Vorig jaar hebben wij in Tsjechië voor ons voltigeteam (Groenendaal) een voltige-paard gekocht, Robin. Robin was al jaren voltigepaard, en ook al wat ouder. Het was een gok om hem te kopen, maar we hadden op dat moment dringend een paard nodig, en toevallig was Robin op ons pad gekomen. Robin bleek een erg lief paard te zijn, maar ook af en toe erg nerveus. Ook nam hij wel eens iemand op sleeptouw, als hij een andere kant op wilde dan zijn begeleider.
We hebben Robin opgehaald in Praag. Vanwege zijn internationale carrière was hij reizen met de trailer zeker wel gewend. Toen we hem daar ophaalden, moest hij even wat worden aangemoedigd om de trailer op te lopen, maar verder geen problemen. Onderweg stond hij als een volleerde reiziger, heel rustig, zonder een pas te verzetten. De eerste maanden is hij vaak mee geweest naar wedstrijden, meestal met 2 paarden op de trailer. Soms moest hij even van achteren worden aangemoedigd of moesten we even de zweep erachter houden om hem te laden, en soms liep hij zo de trailer op. Totdat we op een dag een training hadden, en hij daarna niet meer de trailer op wilde. De omstandigheden waren ook niet optimaal (afleiding van paarden in stallen en de buitenbak). Na een half uur proberen, zijn we maar gestopt, naar huis gereden om onze pony op te halen (waar hij vaker mee samen had gereisd en die op stal tegenover hem staat), en toen wilde hij gelukkig wel mee.
Een paar dagen later ging ik proberen of hij nu weer wel de trailer op wilde lopen, maar zowel zonder als mét de pony erbij, lukte dat niet meer. Dit nog een paar keer geprobeerd, maar zonder resultaat. Het probleem was dat we 6 weken later met Robin naar Frankrijk moesten voor een belangrijke wedstrijd. Het was dus echt belangrijk om hem weer snel vertrouwen te geven in de trailer. Het is me ook nog steeds niet duidelijk waarom hij ineens écht niet meer de trailer op wilde, want een slechte ervaring had hij (bij ons althans) volgens mij niet gehad.
Een paar jaar geleden had Conrad ons al geholpen om ons paard Mexx te leren trailer laden (dit paard konden we na aankoop slechts met heel veel moeite mee naar huis nemen). Via Bokt kon ik Conrad weer opsporen, en hij kon gelukkig op korte termijn komen helpen. Voordat hij kwam, heb ik alvast met Robin de begrippen “Ga”, “Ho” en “Terug” geoefend. Dat ging vrij gemakkelijk, omdat ik die allemaal al bij Mexx had toegepast en nog steeds gebruikte. Conrad ging met Robin aan het werk in steeds korte sessies. Bij het goed uitvoeren van de “oefening” was de beloning het weglopen van de trailer en even op stal mogen staan. Conrad kreeg Robin al snel (binnen enkele minuten) weer zo ver dat hij op de klep wilde stappen en ook wilde blijven staan. Stapjes in de goede richting werden steeds beloond.
Binnen anderhalf uur liep Robin alweer de trailer in (met het schot opzij), en kon op commando blijven staan. Ik heb het onder leiding van Conrad zelf ook een paar keer gedaan. Dat was het einde van de eerste sessie, en ik moest daarmee verder trainen. Ik mocht eventueel wel het schot wat minder ver opzij gaan zetten, maar nog niet de stang erachter doen.
De eerste dag ging het oefenen echt niet goed. Robin werd ook bijzonder afgeleid door andere paarden die in de buurt liepen. En probeer dan maar eens rustig te blijven
. Daarna ging het stapje voor stapje wel weer in de goede richting. Maar zo precies als Conrad kon ik Robin nog niet “sturen”. Een week later kwam Conrad weer. Hij is toen weer verder gegaan waar hij gebleven was. Het schot kon minder wijd, Conrad hoefde niet meer mee naar binnen te lopen, maar kon Robin vooruit de trailer in sturen. Dat was op vrijdag. Op zondag hadden we een trainingsdag in Ermelo, dus Robin moest eigenlijk wel mee. Op zaterdag dus nog even geoefend, met lood in mijn schoenen, want stel dat het niet goed zou gaan, hoe zou het zondag dan gaan? (En omdat Conrad na de trainingssessie op vrijdag écht naar de volgende klant moest, had ik het ook nog niet zelf met Robin geoefend). Gelukkig ging het goed (ik had stiekem wel een worteltje in de voerbak van de trailer gelegd).Om Robin’s vertrouwen niet te verliezen, hebben we hem die zondag vervoerd met de pony erbij (op de heenweg wel Robin als eerste geladen). Gelukkig wilde Robin ook ditmaal weer mee terug (zelfs nadat de pony bij het inladen van Robin even lekker tegen het schot begon te schoppen).
Ik had met Conrad afgesproken dat hij nog één keer langs zou komen, een week voordat we naar Frankrijk zouden gaan, zodat hij het laden helemaal kon bevestigen. Maar bij het oefenen in de weken daarvoor ging het eigenlijk zo goed, dat ik Conrad maar af heb gebeld. Ik heb nog getraind op het laden in het donker (we zouden om 5 uur ’s morgens vertrekken), zodat ook dat niet nieuw zou zijn op de dag van vertrek.
Op de dag van vertrek naar Frankrijk was het toch nog even spannend. Gelukkig liep Robin na één “weigering” toch maar braaf de trailer op. Bij de terugreis ging het ook voorspoedig.
Conrad heeft dus eigenlijk in 2 sessies mijn paard zo ver gekregen dat hij weer goed op de trailer te laden was. Uiteraard heb ik er zelf ook wel veel tijd in gestoken, omdat je toch wel een aantal keer per week moet oefenen. Conrad is erg paardvriendelijk, maar toch consequent, en weet paarden zover te krijgen dat ze uit vrije wil, in vertrouwen, de trailer op lopen. Ook legt hij goed uit waarom hij het doet zoals hij het doet, en geeft je het vertrouwen dat je het zelf ook kan.
Tijdens het zelf oefenen krijg je uiteraard wel momenten dat het niet gaat zoals je zou willen, en dan is het wel belangrijk dat je in jezelf en je paard blijft geloven. Met ons andere paard Mexx hebben we ook wel eens periodes gehad dat het allemaal weer wat moeilijker ging. Dan moet je weer even rustig een paar keer trainen, en dan gaat het weer beter. Ik merk aan mezelf dat ik de loop der tijd heb geleerd om zelf rustiger te blijven als het even niet zo goed gaat. Dit lukt nog niet altijd, maar gaat steeds beter.
Voor mensen die problemen hebben om hun paard op de trailer te laden, zou ik dus zeker aanraden om Conrad te hulp te roepen. Je moet wel open staan voor zijn manier van trainen, dus als je voorheen met zweep en longeerlijnen probeerde je paard de trailer op te dwingen, dan moet je wel bereid zijn om over te schakelen op andere methodes. En je moet ook de tijd hebben om zelf tussen de trainingsessies door ook te oefenen met je paard.
Conrad en Robin aan het trainen