Leg de paraplu, in de eerste instantie dichtgevouwen, in de bak en loop er voorzichtig langs. Laat hem zien dat het ding niet bijt door het aan te raken en zo. Ga er dan voorzichtig langslopen, laat hem goed kijken zodat hij kan zien dat een paraplu niet bijt. En zo stukje bij beetje dat ding iets verder uitvouwen en herhalen totdat hij helemaal is uitgevouwen, en daarna proberen die plu op te pakken. Steeds goed laten zien dat een plu echt ongevaarlijk is, hooguit irritant en hem zelf ook de ruimte geven dat te ontdekken. En telkens als hij een stapje dichterbij komt belonen natuurlijk. Iets lekkers geef ik pas als het helemaal gelukt is, dus als hij probleemloos (of bijna probleemloos) langs iemand met een paraplu loopt. Ernaar kijken mag wel, kan ook geen kwaad! Dat is mijn methode van mijn paard aan enge dingen laten wennen en bij mijn paard werkt het goed. Mischien dat anderen andere adviezen hebben?
Ik gebruik trouwens meestal een longeerlijn bij het tonen van enge dingen, als ze dan wegspringen heb je ze in elk geval nog vast.