Bak aanleggen, "grondbalk"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Bak aanleggen, "grondbalk"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:33

Het is de bedoeling dat er een bak aangelegd gaat worden. Nu zijn we ons aan het oriënteren over het hoe en wat precies. Nu loop ik tegen het probleem van een grondbalk aan. Is die echt noodzakelijk of kan het ook wel zonder?

cissy

Re: Bak aanleggen, "grondbalk"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:03

wat bedoel jij met een grondbalk? een afscheidingsrand van het zand (of ander materiaal) in de bak? die zou ik zeker wel neerleggen want je zand gaat 'wandelen' doordat je een hoefslag gaat rijden en met slepen gaat er ook vaak zand buiten de bak als je geen rand hebt om het tegen te houden. Of je moet het dagelijks terug gaan scheppen maar dat is zwaar werk kan ik je vertellen Lachen
Ga je er ook een bakrand/hekwerk omheen zetten of alleen een bak zonder afscheiding?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:36

Ik bedoel inderdaad een afscheidingsrand. Er komt een omheining van schriklint omheen zodat de hoefbevangen pony's daar ook in kunnen lopen wanneer nodig.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:56

Ik zou gewoon bielzen gebruiken als je een bak niet intensief gebruikt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:24

bielzen zijn duurder dan een keerlat/plank en lastiger te krijgen... Tenzij je iemand treft die toevallig ontzetten veel bielzen kwijt moet Knipoog

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:36

ja maar een plank plooit gemakkelijker door en trappen ze ook gemakkelijker af, ik zou ook voor treinbildes gaan idd wat duurder maar blijft dan tenmiste een tijdje meegaan

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:30

Je moet er wel wat om heen doen - wij hebben onze bak verlegd en er ligt nog geen afscheiding. Nou, er is lekker wat zand weggespoeld met de regen van de afgelopen dagen. Moet dus ook aan de slag. Ga trouwens wel voor bielzen, die plankjes, daar houd je altijd werk mee.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:36

Bielzen zijn op zich prima, maar het is wel goed dat je er schrikdraad/omheining binnen zet. De bielzen worden in de winter spekglad en paarden die wat minder balans hebben kunnen lelijk uitglijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:00

Dat klopt, maar ik vind plankjes ook eng; als daar een paard op stapt kan ie zich ook wel heel lelijk verdraaien. Of overdrijf ik? Ben in voor alternatieven...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:04

Kijk maar eens op marktplaats, bielzen genoeg te vinden. Bij ons in de buurt hebben ze van die schuine betonnen stoepranden er in gelegd. Lijkt me ook pijnlijk als ze daar tegen aan komen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:41

Kendra schreef:
Dat klopt, maar ik vind plankjes ook eng; als daar een paard op stapt kan ie zich ook wel heel lelijk verdraaien. Of overdrijf ik? Ben in voor alternatieven...

Op zich is het geen probleem zolang je aan de binnenkant schrikdraad neerzet. Ik heb een iets schuine omheining met een kantplank staan en moet zeggen dat dat toch wel ideaal is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:20

Ja, zo zou het kunnen - maar ik wil eigenlijk geen omheining, altjd problemen met de aanleuning, ik wil graag dat mijn paarden op eigen benen lopen. Misschien toch maar een lint er langzetten, zou ook kunnen.

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:05

niemand die zegt dat je tegen de afsluiting moet rijden he. maak je piste wat groter en rijd een meter van de afsluiting

nobelstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:36

je kan gerus de bak aanleggen zonder randen. Na verloop van tijd komt de buitenkant toch wat hoger te liggen door begroeïng etc, en blijft het zand mooi binnen.
Wij hebben enkel omheining rond de piste om de paarden binnen te houden als ze vrij lopen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:21

Ik heb van die stoepranden langs de kant van de bak... Ja het is hard, maar ze hebben snel genoeg door dat die rand hard is en dus niet op die rand kunnen lopen, ze leren zoiets snel genoeg.