Lastige situatie, opzegtermijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Lastige situatie, opzegtermijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:58

Het volgende is er aan de hand. Ik heb sinds bijna 4 maanden een eigen paard. De stal waar hij staat beviel een tijdje wel goed, maar de laatste tijd zie ik steeds meer nadelen en omdat ik meer ga werken wil ik hem graag op een stal zetten waar hij in de zomer en in de winter buiten komt en wordt gevoerd. Dit heb ik nu gevonden en het is ook nog veel dichterbij mijn huis en werk ook. Zo weet ik zeker dat ik mijn paard alles kan bieden wat hij nodig heeft. Ik heb dus meteen een stal gereserveerd en wil hem eigenlijk zo snel mogelijk verhuizen. Maar er is wel een opzegtermijn vanaf de eerste van de maand. Ik heb dus deze maand al betaald en volgende maand moet het ook nog. Terwijl het voor mijn paard beter is om zo snel mogelijk over te gaan om de volgende redenen:

- Hij staat nu 24/7 op de wei. Ook met dit slechte weer en omdat zijn conditie nog niet ideaal is kost dit hem behoorlijk wat energie. De wei is al behoorlijk leeg dus ik moet hem veel bijvoeren, terwijl hij daar eigenlijk niet goed tegen kan. Hij moet juist goed hooi kunnen eten in plaats van heel veel brok, muesli, summerfit etc.
- De wei is afgezet met prikkeldraad en mijn paard zit onder de wondjes en plekjes.
- Mijn paard mag 's nachts niet op stal, i.v.m onrust in de kudde.
- De huidige stal is doe het zelf en ik heb straks veel minder tijd omdat ik meer moet werken, en onregelmatig.
- De laatste tijd krijgt mijn paard spontaan vlechtjes en is hij zeer nerveus. Voor mij dus een zeer alarmerend teken dat er mensen aan mijn paard zitten en hem waarschijnlijk ook aan het voeren zijn.

Voor mij is het ook fijn als ik snel weg kan omdat de staleigenaren nogal onredelijk kunnen zijn en ik constant op mijn tenen loop, alles vaak controleer omdat ik bang ben dat ik op mijn sodemieter krijg (en dan ben je een volwassen vrouw...).

Voordelen nieuwe stal:
- Hij wordt binnen en buiten gezet en gevoerd op regelmatige tijdstippen. Veel hooi.
- Het is veel dichter bij mijn werk.
- Hij kan 's nachts naar binnen.
- Ik heb gewoon het gevoel dat ze daar beter voor mijn paard zorgen en hij daar veiliger staat.

Hoe kan ik dit nu het beste oplossen? Ik heb geen geldboom dus even serieus ernaar kijken is een must. Met de staleigenaren valt niet te onderhandelen. Maar hoeveel recht hebben ze? Ik wil uiteraard dit verhaal wel goed afsluiten, wel zo netjes. Maar dan wil ik zelf ook netjes behandeld worden. En mijn paard staat daar gewoon niet goed.

Wat zouden jullie doen? Even financieel pijn lijden en overzetten die hap of toch nog wat proberen te regelen wat betreft die opzegtermijn? Alle tips en ervaringen zijn welkom!

kaill87

Re: Lastige situatie, opzegtermijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:13

Ik heb zelf ook in zo'n soort situatie gezeten ( had t alleen minder vervelend op mn oude stal dan jij ) maar ik wilde die maand opzegtermijn ook liever niet wachten omdat ik stage liep op de nieuwe stal zeg maar.
Ik heb het zo geregeld dat ik wel mn maand opzegtermijn heb betaald maar m'n paard per direct verhuist naar mn nieuwe stal. Omdat mijn oude stal leeg stond, werd het bedrag minder omdat ik dan een "kale stal" moest betalen ( biks, hooi en stro is een bedrag voor gemaakt en dat werd eraf getrokken ) De nieuwe stalling moest ik wel volledig betalen dus het was even dubbel stalgeld betalen.
Je zou misschien dus met de staleigenaar waar je nu staat kunnen overleggen dat je anders voor een "kale" stal opzegtermijn betaalt en dan per direct kan verhuizen.
Ik zou zelf mijn paard zo snel mogelijk weg willen hebben als hij er niet goed bijstaat, desnoods maar even krap in het geld.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:48

een paard wat nu 24/7 op de wei staat kost de eigenaar van het weiland ook niet echt veel. Ik weet niet of jij het bijvoeren zelf moet betalen, of dat de staleigenaar dat doet?

Ik zou denk ik naar hem toegaan en voorstellen een de helft van het stallingsgeld over te maken, maar het paard wel direct te verhuizen. Het halve stallingsgeld voldoet echt wel voor de kostendekking van inkomsten die hij een maand misloopt.

Ook weet ik niet waar je staat, maar op de ene plek is sneller een vervanger geplaatst als op de andere plek in NL. Ik zou in elk geval niet betalen voor een plek die al door een ander is ingenomen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:14

Het bijvoeren betaal ik zelf. Ik zat er gisteren ook nog aan te denken; wat als er meteen een ander paard staat? Dan vangen ze dubbel. Wat doe ik dan? Ik heb al geprobeerd te vragen of het stalgeld wat gekort kan worden die maand. Maar er valt dus niet te onderhandelen. Ik woon in den haag en sta in leidschendam/voorschoten. Dat stalletje/plekje op de wei is denk ik zo weer gevuld! Ik vind het wel jammer, want ze hebben nu totaal geen kosten noch werk aan mijn paard, stro of hooi. Want dat krijgen ze niet op de wei (hoewel ik het wel nodig vind!). Ik ga zo naar de nieuwe stal, ben benieuwd wat hij ervan vindt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:18

Tja, je wist (mag ik aannemen) in wat voor soort stal/wei je je paard neer zou zetten en ook van die extra maand. Denk dat je er niet onderuit kan komen. Afspaak is nu eenmaal afspraak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:22

een maand is toch zo om?
op bijna alle stallingen is een opzegtermijn.
je kunt ook dubbel doen,dan betaal je voor volgende maand en verhuis je je paard nu.
24/7 op de weide is toch niet zo'n hoog bedrag?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:23

gewoon je paard einde van deze maand overhuizen naar de nieuwe stal en dus niet ook nog eens voor de volgende maand betalen; hebben ze dus echt geen enkel recht op

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:25

@ Zammie: Dat wist ik inderdaad. Maar ik wist niet dat er zomaar vreemde mensen aan mijn paard kunnen zitten en dat hij er slechter van zou worden.

@ Ellepel: Ik betaal 175 euro per maand, ook voor 24/7 op de weide zonder schuilstal of hooi.

Dit is mijn eerste eigen paard, ik was totaal nog niet thuis in het stallingsgebeuren. Maar ik weet nu wel dat het veel beter kan.

@ Tamaramt: Dat hebben ze in principe wel, ik heb immers getekend. Wat alleen zou kunnen is dat dit contract wettelijk niks voorstelt. Of niet geldig is omdat mijn paard niet de nodige zorg krijgt.
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 13-07-08 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:26

foutje
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 13-07-08 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:26

Je kan die komende maand gewoon betalen, en je paard alvast weg halen.
Feit is dan wel dat jij die stal dan nog huurt, en er dus niemand anders in die stal mag..

Dus stel dat ze een nieuwe huurder hebben, mag die dus nog niet je oude stal gebruiken..
Dat is weer een nadeel voor de stalhouder..

Praat er gewoon over, wie weet heeft hij een wachtlijst.. en kan je zo weg..

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:27

Er valt niet met ze te praten, dat is het probleem Verdrietig

Ik ben zowieso 1 augustus weg. Alleen vind ik het gewoon zo zonde om een hoop geld te doneren. De nieuwe stal is duur zat.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:34

Een maand opzegtermijn is eigenlijk heel normaal.
Als je alleen even vertelt dat je morgen weg gaat, is dat niet erg fijn voor hen.
Een maand terug heb ik mijn paard ook verhuist, van 24/7 stal, naar de wei. Gezien ze flink was ingevallen, en over het hele lijf dun was, wou ik ook eigenlijk z.s.m naar de andere stal.
Door de maand opzegtermijn kon dit dus niet.

Ik ben 2 dagen eerder weg gegaan, wegens volgeplande dag daarna.
Zoals Femmefatale1 zegt, je huurt dan nog wel de stal tot 2 dagen erna.
Geen idee of ze er toen al een paard in hebben gezet daar, maar daar ben ik ook niet echt geinteresseerd over..

Helaas, maar als je er even bij nadenkt is zoiets heel logisch.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:01

Roosje1987 schreef:
@ Zammie: Dat wist ik inderdaad. Maar ik wist niet dat er zomaar vreemde mensen aan mijn paard kunnen zitten en dat hij er slechter van zou worden.

@ Ellepel: Ik betaal 175 euro per maand, ook voor 24/7 op de weide zonder schuilstal of hooi.

Dit is mijn eerste eigen paard, ik was totaal nog niet thuis in het stallingsgebeuren. Maar ik weet nu wel dat het veel beter kan.

@ Tamaramt: Dat hebben ze in principe wel, ik heb immers getekend. Wat alleen zou kunnen is dat dit contract wettelijk niks voorstelt. Of niet geldig is omdat mijn paard niet de nodige zorg krijgt.

ik heb ook een contract getekend bij mij op stal maar als dit contract niet in bijzijn van een notaris is getekend heeft het geen wettelijk recht dus ik zou zeggen ; vertel vandaag nog dat je aan het einde van de maand vertrekt en dat je dus niet voor de volgende maand ook nog gaat betalen; ik vind dat sowieso een belachelijke reden; wat als je paard sterft dan ? moet je dan ook voor de maand erop nog betalen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:08

tamaramt schreef:
ik heb ook een contract getekend bij mij op stal maar als dit contract niet in bijzijn van een notaris is getekend heeft het geen wettelijk recht dus ik zou zeggen ;

Dat is niet waar. Al zou je het op een servetje schrijven met 2 handtekeningen is het gewoon geldig je tekent er beide voor Knipoog Zelfs een mondelinge afspraak is rechtsgeldig.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:14

Een notaris is niet nodig om een overeenkomst af te sluiten hoor. In beginsel is het overeengekomene bindend, en dit is vormvrij, dus dit kan ook mondeling zijn.
Bij huur van een woning is het zo dat de opzegtermijn maximaal de termijn van de huurbetaling is (dus 1 maand als je per maand betaalt). Hierbij geldt wel dat als je 15 juli opzegt, je dus per 15 augustus op kan zeggen. Dat je dus 1 maand nog moet betalen is normaal. Niet dat het er dan op neerkomt dat je de volgende maand ook nog volledig moet betalen. Ik weet niet precies hoe het in jullie contract staat, maar het bovenstaande lijkt me niet meer dan redelijk.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:35

Ja dat vind ik dus ook. Maar zij willen nog het hele bedrag van volgende maand terwijl ik dan al lang en breed weg ben met mijn paard. Ik zeg nu ruim vantevoren (3 weken) mijn stal op. Maar moet nu dus nog die 3 weken én nog een maand betalen. Dan hebben we het over september, terwijl het nu begin juli is.

Nouja ik moet maar even bekijken hoe het gaat. Ik vind 175 euro een flink bedrag om weg te geven. Terwijl zij nu nagenoeg geen kosten hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:36

femmefatale1 schreef:
Je kan die komende maand gewoon betalen, en je paard alvast weg halen.
Feit is dan wel dat jij die stal dan nog huurt, en er dus niemand anders in die stal mag..

Dus stel dat ze een nieuwe huurder hebben, mag die dus nog niet je oude stal gebruiken..
Dat is weer een nadeel voor de stalhouder..

Praat er gewoon over, wie weet heeft hij een wachtlijst.. en kan je zo weg..

Weet jij dat 100% zeker? Volgens mij huur je een stal en niet een bepaalde stal. Natuurlijk is het vrij normaal dat je paard een (redelijk) vaste plek krijgt, maar is dat verplicht?
Paard staat trouwens 24-7 op de wei.

Daarbij staat er waarschijnlijk nergens in het contract iets over een nieuwe huurder, dat je daardoor niet hoeft te betalen.....

Zonde van je geld idd om eerder te verhuizen, maar volgens mij kan je er niet onderuit.
Ik heb het ook eens gehad en ook betaald - verhuizen vond ik belangrijker.
Afspraak = afspraak

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:42

ik begrijp wel dat je oude stalverhuurder je niet zomaar wil laten gaan.
Wat betaal je veel voor een stukje wei zonder schuil mogelijkheden en hooi.
Je zit idd. in een lastige situatie. Heel jammer dat die mensen
niet voor rede vatbaar zijn.
175 euro voor een maand voor niets is veel geld.
Kun je zelf niet iemand vinden die je plekje daar wil hebben?
Dan kun je misschien onderhandelen, maar ik zou mijn paard wel snel verhuizen.
Succes

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:44

die maand opzeg termijn daar kom je niet onderuit
maar heb je ook een maand borg betaald in het begin?
want ook dat is niet ongebruikelijk ..
zo ja dan kan je gewoon weg zonder extra te betalen
je maand borg is dan je opzeg maand

punt verder nu is waar ligt je preoriteit
en kan je door bezuinigingen elders die extra maand betalen
of niet , hoe snel wil je weg

EnitnoeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:49

Wat ik me afvraag...heb je een bindend contract ondertekend?
Zoja, dan heb je denk ik weinig in te brengen en zal je echt die laatste termijn ook moeten betalen.

Vind het wel een beetje flauw van de eigenaren dat ze niet willen onderhandelen, lijkt me niet dat ze namelijk van 1 niet betaalde maand over de kop gaan.

Overgings vind ik € 175 p/m wel veel geld, voor alleen een weidegang.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:55

E 175 voor alleen weidegang!!? en dan wordt er nog niet eens gezorgd voor voldoende voer en verzorging/ toezicht? belachelijk, ik zou hem gewoon direct verhuizen en deze maand betalen (juli dus) en augustus niet meer. misschien even helpen zoeken naar een nieuwe huurder, is dat direct opgelost.

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:01

De maand opzegtermijn kom je niet onderuit. Afspraak is afspraak en als je ervoor getekend hebt word het helemaal lastig. Dat er niet met de staleigenaars te praten is zal wel een rede hebben. Ik vermoed dat ze in het verleden al problemen hebben gehad hiermee en dus op deze manier weer zo'n zelfde gang van zaken willen voorkomen.
Overigens is €175,- p/m voor weidegang in de randstad niet veel. Vergeet niet dat dat heel schaars is hier en je dus al gauw aan zulke bedragen zit simpelweg omdat ze het kúnnen vragen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:21

Is de stal wel ingeschreven? Anders is het namelijk zwart en zou je dus weg kunnen gaan zonder die extra maand te betalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:33

Roosje1987 schreef:

zo! dat is echt wel duur zeg,hier betaal je 85 euro
tja dan valt het nog te overzien,maar kan me voorstellen als je zulke bedragen betaald dat je dan wel even moeilijk zit.

overigens is het wel zo dat een stalhouder verplicht is de paarden naar beste kunnen te verzorgen he..
dus als een dier meer voer nodig heeft dan zullen ze dat toch echt moeten doen

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 14:32

__Marloes__ schreef:
Is de stal wel ingeschreven? Anders is het namelijk zwart en zou je dus weg kunnen gaan zonder die extra maand te betalen.

Wat bedoel je met ingeschreven?