Mijn eerste officiële wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Mijn eerste officiële wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:51

Ik heb mijn eerste echte wedstrijd in augustus rond de 25ste denk ik..

Daarvoor heb ik al eens een amateur gereden met een manege paard en dat was een ramp, het wou niet voort, altijd weigeren en nuja, het was ook iets kleins en simpel.

Ik ben met mijn eigen paard naar andere manege ( Padenborre ) gegaan vandaag en de eigenaar heeft me springles gegeven. Ik had niets gevraagd hij deed het gewoon. ( moeder komt goed overeen etc. ) En ik heb echt een harde les gehad.. Maar was wel heel leervol! Hij bleef zeggen dat m'n paard rot bedorven was ( het is wel zo :p, dik ook ) en van die dingen. En mijn houding was niet goed, en ik luisterde niet blablabla.

Maar ik heb in mijn vorige manege wel springles gevolgt.. Maar dat was nooit duidelijk, nooit corrigerend genoeg, zelf de slechtste springer die alles mis deed was het " Goed zo! " enzo, je snapt wel. En nu zit ik in een dipje en durf ik niet meer aan die wedstrijd mee te doen. Ik ga nu meer les krijgen maar toch heb ik schrik voor die wedstrijd. Het probleem is dat ik ook niet precies weet hoe het exact in elkaar zit. + Mijn moeder zei dat we de dag ervoor al naar een andere daar gingen kijken voor meer details.

Maar nu zit mijn hoofd vol met dingen , gaat hij weigeren, gaat hij er naast lopen. Hoe zit dat eerst in de paddock? Hoeveel keer moet ik oefenen. Wat moet ik doen als ze mijn naam afroepen, binnen gaan? Wat dan? Eerst groeten? dan? Een volte? Draf? Galop? Ik zit echt met vragen en ik blijf m'n moeder zeggen dat ik beter nog wacht met die wedstrijd maar ze wilt dat ik het eens doe, en dat het al bij al , allemaal wel zal meevallen..

Maar ik ben echt wat, pff kan iemand me niet gewoon een paar richlijnen geven? Enzo?

Borg

Re: Mijn eerste officiële wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:53

Heb je al eens een oefenparcours gesprongen? Dat lijkt me wel handig als je zoveel twijfels hebt. Als het goed is zijn er springstallen in je omgeving waar je dit tegen een kleine betaling op bepaalde momenten, bv eerste woensdag van de maand, kan doen.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:59

Borg schreef:
Heb je al eens een oefenparcours gesprongen? Dat lijkt me wel handig als je zoveel twijfels hebt. Als het goed is zijn er springstallen in je omgeving waar je dit tegen een kleine betaling op bepaalde momenten, bv eerste woensdag van de maand, kan doen.

een volledig niet echt nee, maar bv. in de les was het wel met 5 obstakels, en die amateur wedstrijd met 10 maar niet met al de rest erbij

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:15

De eerste keer dat je start is het ook eng omdat alles nieuw is, het is inderdaad goed om de dag ervoor te kijken hoe alles werkt. Probeer 1 iemand de hele dag te volgen, wanneer gaat die inrijden, hoe wordt er binnengeroepen etc. Je kunt van te voren vragen aan iemand die zijn/haar paard zadelt of je mee mag lopen zodat je weet hoe alles werkt, leg het uit, nee heb je, ja kan je krijgen. Er is vast wel iemand die nog weet hoe het de eerste keer was en waar je mee mag lopen.

De eerste keer blijft spannend, het is allemaal nieuw. Toch is het wel handig om eerst een oefenparcours te springen, zoals borg al zei. Dan weet je tenminste hoe een parcours gaat en waar je op moet letten. Bij ons (in Exloo) is het zo dat je dan genoeg hulp krijgt van andere, meer ervaren ruiters.

Op de dag zelf is het verstandig om ruim van te voren aanwezig te zijn, de ringmeesters kunnen je uitleggen hoe het daar werkt met binnenroepen, iedereen heeft namelijk zijn eigen manier.

en verder: geniet van je wedstrijd, verwacht er echt helemaal niks van, dan valt het altijd mee.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 22:39

Hele erg bedankt.!
Zijn er nog mensen die op mijn andere vragen kunnen antwoorden?
Hier hebben toch genoeg ruiters ervaring?
En hoe zit het met het toiletteren?

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 00:04

Toiletteren is voor springen niet belangrijk, vaak is wel wat netter!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:51

Als je binnenkomt paard stil zetten en groeten, de meesten doen een kort hoofdknikje richting de "jury". Paar passen achterwaarts zien ze ook graag maar is niet verplicht, hier geef je mee aan dat je paard aan het been is. Daarna starten zoals jij het fijn vindt, voltetje in galop/ draf maakt niet uit.

De ringmeester kan je het beste uitleggen hoe het werkt met binnenroepen, want dit is bij elk concours anders, soms moet je even wachten, soms moet je meteen beginnen. Je kunt ook vragen of je wel of niet aan moet geven wanneer je begint en of je eerst een oefensprong mag maken. Kijk bij het andere concours hoe de mensen binnenkomen (wel of niet groeten en hoe).