paard reageert agressief en aanvallend!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keat

paard reageert agressief en aanvallend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:48

ik heb nu sinds een tijdje een flink probleem met mn merrie. als ik haar op wei of paddock wil aaien of vangen dan valt ze me echt aan!! ze trapt en bijt naar me! bij mn moeder schijnt het minder te zijn maar ik denk ook dat ze mij ascocieert met werken.
ze heeft een klein poosje geleden spierversterkers gekregen wegens een blessure aan haar achterknie en het schijnt dat ze daar wel mans van kunnen worden. dit is alleen echt niet normaal meer. als ze zo blijft dan heb ik ook geen zin meer om met haar om te gaan.ik weet van de monty roberts methode met het join-up gebeuren etc. ik denk dat het wel wat zou kunnen werken maar ik heb hier geen kraal of bak aan huis. wel de wei en n paddock en dat is beide niet echt handig om haar flink te willen opjagen.
hebben jullie hier ervaring mee en wat raden jullie me aan??

xxxxxxx

Klara16

Re: paard reageert agressief en aanvallend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:50

Wat voor spierversterkers waren dat dan? Kan je het zo precies mogelijk laten weten want ik denk dat het wel belangrijk is om te begrijpen wat er aan de hand is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:21

In een join up moet je ook niet opjagen. Een join up moet je ook niet doen voor je weet hoe de lichaamstaal in elkaar steekt en eerst met een ervaren persoon geprobeerd hebt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:43

keat schreef:
ik heb nu sinds een tijdje een flink probleem met mn merrie. als ik haar op wei of paddock wil aaien of vangen dan valt ze me echt aan!!

Ik denk dat je zelf hierboven hetgeen wat ten grondslag ligt aan dit gedrag al aangeeft. Waarom zou je een paard wat in de wei of paddock staat, willen aaien? Als deze uit zichzelf naar je toekomt (als je langs de afrastering staat) oké, kun je haar belonen, that's it.
En als je je paard moet vangen als ze daar staat, plaats jij jezelf ook lager, daardoor krijgt ze (steeds) minder respect voor jou. Oftewel een rangorde verstoring. Wij hoeven hier nooit te vangen (6 paardjes), 1 uitzondering daar gelaten, ons hengstje. Maar als hij toevallig zo'n bui heeft, laten we hem gewoon nog een poos staan. De rest gaat dan op stal, waar ze altijd meteen wat te eten krijgen. Veelal is eens per maand voldoende, dan weet ie weer waar z'n plek is en komt ie naar je toe zodra we bij het hek zijn.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:44

het medicijn heet boldane. ze kreeg hiervan 1 ml. verder snap ik ook wel dat je n paard met een join-up niet moet opjagen. wat ik bedoel is, wegsturen. en dat gaat niet goed op de wei. wat het aaien betreft is dus een voorbeeld. ze houdt soieso niet van knuffelen dus dat dring ik ook niet op. het gaat er om dat als ik haar een halster aan wil doen, en ik haar dan dus aan wil raken ze helemaal gek word.... ook zonder dat ik met een halster kom. van de wei afhalen is geen probleem want ik hoef ze alleen maar te roepen en ze kunnen vanaf de wei zo de paddock/ stal oplopen. ze wil dus geen persoonlijk contact.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:50

Boldane, dat zijn anabole steroiden. Vind je het gek dat je paard dan agressief gaat reageren? het is een klassieke bijwerking van dat soort producten.

In dit geval heb je het 'wangedrag' van je paard toch echt zelf in de hand gewerkt.

Het staat trouwens op de dopinglijst, ik vraag me echt af hoe jouw DA erbij komt om zoiets toe te dienen. Volgens mij is het illegaal.

Ik kan je hier weinig tips over geven. Uit de buurt van het paard blijven tot het product uitgewerkt is misschien?

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:53

Niet zomaar een join-up toepassen! Probeer eerst en vooral een terug een band met je paard op te bouwen, zoals ik hieruit kan opmaken heeft ze schrik van je.Probeer met haar bezig te zijn. Daarvoor hoef je haar niet te laten werken. Paard en ruiter moet elkaar in de eerste plaats kunnen vertrouwen en dan volgt de rest! Veel succes!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:09

vandaag ging het al een stuk beter. op stal was ze lief en ik kon haar ook al beter vangen ( welliswaar met een wortel) ze heeft een lekker lange poetsbeurt gekregen en staat er tevreden bij. Klara16 ik snap niet dat je kan zeggen dat ik dit zelf in de hand heb gewerkt! ondertussen weet ik ook wel dat boldane een steroide is... maar toen ik met mn zwaar onregelmatige paard naar de veearts ging om foto's te maken was ik al lang blij dat ze geen gewrichtsprobelemen had, maar dat het met haar verrekte spieren te maken had (van het veulenen) de da zei dat ze een spuitje kreeg en dat ik veel moest rijden zodat het over zou gaan. weet ik veel dat het doping is! je vertrouwt je veearts daar toch op. ze heeft ook alleen maar uitgelegt dat het spierversterkers waren maar dat het zo slecht is voor je paard had ik nooit gedacht en al helemaal niet dat het misschien illegaal is... al kan ik me dat niet voorstellen...
wel ga ik dit nog ff uitzoeken en ook met mn veearts erover hebben want ik heb namelijk een jaarling die misschien geopereerd moet worden aan n ocdtje en ik wil wel dat het bij een goede arts gedaan word!

Denihy, schrik heeft ze niet van me..... ze is juist te dominant! en ik heb eerder schrik van haar als ze zo doet.... maar het rare is ook dat als ik haar eenmaal bij me heb ( of te wel halster om) dan is ze zo mak als een lammetje.

iig bedankt voor de reacties, het komt vast allemaal wel goed en ik heb ook het idee dat het aan die injectie ligt

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:13

Ik dacht dat je wist wat het was. indien niet, sorry voor die uitspraak Haha!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:23

maakt niet uit hoor. ik heb net op internet zitten zoeken en ik kan niet zo heel veel over boldane vinden. wel dat het veel in de bodybuild sport word gebruikt. ook wordt het bij honden ingespoten die incontinent zijn etc

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:34

Als ze dit gedrag niet eerder heeft vertoont en het tegelijkertijd met de medicijnen komt, lijkt het me een zeer logische verklaring dat het van de medicijnen komt.
Ik weet natuurlijk niet waarom jouw dierenarts heeft gekozen voor deze medicijnen.
Wel had ze je wat beter kunnen inlichten over de bijwerkingen vind ik. Maar goed, daar heb je op dit moment niet zoveel aan.

Ik weet niet of je dit medicijn nog steeds moet gebruiken voor je paard of dat dit eenmalig was? In het eerste geval zou je de situatie aan je dierenarts kunnen voorleggen en dan komt ze misschien met een ander medicijn. In het laatste geval zou ik het paard gewoon even laten. Het is waarschijnlijk van zeer tijdelijke aard gezien de medicijnen maar 1x zijn gegeven. Een join up vind ik hierin vrij nutteloos eigenlijk.

Ik zou in ieder geval even met de dierenarts de situatie bespreken en ook even aan haar vragen wat te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:36

Deze merrie heeft anabole steroide gehad en het gedrag is een heel logisch gevolg daarvan...........

met dit paard een JU doen is niet handig.......

wel handig is je dominanter opstellen

Ik zou die merrie niet meer laten inspuiten als ze er zo heftig op reageert

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 10:49

het is eenmalig. ze is soieso altijd wel heel dominant geweest. een echte merrie Tong uitsteken
ik denk dat dit medicijn het alleen maar versterkt heeft.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:56

jij staat voor haar inzicht onder jouw als je die wei inkomt dominat doen waar jij staat plus je arm lengte is jouw stukje de rest is van haar als ze je aanvalt niet terugaanvallen of wegrennen blijfen staan meestal is het bluf en als ze je trapt veel geluid maken een ram terug gefen(als het egt terecht is) en op der plkek zetten jij staatr boven en zij onder jouw

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:47

estherpitout schreef:
jij staat voor haar inzicht onder jouw als je die wei inkomt dominat doen waar jij staat plus je arm lengte is jouw stukje de rest is van haar als ze je aanvalt niet terugaanvallen of wegrennen blijfen staan meestal is het bluf en als ze je trapt veel geluid maken een ram terug gefen(als het egt terecht is) en op der plkek zetten jij staatr boven en zij onder jouw

Wow, je hebt er wel een beetje fantasie voor nodig om dit te kunnen ontcijferen.
Tip: interpunctie!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:48

estherpitout schreef:

Wow, dit is één van de frappantste voorbeelden van slecht Nederlands die ik al gezien heb op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:00

de merrie die ik rijd, doet dit ook, alleen is dat vaak alleen dreigen, dus op me af galoperen met de oren in de nek, voorbenen een stukje omhoog, kont toe draaien, enz.
als ik het land in ga, om ze water te geven oid, heb ik altijd een zweepje bij me, komt ze op me af, dan krijgt ze een tik.
wil ik haar uit het land halen, en ik zie dat ze weer begint, dan loop ik gewoon zelfverzekerd door, komt ze, dan krijgt ze ook een tik, en loop ik gewoon weer op haar af. in het begin snapte ze er niet veel van, want waarom liep ik niet van haar weg?
ze liet zich dan wel vastklikken aan het touw, en dan was het goed..
nu is het soms zelfs zo dat als ik het land in kom, ze van mij weg draaft, roep ik haar, dan komt ze naar me toe, ik moet haar dan wel eerst vastklikken, en dan belonen, want als ik haar een aai geef, en mijn hand terug trek, begint het gedonder weer..
zij doet dit alleen bij vrouwen.
ik heb laatst goed gekeken wat ze precies deed, en dat gefilmd met mijn telefoon, zodat ik het thuis nog een keer goed kon bekijken. ik deed steeds een stapje in haar richting, ze had de oren in haar nek, maar bleef staan, toen ik dichtbij was, deed ze haar hoofd naar beneden, en stapte weg, dus ik heb iig weer een klein stukje gewonnen.
ik heb niet het idee dat het bij haar dominantie is, in het begin ging het heel goed, tot we met les gingen springen, en het niet helemaal goed ging, sindsdien doet ze ook zo tegen mij.
dus wat ik zou doen als ik jou was.. zelfverzekerd het land binnen stappen, met een zweepje of halstertouw, goed kijken of je gedragsverandering ziet, en als ze komt, een tik geven, maar niet weglopen. gewoon weer naar haar toe lopen, zodat ze merkt dat jij niet bang voor haar bent. blijft ze netjes staan, dan klik je haar vast, en beloon je haar, aait haar even, en klikt haar weer los. (als je niet gaat rijden natuurlijk)

sofie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:54

Plaats je nooit lager dan haar! Ze moet leren respect voor je te krijgen en dat kan niet als je onder haar staat. Probeer met simpele oefeningen in de paddock zoals haar laten stilstaan en haar te doen stappen op commando. Eens ze dit onder de knie heeft laat je haar oefeningen doen aan de hand waardoor ze weer zelfvertrouwen krijgt in je.
Neem wel altijd een touw of zweep mee in de weide om jezelf te beschermen. Wanneer ze je aanvalt in de wei, jaag je haar weg. Dit doen wilde paarden in de natuur ook.
Ik heb dit ook gehad met mijn vorig verzorgpaard en dit is helemaal opgelost. Blijf vooral correct tegenover je paard. Een paard doet dit niet zomaar, er is altijd een reden..

veel succes,
Sofie

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:31

dit heb ik idd gedaan. als ze naar me toe komt jaag ik haar weg. het punt is alleen dat ik geen stap opzij ofzo moet zetten denk ik want dan deins je dus toch terug. op zich gaat het nu ook al een stuk beter. ik kan haar nu best goed zonder gedonder pakken. ik neem gewoon een snoepje, halster en halstertouw mee en ik geef haar het snoepje en tegelijk schuif ik stiekem het halstertouw over haar hals. dat is al voldoende. dan is ze al braaf en kan ik haar halster aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:35

je moet idd proberen om te blijven staan, of een stap naar voren te zetten.
mooi dat het nu goed gaat, kan je haar halster niet om laten in de wei? is toch een stukje makkelijker.

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:12

ik vind het zowieso een beetje raar dat de dierenarts je er geen voorlichting over heeft gegeven. Als hij of zij weet wat de bijwerkingen zijn is het minste wat hij kan doen uitleggen wat er gebeurt met je paard na het toedienen van dit middel.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 14:25

nee halster laat ik liever niet om want ze is laatst achter de staldeur blijven hangen. een groot drama dus. mn paarden lopen in de zomer dag en nacht buiten en kunnen hun stal zelf in en uit lopen als ze dat willen. het nadeel is dus dat ze overal achter kunnen blijven hangen dan.

ja mn da had betere uitleg mogen geven, maar ik had er ook wat meer over mogen vragen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:34

Anabole steroiden (zoals testosteron en Boldane) worden vrij regelmatig aan paarden en honden gegeven als spierversterker, bijvoorbeeld bij losse knieschijven (habituele patellaluxatie in potjeslatijn) en verzwakte pezen of spieren (bijvoorbeeld bij correctie van zeer ernstig doorgegroeide hoeven, waarbij er standafwijkingen zijn ontstaan). Dit is bepaald geen misdrijf maar gewoon verantwoord veterinair handelen. Ik zou bij zo'n eenmalige en relatief lage dosering Boldane bepaald geen gedragsverandering verwachten (maar er zijn altijd uitzonderingen). Wel had je dierenarts moeten waarschuwen dat het dier een bepaalde tijd positief getest kan worden op doping.
Wat dat doping betreft: ALLE lichaamsvreemde stoffen zijn in principe doping, waarbij slechts voor een paar een uitzondering zijn gemaakt, zoals bijna alle vaccins. Antibiotica en koortsremmers/pijnstillers (but!) zijn ook doping, bijvoorbeeld. Zolang ze nog in bloed of urine aangetoond kunnen worden ben je bij wedstrijden of keuringen in overtreding en mag je dus niet deelnemen.
Zaken zoals anabole steroiden hebben een wat meer negatieve lading omdat ze oneerlijke concurrentie kunnen veroorzaken. Ze zijn echter niet meer 'doping' dan dat antibiotica-kuurtje.

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:10

ik denk dat het belangrijk wordt dat jij je paard goed gaat laten zien wie de baas is. probeer grond werk te doen en blijf heel consucent. Je geeft zelf al aan dat ze heel dominant is dus moet dat verandere. ik zelf zou stoppen met de snoepjes bij het pakken van haar want daar wordt het erger van. ook al is het dan heel moeilijk om dr uit het land te halen probeer met wat mensen haar te vangen allemaal van allerlei kanten komen en haar insluiten. Je moet haar goed laten zien dat jij de baas bent