vraagje aan juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

vraagje aan juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:03

ik zit mij met wedstrijden weleens wat af te vragen;

voorbeeld: A afwenden en wijken
bij de 1e, of 1e 2 passen komt de achterhand voor, wordt hierna direct gecorrigeerd. Dus het is echt maar 1 a 2 passen van de 15 die ze in het wijken maken.
Dan komt de protecol, voor het betreffende onderdeel een 4, achterhand voor bij inzet.
Helemaal gelijk in, ook niks op aan te merken
MAAR mijn vraag is dan, waarom wordt het gehele wijken door de inzet afgestraft?
Heeft het dan nut om je paard dan nog te corrigeren?
In mijn ogen kan ik hem net zo goed laten lopen zoals hij begon in het wijken

Zo zie ik dat ook weleens met een volte. Een volte 10 meter, bestaat uit een pas of 10. 2 ervan loopt hij over de buitenschouder weg. Ook hier een 4.

Vinden jullie dit nou redelijk?

In mijn ogen is het commentaar helemaal op zn plaats, maar qua cijfers? er zijn toch ook 6-en in het leven geroepen denk ik dan......

EllyC

Re: vraagje aan juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:58

Als de rest allemaal goed is zou ik op een 5 misschien wel een 6 voor het wijken uitkomen. Ik ga dan uit van een gemiddeld lopend paard en de rest van het wijken moet goed zijn voor een 7 of 8.
Het betreft overigens wel 1 vd grotere fouten in wijken en is natuurlijk eenvoudig te zien (en af te straffen) voor het jurylid.

Volte 10 meter, 2 passen over buitenschouder vind ik wat lastiger. Vaak gebeurt er daarna of daarvoor ook al iets voordat een paard 2 passen over de buitenschouder wegloopt. BV ontbreken lengtebuiging, uit balans, taktfout, te veel stelling.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:42

Eens met jury maar is verder moeilijk beoordelen zo.
Ik zou pas naar een 5 gaan als de rest van het wijken dan echt correct is en ik zie maar heel weinig paarden correct wijken. Anders vind ik de 4 wel terecht. Het is een grove fout in het wijken.
Een 6 wordt het gewoon nooit. Tenzij het paard de rest wijkt voor een 9 maar dat zie je zelden. Wijken is een van de slechts uitgevoerde oefeningen vind ik, kantelen, impulsverlies, ah voor, over buitenschouder wegvallen, ongehoorzaam binnenbeen, onvoldoende nageeflijk etc etc etc

Je kan zeggen ik verbeter het niet.. ja zou kunnen, dan zou het een 3 worden ofzo.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:45

Het wijken was maar een voorbeeld, ik bedoel eigenlijk oefeningen in het algemeen.
Als je een klein stukje van het onderdeel verpest, maar de rest goed doe, lijkt het of er alleen naar het foute gekeken is, en het goede vergeten is zeg maar.....

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:23

Persoonlijk zou ik er te allen tijde voor kiezen de oefening te herstellen, ook al zie je dat dan misschien niet direct terug in je punten, het is wel een leermoment voor jou en je paard denk ik dan... accepteer je 1x dat hij het hele stuk wijkt met zijn achterhand eerst en de volgende keer weer niet weet hij ook niet waar hij aan toe is.. Corrigeer je hem daarentegen consequent zal hij het steeds minder gaan doen en vanzelf afleren..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:01

jury schreef:
Volte 10 meter, 2 passen over buitenschouder vind ik wat lastiger. Vaak gebeurt er daarna of daarvoor ook al iets voordat een paard 2 passen over de buitenschouder wegloopt. BV ontbreken lengtebuiging, uit balans, taktfout, te veel stelling.

Dit vind ik wel een goede. Kan me namelijk heel goed voorstellen dat dat het geval is. Mijn merrie wil op een kleine volte ook wel eens even een paar passen over de buitenschouder weg lopen, met name in de training. Maar daarvoor wordt ze al wat sterker in de hand, ze probeert zich wat langer te maken, blijft minder mooi op het achterbeen etc etc. Dit zie je natuurlijk ook...

Zelfde geld voor het wijken, hoe vaak zie je niet een verkeerde, of te veel stelling onstaan in zo'n geval. Ben dan geen jury, maar ga regelmatig mee schrijven en zie daardoor ook veel, waarbij ik de problemen vaak herken (grappig is dat dan hoor!). Op zo'n moment is de rest van je wijken ook niet supernetjes, en wellicht niet meer dan een 5 of 6 waard. Als daarbij de inzet al slordig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:10

Ik zou voor die inzet er zeker 1 of 2 punten afhalen, zoals eerder gezegd, het is een grotere fout. Als de rest van het wijken dan ook matig/"gewoon" wordt uitgevoerd, zal het uiteindelijk idd niet hoger worden dan een 4 of 5.
Ook met die kleine volte.. Op een volte over de buitenschouder wegvallen is een grotere fout, dus ook dan 1 of 2 punten aftrek.. Ja Vaak is je volte dan automatisch ook niet meer mooi rond of ze kantelen er nog bij in het hoofd, dus een 6 of 7 kan het dan vaak gewoon niet meer worden..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:51

En vaak heb je voor een fout in de inzet ook al een foute wending gehad. Waarna het paard 9 van de 10 keer niet is rechtgesteld voor de inzet van het wijken.

En vaak leverd de correctie dan nog een tactfout , impulsverlies of een storing in de aanleuning op.

Een 5 is voldoende, en de rest moet wel heel goed zijn wil je daar nog aan komen. Maar zo vanaf een beeldscherm is het allemaal lastig te beoordelen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:14

mijn "punt" wordt volgens mij een beetje verkeerd begrepen

andere manier;

Wanneer zouden jullie nou een 8, 9 of misschien wel een 10 geven?
Als je dan kijk naar een fout in een onderdeel en er 2 punten afhaal, hou je iig nog een 6 over.

Er wordt in mijn ogen gewoon te matig gejureerd.... en kan best zijn dat dit iets "zuid-hollands" is hoor, maar hoger dan een 7 kom je vaak niet (als je de oefening perfect uitvoer)

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:55

Het ligt er wel een beetje aan wat voor iets het is. Als je een hele nette middenstap hebt, maar je paard maakt dan opeens twee passen overhaast en draaft aan, dan valt die mooie middendraf wel een beetje weg en kan ik me voorstellen dat je geen 7 meer krijgt.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:55

Ik jureer ook in Zuid Holland en geef wel degelijk 8ten en geef ook echt wel eens een 9 maar die kan je helaas zo weinig kwijt. Vaak is het gewoon niet meer als een 6 of 7 waard.
Als het goed is is het goed en moet je daar gewoon een goed cijfer voor krijgen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:03

Ik heb (nog in de B) eens gehad dat bij mijn tweede middendraf in de tweede helft van de diagonaal buiten de bak iets omkieperde. mijn paard schrok, sprong met vier benen in de lucht een meter opzij, en galoppeerde aan. Ik heb haar teruggenomen, laatstse paar passen afgemaakt en proefje afgereden.

Ik had daarna een 6 voor dat punt. Ik vond dat bijzonder, dus ik ben het de jury gaan vragen. Die zei: je eerste helft was een 9 waard, de tweede helft een 4, dus ben ik op een 6je gaan zitten. Ik vond dat een heel sympathieke gedachte.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:05

Ik had laatst geschreven bij een jury en pas toen begreep ik de vele 6jes proeven. Er wordt gewoon matig gereden. Pas als je impuls, nageeflijkheid, gehoorzaamheid, rechtgerichtheid, ontspannenheid goed zijn en dan ook nog een goed uitgevoerde oefening wordt getoond, dan krijg je die 8 of 9. Helaas is daar slechts zelden sprake van.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:07

FloortjeM schreef:
Ik heb (nog in de B) eens gehad dat bij mijn tweede middendraf in de tweede helft van de diagonaal buiten de bak iets omkieperde. mijn paard schrok, sprong met vier benen in de lucht een meter opzij, en galoppeerde aan. Ik heb haar teruggenomen, laatstse paar passen afgemaakt en proefje afgereden.

Ik had daarna een 6 voor dat punt. Ik vond dat bijzonder, dus ik ben het de jury gaan vragen. Die zei: je eerste helft was een 9 waard, de tweede helft een 4, dus ben ik op een 6je gaan zitten. Ik vond dat een heel sympathieke gedachte.

zo hoort het toch ook Knipoog
en dat zie ik dus te weinig gebeuren

mijn buurmeisje rijd op een pony in het L2.
die rijd een hoop 7-ens en 8-en en haar totalen op haar protecols zijn vaak hoog. Tot ze 1 klein foutje maakt en dan zie je dat gelijk terug aan dr totaal aantal punten. Die liggen dan ineens beduidend lager.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:13

Heel leuk dat je dit aan ons juryleden vraagt en de meeste hebben het antwoord al gegeven dat het dus "grove fouten"in een oefening zijn en die je zeker direct moet corrigeren omdat je je paard anders helemaal verkeerde dingen gaat aanleren.

Maar mijn vraag aan jou is,waarom jezelf dat afvragen ipv samen met je lesgever(ster)harder te gaan werken aan die onderdelen zodat de jury niet anders kan dan jou 8en en 9ens te geven omdat je je paard thuis zo correct traint en dat even laat zien op de wedstrijd en daarnaar beoordeeld wordt is veel interresanter lijkt mij,ipv te gaan zitten hopen op een 5je of toch nog een 6je voor een onderdeel met grove fout.
Het is maar een tip he Knipoog

prado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:26

Als de kwaliteit van het wijken verder heel goed is zou je nog een zes moeten krijgen. Maar als het wijken verder maar voor een "zesje" gaat en je maakt zo'n grote fout in het begin is het inderdaad een vier.