Paard wordt boos met opzadelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Paard wordt boos met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:26

Mijn vz pony Tinka
wordt boos met opzadelen
ze legt dan de oren plat in de nek en draait dr hoofd naar je om
de eigenaar en ik duwen rustig haar hoofd weer terug en gaan
wer verder met opzadelen. Is dit goed wat we doen?
of moet het op een ander manier? ze bijt niet ze kijkt alleen boos.

jenny1988

Re: Paard wordt boos met opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:32

het zal waarschijndelijk gewoon singelvrees zijn. Proberen zo rustig mogelijk aan te singelen. misschien dat het hierop minder word. En eventuweel kijken of je zadel goed ligt. Hierop zou ze ook kunnen reagereen. Succes

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:37

Singelvrees kan,maar het kan ook iets aan haar eierstokken zijn. Als je dan aansingelt kan het pijn doen. Probeer gewoon rustig gaatje voor gaatje. Eerste gat of wat makkelijk gaat en later als je in de bak bent pas verder aaningelen. Des noods de laatste keer pas als je er al op zit

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:41

Past het zadel wel goed?
Mijn paard heeft het ook een tijdje gedaan maar na het aanpassen (in mijn geval breder maken) van het zadel was het in 1x over.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:04

Aan het zadel zat ik ook tedenken ik weet niet of die teklein is.. de eigenara zegt van niet Knipoog morgen ga ik weer rijden dus misschien komen er wel rij fotos op bokt Knipoog kan ik zelf gelijk naar het zadel kijken Tong uitsteken

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 01:08

Heeft ze geen last van wondjes of littekens op de plek van zadel/ singel? Kleine wondjes kunnen veel pijn geven. Een lespaard dat ik gereden heb heeft gemene uitstekende littekens ter hoogte van de singel, en reken maar dat ze je probeert aan te vliegen als je de singel aantrekt (en terecht!)

Verder kan het ook "gewoonte" zijn, als ze ooit pijnlijke wonden gehad heeft op die plaatsen. Of dat iemand erop in ging en inderdaad het zadel liet staan als ze maar boos genoeg keek. Let wel op dat er echt geen medische oorzaak is en dat het zadel wel echt goed past. Heb je trouwens ook een goede singel? Stoffen of kunststof singels zijn iets flexibeler dan leren singels, en zitten meestal prettiger voor je paard.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 07:21

Hmm de singel is van soort touw ofz.. is wel een singel, zal vandaag ff foto maken daarvan dan zet ik het vanavond ff hierop Knipoog ik ga zeker vandaag kijken naar haar singel plekken en zadel plekken , en ik roep de eigenaar bij

sofie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:01

Kijk eerst of je zadel wel goed past. Je zadel mag niet na de laatste (18e) rib liggen, omdat het paard daar geen gewicht kan dragen. Kijk of het zadel niet op haar schouder ligt en of er wel genoeg plaats voor de schoft is. Een zadel mag ook niet scheef liggen, dat controleer je door achter je pony te gaan staan en te zien of het niet naar 1kant hangt. Controleer of het niet naar voor of achter schuift en of het de wervels tijdens het wenden vrijlaat.
Bij een koordsingel kan het zijn dat de koorden wat gedraaid zitten of dat er wat vel tussen zit..

ik hoop dat je hier wat mee bent.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 03:56

Ik kocht 5 jaar geleden mijn paard en haar zadel. Er van uitgaande dat het zou passen..
Na de eerste rit lag ze open bij de singel..
Zadel bleek niet te passen en de singel was ook niet geschikt..
Na verbouwing van het zadel, en meerdere materialen singel geprobeerd loopt ze nu al 5 jaar zonder stuk te lopen, toch blijft ze af en toe naar mijn been happen, op de plek waar ze stuk liep en met aansingelen kijkt ze me ook nog steeds kwaad aan..
Het is bij haar gewoon een tik geworden, want pijn kan ze niet hebben..
De herinnering van pijn kan heel lang door gaan..

Gypsy_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:24

Laat je zadel eens nakijken Ja

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:34

Mocht het niet aan het zadel liggen:
Ik vind die touwsingels altijd erg schuren dus misschien helpt een bontje er omheen dan is het voor haar ook minder gevoelig. zijn van Harry's Horse voor €10 te koop

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:12

mijn laatste verzorgpaard deed dit ook in het begin.
heb een gel gekocht om onder het zadel te leggen en een superdik zadeldeken, een aangepaste singen met extra voering rond en het probleem was gedaan. heb zo 4 jaar met haar gereden en nooit nog last gehad

met nog een ander verzorgpaard had ik ook dit probleem. alleen had zij al deze aanpassingen al... tot ik de eigenaar haar zag opzadelen... op ne wip en ne vloek lag dat zadel erop Boos! ... ben toen begonnen met haar heel rustig op te zadelen, en ondertussen constant belonen als ze rustig bleef.
in het begin duurde opzadelen op deze manier tot wel een dik half uur (dus enkel het zadel met zadeldoek erop leggen en een beetje aansingelen he), maar na een paar weken konden we haar op een kwartiertje opzadelen zonder ook maar enig probleem. haar baasje wou gewoon teveel, te snel van haar en dat kon zij niet volgen...

Bandino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:49

Mischien past het zadel niet, Mischien heeft ze ergens pijn. Of haat ze het gewoon kan ook Knipoog