dreigen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shera

dreigen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:47

Mijn paard doet altijd erg lelijk tegen mij (en tegen ieder ander) als ik de stal betreed. Ze dreigt met haar oren in haar nek. In het weiland kan ik haar gewoon benaderen, dan doet ze het niet, ze komt ook altijd meteen naar me toe.
Ze doet het echt alleen op stal. Het blijft bij dreigen of wat in de lucht happen, ze doet me niks. Ik loop ook altijd gewoon door en doe wat ik wil doen. Dan is het ook ok, gaan de oortjes weer naar voren en is het klaar.
Ze staat vanwege zomereczeem 's nachts op stal. Krijgt zo'n 12 uur weidegang per dag. Ik rij haar recreatief. Ze heeft een ponymaatje waarmee ze in de stal door de tralies contact kan maken en waarmee ze ook in de wei loopt.
Het is verder echt een enorm lief paard.
Ik ben gewoon benieuwd wat dit gedrag betekent!

Solleke_Noah

Re: dreigen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:54

Lijkt me een beetje territoriumdrang, haar stal is echt van haar dus niet iedereen hoeft daar zomaar binnen te wandelen vind ze mss Knipoog Het kan misschien ook zijn dat ze zich wat "opgesloten" voelt op stal, in de wei heeft ze lekker veel ruimte, op stal maar een kleine ruimte en dan is het misschien bedreigend als er iemand binnenstapt en zij niet wegkan?

Zomaar wat ideetjes hoor, ik zeg niet dat het voor jou paard zeker geldt, maar een bepaald manegepaard bij ons doet het (vrijwel zeker) voor die redenen Lachen

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:18

Haar stal is haar terrein, ik denk dat ze zich inderdaad ingesloten voelt of bedreigt, omdat je voor haar enigste vluchtroute gaat staan.

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:31

Je kan gedrag alleen afleren door er ander gedrag voor in de plaats te zetten.
Als je eerst wat voer in haar voerbak doet ze dan ook lelijk?
Als je een bepaald geluid maakt (clicker) ze gevolgd door iets positiefs doet ze dan niet lelijk?
Als je haar benadert zonder haar aan te kijken met afgewend hooof doet ze dan anders?
Als je een manier gevonden hebt waarna ze anders op je komst reageert als eerst, en dat koppelt aan iets positiefs (voer) dan de meeste kans van slagen.
Als je de methode een tijdje vol houdt maakt de oude gewoonte plaats voor den nieuwe

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 09:42

Ik kijk haar niet aan als ik haar benader. Ik zal het eens proberen met voer.
Bedankt voor de tip!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:47

Dit doet ze dus ook alleen als je de stal ínkomt? Als je er dus staat geen problemen meer?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:47

Ik lees even mee, want mijn paard doet dat ook.
Ik heb ook wel eens geprobeert om eerst wat voer in haar bak te doen, maar zodra dat op is gaat ze weer dreigen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:50

Lijkt inderdaad wel veel op terretoriumgedrag. Je zou kunnen proberen gewoon in de deuropening te blijven staan en dan te kijken of ze naar je toe komt. Want het is dus alleen als je echt bij haar IN de stal komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:51

haar stal is haar veilige ruimte, en ze doet jou alleen maar vertellen dat ze het niet echt fijn vind dat je in haar veilige haventje komt........

zoals je dit oplost doe je het goed, geen aandacht aan schenken.......

ze mag jou dit vertellen, en jij moet er rekening mee houden dat ze het niet fijn vind.......

leer ermee leven dus Lachen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 09:58

khirshanta schreef:
Dit doet ze dus ook alleen als je de stal ínkomt? Als je er dus staat geen problemen meer?

Ja, alleen als ik binnenkom, ze 'moppert' dan nog even en dan is het klaar Tong uitsteken

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:35

Je zou kunnen proberen of het zo blijft als je haar in een andere stal zet? het is geen oplossing, maar je komt in ieder geval dichter bij de reden. Dan zal het waarschijnlijk namelijk zo zijn dat ze haar stal echt als haar terrein ziet

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:37

duidelijk laten weten dat jij de baas bent,
het paard moet een stap terug/opzij voor jou doen en jij niet voor hem

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:45

Charlottte schreef:
duidelijk laten weten dat jij de baas bent,
het paard moet een stap terug/opzij voor jou doen en jij niet voor hem

Ik ben ook niet bang voor haar en ik doe gewoon mijn ding. Laat me zeker de stal niet uitjagen. Ze heeft wel respect voor me. Gaat ook opzij als ik dat zeg. Ik ben gewoon benieuwd wat het gedreig betekent Knipoog
Het territoriumverhaal klinkt vrij logisch.

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:15

Ken het: Peppy is supper lief in de wei, maar een b*tch in de stal...
Als ze aan het eten is krabt ze al het stro om met haar hoef (het zal goeddoen zeker?)
Ik volg mee:)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:21

gewoon een echte merrie, die jou laat weten dat ze als een dame behandeld wil worden en dat dit haar veilige huisje is en ze het niet zo fijn vind dat jij daar in komt.

Gewoon negeren, ze mag dat best uiten Lachen zolang ze niet bijt trapt of je omver wandelt is er toch niks aan de hand? Heeft met baas of niet de baas zijn geen drol te maken Lachen