Shetlander vooruit!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blackheart

Shetlander vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 22:51

Okee, hoe krijg je een eigenwijze koppige shetlander vooruit die liever gras eet?
En die uit zichzelf geen stap zal verzetten?

Ik rijd geen shetlander hoor, maar er zijn mensen die dat probleem hebben, en ik vroeg het me even af. Knipoog

Oja, en een paardvriendelijke manier aub. dus geen vooruit gemep.

Jeudi

Re: Shetlander vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:08

Nou misschien een appel aan een stok voor em hangen zodat ie achter de appel aangaat.

Ik zou je probleem wat specifieker uitleggen, wat wil je met hem doen, wandelen, longeren, rijden. Doe dat dan op een plaats waar geen gras is of ander voedsel wat hij kan gaan nuttigen. En misschien toch een zweepje erbij, maar dan geen 'gemep' maar een voelbaar tikje en niet constant.

Succes ermee!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:28

Bobby wilde ook altijd tijdens het wandelen naar het gras gaan. In de eerste instantie geen gras waar je met de shet wilt werken. Daarnaast moet je echt de leider zijn, zonder dat ben je eigenlijk nergens. Letterlijk sterk in je schoenen staan, niet trekken, maar steeds een stevige 'ruk' aan het touw geven.

Daarnaast zorgen dat ponylief niet bij het gras kan. Als 'ie blijft staan, steeds ferme ophoudingen blijven maken aan het touw, en als het even kan niet met je gezicht naar het paard gaan staan (dan zegt je lichaamstaal meestal 'stop'). En dan maar door blijven gaan tot ' ie wel vooruit gaat! heel veel geduld hebben, en onder geen enkel beding kwaad worden. Dat lost dan niets op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:36

Ik heb zo'n shetlandertje verzorgt die graag de berm indook, het enigste wat helpt is goed de aandacht van de pony houden Ja
Mijn shet is ook een mega vreetzak, maar als ik met hem ga wandelen loopt hij overal los achter me aan en dat terwijl de berm hoog gras heeft en de weilanden open staan Ja
Hij kijkt wel naar de weilanden, zwenkt soms wat uit bij het kijken maar als ikd an zijn aandacht weer vraag volgt hij me braaf en doet netjes een stapje weg bij de berm Ja

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:47

kwestie van oefenen en de verhoudingen duidelijk hebben. Als de shet je als leider ziet, zal hij met je meelopen (al zal hij af en toe kijken hoever hij kan gaan) Verder kun je die fixatie perfekt gebruiken om een shet te motiveren als je hem iets nieuws wil leren. BV.... je wil een drafje, maar de shet niet. Stuur de shet richting pol gras. Eenmaal daar, mag hij even grazen. Dan naar de volgende pol gras. Zodra hij duidelijk krijgt dat er voor hem een beloning aan zit, raakt hij meer gemotiveert en zal al snel gaan draven. De beloning dmv grazen wordt uiteraard in een later stadium weer afgebouwd. Maar zo kun je die fixatie in je voordeel gebruiken. Voorwaarde is wel dat je al zeer duidelijk leider bent, anders maakt de pony er simpelweg misbruik van

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:53

Dit is niet mijn shet, daarom was ik niet zo specifiek.
Maar de mensen willen dat hun zoontje er op kan rijden.
En ze zoeken iemand die ze kan helpen bij hun shet, de shet is alleen zadelmak.
Daarom heb ik even wat informatie vergaard.

@Liljebo, en wat nou als de shet niet bij die ene pol gras weer weg te krijgen is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:50

als je met grondwerk de verhoudingen goed legt , is dat geen probleem meer. Ik heb zelf twee mini shetten en een van die twee is de meest eigenwijze pony die je je kunt voorstellen. Hij liet zich in het begin nog liever letterlijk omvallen dan met je meegaan. Zeker als hij aan het eten was. Met grondwerk training (ik doe dan toevallig parelli, maar er zijn meer mogelijkheden), de juiste tactieken en psychologie, kun je dat helemaal in je eigen voordeel omdraaien. Nu is hij op de weg (ik doe zg leeg mennen ter voorbereiding van het inspannen) de meest betrouwbare pony van de twee. Rustig en werkwillig. En natuurlijk overgelukkig als hij als beloning mag grazen., Vork
Dus het is gewoon een kwestie van veel trainen en ermee bezig zijn. Maar dan moet je wel weten wat je doet, anders krijg je het tegenover gestelde.

Bandino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:47

Als je er op zit aansporen, Sta je er naast harde stem opzetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:07

blackheart schreef:
Dit is niet mijn shet, daarom was ik niet zo specifiek.
Maar de mensen willen dat hun zoontje er op kan rijden.
En ze zoeken iemand die ze kan helpen bij hun shet, de shet is alleen zadelmak.
Daarom heb ik even wat informatie vergaard.

@Liljebo, en wat nou als de shet niet bij die ene pol gras weer weg te krijgen is.

Dan moet je mogelijk expliciet worden?
Er zijn gevallen waarin "vooruit meppen" de enige oplossing is. De basis van het probleem is namelijk opvoeding, of zo je wil, gebrek daaraan. Net als zo vaak bij kleine hondjes worden ook kleine paardjes niet of nauwelijks opgevoed. Elk paard moet je netjes opvoeden wil je er een werkbaar paard aan overhouden, het maakt niet uit of ie 80 of 180cm is, de basis is gelijk.
Grondwerk is een "moderne uitvinding" van ordinair opvoedwerk. Je bent zo hard als noodzakelijk en zo zacht als mogelijk. Als een aai volstaat, laat je het daarbij; als een dreun van maat-45-staal noodzakelijk is, pas dat dan ook toe!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:40

Oefenen, steeds als ze wil eten zeggen NEE MAG NIET. Als het dan niet lukt een tik met het halstertouw op haar kont geven...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:03

Aline: even offtopic, en geen kritiek op je tip hoor, maar als de shet waar TS het over heeft net zo is als die van mij, kun je met je halstertouw blijven staan tikken tot je een ons weegt Knipoog

Als het jou niet lukt, zou ik toch iemand vragen die meer overwicht heeft. Als shetlief het gras belangrijker vindt dan jij, wil dat zeggen dat je:
1: de leider niet bent (dit is toch redelijk noodzakelijk Knipoog )
2: niet interessant bent

Als ze nu dus met dit soort dingen al niet luistert, heeft ze nog behoorlijk wat opvoeding nodig. Dit kost tijd, en HEEL veel consequent zijn, en NOOIT je kalmte verliezen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:11

Ben het met khirshanta eens. Sommige shetten (en andere paarden met een stevige dosis zelfvertrouwen en een dikke huid) heb je echt niet met meppen (heb er zo een) maar door je hersens te gebruiken en slimmer te zijn.
Haar opmerkingen kloppen als een bus....
Je doet dat idd niet ' even'.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:04

Whoop had hier ook last van Vork
Zodra ze gras ging lopen eten, haar hoofd omhoog halen en het touw gespannen houden zodat ze niet weer naar beneden kan duiken. Werd ze uiteindelijk zelf wel zat en zette dan een stap vooruit, en dan goed belonen. Wat bij mijn pony's ook wel eens helpt, is ze ipv. recht vooruit mee te willen nemen, iets naar links of rechts gaan, 9 van de 10 keer lopen ze dan ineens wel mee.

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:19

heel herkenbaar! Mijn shetlander vind het gras in de berm ook erg intressand!
Ik ga wel eens met haar wandelen maar dan duikt ze ook de hele tijd de berm in! Boos!
Zou ik een zweepje meenemen voor als ze echt niet luisterd,of is dan een beetje not done?
Ik probeer haar wel mee te trekken,maar ze is erg sterk! Tong uitsteken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:45

zoals eerder genoemd: mbv grondwerk (en dus opvoeding) ervoor zorgen dat de verhoudingen goed liggen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:23

Inderdaad grondwerk, maar mocht Shetlief weten dat hij gewoon bij het gras kan en het zoontje bij wijze met een salto over de nek meetrekt is dat zacht gezegd erg vervelend. Wat je dan eventueel kan doen is een touwtje vastmaken aan het hoofdstel, het riempje achter de oren zeg maar en dan naar het zadel. Voldoende los voor alle beweging, voldoende strak dat de Shet niet bij het gras kan. Natuurlijk, het is een hulpteugel, maar misschien een goede overbrugging totdat het zoontje voldoende capaciteiten heeft om de Shet goed aan het werk te zetten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:19

zou ik niet zonder meer doen. Als je een exemplaar hebt zoals ik, krijg je dan een woedende shet die helemaal niet meer luisteren. Nee.... Ik zou hem echt opvoeden met grondwerk en daarna het kind de kans geven om het rijden te oefenen aan een longe/koord. Voor zover ik heb begrepen kan het kind nog niet rijden en is het toch al verstandig om de teugels eerst nog even met rust te laten, totdat de pony eigen is met de ruiter op de rug en het kind wat steviger zit. Een pony die net zadelmak is en een onervaren kind is toch al een combinatie die heel erg veel begeleiding nodig heeft. (eigenlijk niet zo'n goede combi, maar goed... soms gaat het nu eenmaal zo)
In dat opzicht is het goed dat de ouders ook die begeleiding zoeken.