met handen in het haar..ineens niet meer willen laden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

met handen in het haar..ineens niet meer willen laden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:44

hoi

ik zit met een groot probleem,
ik heb mijn nieuwe paard nu 2 weken,
is klinisch gekeurd, alles leek goed, makkelijk te laden op de trailer,
echt een toppertje..

maar nu thuis twijfel ik over eventuele cornage, het hoeft niet zo te zijn maar wil het uitsluiten,
(Jong paard, weinig conditie maar wil toch zekere voor onzekere, tijdens arbeid krijgt hij het wat moeilijk met ademen)
en ook moesten zijn wolfstandjes eruit,
nu zou ik vandaag naar de kliniek gaan, maar...
hij wilde echt de trailer niet op...
alles geprobeerd, eerst met voerbakje, en toen liep hij er paar passen in en ineens ging de knop om,
niks werkte, lijnen erachter sloeg hij kapot, hij steigerde in de trailer en stootte zijn hoofd,
rende er langs, sprong er af, haalde zijn hoofd open, praam geprobeerd, maar echt niets werkte,
ik ben echt bang dat het laden nooit meer zal lukken, zit echt met de handen in het haar....
kan iemand me helpen?
het cornage onderzoek kan niet thuis gebeuren en ik wil het gewoon uitsluiten..
alle tips zijn welkom...
ik ben zo bang dat ik hem echt verpest heb... Huilen

mailhorse

Re: met handen in het haar..ineens niet meer willen laden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:03

Ik zou het gewoon elke dag domweg weer proberen en net doen alsof er niks aan de hand is en met hem mee de trailer in lopen. Vaak helpt het ook als je paard er een ander paard in ziet lopen en samen met dat paard op de trailer komt te staan. Dat heeft iets vertrouwds Knipoog

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:15

Neem de tijd hiervoor (en dan heb ik het over zeker enige weken). Eertse paar dagen de trailer neerzetten en er gewoon langs lopen. Vervolgens de klep open en hetzelfde verhaal. Als dit goed gaat probeer je haar met twee hoeven op de klep te laten staan, gewoon ontspannen met haar meelopen en belonen met wat lekkers. Dit bouw je steeds verder uit totdat ze er helemaal in staat, (let wel op dat ze " voorwaarts" staat). Ook weer flink belonen. Als dit een paar keer goed gaat dan doe je de stang er eens achter en zo bouw je het uit. Stukje rijden, weer uitladen. Dan ook eens op vreemd terrein. Uiteindelijk moet je haar weer vertrouwen geven en laten merken dat de trailer niet eng is. Als het eenmaal goed gaat zou ik niet direct naar de kliniek rijden voor dit onderzoek, dan is de " slechte" associatie zo weer gelegd. Met geduld en ontspanning bereik je uiteindelijk het meest. Succes!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:17

het probleem ligt in mijn ogen ook een beetje in de dominantie..
hij is heel dominant, kwam gister al gewoon weer in de buurt van de trailer..ik wil het goed aanpakken, heb ook hulp nu van iemand. en als dat ook echt niet gaat werken moet ik het professioneel aanpakken, weet iemand adressen ervoor?
omgev. midden nederland.

Kimmy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:54

ik ken toevallig een paard die dit ook had...

Wat ik altijd zeg is met geweld bereik je niets!!! Heb zelf een paard dat de trailer in gaat en er dan weer uitracet en met geweld deed ze het alleen maar minder.

maar dat paard van een vriendin van mij had hetzelfde hoofd keer gestoten en toen verrekte hij het helemaal dat hij er nog in ging. wat heeft ze gedaan iemand erbij gehaald en die heeft geholpen echt een super vent (naam ben ik even kwijt)

hij zij je moet het zo aanpakken.

zet de trailer in de wei of bak of waar dan ook. open neer... dan loop je met het paard naar de trailer toe je gaat er gewoon simpel weg naartoe, vervolgens lloope je er weer van vandaan en ga je naar een zogenaamde veilige plek ( een plek ergens in de bak ver van de trailer vandaan waar je je paard beloond enz) dit blijf je herhalen ernaartoe zo dichtbij je kan komen dan en weeer terug naar de veilige plek, doet je paard dit goed dan ga je bijvoorbeeld stapje verder 1 stap op de trailer of 1 stap dichterbji. Je moet dit wel goed volhouden dus niet na 15 min stoppen neem er ruim de tijd voor +/- 1 uur 1,5 uur.

nou succes zou ik zeggen en ik weet zeker dat het wel goedkomt!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:41

Met een sedatie lukt het ook wel hoor. Het lijkt mij dat je zo snel mogelijk duidelijkheid wilt hebben, dus wil je niet eerst weken wachten om te oefenen met trailerladen. Dat kan daarna wel, als alles in orde blijkt te zijn met je paard.
Ik zou sederen en er in elk geval royaal de tijd voor nemen om te gaan laden. Niet hem in 10 minuten erin willen hebben. Met geduld lukt het altijd, zweepjes en opjagen werkt averechts en met de sedatie is hij al rustiger en moet dat prima gaan lukken. Oefenen kan daarna altijd nog.

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:27

wat ook kan zijn , weet je zeker dat je hem van een eerlijke handelaar hebt want misschien heeft hij haar wel verdooft toen hij in de trailer moest maar durft hij nu niet meer. Ik zou vragen of de DA eerst 1 keer naar jou paard kan komen en langzaam met de trailer beginnen als je zekerweet dat het niks is

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:31

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:33

Trailer laden is een vak apart. Een paard wat per definitie makkelijk te laden is, wil niet zeggen dat die de volgende keer er zo opstapt. Wat is zijn laatste ervaring geweest in de trailer? Wie heeft er gereden en hoe? Er zijn 1001 redenen waarom iets niet wil. Mijn advies is haal er iemand bij die dit vaker gedaan heeft. Als ik dingen lees als praam, dan gaan we "bergafwaarts". Trailer moet iets positiefs zijn.
Laatst een paard moeten laden die in haar hele leven nog nooit op een trailer gestaan had. Na 2 keer oefenen de weg op en geen probleem. Ook daarna niet. de merrie is 14 jaar! Dus bedenk goed hoe je door gaat...... een goede revaring voor het paard is erg belangrijk...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:55

ik heb er nu iemand bij die aan een soort van parelli doet (mix NH enzo) en die wil hem eerst even testen of hij het nu eng vind of dat het wat anders is, met geen druk en vrije wil doet ze dit, dus denk dat we hier niets mee verpesten, maar mijn gevoel zegt dat we wel als het niet gaat werken professionele hulp gaan zoeken..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:56

en er is niets gebeurd, we hebben rustig gereden, hij kwam er mooi en onbezweet af en rustig.

en hij is niet gesedeert, hij is ervoor nog gekeurd.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:08

Wendy Misran is ook een hele goede !

groetjes

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:13

Mijn 5jarige merrie had dat ook opeens, een tijdje terug. Liep altijd los de trailer in en op een dag wilde ze het absoluut niet meer. Gewoon elke dag weer proberen, eerst ander paard erin, heel langzaam, en normaalgesproken gaat ie er op een gegeven moment weer net zo makkelijk in als er verder niets ergs gebeurd is Knipoog

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:36

ow roelinda....ik mag hopen dat dit geen "kat in de zak is"
amazing wilde ook niet laden en toen hebben we een man laten komen met een grote vrachtwagen met een ander paard erbij in.
dat werkte wel ze liep er meteen op!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 21:48

nee laten we het niet hopen..
dat sederen zou ik ook nog kunen proberen
maar of dat gaat werken?

hij heeft met de tandarts namelijk 3 keer een injectie gehad
omdat hij steeds door de verdovingen heen kwam en toch niet stil wilde staan, dus heb zelf het idee dat we hem dan half plat moeten spuiten.. en dan gaat hij er nooit meer op..

ik zit er hard over te denken wat te doen, gewoon rustig proberen en heel veel de tijd nemen..
of dan toch een professioneel iemand laten komen?
ik noteer de websites even, dus als iemand nog iets weet?
namen nummers? liefst midden NL.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:34

Je paard sederen is een korte termijn optie. Je paard voelt zich alleen maar nog meer machteloos. Hij weet echt wel dat hij de trailer oplaat, maar lichamelijk kan hij zich niet verzetten. Geduld is er belangrijk en als je vragen hebt je weet met te vinden....

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:14

aart65 schreef:
Je paard sederen is een korte termijn optie. Je paard voelt zich alleen maar nog meer machteloos. Hij weet echt wel dat hij de trailer oplaat, maar lichamelijk kan hij zich niet verzetten. Geduld is er belangrijk en als je vragen hebt je weet met te vinden....

Daar ben ik het ook mee eens, ik gaf die optie alleen aan, omdat ze dan op korte termijn toch kan laten onderzoeken of er sprake is van cornage. Het lijkt mij dat ze dit zo snel mogelijk wil weten.
Verder idd heeeeeel veel geduld hebben en er de tijd voor nemen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:31

ja dat ben ik ook zeker van plan en aangezien hij op sederen niet goed reageert is dat ook geen optie...helaas..

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:56

Misschien moet je het probleem verder zoeken.. Waar gaan jullie heen als jullie met de trailer weggaan? Als jullie naar een wedstrijd gaan, zal hij waarschijnlijk jouw spanning voelen, waardoor hij zelf ook gespannen wordt.. Probeer hem op zn gemak te stellen, laat hem wennen aan een trailer. Zet de trailer in de wei bijvoorbeeld. Of laat zijn beste paardenmaatje voor hem eerst gaan. laat hem ontspannen dmv massage (TTouch), of essentiële olieen laten inademen. Zoals Geranium Olie, dat helpt spanningen los te maken en te ontspannen. Doe een paar druppeltjes op je hand en laat hem eraan ruiken. Vind hij het niks en legt hij zijn oren in zijn nek of draait hij zijn hoofd weg, niet gebruiken. Gaat hij flemen of er aan snuffelen, dan vind hij het lekker. het kan best zijn dat je er niet in gelooft, maar de meeste paarden voor hoever ik weet reageren hier heel goed op.

Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:00

Sedatie is een spoed oplossing voor als je paard acuut naar bv. de kliniek moet en niet te laden is.
Heel veel geduld hebben is het enige wat ik je hier vandaan kan aanraden.

Succes met het trailer trainen van je paardje.