Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kirr__ schreef:Manieren leren ! Temperamentvol wil niet zeggen dat je paard ineens niet meer naar jou moet luisteren, je bent de baas, thuis en ook op ander terrein. Steigeren direct afstraffen. Mijn paard gedraagt zich op ander terrein ook veel zenuwachtiger maar ze blijft wel naar mij luisteren
MaaikeMo schreef:wat doe je dan, als je haar afstraft?

kimmysan schreef:Als een paard steigerd en jij geeft een ruk(je) aan het touw kan hij nog steeds steigeren hoor!
Ik klink miss nu erg als een dierenmishandelaar, maar we hebben ooit een friese jaarling hengst gehad. Die kende nog geen halster.. Hij heeft een paar gesteigerd en hij heeft me echt bijna met zn hoeven geraakt! Ik heb hem 1 x zo hard getrapt. Nu denkt hij wel een paar keer na voordat hij het weer doet.
Laat zien wie de baas is. Je hoeft niet hem helemaal in elkaar te rossen, maar wel consequent zijn!
kimmysan schreef:Als een paard steigerd en jij geeft een ruk(je) aan het touw kan hij nog steeds steigeren hoor!
Ik klink miss nu erg als een dierenmishandelaar, maar we hebben ooit een friese jaarling hengst gehad. Die kende nog geen halster.. Hij heeft een paar gesteigerd en hij heeft me echt bijna met zn hoeven geraakt! Ik heb hem 1 x zo hard getrapt. Nu denkt hij wel een paar keer na voordat hij het weer doet.
Laat zien wie de baas is. Je hoeft niet hem helemaal in elkaar te rossen, maar wel consequent zijn!
Charaz schreef:kimmysan schreef:Als een paard steigerd en jij geeft een ruk(je) aan het touw kan hij nog steeds steigeren hoor!
En dat vind ik dan wel weer sneu, laat zo'n beest fatsoenlijk wennen aan een halster.
Maikaatje schreef:kimmysan schreef:Als een paard steigerd en jij geeft een ruk(je) aan het touw kan hij nog steeds steigeren hoor!
Wennen aan een halster? ik snap jou niet helemaal ??
Maar je hebt wel gelijk. Ik zou de eerste paar keren met het halster het hele lichaam betasten dat ze niet bang is.( heb ik ook bij natural horsemanship geleerd alleen dan met zweep, daar was ze als de dood voor en nu kan k er gewoon mee rijden
En dan later hem omhouden in de wei of stal een paar uurtjes ofzo.