Voor het eerst boomloos zadel en trektochten bij ouder paar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Voor het eerst boomloos zadel en trektochten bij ouder paar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:40

Helaas is tijdens mijn vakantie de boom van mijn zadel kapot gegaan, toen mijn bijrijdster reed. Kan ze niets aan doen, is waarschijnlijk de ouderdom van het zadel. Mijn lipizanerruin is 19 jaar oud, kijgt helaas sinds 2 maandrn een iets ingevallen rug, maar is zeer fit. Hij wordt 6 x per week gereden: 1x intensieve dressuurles, 1x rustige 4-uursrit, 2x instensieve 2 uurs buitenrit en 2x rusige 1/1.5 uursrit. Hij heeft een hele gevoelige huid en onder mijn oude zadel lag altijd een bontje en om de singel ook. Hij heeft snel last van rugproblemen, als het zadel niet goed ligt.

Nu ben ik erg geinteresseerd in een boomloos-zadel (bijvoorbeeld van Barefoot). Nu vroeg ik me af of dit wel kan bij een ouder paard, die een gevoelige huid en rug heeft, zeker als je er rekening meehoudt, dat hij vaak langer wordt bereden en we ook vaak dagtochten en trektochten maken. Wordt er bij een boomloos zadel niet te veel druk uitgeoefend op de plaats, waar de beugels hangen? Stel dat als je als ruiter niet zo goed zit (wel stabiel, maar vaak met een kromme rug), heeft dit dan geen extra negatief effect op de rug van het paard, als je boomloos rijdt. Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen

pmarena

Re: Voor het eerst boomloos zadel en trektochten bij ouder paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:38

Als je een goede pad met goede inlages hebt , het zadel op de goede plek op de rug legt en er zelf goed op let dat je je gewicht netjes verdeeld over je billen , bovenbenen en beugels en dus niet de hele tijd heel zwaar in je beugels staat , dan zou je er normaal gesproken geen probleem mee moeten hebben.

Over het algemeen kun je zeggen dat de redenen waarom paarden bij een boomloos zadel drukkingen of schuurplekken (wat het meestal zijn , drukkingen komen maar zelden voor) krijgen , bij een boomzadel net zo problematisch zijn.

En dan heb je bovendien nog de extra kritsiche punten van een zadelboom erbij.

En daarnaast is het ook belangrijk waar je jezelf prettig bij voelt.
Heb je twijfels bij 1 van de 2 dan kun je het beter niet doen , ook al is het misschien niet terecht. Je moet wel vertrouwen in je zadel hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:21

Wat mij intrigeert is waarom die rug opeens gaat inzakken. Wat doe je het, pak 'm beet, laatste half jaar anders dan dat je eerder deed? Want de hoeveelheid werk is ruim voldoende om de bespiering goed te houden, zeker als die intensieve dressuurles ook nog eens van goede kwaliteit is.
Voordat je echt op zoek gaat naar een nieuw zadel, zou ik eerst uitzoeken waar die verandering vandaan komt en die rug, indien mogelijk, weer op peil brengen. Alleen dan kun je ook een passend zadel aanschaffen voor je paard.
Persoonlijk zou ik een nieuw boomzadel zoeken voor je paard. Hij heeft het er kennelijk altijd goed mee gedaan en bovendien heb je trektochtplannen. Bagage aan een boomzadel vergt al aardig wat inzicht, maar met een boomloos zadel is het nog wat lastiger. Van een aantal kennissen weet ik dat de Startrekk met bepakking wel lukt, ik weet ook dat het met een Torsion behoorlijk mis kan gaan.
Je kunt natuurlijk gewoon eens een boomloos testzadel aanvragen, dan kun je er een week lang kritisch naar kijken en het uitproberen. Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:16

Dikke kans dat die ingevallen rug komt van een te krap boomzadel , ook omdat de zadelboom gebroken is , dat kan door de spanning komen van het te brede paard eronder.

Maargoed we weten de verdere omstandigheden natuurlijk niet Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:38

Te krap boomzadel lijkt me niet, het is een ouder zadel dat dus waarschijnlijk al geruime tijd zonder problemen op ditzelfde paard is gebruikt. Als die rug de laatste 2 maanden is gaan inzakken en die boom pas net is gebroken, dan lijkt het me ook vreemd als dat aan het breken van die boom zou liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:14

Daar komt dus het "probleem" om de hoek kijken dat je de preciese situatie niet weet. Maar je wilt niet weten hoe vaak dit voorkomt , ik kom het regelmatig tegen helaas. Is ook niet iets van de ene op de andere dag , spieren vallen niet zomaar weg en boom breekt ook niet zomaar , daar gaat wat tijd overheen.

Maargoed is allemaal een beetje off-topic.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:58

Wij hebben 150 km gereden met flinke bepakking op western barefoots. Géén enkel schuur of drukplekje, alleen een singelwondje, maar daar kan het zadel niks aan doen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 05:50

Bedankt voor jullie tips. Het inzakken van de rug is alleen een beetje en ik heb na laten kijken door een osteopathin. Zij vertelde dat dit komt, omdat het paard ouder wordt, maar de rugspieren verder zeer goed zijn. Ik was namelijk ook bang dat het door de gebroken boom in het zadel kwam.

Gisteren heb ik een heel fijn boom zadel uitgeprobeerd. Lag goed. tweedehands, maar in zeer goede staat. Ik mag er deze week mee proefrijden. Volgende week kan ik ook een barefoot zadel proberen en daarna neem ik een beslissing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:41

Hmmmm, doorzakken van de rug op oudere leeftijd is meestal het gevolg van minder gebruik van buikspieren en dus iets dat rijtechnisch in de gaten moet worden gehouden. In welke mate je het kunt corrigeren is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren, maar het lijkt me iets om extra aandacht voor te hebben.
Mijn merrie (nu 21) heeft enkele jaren geleden er ook wat slechter uitgezien (niet slecht, maar ook wat meer een "oudere" rug), maar is nu weer heel mooi in haar ruglijn. Nu is haar rug altijd een aandachtspunt voor me geweest, ze heeft in haar jonge jaren namelijk veel te goed geleerd om die rug weg te drukken en het kost nog steeds aandacht om haar haar rug goed te laten gebruiken. We hebben nu ruim een jaar andere dressuurles en het is verbazingwekkend hoe ze daar nog weer verder van verbeterd is.
Fijn om te horen dat je een fijn zadel kunt uitproberen. Succes met je keuze.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 17:48

Waratje: zal inderdaad met mijn instructrice overleggen, hoe we hier beter op kunnen letten, want mijn paard heeft ook de gewoonte zijn achterhand niet te gebruiken en gebruikt daardoor ook minder rugspieren.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:12

ik heb een haflinger\arabier hij is supergevoelig op zijn huid, wij rijden met een barefoot, met de dikke neopreen inlages, en zelfs met de beste en de dikste pad krijgt hij drukkingen op de plaats waar de beugelriemen hangen. dit komt mede door de ligging van het zadel, waarbij het met wat langere benen niet mogenlijk is om je knieen aangesloten aan het paardenlijf te leggen waardoor er een meer dan noodzakelijke druk op de beugels komt. als je een groot breed paard hebt, of zelf iets minder lange benen is dit probleem waarscheinlijk minder, omdat je dan je knieen kan klemmen waardoor je je beugels minder hoeft te gebruiken.
dus voor de langere afstanden moet ik mijn haf toch altijd met een goed western zadel rijden.
mijn fjord daaraantegen heeft totaal geen last van het barefoot, en loopt er juist stukken beter door.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:30

Bij een ouder paard met een, beginnend, doorzakkende rug zijn de kraakbeenschijven tussen de wervels het aan het begeven.
Boomloos is dan geen ideaal concept omdat de ruiterlast daarbij niet over een groot gewichtsverdelend oppervlak verdeeld wordt, minder ribben de last dragen en dus een kleiner aantal wervels.
Duurlast op een dergelijk zadel is STERK af te raden.
Zelfs drukplekken op het zachte weefsel door niet goed passen van een boom zijn minder schadelijk dan onnodig zwaar belasten van reeds verzwakte wervelschijven; dat is onomkeerbaar.

Sterkte,

hc

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 07:01

Heb ondertussen een heel fijn tweedehands zadel gekochjt, waarop ik 2 weken mocht proefrijden. Het zadel lag en ligt perfect op zijn rug, dus ben heel blij, omdat dit een kosten-efficinete investering is. Blijf wel nog steeds geineteresseerd in boomloze zadels... iets voor de toekomst