Elke dag een uur rondjes lopen in de wei, op zelfde tijdstip

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Elke dag een uur rondjes lopen in de wei, op zelfde tijdstip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 05:29

Hoi,

Een welsh mountainpony die ik ken, staat dag en nacht buiten.
Nu is het zo dat hij de laatste tijd 's avonds, rond zonsondergang, structureel rondjes gaat lopen in het land
Dit doet hij niet langs de omheining af, maar in het midden, op één helft van de weide. Hij heeft inmiddels al een heel spoor in zijn wei staan. Op dat moment komt hij ook niet als je hem roept. Hij wandelt ongeveer een uur onverstoorbaar rondjes.

Heeft iemand enig idee waarom deze pony dit zou kunnen doen?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kwam uit op het volgende topic:
[MD] In trance rondjes lopen. Hersenaandoening?

Alvast bedankt!

ellepel

Re: Elke dag een uur rondjes lopen in de wei, op zelfde tijdstip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:14

kan verschillende redenen hebben.
staat de pony alleen?

je ziet toch vaak bij alleenstaande dieren dat deze echt een hoefslag uitslijten in het land, zou dan kunnen komen door wat verveling .
een maatje erbij zorgt toch voor afleiding en als die er niet is gaan ze rondlopen.

maar dat hoeft dus niet.
onze paarden op stal staan allemaal in groepen maar toch zie je ze tegen de avond bijna allemaal aan de wandel gaan,je ziet dan langs het draad een paadje ontstaan.

ze krijgen genoeg eten,genoeg afleiding aan elkaar en zat beweging dus waarom ze het doen?
echt geen idee.
zou misschien kunnen omdat tegen de avond de vliegen wat irritanter worden en ze daarom in beweging gaan om ze af te schudden??

er zijn meerdere weilanden waar je van die uitgesleten paadjes ziet, het valt me wel eens op.
alleenstaande paarden of paarden die met 2 staan doen dat vaker dan grotere groepjes, dus het zal ongetwijfeld dan toch iets met verveling.
bewegingtekort .e.d. te maken hebben?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:18

ik zie ook dat onze jaaringen rond zonsondergang op stal bijna altijd heisa hebben. ze rommelen onderling en zijn heel beweeglijk. Vaak zie je ze ook in een treintje achter elkaar aanlopen uiteindelijk. Lijkt wel of eentje eerst de leidersrol neemt en daarna het voortouw neemt in het treintje zegmaar.

maar dit is wel een heel apart geval

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:20

ik vraag me wel es af of het misschien nog ergens te maken kan hebben met een oerinstinct/
wilde paarden gingen tegen de avond altijd een veilige plek zoeken voor de nacht...omdat onze paarden in weitjes dat dus niet kunnen gaan ze dan rondlopen..

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:22

Pony die ik ken doet het ook rond die tijd, maar die heeft zomereczeem.. Die blijft lopen vanwege de mugjes, omdat ie jeuk heeft..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:24

Is daar een heksenkring? sorry ben melig, nee het kan iets aan de hersenen zijn dat heb ik eerder gehoord.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:26

Wendy15 schreef:
Pony die ik ken doet het ook rond die tijd, maar die heeft zomereczeem.. Die blijft lopen vanwege de mugjes, omdat ie jeuk heeft..

Dit wilde ik net zeggen! Mijn pony kan (kon, nu valt het gelukkig erg mee) dat ook doen op mugjestijd. Vaak jaagt ze dan een ander paard mee die voor haar moet lopen zodat zij met d'r hoofd achter z'n staart loopt (ze heeft erg last van eczeem op haar hoofd).
Schuurt de Welsh niet? Schudt hij veel met zijn hoofd tijdens het rondjes lopen?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:40

Doen ze bij ons ook, zijn ze lekker aan het spelen met elkaar.
Mijn vorige paard deed het ook in haar eentje, had een heel pad uitgesleten in de wei,
maar ik weet niet meer of dat nu op een vast tijdstip was.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 17:29

Het zou inderdaad kunnen dat het iets te maken heeft met de vliegen of mugjes! Het is wel een pony die snel jeuk heeft, dus dat lijkt me geen rare gedachte.

Van dat oerinstinct zou ook wel eens iets waar kunnen zijn. Wist ik ook niet trouwens, dat paarden dat deden.

De pony schudt niet met zijn hoofd tijdens het lopen. Hij is heel stil juist, hij lijkt in een soort trance te zijn.

Bedankt voor alle reacties!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:39

ik weet niet of de pony ooit bereden is geweest ofzo.
maar toen ik nog bij de club reed, waren er meerdere paarden die na een paar weken trainen, hun dressuurproefje vanbuiten kende en hier uit zichzelf gewoon stukjes van liepen in hun weide.

naast mijn ouders stonden ooit kermisponykes. elke keer als ze van de kermis kwamen liepen die arme dotjes soms nog dagenlang erna nog in cirkeltjes achter elkaar. ze snapten blijkbaar maar niet dat ze eindelijk mochten en konden doen wat ze wilden.

Dewy liep hier regelmatig de kanten af, en liep altijd netjes haar hoeken in. zo wisten we dus dat ze zeker en vast in een piste is gereden geweest. ze maakte hier in feite haar eigen paddock

Bandino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:44

Mischien trekt hij aandacht? of vindt hij het gewoon leuk.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:48

Kan heel goed door de vliegjes komen, die worden rond de schemer aktief. Ik zie wel meer paarden dat doen, die slijten een heel pad uit door steeds hetzelfde rondje te lopen. Die raken in de stress van de mugjes.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:06

Exorsism? Tong uitsteken

Ik denk inderdaad ook door vliegen en dazen. Heeft hij wel genoeg beweging?