niet aan de teugel lopen op wedstrdijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

niet aan de teugel lopen op wedstrdijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 11:28

HOi,

ik zit een beetje te dubben over een probleem met mijn paard.
Ik wil namelijk 20 juli starten buiten op het concours van Heibloem,
maar nou is mijn probleem dat mijn paard heel snel gespannen is en dan absoluut niet meer
wil ontspannen en dus ook niet meer goed aan de teugel loopt.
Thuis in de buiten en binnenbak heeft ze er een stuk minder last van maar ook dat ze spanning blijft opbouwen, een echt hiittepitje is ze. daarom ben ik eingleijk er best huiverig voor dat ze niet meer aan de teugel wil open op wedstrijd of dat ze wegschiet en dergelijke ( op de clubkanpioenschappen is ze godzijdank in een afgesloten buitenbak waar eignelijk helemaal niks geks was er vandoor gegaan en enorm bokken e.d en ben uiteindleijk met een ambulance afgevoerd en heb daar nu nog steeds problemen mee) Het is wel pas onze eerste buitenwedstrijd, maar vorig jaar toen we aan het trainen waren toen we ons eigen concours van de vereniging aan het opbouwen waren werd ze ook al helemaal gek. Maar ja als ze loopt dan is het ook echt wel heel goed dan gaat ze zichzelf echt helemaal showen en zo dan is het net een hengst. maar als het het fout gaat dan gaat het bij haar ook echt fout.
ik heb dus eigenlijk twee problemen:
- het aan de teugel lopen op wedstrijd: dat ze teveel spanning opbouwt en haar toch een beetje in de valse krul trek niet goed dus Bloos

- het onder controle houden : het wegspringen en van door gaan

Wat zouden jullie hier mee doen starten of niet en tips hoe ik bij haar de spanning kan afbouwen
zodat ze weer ontspant op een wedstrijdterrein en haar toch netjes kan laten lopen

Nibbit

Re: niet aan de teugel lopen op wedstrdijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:31

Je kan best starten maar bekijk het dan als training. het paard zal er toch een keer aan moeten wennen.
Probeer zelf goed ontspannen te blijven, dat is moeilijk maar scheelt echt.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 11:44

Jsaa we zijn thuis ook al bezig met schriktrainig zoals dekens over de omheining enzo en pionnen. het is echt zo'n zeikerd af en toe een 20 minuten over de zeik zijn omdat de struiken rondom de bak aan een zijde bijgeknipt zijn en er nu een leeg plekje zit dat er eerst niet zat en zo allemaal van die stomme dingen maar met buitenrijden heeft ze dit dus weer veel minder dan kan ze alleen als er een vrachtwagen van achter komt wat dribbelen meer niet dus dat is wel weer fijn

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:05

misschien iemand nog andere tips??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:10

Ga vaak naar andere plekken, rijd eens per week of per twee weken naar een vreemd terrein, en neem daar les.

Zo went je paard aan vreemde plekken, en leert om daar ook gewoon normaal te lopen.

Toch is het wel zo dat ie wss thuis dan ook niet volledig op orde is.

Misschien kun je door je instructrice je paard een keer laten rijden op een wedstrijd. Gewoon buiten mededinging of alleen op het losrijdterrein.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:13

Ik zou het niet aandurven met zo'n paard op wedstrijd te gaan.. als je al van te voren weet dat ze waarschijnljik gaat flippen...
maar ik ben dan ook best een schijtert.
Als het zo gespannen moet gaan lijkt me dat je er weinig plezier aan hebt om op wedstrijd te gaan, en hoef je ook geen hoge punten te verwachten.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:02

Dat hij niet aan de teugel loopt is in de b nog niet zo'n groot probleem. Alleen als hij met zn hoofd echt heeel erg hoog in de lucht is kun je wel lage punten verwachten vooral als hij er dan ook nog eens vandoor gaat. Maar ik zou gewoon starten, je zult het toch moeten leren op wedstrijden.

Alleen dat je toen bent afgevoerd, en dat dat ook nog binnen was.. Buiten is het veel drukker, dus dan kan het nog erger worden. Dan zou ik toch maar niet starten, ik zou niet in het ziekenhuis willen belanden.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:49

We hebben vandaag een hele nette proef gereden wel na 3.5 uur losrijden, maar voor een eerste buitenwedstrijd heeft ze de proef super gelopen op het losrijterrein wat minder, wou eerst zelfs niet gaan rijden omdat ze te fel was...
alleen regende het heel hard dus het was een grote modderpoel geworden waardoor je iegnelijk niet meer goed kon rijden.
werd helaas geen rekening meegehouden met jurering ( gleed op een volte uit stond er volte niet rond met een 5 grrrr)
en had 171 punten. ook had ze heel netjes aan de teugel gelopen was echt trots op haar want in de proef ook helemaal koel en rustig mag ook wel....

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:52

3,5 uur losrijden, dat is toch hopelijk een typfout...?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:54

luxje schreef:
3,5 uur losrijden, dat is toch hopelijk een typfout...?

heb 3 uur met haar aan de hand moeten stappen voordat ik er op durfde Bloos
en daarna een half uurtje echt gereden...
het is lang maar anders valt het niet tee doenj

Kyra_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:03

Als het nog zo'n uitdaging is om met haar op wedstrijd te gaan, dan zou ik me nog maar niet zo druk maken om de punten. Wanneer alles er een beetje meer ontspannen aan toe gaat komen die punten vanzelf wel.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:25

daaro ik ben al lang blij als ik na de proef er nog heelhuid op zit en dat ze braaf is geweest en die punten maken me nu eigenlijk nog niet zoveel uit.. die komen wel

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:03

gewoon vaak op andere plekken rijden, dan is je paard eraan gewend aan de vreemde omgevingen en miss dat hij dan minder gespannen is

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:13

ja we gaan nu een keer in de twee weken op wedstrijd als alles goed gaat gewoon om te zorgen dat er wat routine in komt en zo

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:14

als je nou elk weekend naar een andere plek gaat om te rijden met je paard? dan went ie vanzelf aan andere plaatsen en heeft hij eerst niet de stress van de wedstrijd.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:17

Ga bijvoorbeeld eens als je ergens een open plek hebt in het bos of iets dergelijks echt dressuurmatig trainen. een buitenritje doe je toch al gauw voor de lol en ben je niet aan het trainen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:02

zondag gaan we het weer proberen het was twee weken geleden eigenlijk heel goed gegaan had de helel proef heel netjes gelopen alleen de omstandigheden waren dus bagger maar dit weekend van onze eigen vereniging en ocht deze week al een aantal keer daar trainen dus dat komt wel goed !

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:01

Dit was ook een keer bij mij, maar dat was op een onderlinge wedstrijd gewoon bij ons op stal, het was in de wei en het was met witte hekjes met bloemen enz.
Mijn pony vond het ook allemaal erg spannend en liep ook erg gespannen en ook opgekropt..
ik weet precies hoe het is Lachen

ik zou ook gewoon inderdaad starten en gewoon veel oefenen op onbekend terrein!
heel veel succes!

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:59

Ik zou zo'n paard wel starten, maar dan wel HC. Dan tellen de punten niet mee dus kun je ook geen verliespunten rijden terwijl je de ervaring goed kan gebruiken, zo went je paard er op een gegeven moment ook aan. Succes!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:32

In de B HC starten is grote onzin. Ook al doe je alles fout, een verliespunt krijg je nooit!
MAAR: stel je rijdt een keer een winstpunt omdat het wel goed gaat, dan krijg je die ook niet als je HC start

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:08

Ik vind dat niet zo onmogelijk, als zo'n paard alleen maar verzet toont is hij veel te gespannen om ook maar simpele oefeningen te lopen. Als ik het verhaal hierboven zo lees lijkt het me nog moeilijk zo'n beestje tussen de bordjes te houden en recht te laten lopen, over de hele coupon zou trouwens "spanning" staan. Wanneer je 160/170 scores gaat rijden zou ik pas geen HC meer starten, maar iedereen z'n eigen ding! Knipoog

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:28

ehm zoveel mogelijk meenemen naar wedstrijden zodat het gewoon wordt.... dit is ongeveer na een 700 keer helemaal perfect hihi dus je hebt nog iets te doen lijkt me.
ook gewoon eens meedoen misschien verbaasd ze je wel, heel raar maar soms kunnen ze ineens als een plaatje lopen in de ring en buiten de ring is het ***.
zelf ontspannen of in ieder geval proberen, want misschien ben jij wel gespannen op zo'n wedtstrijd omdat je denkt van "kijk ze doet het alweer" en je geeft het direct op. gewoon nuchter en normaal op je paard rijden net als anders, niet teveel tierelantijntjes en gepeunuveu(ik schrijf t zoals k het zeg hihi) voor de wedstrijd en tijdens de wedstrijd.

paard is een vluchtdier en veel paarden vinden het gewoon maar spannend op een wedstrijd omdat ze de omgeving niet kennen en ineens in een kudde dieren zwerven die ze helemaal niet kennen!!! en dan ook nog zo'n baasje die nerveus en strak op je rug zit haha nu ik erbij nadenk wat een ramp voor die dieren eigenlijk dat wij met ze moeten pronken hihi lol

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:31

crossmonster schreef:
Ga vaak naar andere plekken, rijd eens per week of per twee weken naar een vreemd terrein, en neem daar les.

Zo went je paard aan vreemde plekken, en leert om daar ook gewoon normaal te lopen.

Toch is het wel zo dat ie wss thuis dan ook niet volledig op orde is.

Misschien kun je door je instructrice je paard een keer laten rijden op een wedstrijd. Gewoon buiten mededinging of alleen op het losrijdterrein.

Wou ik net zeggen Haha!
Een paar keer per week op vreemd terrein oefenen. Je hebt dan niet ook nog de extra ''wedstrijdspanning'' maar wel andere spanning als thuis. Als je je paard ergens anders goed onder controle kan houden zou ik pas op concours gaan.
Als je paard helemaal flipt is dit niet alleen gevaarlijk voor jou en je paard maar ook voor de andere ruiters.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:20

ik kon vandaag voor het erst er direct op gaan zitten en heb gewoon een half uurtje kunnen losrijden zonder dat ze flipte. buiten de ring ging het nog niet helemaal zoals het hoorde maar ze was wel rustig. en in de ring heeft ze zich echt heel mooi getoond, ik was positief verrast daarover eigenlijk...\
en de middendraf en rechtergalop waren goed gegaan dus de punyen maakten voor mij eigenlijk al niks meer uit.
dacht zelf dat er misschien een winstpuntje in zat maar helaas ( eigenlijk wel goed hoor ) was er heel streng gejureerd.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:20

had trouwens 174 punten