voederautomaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

voederautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:13

het is weer zomervakantie (soort van) en het stond al een tijdje in de planning:
een voederautomaat

ze zijn er voor allerlei dieren, maar voor paarden voor een exorbitante prijs (voor zover ik heb kunnen vinden). Aangezien die dingen in feite geen klap voorstellen wou ik er daarom zelf een gaan bouwen.
Tips? Briljante ideeen? Ervaringen? Welkom Haha!

jonatands

Re: voederautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:13

ik denk dat dit voor paarden moeilijk te construeren is. in tegenstelling tot varkens en koeien ed zijn het vluchtdieren en zullen ze dus sneller paniekeren als er iets verkeerd is en ze in de voederbox vast zitten. ook zou je dierherkenning moeten kunnen toepassen en dit lijkt mij vrij onmogelijk. of je moet ze een halster aan doen met chip aan maar daar ben ik zowiso al tegen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 23:19

voor de duidelijkheid: het gaat om een automaat met een tijdklokje dat op gezette tijden een hoeveelheid voer in een voerbak stort van een paard in een box; maw je hebt genoeg aan een ding met twee vakjes en twee klepjes die op verschillende tijden worden weggeklapt zodat het voer naar beneden valt, het hele geval kan buiten de box aan de tralies worden vastgemaakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:51

Ja de voerautomaat van HIT actief... maar die is wat prijzig...

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 06:55

ah ik dacht voederautomaat voor op de wei te zetten bij een groep paarden. toch lijkt me dit een vrij lastige constructie om zelf te maken

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:18

@arabesk: vandaar het plan om er zelf een in elkaar te schroeven (:

het idee was iets dergelijks:

Afbeelding

links achteraanzicht, rechts zijaanzicht, het zwarte vlak is dus de opening waardoor het voer in de voerbak wordt gestort
je hebt twee vakken om voer in te doen, met schuine bodem zodat het ook naar beneden glijdt richting het klepje (aangegeven met groene pijlen) die dus op gezette tijden wegvallen. Voor het gemak heb ik even weggelaten hoe je het ding bijvult, maar je kan natuurlijk de achterwand tweedelig maken zodat ie kiept, of nog makkelijker er een dekseltje op doen en na de eerste lading voer te hebben gehad het klepje in het midden dicht doen. Voor de klepjes is mijn beste idee totnutoe een electromagneetje in combinatie met een stel batterijen en een tijdschakelaartje, eventueel met een veertje zodat het klepje opzij wordt getrokken, dan heb je een minder sterke magneet nodig.

overigens is het hele idee opgekomen omdat mijn paard voernijd heeft en elke keer de stukken beton uit de muur trapt. niet echt bevorderlijk voor zijn poten. Maargoed, zo'n automaat schijnt er dus tegen te helpen omdat hij niet meer het geluid van de voerkar met eten associeert.

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:15

het is dus de bedoeling om 1 keer te vullen voor 2 voederbeurten? het idee van elektromagneten is wel goed. ik zou dit sturen met een kleine plc die hebben uitgangen van 12v en dus gemakkelijk voor elektromagneet te bekrachtigen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:02

sasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:31

Ik heb zo'n ding gezien in Deurne bij het hippisch centrum...ben er niet kapot van..
Ding hapert vaak, geen controle over de conditie, voeropname ed.
Met de hand voeren vind ik persoonlijk toch veiliger, zo kun je hier en daar wat minderen/meer geven bij bepaalde paarden/omstandigheden.
Voeren doe je tenslotte toch grotendeels op het oog Knipoog

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 09:55

jonatands: mm het is goed dat ik hier op de universiteit zit Nagelbijten / Gniffelen ik ga wel een electro persoontje aan zijn haren trekken voor de aansturing.. die plc's en pic's en andere componenten heb ik de ballen verstand van Lips are sealed Haha!

mystictinker: de bedoeling was dan ook om dat niet te doen aangezien het makkelijk te maken moet zijn voor 50 eu..

sasjee: het gaat om 1 paard, het moet elke dag bijgevuld worden, ik ben tussendoor op stal en het gebruik ervan was hier niet echt de vraag Knipoog

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:56

met een plc ga je toch stuk duurden dan 50 euro zitten hoor

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:14

dan moet ik misschien geen plc hebben Vork

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:52

neen inderdaad dit is handig als je enkele dingen wilt automatiseren maar als het maar voor 1 box is is dat weggesmeten geld

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:55

Ik hou dit ook even in de gaten. Mijn vriend en ik zaten hier voor de toekomst als je een dag/voertijdstip niet aanwezig bent ook aan te denken.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:06

Ik lees ook even mee, dit klinkt wel heel interessant.
Heb alleen totaal geen verstand van electronica, dus weet niet of ik ooit in staat zal zijn zelf een voerautomaatje te maken...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:07

meer geinteresseerden Haha!

nouja het ontwerp is nog niet definitief, dus het zal nog even duren voor ik foto's van iets concreets heb...
In eerste instantie was mijn idee om het klepje door een veertje weg te laten trekken als de electromagneet uitschakelt, voornamelijk omdat het mijn eerste idee was Clown maar dat is natuurlijk niet helemaal ideaal vanwege het stroomverbruik van een dergelijke actieve vergrendeling.
Ondertussen ben ik dus overgestapt op het idee om een scharniertje te gebruiken, zodat je op het juiste moment alleen een pinnetje oid wat het klepje omhoog houdt weg hoeft te trekken. De details hiervan zijn nog een beetje vaag aangezien ik ook niet precies weet wat voor mogelijkheden hiervoor zijn, maar ik heb mijn buurman de werktuigbouwkundige ingeschakeld Vork om er ook even naar te kijken na het weekend Haha!

Tevens zit je dan nog met het probleem om het klepje voor de volgende voerbeurt opnieuw te bevestigen.. het zou natuurlijk makkelijk zijn als dat van buitenaf kwam, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik dat zou kunnen realiseren Nagelbijten / Gniffelen
Als we er niet uitkomen kan je het natuurlijk ook vastzetten op het moment dat je voer bijvult, voorwaarde is dan dat je een soort van kiep constructie maakt aan de achterkant zodat je ook bij het klepje kan. Overigens lijkt me dat sowieso wel handig met bijvullen..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:32

Ik verplaats je topic even naar TAO, daar komen wat meer technische mensen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:47

@Jade: waarom gebruik je gaan wormas aangedreven door een tandwiel en tijdklok ??

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:51

wij hebben thuis een zelfgemaakt automatisch voersysteem en dat werkt super. krijgen verdeeld over de nacht 4x voer. overdag staan ze in de paddock of land. voor meer info of foto's moet je me maar ff PBen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:58

DubbelDun schreef:
@Jade: waarom gebruik je gaan wormas aangedreven door een tandwiel en tijdklok ??

klinkt als een mogelijkheid.. thnx!
cheyentic: je hebt pm Lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:07

cheyentic is er eventueel ene mogelijkheid dat je hier ook foto's en uitleg over de werking plaatst?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:12

ik wil ze ook wel online zetten als ik ze heb en cheyentic dat goed vindt?

staan in profiel van tornadotje

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:29

alleen tornadotje is er niet zoveel meer online dus als je vragen hebt heb je eerder reactie terug als je mij pbt dan haar ROFL

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:25

ow minder handig.. ik zag in haar onderschrift iets over automatic dispensers, weet je toevallig of ze die dingen voor de verkoop aanbiedt dan? kan je iets over de werking vertellen?
edit: umm.. daarmee bedoel ik dus iets specifiekere dingen als wat voor motortje zit erbij? waar loopt het op? dat de constructie mbv tandwieltjes de klepjes weg kan fietsen en weer terug kan je idd goed adhv de foto's zien, wat me niet helemaal duidelijk is, is hoe wordt aangestuurd dat niet alle klepjes tegelijk open gaan. Toch wel vrij cruciaal ROFL

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:25

@jade: bedoel je dat ding van die foto. die opent waarschijnlijk dmv die hoekjes die op verschillende plekken aan de 4 wielen zitten. Afhankelijk van de draaisnelheid van die wielen zou er dus elk uur eentje open kunnen gaan (elk kwartier dus een ander). Hóe de boel aangedreven wordt weet ik niet, is niet te zien op de foto. Zou elektrisch kunnen, maar ook dmv een dagelijks aan te draaien veer (zoals een klok werkt).