Is gras = gras, en weidegang = weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Is gras = gras, en weidegang = weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 22:22

Beetje rare titel, maar kweet het niet anders te verwoorden.

MIjn 2 paarden gaan dagelijks 6 u op wei. Helaas heb ik niet zo veel plaats,
waardoor er altijd wel gras is, maar dit is redelijk kort (een 5-tal cm) en staat niet erg dik.

Nu heeft mijn vriendin veeeeeeeel te veeel gras, en haar paard is zo dik dat ie hoefbevangen dreigt te
geraken.

Ze heeft mij nu gevraagd of ik mijn paarden niet op logement wil brengen, om haar weidegras in te korten.

Mijn paarden zijn in prima conditie en gezondheid, en absoluut niet te dik.

Vanaf overmorgen wil ik ze dus dagelijks naar de zeer volle grasweide van mijn vriendin brengen.
Dit ook weer voor een halve dag, ze blijven er dus niet 24/24u.

Maar nu is mijn vraag, moet ik dit ook nog opbouwen? Paarden zijn immers gras gewoon,
alleen niet zo overvloedig. Of kan dit geen kwaad (heb ergens gelezen dat lang gras zelfs gezonder zou
zijn, omdat het niet zo veel eiwit bevat).

Graag jullie tips?

Sappos

Re: Is gras = gras, en weidegang = weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:25

Nee hoor als ze sowieso al op het gras staan hoef je het verder niet op te bouwen. Lang onbemest gras is niet heel gevaarlijk, gevaarlijker is het kort gegraasde gras, dat zit barstensvol suikers.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:26

ik zou ze niet gelijk lang op een volle wei zetten.
ik zou het langzaam opbouwen, en in het begin ruwvoer (hooi) voeren voordat ze heengaan, zoiets.
(om te voorkomen dat ze diaree krijgen)

maar aan de andere kant, als het alleen is om het gras kort te maken,
en je paarden doen het goed zoals je ze nu houd,
waarom laat ze het dan niet gewoon maaien?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 22:29

Ja sorry Marygold, ik had beter een beetje duidelijker geweest:
ik wil ze graag brengen omdat mijn 2 weides dan eindelijk de kans krijgen te herstellen & bij te groeien.
Dat kan ik natuurlijk nu ook, maar dan moet ik mijn paarden hun weidegang voor enkele weken afpakken, en dat wil ik absoluut niet.

Beiden hebben gelukkig nooit diarree, maar ik zal hierop letten. Bedankt voor de tip!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:30

Ze zullen nu ook gewoon eten totdat ze vol zitten dus of ze dan op lang of kort gras staan lijkt me niet echt uit te maken...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 22:37

Sappos schreef:
Ze zullen nu ook gewoon eten totdat ze vol zitten dus of ze dan op lang of kort gras staan lijkt me niet echt uit te maken...

Kan een paard zich 'overeten' eigenlijk? Allé mijn paarden hebben natuurlijk geen echte 'honger' omdat ze echt wel genoeg ruwvoer bijkrijgen, maar gras is natuurlijk lekkerder.

En ze komen wel in luilekkerland terecht, dus ik hoop dat ze idd stoppen als ze vol zitten!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:40

Ja er zijn paarden die zich echt dood zouden eten maar over het algemeen valt het wel mee en snappen ze wel wanneer ze moeten stoppen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 22:45

Hmm nu maak je mij toch wat bang ... ga toch maar met 2uurtjes beginnen dan ...zie dan wel hoe ze van de wei afkomen ... met ontploffingsgevaar of in normale toestand!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:53

Bouw dat weelderige gras op en begin met een uurtje of 2 en daarna weer op de eigen wei...na een weekje of 1 1/2 daar lekker laten staan voor die 6 uur.Misschien moet je wat minder hooi voeren als ze zo rijk staan,gewoon even aankijken hoe rond ze worden Knipoog
Ik doe dat ook op deze manier...wei in 2en en een deel kan dan herstellen.Het andere deel wordt kaal gegeten en als het herstelde stuk hoog genoeg staat mogen ze daar uurtje grazen en worden weer terug gezet.Net zolang totdat het wat kaler is en dan mogen ze er "permanent"op en krijgen ze geen ochtendhooi meer.

Edit: ik heb van die doodeters....ligt een beetje aan het ras.Gemiddelde warmbloedpaard is iets netter en stopt wanneer ze vol zitten Knipoog
In het begin is het vaak even de weelde waar ze aan moeten wennen...(eten want straks moeten we weg Clown ) na een paar dagen zijn ze aan de routine gewent en doen ze rustig aan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:07

Kun je niet aan strookbegrazing doen, dus iedere dag een strookje erbij en op is mooi zo krijgen ze toch beperkt binnen, maar kaal wordt het toch wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:19

jesito schreef:
Kun je niet aan strookbegrazing doen, dus iedere dag een strookje erbij en op is mooi zo krijgen ze toch beperkt binnen, maar kaal wordt het toch wel.

Dat doen wij ook en dat bevalt erg goed. Je kan dan ook een beetje sturen in de opname.

Maar omdat het om een aantal uren gaat en niet 24/24 denk dat het wel los loopt. Zeker als ze daarnaast ook goed droog stengelig hooi krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:21

Die van ons gaan van een kaalgevreten stuk ook in erg lang gras. Maar hier op stal wordt ook aan strookbegrazing gedaan, ze krijgen eerst een meter of tien in de lengte van het weiland en daar staan ze soms wel een anderhalf a 2 weken op, eer ze er een nieuwe strook bij krijgen.

De tinkers gaan ook op die manier en zij staan soms op het kale stuk te knabbelen terwijl ze ook het hoge gras ter beschikking hebben. Het levert hiet nooit problemen op.
Alleen het paard die vorig jaar hoefbevangen is geweest, staat schraal en de shetlandertjes ook. De kwpnérs en de tinkers niet.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:27

ok bedankt, aan strookbegrazing kan ik inderdaad doen.

Kijk wel hoe los het loopt! Merci

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:52

Als je paard gras gewend is, zal het wel goed gaan hoor. Je kunt eventueel de eerste 2 dagen wat korter doen.

En als je het niet vertrouwd, kun je gelijk na het grazen een stuk gaan stappen. Dan moeten ze meestal wel 2 x mesten, dus blijven de darmen ook op gang.

Mijn ene paard staat elke dag een paar uur alleen in het volle gras, omdat hij meer nodig heeft dan de rest. Maar na 2,5 uur is zijn buikje vol en gaat hij bij de rest staan slapen Haha!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:05

Gewoon rustig opbouwen en dan kan het geen kwaad.
Hou gewoon goed je paarden in de gaten.

sunny86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:38

voor de zekerhied zou ik opbouwen je weet maar nooit

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:14

Ik zou het ook rustig opbouwen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:01

ander voordeel van strookbegrazing is dat ze niet de hele wei met al dat lange gras onderpoepen. Als ze bij het strookje grazen en eventueel wat onder de draad door (zijn ze bij ons heel goed in) blijft het gras achter het strookje schoon en eten ze dat de volgende dag weer netjes kaal, terwijl als ze overal kunnen lopen en poepen je stukken krijgt (vaak met langer gras) waar ze niet meer eten en waar het gras dus platgetrapt en ondergepoept wordt en dan moet je dat later maar weer netjes zien te krijgen...