Info over "stille" scheerapparaten gezocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Info over "stille" scheerapparaten gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:41

Ik weet dat ik op tijd ben, maar ik wil graag weten wat nu een stille, goede scheermachine is om je paard helemaal mee te scheren.
Apparaat mag niet meer geluid maken dan een opscheermachine. Ik heb zelf een Constanta en die maakt voor mijn paard teveel geluid.
Het scheren vindt ze niet erg, ze is alleen panisch voor het geluid. Sederen is geen optie, daar knalt ze doorheen als ik op der hals kom. Ook als de DA der plat spuit. Daarnaast kan ik dan een aantal weken niet starten ivm doping positief testen.

Vorig jaar heb ik haar tot de schoft met mijn apparaat gedaan en vanaf de schoft met een opscheermachine. Dit gaat redelijk, mits ik niet aan der hoofd begin.

Dus wie weet een merk + type wat net zoveel geluid maakt , of minder dan de Moser opscheermachine?

Katja

Re: Info over "stille" scheerapparaten gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:46

De meeste sedatiemiddelen zijn heel veel eerder dan een paar weken uit het bloed. De meeste zelfs met minder dan een week. Maar als ze daar doorheen komt is het niet zo zinvol.

Mijn ervaring is dat de geluidloze varianten toch niet zo heel erg fijn werken om mee te scheren en daarbij vaak erg kort scheren waardoor je paard er meestal ook niet knapper op wordt.
Zelf doe ik bij paarden die moeite hebben met het geluid van het scheerapparaat de oren vol met vette watten en dat scheelt bij de meeste paarden enorm.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:59

Ik ben inmiddels door mijn hulpjes heen Knipoog 1 met 6 of 8 hechtingen het ziekenhuis in ondanks de tranquigel. Daarnaast moet ze midden in het cross seizoen geschoren en daar willen ze nog wel eens bloed afnemen.

De constanta maakt echt enorm veel lawaai en is aan vervanging toe. Ik weet dat er apparaten zijn die minder geluid maken. Ik heb haar afgelopen jaar ook voor een deel met een opscheermachine gedaan, maar om daar nu een heel paard mee te doen. Oefen ook al 2 weken van tevoor met het apparaat. Tijdens poetsen aan en zo, alleen dat helpt ook niet echt.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:04

Katja schreef:
Zelf doe ik bij paarden die moeite hebben met het geluid van het scheerapparaat de oren vol met vette watten en dat scheelt bij de meeste paarden enorm.

Dus dit werkt goed? Je pakt gewoon een dot watten en stopt ze in de oren?
Is het dan puur het geluid? Reageren ze dan minder op de trilling van het apparaat op hun lijf?
(heb hier ook zo'n heldin van een merrie die straks toch echt geschoren moet worden)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:05

Tranquigel is ook niet het beste middel om mee te sederen daar kan de dierenarts je beter mee helpen. En je hebt toch niet iedere week een cross? Toen ik nog groomde werden de internationale paarden ook tussen de wedstrijden door gesedeerd als het nodig was tijdens het scheren en dat was altijd goed in het wedstrijdschema in te passen alleen moet je iets beter plannen dan bij 1 waarbij je het even op vrijdagmiddag kunt doen.

Mijn ervaring is dat Aesculaap redelijk geluidsarme scheerapparaten maakt.

Heb je zelf al een keer geprobeerd om watten in de oren te doen? Scheelt voor veel paarden enorm.

Aldewereld: het werkt puur tegen het geluid de trillingen zijn weer een ander verhaal maar veel paarden doen niet heel erg moeilijk. Als je er zelf tegenop ziet kun je beter iemand vragen die wat minder angstig is dat scheelt vaak een hoop problemen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 16:21

Watten ga ik zeker proberen. Mijn DA heeft haar de 1 na laatste keer gedaan en die zij dat de verdoving nog 3 weken positief testte. Start eens per 2 á 3 weken dus dat komt dan net niet uit.
Ik moet een ander apparaat, kan ik net zo goed een stillere nemen dan die ik nu heb.

Hoe doe je die watten erin? Gewoon een prop maken of draai je ze in een puntje en kan je daarna nog aan de oren komen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:49

Ik gebruik altijd een stuk vette watten en zorg dat het goed 1 stuk is zodat je het er ook weer als geheel uit kunt halen.
Dan gewoon erin proppen en ik laat het redelijk hoog komen alles wat gedemd wordt is meegenomen denk ik dan maar.
Je kunt dan niet in de oren scheren maar de buitenkant lukt bij veel paarden wel hoewel ik met jouw verhaal zou overwegen om die met een opscheermachine te doen.

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:52

Een scheermachine die stiller is dan een opscheertondeuse zal je niet vinden. Er zijn drie redelijk stille machine's: Aesculap (Plus,Econom 2, Equipe), Heiniger (Progress, Handy-Clipper), Hauptner Electric 2000.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:44

Vind de Heiniger Progress een super ding behoorlijk geluidsarm en weinig trillingen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:17

Katja schreef:
Ik gebruik altijd een stuk vette watten en zorg dat het goed 1 stuk is zodat je het er ook weer als geheel uit kunt halen.
Dan gewoon erin proppen en ik laat het redelijk hoog komen alles wat gedemd wordt is meegenomen denk ik dan maar.
Je kunt dan niet in de oren scheren maar de buitenkant lukt bij veel paarden wel hoewel ik met jouw verhaal zou overwegen om die met een opscheermachine te doen.

In de oren wil ik zeker niet scheren. Mijn paarden lopen ook in de winter 8 á 10 uur per dag buiten.
Hoofd hoeft ook niet persé, hoewel wangetjes eruit wel mooi zou staan.

TD-kommer, ik denk er nog even over na.