Schuurplekken nog niet weg: straks wel weer deken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Schuurplekken nog niet weg: straks wel weer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:58

Hallo,

Ik heb een vraagje over dekens en schuurplekken. Ik weet dat het nog een beetje te vroeg is, maar als ik dit pas plaats als ik terug ben van vakantie dan zitten we alweer in Augustus. Dus doe ik het nu maar alvast.
Mijn tinker heeft vorige winter vanaf november een dikke winterdeken op gehad. Hiervan heeft hij 2 schuurplekken op zijn kruis gekregen. Nu de deken af is begint er flink wat haar te groeien op de ene schuurplek. Maar de andere is nog helemaal kaal. En ik heb ook niet het idee dat er snel weer haar opkomt. De plekken zijn nooit open geweest, dus alleen maar kaal. Hij heeft er wel een paar weken last van gehad. Zo erg dat je er niet overheen mocht poetsen ed. Hij heeft er nu helemaal geen last van.
Nu was mijn vraag of het verstandig is om straks in de winter weer een deken op te doen als de schuurplekken nog niet over zijn. En als dat niet verstandig is wat ik dan het beste kan doen (ik moet namelijk wel iets op doen, omdat hij anders ontzettend dik in zijn wintervacht komt)? En weten jullie ook of ik er misschien voor kan zorgen dat de schuurplekken wel overgaan (zalf, schoonmaken oid.)?

Ik hoop dat jullie wat adviezen hebben! In ieder geval bedankt!

Groetjes Nienke.

Nouvel

Re: Schuurplekken nog niet weg: straks wel weer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:41

Ik zou op zoek gaan naar een deken die geen schuurplekken op die plaatsen veroorzaakt, bijv. eentje met een gladde voering.
Die kun je er dan gewoon probleemloos opleggen van de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:24

Vaak zijn dat soort dekens die Nouvel noemt erg zweterig in mijn ervaring!
Ik voorkom schuurplekken altijd door een zo goed mogelijk passende deken en de schuurplekken in te smeren met wat babyolie. Je deken wordt er wel iets vettig door maar is er makkelijk weer uit te wassen.
Dit werkt bij mijn paard prima en heb tot op heden sinds ik het zo doe geen schuurplekken meer bij mijn paard gehad door dekens.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 09:33

Okee, bedankt voor jullie tips. Ik ga eens wat dingen proberen.
Een stalgenootje zei me dat ik de schuurplekken moet insmeren met een soort spul (ben de naam vergeten) wat de haargroei bevordert. Dus dat ga ik eerst maar eens proberen en ik wil toch op zoek gaan naar een andere deken. En als dat allemaal niet lukt ga ik eens jullie tips proberen!! Heel erg bedankt!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:11

ehm mischien een hele domme opmerking maar mischien geen deken meer...
ik heb in ieder geval geen problemen met de dikke wintervacht van mijn paard dat "naakt" staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:14

Mijn paard staat ook naakt hoor,
ik snap eigenlijk niet zo goed waarom een deken want ik zie in je profiel een pony met een HELE dikke winterjas? Bloos

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 17:29

Haha, ja klopt. We zijn vorig jaar een beetje te laat begonnen met een deken. De vorige baas van Asterix vond het onzin om hem dat jaar onder een deken te zetten omdat hij toch verkocht werd en dan zou hij er toch geen 'last' van hebben. Ik kreeg Asterix dus half oktober met al een wintervacht. Voordat we een goede deken hadden ed. was het begin November, veel te laat dus! Ik wil dit jaar gewoon goed een deken op doen, omdat hij vorig jaar wel erg dik in zijn vacht zat. Dit gaf wat problemen met zweten en dekens. En ik denk dat als je gewoon op tijd begint dat je zo'n dikke wintervacht voorkomt... Knipoog Vandaar dat ik het nu vraag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:32

Betere deken kopen is de enige oplossing. Als je dezelfde deken gebruikt als vorig jaar zit je straks weer met schuurplekken.

Er zijn speciale dekens voor Friezen, misschien is dat wat?

Voor mijn arabier ben ik ook lang op zoek geweest maar uiteindelijk toch een goede deken gevonden die niet schuurt. Helemaal geen apart merk ofzo, gewoon normale prijsklasse maar tussen merken onderling zit vaak aardig verschil in schouderbreedte ed.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:33

Een goedje wat de haargroei bevorderd werkt niet, dan zouden mensen dat ook gebruiken en sneller lang haar krijgen.
Koop een goede nieuwe deken die je eerst even past en desnoods na laat kijken door iemand van je stal die er veel kijk op heeft. Dat hij zich op die plek niet liet poetsen was omdat het hem pijn deed, het is ook erg naar als er steeds op hetzelfde punt iets over je lijf schuurt, ga bij jezelf maar eens na. Doe je paard dat niet nog een winter aan en koop een goedliggende nieuwe deken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:34

Mee eens.

Als je je paard op de trailer zet en langs gaat bij een ruitersportzaak mag je 9 van de 10x gewoon even wat dekens passen, hoef je ook niet steeds te ruilen.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:39

Okee, bedankt! Ik ga gewoon op zoek naar een goede en vooral passende deken. In het begin ging het heel goed, geen schuurplekken niets, maar de laatste 2 maanden kwamen ze er eens. En ze gaan nu niet meer weg! Heel er bedankt voor de tips en uitleg!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:08

Als je er eerst geen last van had kan het ook zijn dat de deken vervormd is of je pony veel bespierder is geworden.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:45

He, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht! Ik heb Asterix wel heel veel gereden zo dat hij enorm veel spieren heeft gekregen! Dus dat zou het ook nog kunnen zijn! Nou ja, gewoon op zoek naar een goede deken en dan gaat het vast goed!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:47

Je zou wat andere Tinkereigenaren kunnen vragen welke deken zij gebruiken, scheelt al zoeken.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:08

Kan ik idd. doen! Al heb ik het idee dat er maar weinig tinkereigenaren een deken gebruiken. De vorige baas van Asterix gebruikte dekens van canvas en deed daar een onderdeken onder om schuurplekken te vermijden. Ik kan hem ook nog wel eens vragen wat voor een merk ed. hij gebruikte...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:09

Ik ken wel iemand die met d'r Tinker M2 rijd dus zal vast een deken gebruiken, zit ook op bokt maar ik weet d'r naam niet...
Tinker heet Duncan.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:11

Ik kan wel onder het subforum van tinkers kijken. Daar zullen vast wel wat bokkers zitten die een deken gebruiken! Ik vind het ook niet ideaal zo'n deken, maar ja Asterix is gewoon een bolletje wol in de winter en ik kreeg hem dan ook met moeite droog... Dus dit jaar wil ik er gewoon voor zorgen dat hij niet zo'n extreme wintervacht krijgt!!