Wat doe jij ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisannos

Wat doe jij ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:06

... elke dag bij en met je paard?

Of ga je er niet elke dag heen?
Ik was even benieuwd wat jullie elke dag bij en met je paard doen.
Dus, je komt aan en je gaat ...

En wat doen jullie precies onder het rijden? En ik welke volgorde? En hoelang trainen jullie ong. per dag?

Ik ga me namelijk best wel snel vervelen onder het rijden. Tong uitsteken

wonderworst_

Re: Wat doe jij ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:27

ik deed met mijn bijrijd paard het volgende :
ik kwam aan en ging naar het land, paardje halen, en dan lekker poetsen.
zadelen en naar de bak.
eerste op bijde handen stappen en dan draven en goed alle figuren rijden om hem lekker los in zijn lichaam te maken,,
dan even stil staan en laten nageven ( was jong paardje ) en dan stelling links en recht vragen en dat ook in stap en draf en dan een galopje..
je kan balkjes neerleggen,,
(en springen of course)
en je kan ook de avond ervoor een proef uit je hoofd gaan leren en kijken of je hem de volgende dan nog weet..
en heel veel oefeningen met elkaar combineren bijv.
van halthoud-twee passen draf-paar galoppassen en weer terug komen heel goed aan het been daar door Tong uitsteken
allemaal van dat soort dingen en de ene keer wat langer door rijden en daarna buiten uitstappen of lekker in de bak ff los..

allemaal van dat soort dingen
succes

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:29

mijn paardje staat op pension. ik kom eigenlijk elke dag.. soms wel 2x hihi.

ik rijdt om de dag. (jong paardje) verder klets ik erg veel met de medepensionklanten, geef ik daar les etc etc.. dus verveel me er eigenlijk nooit.

dan mijn paardje, hij is nu 2 maand onder het zadel.. dus we doen rustig aan.
eigenlijk alleen maar stap draf gallop en sturen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:31

Ik ga elke dag heen Clown Ik rijd 5 tot 6 dagen in de week maar ben het grootste deel van de tijd bezig met tutten. Lekker poesten, wandelen etc. Zou er echt niet aan moeten denken om weer de volle avonden thuis te zitten Nagelbijten / Gniffelen

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:09

ben er vaak elke dag.
soms een keer 5 dagen in de week, andere keer weer 7, ligt er maar net aan.
Ik wissel alles vaak af.
dan weer rijden, dan een keertje grondwerk, keertje longeren, rondje naar buiten enz. enz.
blijft het leuk voor mij en voor mn paard.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:13

Ik kom, loop met Belladin, mest haar stal uit. Ga ik de paarden voeren.
Ik ga wat anders doen, zoals school, of nu, in de vakantie, ga ik doen wat ik moet doen..
Tot ik mijn paard pak, poets, rij, (soms springen, meestal dressuur, 1x in de week wedstrijd, 2x per week niet rijden). Daarna weer Belladin doen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:59

Ik kom elke dag maar borstel of rij niet elke dag.
Dus als ik niets doe, ga ik gewoon de weide in, en ga haar dag zeggen, blijf er eventjes bij terwijl ze aan het grazen is en dan na een tijdje ga ik weer.
Als ik ga rijden ofzo dan ga ik haar gewoon halen op de weide, breng haar naar de poetsplaats. Meestal gaan we wandelen met nog een paar andere mensen van stal.

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:59

Ik doe m'n verzorgpony 2x per week.
Ik begin altijd met uitmesten en voer klaarmaken.
Dan ga ik der halen en ga ik poetsen en opzadelen.
Tijdens het rijden probeer ik gewoon zo net mogelijk de figuren te rijden, paar keer halthouden tussendoor en dan gelijk weer weg stappen/draven, afentoe stukje wijken, tempowisselingen, heb altijd genoeg te doen Haha!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:35

Ik kom niet elke dag, maar zo vaak als ik kan. Als ik kom ga ik eerst even staan teuten in de stal, dan ga ik poetsen (soms vast, soms los) en dan zadelen en rijden of longeren.

Meestal ga ik lekker naar buiten, maar ik rijd zeker ook 2 keer in de week dressuur. Dan ga ik eerst 10 minuten voltes e.d. op de ene hand, van hand verwisselen en dan 10 minuten op die hand lekker loswerken in draf, met tempowisselingen. Vervolgens ongeveer 5 minuten galloperen aan beide kanten, dan 5 minuutjes aan de losse teugel stappen en dan lekker aan het werk, vooral veel buigen want dat is moelluk voor paardje Tong uitsteken

Buiten stap ik tot ik in het bos ben, en dan draaf ik zoveel mogelijk in een constant tempo om haar een beetje rustiger te krijgen buiten. Af en toe ga ik na het losrijden ook een paar sprongetjes maken, dan steeds hoger en lekker achter elkaar door, soms een parcoursje.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 13:44

Oké, leuk. Haha! Iedereen doet dus best wel verschillend. Nog meer mensen? Haha!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:03

Ga bijna iedere dag, ligt aan mijn zin, werk, tijd enzovoorts.
Rijd 5 a 6x, dan begi8n ik met laag diep en rond, vanuit hier ook aan de lange teugel galop. Veel stap draf werk, halt draf, halt stap werk. Daarna pak ik hem op. En beginnen we met SB, overgangen, en vooral stap galop, halt galop, galop draf, galop stap en galop halt, om hem beter aan de hulpen te krijgen.
Daarna pakken we in de stap (om op adem te komen) de travers er even bij. En maken we het af met het oefenen van enkele onderdelen van de proef.

Daarna, even uitstappen, en een rondje op het harde, afspuiten en de stapmolen in.

Eendag heeft hij vrij, de andere dag wordt hij gelongeerd, met bijzet, slof, dubbele longe, passoa of gewoon lekker los en balkjes draven.

Heeeel af en toe draaf ik bakjes en een sprongetje. Nog minder vaak (zeldde Knipoog ) naar buiten.
Verder hang ik daar lekker rond, kletsen met de andere mensen, de kleintjes les geven of helpen, mee op concour met de pony's.

Ach vervelen, doe ik me dus echt niet

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:07

ik ga ongeveer 5 dagen in de week naar mijn paardje en dan rij ik ook de andere twee dagen longeert mijn mams hem. Maar zoals nu in de zomer ga ik elke dag even langs.

tja en wat ik zoal doe tijdens het rijden. dressuur/ springen balkjes lopen. Proeven oefenen probeer gewoon voor zo veel mogelijk afwisseling te zorgen:)

en als ik klaar ben vaak nog even kletsen of wat drinken in de kantine!

vervelen doe ik mij noot Haha!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:08

Ik ben wel iedere dag bij m'n paard, moet wel, ze staan thuis.. Ze worden iedere dag gevoerd etc... en ik rij 2 paarden die ik elk omwissel iedere dag. Dus met de 4-jarige is het allemaal rustig aan.. Eerst aan de longe, daarna er een minuut of 10 op, stappen en een aantal rondjes draven en dat zijn we rustig aan het opbouwen..
Met mijn volwassen merrie ben ik langer bezig, eerste 10 minuten aan de lange teugel, daarna veel overgangen, veel nadruk op middendraf en wijken, wat we nu toch wel een keer heel goed moeten oefenen voor de volgende wedstrijd.. Dan ga ik afentoe nog een rondje door de polder met m'n moeder en soms naar het crossbos..

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:14

Elke dag, van 9 uur 's ochtends tot een uur of 7 's avonds. De sportpaarden en pony's trainen, ongeveer een half uurtje - drie kwartier. 's Ochtends natuurlijk stallen uitmesten en voeren, dan alles op de wei. Na de training gaan ze normaalgesproken op stal, weer voeren en dan is het vaak al eind van de dag Clown

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:18

ik ga bijna elke dag,
en altijd als ik er ben geef ik mijn pony een grote borstelbeurt,
ik ga niet elke dag rijden want daar heb ik niet altijd zin in,
dat wissel ik af met longeren, losgooien of wandelen.
maar er ik doe altijd wel iets met mijn pony.
en ik geef hem ook altijd lekkers Haha!

mijn volgorde
- lekkers geven en uit stal halen
- borstelen
- wat doen ; rijden,longeren of iets anders
- na verzorgen
- opstal zetten en een schepje muesli Haha!

wat ik doe onder het rijden:
ik doe eigenlijk niet zoveel onder het rijden Tong uitsteken
ik ga instappen, beetje draven.
dan ga ik oefenen met figuurtjes rijden en met overgangen,
en als ik denk dat ik genoeg heb gedaan ga ik alweer uitstappen...
meestal duurt dit 40 minuutjes

en dat was mijn dag dan alweer Clown

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:17

Ik kan niet rijden op mijn paard ( het is een falabella van 80 cm ) maar wat ook leuk is om ipv te rijden een keertje vrijheidsdressuur te doen of organiseer met een paard meiden die ook van paarden houden een dag dat je spelletjes met de paarden gaat doen of ga met je paard in het weiland crossen. Als je een beetje inspiratie hebt kan het heel leuk zijn Knipoog

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:10

okee, leuk! Haha!

saratj140

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:56

ik ga elke dag naar me paard wat ik meestal doe erm... losgooien rijden poetsen naverzorgen enzo

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:00

Ik ga elke dag Haha!
eerst eindje fietsen ernaar toe ( of als ik mn ouders lief aa nkijk word ik gebracht Vork ) ... daarna poetsen tot ze helemaal schoon is , van de sokjes helemaal wit, de manen netjes en de vacht glanzend. Daarna zadel op, gewoon dressuur. Ben nog bezig tot alles helemaal goed is. En heel af en toe neem ik een sprong. ;D dan heeeel lang uitstappen, en dan zadel eraf ernaast uitstappen met zweetdeken op. En daarna mag ze af en toe rollen. En dan poets ik haar weer helemaal schoon en dan mag ze de wei in. Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:04

Ik zie mijn paard elke dag Lovers . Kan geen dag zonder hem, eerlijk gezegd. De ene keer breng ik hem alleen een knuffel en ga even bij hem in de kudde zitten of we spelen wat in het land. De andere keer haal ik hem uit het land en gaan we tutten, wandelen, grondwerken (NH), werken aan de lange lijnen of bitloos rijden. Ik verveel me nooit met mijn paard, wissel alles lekker af. Daarbij hebben we ook regelmatig les.

Qua rijden doe ik vooral aan centered riding en freestyle. In de toekomst gaan we daarbij nog wat dressuren en heel veel buitenritten maken. Mijn paard is nog maar 4 jaar oud, dus het rijden is nou niet het belangrijkste in ons leven. Ik doe liever rustig aan met hem en daarbij gun ik hem vooral een echt paardenleven in de kudde op het land.

Waar ik in elk geval het hardst aan werk is onze band samen. Lachen
Het rijden is daar maar een klein onderdeeltje van.......

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:49

ik ga elke dag naar mijn paardje rijd zo ongeveer 5 dagen in de week dat kan ook minder zijn maar niet meer doe regelmatig aan grondwerk en dan weer eens naar buiten met zijn 2 vrienden meestal zaterdag zondag doet mijn paardje helemaal niets dan heeft hij een dagje vrij Haha! en voetballen dat doen we ook soms of gaan grazen Ja wa amuseren ons wel Knipoog

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:49

Fliro_ schreef:
Ik ga elke dag Haha!
eerst eindje fietsen ernaar toe ( of als ik mn ouders lief aa nkijk word ik gebracht Vork ) ... daarna poetsen tot ze helemaal schoon is , van de sokjes helemaal wit, de manen netjes en de vacht glanzend. Daarna zadel op, gewoon dressuur. Ben nog bezig tot alles helemaal goed is. En heel af en toe neem ik een sprong. ;D dan heeeel lang uitstappen, en dan zadel eraf ernaast uitstappen met zweetdeken op. En daarna mag ze af en toe rollen. En dan poets ik haar weer helemaal schoon en dan mag ze de wei in. Pling

Haha, zo jij besteed veel tijd aan poetsen zo te horen. :p Maar wel leuk! Haha!