Dreigende shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Dreigende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:23

Wij hebben sinds kort een shetlander van ca. 2 jaar.
Deze pony is bij de vorige eigenaar nogal verwaarloosd (overigens vooral uit gebrek aan kennis, niet uit onwil). Ze stond helemaal alleen ergens achter in een weitje en er keek eigenlijk niemand echt naar haar om. Ze is in die tijd ook een keer flink hoefbevangen geweest en de hoeven waren al zo lang niet gekapt dat ze omhoog krulden.
Ik vertel dit verhaal als achtergrondinformatie, omdat het waarschijnlijk wel haar huidige gedrag verklaart.

Toen wij haar kregen was de hoefbevangenheid inmiddels voorbij en ook waren de hoefjes na een aantal keren kappen nu weer netjes in model. De pony loopt ook weer keurig... geen spoortje van kreupelheid o.i.d.

Helaas staat ze wel nog steeds alleen (komt wel verandering in, maar nu nog even niet), mara ze krijgt nu wel heel veel aandacht. Ze hinnikt ook vrolijk als ze ons ziet en komt direct op het hek aan gelopen als ze ook maar denkt dat er iemand haar kant op komt.

Doordat er niets met haar gedaan is kon ze nog helemaal niets toen ze bij ons kwam. Zelfs meelopen aan een halstertouw was erg moeilijk voor haar en dingen als hoefjes krabben e.d. moest ze ook echt nog leren.
Ik ga regelmatig een paar kilometer met haar wandelen en besteed veel aandacht aan haar gedrag onderweg. Dat gaat nu dan ook al een stuk beter dan in het begin. En ook borstelbeurten en hoeven krabben e.d. laat ze nu gewoon over zich komen.

Het punt is alleen dat het niet echt een "aardig" ponytje is. Meestal is ze best vriendelijk en meegaand, maar de laatste tijd is ze regelmatig echt nukkig: legt de oren in de nek, is happerig en draait haar kont naar je toe om te gaan trappen.
Ik accepteer dat niet van haar, dus verhef ik mijn stem als ze dat doet en geef haar ook zonodig een flinke tik.

Bij mij zelf probeert ze dat nu niet meer zo vaak, maar bij de andere gezinsleden doet ze dat steeds vaker.
Mijn kinderen (11 en 13 jaar) kunnen haar eigenlijk niet uit haar weitje halen... ze zijn inmiddels allebei wel eens door haar gebeten of getrapt en daardoor zijn ze behoorlijk bang van haar geworden.
Haar dreigende houding is echt heel vervelend.

Hoe kunnen we haar dit nare gedrag het beste afleren, zodat ze voor iedereen aardig en hanteerbaar wordt?

marjoleinft

Re: Dreigende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:26

negeeren.
as zij haar kont naar je toe draait gewoon weglopen.
komt ze vriendelijk naar je toe aai je haar en maak je haar vast.
als je aan komt en ze draait weer de kont naar je toe loop je weer weg.
op een gegeven moment doen ze dit niet meer omdat het niet leuk is.
mijn paard doet dit ook en is een kwpn er van 1,70 hoog.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:16

Wat hiervoor als 'advies' is gegeven bent ik het hélemaal niet mee eens.
De pony krijgt zo in de gaten dat als ze haar kont naar je toe keert dat je wegloopt en ze niet meer hoeft te werken.
De pony wil dat je weggaat en zo geef je haar gelijk, niet zo'n slim idee lijkt mij..

Ik zou tegen je kinderen zeggen dat ze heel streng moeten zijn voor haar.
Als ze probeert te bijten dat ze best is goed boos mogen worden!
Jij kan hier weinig aan doen, want ze doet het niet meer bij jou.
Ze moet gewoon weten wat haar plek is en dat ze moet luisteren als jij dat graag wilt.
Snel proberen een vriendje erbij te zetten, zal goed voor dr zijn.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:55

Ik denk dat negeren indd het beste is...
Dan vinden ze het op een gegeven moment niet meer leuk en stoppen ze meestal..

De aanhouder wint!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:23

als je dat voor elkaar kan krijgen een paar oudere shetties (liefst merries) erbij zetten die haar wel even leren wat wel en niet mag, of pony wegbrengen naar zo´n kudde. Beestje heeft duidelijk wat opvoeding gemist en daar kan ze niks aan doen helaas. Ook zou ik er als ik jou was voorlopig zelf erbij zijn als je kinderen met de pony omgaan om ongelukken te voorkomen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:29

De pony is twee jaar oud en heeft geen ander sociaal contact c.q. speelmaatje. Het vrolijke gehinnik is volgens gedragsdeskundigen ook meer een uiting van eenzaamheid!
Verder kennen paarden rangordes, deze pony heeft door dat ze de baas kan zijn op deze manier - zeker omdat ze nu bang zijn.
Ik zou de pony niet door de kinderen uit de wei laten halen als ze bang zijn of niet weten hoe ze er mee om moeten gaan.

Gelukkig zijn jullie al bezig om gezelschap voor haar te zoeken, een mens kan een paard niet vervangen (helaas).

_Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:32

Inderdaad snel in een kudde, dan helpen de andere pony's ook met het opvoeden. Kinderen er niet bij of onder toezicht. Verder consequent zijn. Negeren of weglopen lijkt me niet slim, dan heeft de pony zijn zin.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 21:09

Ik zou inderdaad graag zien dat ze snel in een groep(je) komt te staan waar ze wat "paardengedrag" leert en hopelijk door de andere paarden eens op haar plaats gezet wordt.
Maar dat is niet zo gemakkelijk te verwezenlijken.

Sowieso mag ze niet zomaar in een volle wei gezet worden, want we moeten er erg op letten dat ze niet weer hoefbevangen wordt.
En hoe kom ik aan zo'n adres waar ze bij zo'n groep in de wei kan, en waar dan ook nog goed op haar gelet wordt?

Ze heeft nog zomerexceem ook, dus staat nu voltijds met een exceemdeken. Ook niet handig ergens anders in een kudde lijkt me.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:43

plaas een oproep op bokt zou ik zeggen Lachen, hoeven niet perse shetties te zijn maar wel een kudde waar enkele paarden in zitten die weten hoe ukkies met een attitude moeten worden opgevoed. Misschien is er wel ergens een kudde ijslanders met dekens op vanwege exceem waar ze bij kan? niet geschoten.... altijd mis!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:48

Bij mijn verzorgshetje (is tijdje verwaarloost geweest) moest ik het 'slecht/stoute' gedrag negeren en belonen als hij braaf was/is, Vooral op momenten dat hij normaals 'stout' is en dan braaf belonen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 21:53

cissy schreef:
plaas een oproep op bokt zou ik zeggen Lachen, hoeven niet perse shetties te zijn maar wel een kudde waar enkele paarden in zitten die weten hoe ukkies met een attitude moeten worden opgevoed. Misschien is er wel ergens een kudde ijslanders met dekens op vanwege exceem waar ze bij kan? niet geschoten.... altijd mis!

Is helemaal geen verkeerd idee. Lachen Ik ga er even over nadenken.

horse_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 06:14

Ik ben gedragstherapeut voor paarden en kom dit soort situaties in mijn praktijk regelmatig tegen.
Bij paarden heerst een strikte rangorde en zeker een onopgevoed paard zal proberen de baas te zijn/worden.
En helemaal omdat hij eenzaam is. Een paard heeft een maatje nodig.
Dit soort gedrag is eigenlijk vrij makkelijk om te draaien. Als je 2 paarden in de wei zet is de dominantie
ook snel bepaald en als je de juiste techniek kent gebaseerd op free-style en joining-up kan dit soort gedrag
dus effectief veranderen. De paardentaal en aangeboren instincten zijn hierbij een hulpmiddel.
Deze techniek is niet zo even uit te leggen maar als je meer wilt weten kan ik misschien wel een keer bij je langs komen.

groetjes
inge