me paard stoot der neus steeds open

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

me paard stoot der neus steeds open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:17

Hallo,

Ik weet niet of dit hier goed staat?
Me paard stoor haar neus altijd tegen de stalrand aan, of waar dan ook tegenaan en dan stoot ze hem zo hard dat het elke keer open is.
Ze heeft dus een behoorlijke gevoelige neus, toen ik der nog maar net had had ze ook der hele neus opengestoten in de trailer, sindsdien is het eigenlijk niet meer echt over gegaan.
Ze heeft een roze neus dus nu is der neus ook een beetje verbrand. Ik smeer er elke keer uierzalf op maar dat helpt helemaal niet.
Weten jullie hier raad mee? Het is trouwens nog maar een 1-jarige (niet dat dat veel wil zeggen) maar ze is soms nogal onrustig in de stal en vandaag was de hoefsmid er dus heeft ze der neus weer flink opengehaald.

Wie weet wat, en of ik hier iets aan kan behalve dan elke keer insmeren?
Sowieso met iets anders insmeren lijkt mij al een optie, misschien met jodium ofzo? Dan geneest het beter lijkt mij..

Alvast bedankt, groetjes Milou

P.s. Iemand enig idee waarom ze dit doet? Het is een beetje dom dat ze der neus steeds tegen de stalrand of tegen de paal aanstoot, netalsof ze niet goed ziet (maar dat is het niet want ze ziet wel gewoon goed, heb ik al getest).

ikke

Re: me paard stoot der neus steeds open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:45

Tegen verbranden smeer je factor 30 of hoger.
Het zou kunnen dat ze haar neus schuurt omdat een verbrande neus gaat jeuken.
Ander fenomeen is het ontbreken van de tastharen bij de neus en mond. Geen idee of je die ooit knipt, maar dat moet je dus nooit doen Het paard kan namelijk niet zien wat er pal voor z'n neus is en daar zijn die voelharen dus voor (wellicht overbodige uitleg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:46

Mijn eerste gedachte is de vraag of je de tastharen afgeknipt hebt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:01

mijn tweede gedachte, is ze misschien aan 1 oog blind?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:11

Insmeren best met factor 30 (of 50), uiercrème verzacht wel maar beschermt niet tegen de zon. Ik gebruik waterproof zodat het er niet snel afgaat bij drinken enzo. Mijn paard heeft soms ook kleine wondjes aan de neus, dit is idd omdat het verbrande deel jeukt en hij dan gaat schuren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:01

Je paardje is nog een baby en alle babies zijn nu eenmaal wat
klunzig.
Normaal staat ze op het land en alleen als er wat gebeuren moet op stal, zoals toen de smid kwam begrijp ik.
Ik denk dat ze, als ze een beetje angstig/zenuwachtig is ,ze alle kanten op wil kijken en dan
steekt zo'n neus zomaar te ver uit Haha! .
Als jong dier moet je dat allemaal nog leren,in de wei heb je niet zoveel uitsteeksels.
Sommige kinderen stoten zich toch ook overal aan.
Let wel op met de uierzalf. In combinatie met zon kan dat flink inbranden op een roze neus.
Verder veel plezier van je nieuwe paard.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:28

die van mij is ook zo lomp, is nu net drie maar heeft ook geregeld aardige lakschade. Dan staat ze bv hooi te eten en komt er iemand voorbij en doet ze met een ruk haar hoofd omhoog omdat ze vooral niks wil missen, en dan hangt daar de voerbak ofzo Clown En dat rustig 3 keer na elkaar.... Haar ogen doen het prima, en haar tastharen zijn nog nooit geknipt. Gewoon gevalletje jong en lomp dus. Beetje uiercreme op de plekjes en zonnebrandcreme op haar neus, meer kun je er verder niet aan doen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:15