ruiterpad
Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan

Zou er eenmailtje uit gooien naar zowel de gemeente als staatbosbeheer Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:11

Beheer van de ruiterpaden is de verantwoordelijkheid van de boseigenaar. Deze kan dat beheer hebben doorgeschoven naar een andere (rechts)persoon, maar de boseigenaar moet je kunnen vertellen wie het beheer zou moeten doen.
Dus ik zou eerst eens contact opnemen met de boseigenaar om te informeren wie het onderhoud van de ruiterpaden uitvoert en dan contact opnemen met degene die er verantwoordelijk voor is. Het is natuurlijk wel leuk om tegen voorbijgangers te klagen over de ruiterpaden, maar als de eigenaar er niet van weet, wordt het echt niet beter. Waarom zouden wandelaars actie moeten ondernemen voor beter onderhoud van ruiterpaden? Dat is toch echt de omgekeerde wereld, hoor Gestoord
Bij ons (gemeente Ede) is er een stichting die het onderhoud doet met vrijwilligers. Dit zijn vaste gebruikers van die ruiterpaden. En ook dan heb je wel eens dat een pad wat overgroeid raakt, wat let je om dan even wat eigen initiatief te nemen en wat te snoeien?
Als de kwaliteit van de ruiterpaden je stoort, neem dan constructieve actie in plaats van te klagen tegen mensen die er niets mee kunnen.