Hoeveel beweging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brendaaa

Hoeveel beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 17:24

Hoeveel en hoe lang word jouw paard bereden?
Wat voor beweging krijgt hij precies?

Ik ben nu bijrijster van een draver die volgens mij meer behoefte heeft aan beweging. Hij stuitert echt onder je vandaag als je met hem gaat rijden, en normaal een drafje is er niet bij op dit moment, hij wil er gelijk vandoor. Ik denk dat als hij zo'n 4 keer per week een uur bereden zal worden (alle gangen) hij op termijn rustiger zal worden. Hij heeft overigens volledige weidegang 24/7. Zou ik gelijk kunnen hebben hierin? Hij krijgt geen haver overigens. Zijn eigenaresse heeft mij ook om deze reden aangetrokken, ze heeft het ook harstikke druk en zoekt er iemand bij. Wat denken jullie, zou meer beweging zijn temperament kunnen doen afnemen? Of hebben jullie nog andere tips?

LiVetime

Re: Hoeveel beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:57

Ik rij ook een draver bij. Deze draafde in het begin ook flink onder me vandaan hoor, maar gewoon puur om het feit dat hij het eng vond om zijn rug te gebruiken. We zijn vanaf dat punt gelijk bezig gegaan met rechtrichten en moet zeggen dat hij nog steeds wel als een draver draaft, maar gewoon rustig. Niet meer zo druk. Je kunt hem ook makkelijk een weekje stil zetten.
Hij had ook een verschrikkelijke aversie tegen het bit. Dat is nu ook vrijwel over en hij loopt nu zelfs ontspannen naar beneden in stap.
Dus wanneer een paard onder je vandaan stuitert wil dat niet zeggen dat hij enorm behoefte heeft aan beweging. Integendeel, zeker als hij 24/7 buiten staat.
Maar hoe oud is de draver? En hoe wordt deze gereden? En karakter?
Ben ik wel benieuwd naar..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:05

Een draver is gefokt om te bewegen, die heeft gewoon veel meer beweging nodig dan de gemiddelde Fjord, Shetlander, Haflinger, WPN-er, etc. Het heeft dus niet veel zin om te gaan vergelijken met wat andermans paarden voor beweging krijgen, tenzij dat ook over dravers of vergelijkbare rassen gaat.

Het kan een stuk schelen als het paard inderdaad met regelmaat een degelijk aantal kilometers mag vreten, maar verwacht niet dat het een "rustig" paard zal worden. Loperige paarden zullen tot hun dood loperige paarden blijven. Plan met regelmaat flinke buitenritten en dan niet te veel stappen, maar gewoon 10 of meer minuten achter elkaar lekker tempo draven, een minuut of 5 stappen en dan weer draf. Uiteraard ook je dressuur in de bak onderhouden, is altijd goed voor correct lichaamsgebruik van het paard EN de ruiter. Knipoog

De zaken die LiVetime aangeeft tellen trouwens wel mee, een deel van de drang tot bewegen kan voortkomen uit pijn en slechte ervaringen, dus kijk zeker naar pasvorm van het zadel en in hoeverre het bit geaccepteerd wordt.

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 19:46

Dank je voor je reactie. Dit paardje is 13 jaar oud... We gaan binnenkort bitloos uitproberen, maar ik heb ook een dubbel gebroken bustrens gekocht (hij werd gereden met allerlei vrij heftige bitten waar hij naar mijn idee alleen maar gekker van doet). Gelukkig is zijn eigenaresse bereid alles uit te proberen, want ze wil dolgraag lekker met hem op pad natuurlijk. Dat kon in het verleden wel, maar is de laatste tijd moeizamer.

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 19:48

O ja, het karakter
Hij is ontzettend lief, maar ook best snel onrustig. Loopt buiten heel relaxed, totdat iets afwijkt (vrachtwagen, snelle fiets, zeiltje enz) dan gaat ie draaikonten.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:30

ik heb vorig jaar ook een draver gehad die niet snel genoeg was op de baan.

in het begin liep hij ook altijd hard en recht door de bochten heen maar bij hem ontbrak het dus aan totaal niets hebben van basis dressuur-training, die heb ik hem bijgebracht en daardoor ging hij ook in een normaal tempo lopen en werd lekker nageeflijk en ging dus rijpaard spieren gebruiken.

ik weet niet of dit misschien ook van toepassing kan zijn op jouw draver Knipoog

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:56

Dat zou best kunnen. Ik weet dat de eigenaresse een periode met hem naar les geweest is, en toen scheen het veel beter te gaan. Wegens omstandigheden is ze daarmee gestopt. Ik hoop dat wat meer dressuurrijden met hem wat zal opleveren. Ik weet dat zij het liefste buitenrijd. Misschien dat ik me dan zou moeten focussen op het rijden in de bak? Misschien dat we dan een goede balans gaan vinden?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:49

Ben zelf ook dressuurmatig bezig met de draver die ik rij. Hij was dat ook totaal niet gewend en verkeerde spieropbouw e.d.
Moet zeggen dat hij in stap al meer ontspannen loopt dan menig ander paardje bij ons op stal.
Denk dat het slim is om lekker dressuurmatig met hem bezig te zijn. En dat hoeft echt niet constant. Buitenritten moet je gewoon blijven maken natuurlijk Knipoog

felicia35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:59

mijn vz pony loopt iedere dag 2 uur en dan 1 uur aan de longeer lijn en de andere tijd ga ik met hem lopen over het weiland en doe ik oefeningen met het wijken enzo en paarden waar ik dressuur mee rij ja die rijden veel langer iederen dag en als ze neit heel lang hebben gereden worden zein delongeer bak gegooit

=)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:11

Mijn paard staat 24/7 buiten met haar vriendjes en ik rijd bijna niet met haar. Grotendeels doe ik grondwerk en dubbele lange lijnen. En dan nog maar hooguit 30 minuten. En als ik rijd een buitenrit.
Ze geeft zichzelf al zat beweging in de wei.

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 06:38

Ja, ik dacht ook altijd dat een paard die 24 uur in de wei stond zichzelf wel genoeg beweging zou geven, maar volgens mij is dat echt niet zo. Ja, de grover gebouwde pony's zoals halflingers, shetlanders en zo misschien, maar die zijn zowieso heel anders in lijf en leden.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:04

Een paard holt echt niet de hele dag door t land met de gedachte in zn achterhoofd dat hij dan lekker moe zal zijn als jij aan het einde van de dag op hem wil rijden.
Denk dat het hier niet gaat om hoeveel beweging je paard wel of niet krijgt, maar hoe hij naar jou luisterd.
Het lijkt mij erg sterk dat hij energie over heeft en daarom zo druk reageert.
Het lijkt me iets wat rijtechnisch op te lossen moet zijn of anders dat het dier gewoon geen respect heeft voor jou en zelf wel s ff bepaald hoe hard hij de bak door jaagt.
Er schijnt een beeld te bestaan dat dravers gewoon een stuk sneller zijn en altijd maar hard willen. En dat je dat maar gewoon moet accepteren. Dat is niet zo. Het vereist wel wat meer moeite, maar dravers kunnen net zo goed rustig lopen onder t zadel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:01

Brendaaa schreef:
Ja, ik dacht ook altijd dat een paard die 24 uur in de wei stond zichzelf wel genoeg beweging zou geven, maar volgens mij is dat echt niet zo. Ja, de grover gebouwde pony's zoals halflingers, shetlanders en zo misschien, maar die zijn zowieso heel anders in lijf en leden.

Nope, ook haflingers en shetlanders geven zichzelf niet genoeg beweging in de wei, met als gevolg dat ze te dik worden en kans lopen op hoefbevangenheid......
Een draver moet je lekker stimuleren om goed te bewegen, dressuurmatig rijden is heel goed voor ze, vooral als je goed aandacht hebt voor het correct aannemen van het bit. Bij dravers is bij het "inrijden" op een andere manier omgegaan met een bit dan in de dressuur gebruikelijk is, dat zul je mogelijk alsnog moeten omscholen.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:37

Rijd gemiddeld 4x per week..

Eerst 15 min actief longeren dan 30 min tot 2 uur rijden..
Bij het rijden vaak een halfuur buiten wat stappen en draven(naar de bak heen en terug)
In de bak gewoon rijden alle gangen, veel springen...
Pony staat overdag op stal en van 9 tot 7 (s'nachts) in stal...
Maar die is ook super druk...En het is echt een haflinger... Maar na een kwartier rijden en wat galopperen gaat het stukken beter( flink moe maken)
Maar vervelend is het wel
Laatst bijgewerkt door miloetje op 15-07-08 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:38

Het kan ook aan de voeding liggen. Misschien herinnert de eigenaar zich nog een overgang van een ander merk of samenstelling. En dat het gedrag in beweging daardoor anders is geworden. Zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:03

Waratje schreef:
Brendaaa schreef:

Nope, ook haflingers en shetlanders geven zichzelf niet genoeg beweging in de wei, met als gevolg dat ze te dik worden en kans lopen op hoefbevangenheid......
Een draver moet je lekker stimuleren om goed te bewegen, dressuurmatig rijden is heel goed voor ze, vooral als je goed aandacht hebt voor het correct aannemen van het bit. Bij dravers is bij het "inrijden" op een andere manier omgegaan met een bit dan in de dressuur gebruikelijk is, dat zul je mogelijk alsnog moeten omscholen.

Nou, mijn haflinger staat 24/7 op de wei, daarnaast rijd ik bijna niet en ze is prima op gewicht en op conditie.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:36

het is voor het paard wel goed om hem lekker paar keer per week te rijden of dergelijke, maar een draver heeft gewoon veel temperament, en zal veel uithoudingsvermogen blijven houden..
gewoon zorgen dat de basis er goed inzit en dat hij niet onder je vandaan loopt!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:42

ik denk dat je temperament en energie appart moet beoordelen. druk doen door te veel energie kun je doen afnemen, maar temperament zal denk ik het zelfde blijven...

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:37

Aan de voeding zal het zeker niet liggen, buiten een dun graslandje en wat lucerne kreeg hij niks (heeft ie ook niet echt nodig, hij is absoluut 'vet'zat). Ik heb nu zelf vandaag een zak kruidenmuesli zonder haver en met rustgevende kruiden gekocht wat hij eerrrg lekker vind.