Mag onze auto 2-paardstrailer trekken, of niet..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SHALALA

Mag onze auto 2-paardstrailer trekken, of niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 00:24

Nav een discussie met Lara (Waventy @ bokt), ben ik toch even in de war. Huilen van het lachen

Nadat onze Galloper voor de zoveelste keer kapot ging, hebben we een nieuwe oude auto aangeschaft, een ford mondeo van 13 jaar geloof ik al..

Wij hebben een 2-paards trailer. Nu is de vraag, mag onze auto dat trekken, ook al staat er maar 1 paard op..?
Waar wordt er dan precies naar gekeken ?

Edit; vader heeft E rijbewijs

Alvast bedankt Haha!
Laatst bijgewerkt door SHALALA op 10-07-08 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Waventy

Re: Mag onze auto 2-paardstrailer trekken, of niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:38

Oke ik ben dus van mening: Het gaat om het maximale laadvermogen van de trailer. Als de auto deze mag trekken is er niets aan de hand. Mag de auto geen 2p trekken met 2 paarden, maar wel een 2p met 1 paard, wordt er toch (volgens mij) gekeken naar het maximale laadvermogen van de trailer en maakt het niet uit of je er nu een koe of 3 paarden op hebt staan.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:48

Zal het even aan de hand van mijn eigen auto uitleggen:

Mijn auto weegt 1255kg en mag geremd 1300 kilo trekken.
Dit betekend dat zonder E rijbewijs deze auto een trailer mag trekken die inclusief laadvermogen niet meer dan 1255 kilo is. Met E rijbewijs mag de auto 1300 kilo trekken.
Ik mag achter mijn auto gerust een 2 paards trailer hangen (ookal mag deze inclusief laadvermogen bv 3500 kilo zijn), als ik hem maar niet zwaarder belaadt dan incl lading maximaal 1300 kilo... maar degene die de auto rijd moet dan dus wel in het bezit zijn van het E rijbewijs

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 00:53

Wat voor auto is het ?

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:58

dat betekend sha. Dat als jullie auto 1500 kg weegt en dat hij dat ook mag trekken(wat ik verwacht) en jullie trailer 500 Kg is, dat jij dan wel gewoon met 1 paard mag gaan en dat ik het dus fout had Knipoog Er wordt dan niet naar het laadvermogen van de trailer gekeken maar puur naar wat je er achter hebt hangen. Dan geldt het laadvermogen alleen voor het B rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 01:04

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 01:19

Waventy schreef:
Oke ik ben dus van mening: Het gaat om het maximale laadvermogen van de trailer. Als de auto deze mag trekken is er niets aan de hand. Mag de auto geen 2p trekken met 2 paarden, maar wel een 2p met 1 paard, wordt er toch (volgens mij) gekeken naar het maximale laadvermogen van de trailer en maakt het niet uit of je er nu een koe of 3 paarden op hebt staan.

Dit klopt helemaal. Als jij onderweg wordt aangehouden gaat meneer agent niet met jou in discussie of het paard wat achterin staat nu 400 of 600 kilo weegt, ze nemen dus als uitgangspunt altijd het volledig laadvermogen.
Wat je auto mag trekken staat in de papieren, dat weet ik zo niet.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:47

Hoeveel weegt de auto en hoeveel weegt de paardentrailer

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:56

Donja schreef:
Zal het even aan de hand van mijn eigen auto uitleggen:

Mijn auto weegt 1255kg en mag geremd 1300 kilo trekken.
Dit betekend dat zonder E rijbewijs deze auto een trailer mag trekken die inclusief laadvermogen niet meer dan 1255 kilo is. Met E rijbewijs mag de auto 1300 kilo trekken.
Ik mag achter mijn auto gerust een 2 paards trailer hangen (ookal mag deze inclusief laadvermogen bv 3500 kilo zijn), als ik hem maar niet zwaarder belaadt dan incl lading maximaal 1300 kilo... maar degene die de auto rijd moet dan dus wel in het bezit zijn van het E rijbewijs

Fout, zodra de trailer met het maximaal laadvermogen boven het maximaal trekvermogen van de auto uitkomt mag niemand er mee rijden. Ook al heb je alle rijbewijzen van de wereld of is de trailer zo leeg als maar zijn kan.

TS: Ik weet niet wat je auto maximaal mag trekken of wat het gewicht van de trailer incl maximum laadvermogen is, maar ik ben bang dat het maximaal laadvermogen van je trailer iets hoger is dan het maximaal trekvermogen van je auto en dat je dus officieel niet met deze combinatie de weg op mag.

edit: Wat googelen leert mij dat een Mondeo gemiddeld 1300 tot 1500 mag trekken en dat een 2-paards trailer al vlug op de 2000 zit (gewicht trailer + maximum laadvermogen).

Wat je wel kan doen is de trailer later terug keuren zodat de trailer + maximum laadvermogen niet boven het maximum trekvermogen van je auto uitkomt. Dan kan je er alleen geen twee paarden meer op laden maar heb je misschien ook geen E meer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:15

Nogmaals. Zie de Wiki : http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE Dit is de enige juiste en correcte informatie.

Klopt niet Falona. Als je BE-rijbewijs hebt gaat het om werkelijk gewicht wat erachter hangt (dus trailer + lading). Dat moet onder het gewicht zitten wat de auto mag trekken. Wat je maximaal zou kunnen wegen dat geldt alleen als je een B rijbewijs hebt. Zodra je BE rijbewijs hebt vervalt dat.

TS : Gezien jouw vader BE-rijbewijs heeft. Moet je gewoon kijken naar :
- Wat de auto mag trekken. (staat in de papieren) (bijv. 1500 kg)
- Wat de trailer weegt (staat op kentekenbewijs) (bijv. 750 kg).
- Wat je paard weegt. (bijv. 600 kg).

750 + 600 = 1350 = minder dan 1500 kg. Dus dat mag met een BE-rijbewijs.

Waar je daarnaast ook op moet letten is de kogeldruk. Wederom : zie de link naar het Wiki-artikel voor een duidelijke uitleg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:27

Waventy schreef:

dat gaat alleen maar op bij B rijbewijs en niet als de chauffeur zijn E heeft. dan wordt er gekeken naar wat de auto mag trekken en wat de trailer daadwerkelijk weegt. maar je kunt ook gewoon even de wiki lezen Knipoog

zoals maya al zegt dus. dit soort opmerkingen zonder te weten waar je het over hebt maken de verwarring alleen maar erger.

en dat geldt dus ook voor Falona en anneliesdj. Er zijn zeker politiemensen die ook niet weten hoe het zit, maar het is heel simpel. Bij E rijbewijs gaat het om het daadwerkelijk gewicht van de aanhanger.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:10

DUS ik heb gelijk en mag onze auto het trekken met één paard erop. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:41

Dat hangt ervanaf wat jullie auto mag trekken. Wat jullie trailer weegt en wat jouw paard weegt. Pas dan kun je dat stellen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:53

wij hebben ook een ford mondeo, en het maximale wat wij kunnen trekken is een anderhalfpaards (incl paard natuurlijk), 2-paards weet ik eigenlijk niet, daarom een stipje Lachen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:02

Maya schreef:
Dat hangt ervanaf wat jullie auto mag trekken. Wat jullie trailer weegt en wat jouw paard weegt. Pas dan kun je dat stellen.

Dat ga ik even navragen dan, zal het dan zsm hier plaatsen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:17

ik heb een wat nieuwere mondeo (6 jaar oud of zo) die 1800 kg (!) mag trekken, en dus royaal een 2 paards trailer met 1 paard ero.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:26

Het klopt dat er veel verwarring over is terwijl het eigenlijk zo simpel is....
Zie hier uitleg op de site van het RDW:

Rijbewijs B
Voor motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijwielen op twee wielen met zijspan, en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg, niet ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder). Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
de aanhangwagen [b]mag zwaarder zijn dan 750 kg. [b]Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.[/b] [/b]Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.

Rijbewijs BE
Voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.

Let er ook op dat je geen grijs kenteken vrtg hebt. Dan telt bij ALLEEN het B-rijbewijs ook nog eens het gewicht van het maximale laadvermogen mee van het voertuig.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:31

weet niet welke mondo jij hebt.
ik heb een mondeo en deze is d8 ik 14 jaar
en deze mag 1500 trekken.
deze trekt dus mijn 2 paards trailer met een paard en klein pony. dit kan gewoon. dus met 1 paard kan het ook.
maar wel onder voorwaarde dat iemand rijd met E rijbewijs

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:45

[LZP] > [TAO]

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 22:50

Jaja, mijn vader heeft E rijbewijs.

Heeft een 2.5 motor ofzoiets? Kan dat? Huilen van het lachen Ik heb totaal geen verstand van auto's Clown

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:52

kan welmaar het gaat om het aantal kilo wat die mag trekken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:57

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:01

SHALALA schreef:
Jaja, mijn vader heeft E rijbewijs.

Heeft een 2.5 motor ofzoiets? Kan dat? Huilen van het lachen Ik heb totaal geen verstand van auto's Clown

Dat zegt dus niks over wat de auto mag trekken, dat is de vermogen van de auto die 2.5

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:13

Wat is blijven hangen van wat ik op de academie heb geleerd is dat je altijd 2 vragen moet stellen:

* Is de ledige massa van het trekkend voertuig zwaarder dan het te trekken voertuig?
* Komt de totale combinatie dus de ledige massa van trekkend voertuig en de Toegestane Maximum Massa ( T.M.M.) samen niet boven de 3500 KG uit.

Als je de eerste vraag met ja en de 2e met nee kan beantwoorden, zou het volgens mij mogen.
Nu ben ik geen verkeersmens ( geef mij maar een jeugdcasus ofzo ) maar dit is wat ik ooit heb moeten leren.

Edit: Laat maar, dat ging over of je dan een B of E achter B rijbewijs nodig hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:10

SHALALA, ik zal je even uit je droom helpen; nee er mag zeer waarschijnlijk geen tweepaards trailer achter, op basis van de vertikale kogeldruk.
De oudere Mondeo's mogen maar 50 - 75 kg kogeldruk hebben en een tweepaards trailer geeft meestal 75 - 100kg kogeldruk.
Te hoge kogeldruk wordt als overbelading gestraft en de boetes daarvoor zijn zeer hoog!!