steigeren en drammen bij het in de wei zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

steigeren en drammen bij het in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:22

ik heb sinds kort mijn paardje bij huis.
ook hebben we nog een shetje.

als ik mijn paard in de wei wil zetten, dan loopt hij keurig mee
vanuit de stal, ook de weg naar de wei gaat goed, totdat we
bij de wei zijn, hij gaat nog normaal de wei in, maar dan wil ik
zijn halstertouw losmaken, en voordat ik dat kan doen begint
hij te drammen en soms ook te steigeren, vaak rent hij er dan
vandoor met touw en al.
hij heeft een beetje moeite om bij de shet weg te zijn, maar
hij doen het ook als we ze samen naar de wei brengen.
heeft iemand hier ervaring mee, of beter nog een goed idee
om dit op te lossen. ben bang dat hij zich bezeert.

sasjee

Re: steigeren en drammen bij het in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:42

Keertje met een hengstenketting onder de kin door buiten zetten, zodra ie dan dramt geef je een korte ferme ruk en laat je weer los.
Dit herhaal je totdat ie wel gewoon netjes wacht en luisterd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:23

Telkens wanneer hij begint te drammen weer met hem de wei uitlopen, en een stukje gaan wandelen (klein rondje). Dan leert hij dat hij als hij dramt nog veel langer moet wachten totdat hij de wei weer in kan. Mijn merrie had de truc snel door en wacht nu keurig netjes. Wel zodra hij braaf is meteen belonen, anders begrijpt hij het niet meer!

Ik ben niet zo'n voorstander van geweldsmiddelen als hengstenkettingen en zo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:45

Ik vind een hengstenketting geen geweldsmiddel in dit geval, het kan ook gevaarlijk worden. Bovendien doe je dit een paar keer en meestal is het dan wel over en hoef je het nooit meer te doen.

Eén van mijn vorige paarden begon al met klieren als hij merkte dat ze richting wei liepen, (net verkocht, nieuwe eigenaar was een beetje angstig en liet dit uit de hand lopen) hij kwam op een gegeven moment boven je uit en rukte zich los om vol in galop de wei op te denderen. Het werd zo erg dat zelfs de staleigenaar (grote kerel, voor de duvel niet bang en zeer goed met opgefokte paardjes) deze ruin niet meer op het land wilde zetten. Arme dier stond dus steeds op stal.
Totdat de eigenaresse op vakantie ging en vroeg of ik hem die tijd wilde verzorgen.
Ik schrok me echt kapot hoe hij in korte tijd veranderd was.
Vraag me niet hoe (toevalstreffer) maar ik heb het dier op de grond getrokken tijdens zo'n uitbarsting, en dat met een gewoon halstertje om. Hij lag echt vol plat op de grond en schrok daar dusdanig van, dat ik 2 dagen later met een halsterje om op zijn rug kon zitten, sjokkend naar het weiland toe.
Ik denk zeker dat je soms wat nodig hebt om die 500 - 700 kilo even op zijn plaats te zetten, vóór het echt gevaarlijk wordt.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:55

Zeg voordat iedereen weer met hengstenkettingen of andere martelpraktijken begint, even iets simpels. Wij zetten elke dag behoorlijk wat paarden in de wei. Soms willen ze inderdaad graag los en gaan er vandaar voordat ze los zijn. Niet handig en kan van kwaad naar erger worden. Heel simpel een snoepje (of worteltje, stukje appel) in je zak. Zodra je het paard omdraaid om zijn halster los te maken laat je het appeltje zien (ruiken). Als hij dan el gek doet, dan het appeltje laten zien/ruiken als je de wei inloopt. Nog niet geven!! Hij zal braaf blijven staan. Halster afdoen en meteen het snoepje geven. 2 keer doen en probleem opgelost. Daarna niet elke keer snoepje blijven geven, maar zo nu en dan...Klaar is Kees ( in dit geval Mariel1) Tong uitsteken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:01

aart65 schreef:
Zeg voordat iedereen weer met hengstenkettingen of andere martelpraktijken begint

Dat ligt er maar aan wat je er mee doet he.
aart65 schreef:
Hij zal braaf blijven staan.

Ha ha ha, ja, sommige wel ja. Hopelijk deze ook.Maar er zijn genoeg paarden die zo dol zijn dat dat appeltje niet interessant is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:03

@Aart65; zo doen wij het dus ook. Alternatief (maar dat werkt alleen als er weinig gras in je wei staat) is een beetje kuil in de wei leggen, paard daar neerzetten, hapje laten nemen, rustig halster losknippen.
Ik moet trouwens wel eerlijk zijn; één van onze merries blijft het heel af en toe doen. Omdat ze ontzettend goed weet dat ze echt fout is geweest (bijna in paniek), laat ik die gewoon gaan....want anders is ze zo van slag dat ze zich 's avonds ook niet meer laat pakken. Dan doe ik net of er niks aan de hand is. Na een paar dagen houdt ze er ook vanzelf weer mee op. Nou ja, toe dan maar.

@ GamblersCup: het is gewoon wel de moeite van het proberen waard, soms worden paarden juist nog meer opgewonden van zo'n kettinkje. Het ligt dus ook aan het type paard.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:10

Juist Kendra, helemaal goed. Voor jou paard geldt dat het negeren van het tijdelijke slechte gedrag het beste is. Maar bloon als ze het weer braaf doet.... Ach gut

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:16

Het zal ook inderdaad wel per paard verschillen. Er zijn nerveuze hoogstandjes waarbij je het zo alleen maar erger maakt, en er zijn bijvoorbeeld ook lompe koeien die jouw appeltje echt niet interessant gaan vinden.
Ik heb er niet veel ervaring mee, alleen die oude ruin. En die hield er gauw mee op omdat hij schrok van het onderuit gaan.

Misschien helpt het ook om eerst het weiland in te lopen en daar nog een rondje of twee aan het halster lopen, voordat je hem loskoppelt?

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:07

GamblersCup, Ik begrijp dat je dingen graag met dwang/pijn/angst doet, ieder zijn ding, maar ik kies toch voor een andere weg. Inmiddels op veel ervaring gebasseerd....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:12

aart65 schreef:
GamblersCup, Ik begrijp dat je dingen graag met dwang/pijn/angst doet

Pardon?!?
Nee hoor, ik doe niets met pijn of angst. Hoe kan een rondje of twee in de wei lopen angst veroorzaken?

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:15

heb je zeker verkeerd begrepen.....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:22

Dat denk ik ook ja.
Ik vind alleen dat zo'n hengstenketting best gebruikt mag worden als het anders gevaarlijk wordt.

Zelf hoef ik zoiets niet, zog. "hulpmiddelen" komen niet bij mijn paarden in de buurt. Dat met die ruin was puur toeval dat hij onderuit ging, en daar is hij van geschrokken en gedroeg zich daarna als een engeltje, als vanouds. Zelfs daar had ik niets anders voor gebruikt, dat heb ik niet nodig.

Ik wilde alleen maar aangeven dat paarden die uit hun dak gaan vaak geen tijd hebben voor een appeltje en zich echt niet om laten kopen. Hangt natuurlijk ook van de oorzaak af.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:38

Leuk, die twee rondjes lopen...met een echte draak red je dat niet. Onze paniekmiep begint al met de ogen te draaien als ze het kettinkje aan krijgt en wordt dan in de wei helemaal gestresst, gaat steigeren, snapt echt niks van dat rondlopen. Vrouwen zijn nu eenmaal wat gevoeliger...'t zal wel niet voor niks hengstenkettinkje heten Haha! .

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 08:57

bedankt allemaal, ik ga eerst proberen om wat lekkers mee te nemen,
en inderdaad even eerst een rondje te lopen in de wei.
hoop dat het snel beter wordt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:01

Is een hengsteketting geweld? Mwah, mijn merrie die zich losrukt, dát is pas geweld Haha! .

Die is dus soms echt niet te houden, kent haar eigen kracht erg goed en rukt zich gewoon los. Nu we een hengsteketting gebruiken is het nog geen mak lammetje, maar ze probeert zich in ieder geval niet meer los te rukken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:05

ik ga ook voor de hengstenketting hoor Haha! Haha! is die besodemietert!!!

en als het dier braaf wacht bij het in het land zetten.... mag ze gerust een worteltje of wat dan ook......

gewoon even combineren die tips........ en dan komt het zeker goed Lachen

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:07

ben het met diablo en kiwiko eens sommige paarden zijn net stieren en als ze het geleerd hebben dan pas komen de snoepjes voor beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:40

Ik zou met grondwerk proberen het paard beter onder controle te krijgen. Zodat ze weer respect heeft voor jou. Vervolgens zou ik ook gaan oefenen met bijv. een hengstenketting of touw over de neus.. Wanneer ze braaf is krijgt wordt ze beloond, en niet braaf is opnieuw gaan oefenen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:41

KiWiKo schreef:
ik ga ook voor de hengstenketting hoor Haha! Haha! is die besodemietert!!!

en als het dier braaf wacht bij het in het land zetten.... mag ze gerust een worteltje of wat dan ook......

gewoon even combineren die tips........ en dan komt het zeker goed Lachen

Kiwi, volgens mij zou het bij jou helemaal niet zo ver komen dat een paard zich losrukt Huilen van het lachen

Daarom ook mijn vraag aan de TS: Kliert hij alleen bij dit soort zaken of zijn er meer zaken die niet helemaal verlopen zoals het volgens het boekje zou moeten?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:58

Zijn er dan paarden die "volgens het boekje" zijn? Haha!
Hier niet in ieder geval, ik heb er 4 rondlopen en alle 4 zijn ze anders.

Grondwerk is natuurlijk altijd goed, maar morgen moet het paard ook weer op de wei, en overmorgen. Grondwerk gaat tijd in zitten.

Ik zou inderdaad de tips hier combineren, en kijken wat het beste werkt voor jouw paard.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:43

mariel1 schreef:
bedankt allemaal, ik ga eerst proberen om wat lekkers mee te nemen,

Dat zou ik dus nooit doen; worden ze alleen maar vervelender van!
Dan gaan ze bedelen om dat snoepje en misschien wel bijten. Ik zal niet snel een snoepje geven als beloning als ik met een paard werk.
Zo te horen neemt jouw paard een loopje met je (maar jij kent je paard het beste, dus dat zal je zelf wel weten) Als dat het geval is, moet je streng optreden - en heel consequent zijn.
Laatst bijgewerkt door Parce op 12-07-08 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:46

Bij elke steigersprong een tik geven. Kom op zeg, steigeren moet ie maar mooi afleren.
Bij drammen ook een tik.
Even consequent zijn en klaar Lachen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:50

GamblersCup schreef:
Het zal ook inderdaad wel per paard verschillen. Er zijn nerveuze hoogstandjes waarbij je het zo alleen maar erger maakt, en er zijn bijvoorbeeld ook lompe koeien die jouw appeltje echt niet interessant gaan vinden.
Ik heb er niet veel ervaring mee, alleen die oude ruin. En die hield er gauw mee op omdat hij schrok van het onderuit gaan.

Misschien helpt het ook om eerst het weiland in te lopen en daar nog een rondje of twee aan het halster lopen, voordat je hem loskoppelt?

Ik vind het laatste van GC een goede tip. Sommige paarden weten precies waar ze los gelaten worden en beginnen een paar meter eerder al te sprinten. Zorg er voor dat er geen vaste loslaatplek is. Zolang paard onrustig is niet loslaten en gaan lopen ermee.

Ik weet niet hoe gevoelig jouw paard is voor een flinke ruk aan het halster. Haflinger wat ik gereden heb was hier helemaal niet gevoelig voor en sleepte je gewoon mee de wei in. Daarom heb ik ook een hengstenketting gebruikt. Zolang meneer niet ging drammen had ik het touw gewoon losjes vast. Ging meneer proberen te drammen deed ik mijn hand omhoog als waarschuwen met stem en als meneer doorging met geklier kreeg hij een ruk aan het touw. Twee keer en hij kon heel netjes meelopen.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:22

heb vanochtend een plakje brood meegenomen, en hem eerst
eventjes een stukje in de wei laten lopen aan het halstertouw,
toen terug naar de ingang en hem stil laten staan (brood constant
laten zien) toen halstertouw af en broodje gegeven, hij bleef heel
mooi stil staan en rende pas weg toen zijn touw keurig af was.
nu was vandaag de shet erbij, dus morgen proberen we het zonder
zijn maatje.
was blij dat het beter ging Lachen