nieuw paard in groep ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

panthea

nieuw paard in groep ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 06:39

We hebben 2 tinkerruinen staan, sinds gisteren hebben we een nieuwe aanwinst een Fries jaarling merrie. Toen we met haar door de weide moesten om haar naar stal te brengen, begonnen de 2 ruinen als gekken naar haar te stampen. Een van de tinkers kwam van op een afstand naar haar toe gegaloppeerd met zijn oren in de nek en beet naar haar. Hij viel haar dus letterlijk aan. De andere tinker deed het stampen op een iets rustigere manier Verdrietig
We hebben haar op stal gezet omdat we hen niet alleen wilden laten staan deze nacht. Deze morgen ging ik kijken en toen ik bij haar stond kwam de tinker ruin weer galloperend naar de stal met de oren in de nek. Is dit een normaal gedrag. Ik denk dat het eerder jaloezie is ?! De andere tinker hebben we ongeveer een 2 maanden en toen die bij de "kwaaie Haha! " plaatsten was het belange zo niet, daarmee dat ik verschoot dat hij zo reageerde op haar. Kan iemand ons wat wijze raad geven

Groetjes

Foto's van de paarden volgen.

LiVetime

Re: nieuw paard in groep ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:27

Een nieuw paard in de groep zorgt altijd voor onrust. Ik weet dat mijn (toen nog jaarling) nieuw in de groep kwam en een oudere merrie van jaar of 18 haar constant weg joeg met de orden plat in de nek. Maar na een paar weken waren ze niet meer bij elkaar weg te slaan.
En zo gaat dat eigenlijk met het grootste deel van de nieuwkomers die we op stal krijgen. De eerste dagen wordt door de groepsleden even onderzocht welke plaats het nieuwe paard heeft in de rangorde en vervolgens wanneer dat duidelijk is, komt er rust in de groep.
Het is natuurlijk ook niet raar dat jouw tinkers zo reageren op een nieuweling. Het land is HUN terrein en daar dulden ze geen vreemden op. Wat wel slim is om te doen, mits de paarden 's nachts normaal op stal staan, is om eerst de jaarling naar buiten te doen. Dan kan die het land even verkennen en dan de tinkers naar buiten doen. Zo komen de tinkers bij de jaarling in ipv andersom.
Maar het heeft gewoon tijd nodig. Geef het een paar dagen tot een week. Het zal vast goed komen! Knipoog

Aukelizzy

Re: nieuw paard in groep ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:07

Kun je ze eerst niet even een paar dagen naast elkaar zetten op het land met een draadje ertussen.
Ze kunnen dan aan elkaar wennen.
Als je die mogelijkheid niet hebt kun je het beste de merrie eerst even met één van de twee ruinen zetten.
Kunnen die al aan elkaar wennen en heb je minder kans dat ze haar samen te lijf gaan.(en hoeft ze er maar een in de gaten te houden)
Het liefst op een nieuw stuk weiland dan zijn die andere twee misschien ook iets onzekerder.