mijn paarden eet echt alles

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

mijn paarden eet echt alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 09:32

Hoi,

Ik heb sinds kort een paard en die eet echt alles van gras tot chocolade (er ligt chocolade in onze zadel kamer).

We hebben alles geprobeerd: traliestal afgesloten, paddock afgesloten en zelfs een muilkorf, maar niets helpt. Dan wordt het nog leuker (ahum): hij wordt er nooit ziek van. Wat hij ook eet.

Help wat moet ik doen?
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-07-08 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: bericht makkelijker leesbaar gemaakt.

Ilsiie

Re: mijn paarden eet echt alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:01

Typ ten eerste eens normaal Nederlands, zou al 'n stuk helpen Vork

Alles wat hij niet mag eten (chocolade mag hij echt niet) buiten zijn bereik houden, dus in afgesloten bakken/kisten doen.. Gras mag 'n paard wel eten dus dat is geen probleem..

Hoeveel voer/hooi krijgt 'ie? Anders misschien meer hooi geven, dat ie daarmee bezig blijft! Of speeltjes in zijn stal/paddock leggen of hangen, zodat hij daarmee kan spelen en zich niet verveelt'..

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:03

idd zorgen dat hij zich niet verveelt, komt hij op de wei? zo niet zou ik gewoon zorgen dat hij zich niet kán vervelen in de stal door er dingen in te hangen waar hij mee kan spelen..

en idd het is heel slecht te lezen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:37

Ik vind het een heel onduidelijk verhaal als ik eerlijk ben. Chocolade in de zadelkamer, hoe kan je paard daar in godsnaam bijkomen? Mag die overal rondlopen ofzo? Chocolade is erg slecht voor het paard dus ik zou er wel voor zorgen dat het op een plaats komt te liggen waar je paard absoluut niet bijkomt!
Waarom een muilkorf? Is dat omdat ie teveel gras eet, want daar is het voor bedoeld. Sorry hoor maar ik vind het heel erg onduidelijk wat jij vertelt.
Je zegt dat je alles hebt afgesloten zodat die er niet bijkomt, hoe komt het dan dat het hem toch lukt? Dan heb je blijkbaar toch niet zo goed afgesloten.
En idd, zoals er al word gezegt; geef je paard meer hooi zodat die wat te doen heeft, en doe aub die muilkorf af. Dat lijkt mij totaal overbodig!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:46

Hem gewoon de dingen die hij niet mag niet geven .
Lijkt me duidelijk! Knipoog

En hem genoeg voer geven , en veel hooi.
+ idd , een speeltje kan nooit kwaad.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:52

Ik snap idd ook niet hoe dat paard bij de zadelkamer kan komen, kan hij sloten openen ofzo?

Pas even je verhaal aan, dan snappen wij het misschien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:37

Alles eten? Ook boodjes ham en fricadellen? (dat vrat die ouwe van mij wel, als ze de kans kreeg)
Chocolade is niet slechter voor paarden als voor mensen, maar het staat op de dopinglijst; dus oppassen met wedstrijden. En ja, die ouwe vrat ook chocolade, evenals bier, patat-met en ijs in alle smaken......

Maarre, ik zou wel beter op m'n paard èn spullen passen, als ze zomaar in de zadelkamer kunnen komen. Het feit dat paarden iets lusten wil niet zeggen dat ze dat dan ook maar gewoon te vreten moeten krijgen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:23

ikke schreef:
Alles eten? Ook boodjes ham en fricadellen? (dat vrat die ouwe van mij wel, als ze de kans kreeg)
Chocolade is niet slechter voor paarden als voor mensen, maar het staat op de dopinglijst; dus oppassen met wedstrijden. En ja, die ouwe vrat ook chocolade, evenals bier, patat-met en ijs in alle smaken......

Maarre, ik zou wel beter op m'n paard èn spullen passen, als ze zomaar in de zadelkamer kunnen komen. Het feit dat paarden iets lusten wil niet zeggen dat ze dat dan ook maar gewoon te vreten moeten krijgen.

Uuum.. Bier en chocelade is super , super slecht voor een paard.

Maar iemand moet het hem toch ook geven ?

Niet doen dus. Knipoog

Ook niet even uitproberen , als je hem wilt vervenen een worteltje ofzo , maar geen ongezonden dingen.!! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:27

Een paar slokjes bier op z'n tijd is juist goed voor paarden. Het helpt de spijsvertering te bevorderen. Ik ken ook een paard die dol is op Tzatziki, paarden lusten echt meer dan we denken Clown

Dingen die paarden niet mogen hebben moet je simpelweg buiten het bereik van paarden houden. Je zet een kind toch ook niet naast een pot met snoep als hij geen snoepjes mag Verward

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:31

Als chocolade zo slecht is, waarom zit (zat) er dan cacaoschroot door het paardenvoer?? Diverse (internationale) ruiters die daar, al dan niet terecht, problemen mee hebben gekregen.
Van bier, met name oud bruin, is bekend dat dat helemaal niet slecht is.
Over die patat-met en fricadellen; als jij er eentje staat te eten bij je paard en je paard doet hap-slik-weg dan heb je het nakijken..... Zo ook dat broodje ham.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:50

ikke schreef:
Als chocolade zo slecht is, waarom zit (zat) er dan cacaoschroot door het paardenvoer?? Diverse (internationale) ruiters die daar, al dan niet terecht, problemen mee hebben gekregen.
Van bier, met name oud bruin, is bekend dat dat helemaal niet slecht is.
Over die patat-met en fricadellen; als jij er eentje staat te eten bij je paard en je paard doet hap-slik-weg dan heb je het nakijken..... Zo ook dat broodje ham.

Chocolade , en dan bedoel ik de witte en melk , is wel slecht , zit erg veel vet in..
Donkeren , kan idd wel , maar ik zou het iig niet doen,..
Bier goed?? Dat wist ik dus niet.. Maar het leek me erg slecht .. Knipoog Bloos

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:12

Ook al is pure chocolade misschien niet zo slecht voor het paard, (lijkt mij wel maargoed). Ik snap gewoon niet hoe dat paard in de zadelkamer kan komen terwijl die is afgesloten zoals de TS zegt. Ook vraag ik me af of dat paard dan overal kan rondlopen, staat ie niet op stal of staat ie niet in de wei ofzo.
Kan de TS mij ook even meer vertellen over de muilkorf, dat vind ik namelijk nogal raar... Je doet je paard dus een muilkorf om omdat die anders teveel eet, maar JIJ bent diegene die ervoor moet zorgen dat je paard niet bij al die dingen kan komen. Als jij je paard overdags (miss ook 's nachts) op de wei hebt staan is er toch niks aan de hand? Hooi als die 's nachts op stal staat voor verveling. Maar die muilkorf?? Leg me daar aub eens wat meer over uit?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:16

idd donker bruin bier(?) zou zelfs ook goed voor de hoeven zijn.
iig het is niet goed dat 't paard dus bij de dingen kan komen waar hij niet hoort te komen, dus of goed slot op die deur waar alles ligt.. of zorgen dat je paard er níet aan kán komen!