Paard mee logeren: leuk voor paard of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Paard mee logeren: leuk voor paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:27

Een kennis van mij heeft een kleinschalige pensionstal waar nu 1 paard staat en 3 eigen paarden. Nu hebben ze binnenkort een feest ver weg, met een overnachtig daarbij. Nu is mij gevraagd om dat weekend voor de paardjes te zorgen. Ik zou dan dat weekend in hun huis logeren.

Nu zat ik zo eens te denken: ik heb daar verder natuurlijk niet zoveel te doen en ik zou kunnen vragen of ik Jo mee mag nemen. Ze hebben nog stallen vrij.

Wat ik me afvraag: zou ik Jo daar een plezier mee doen? Ze moet dan op de trailer, dat is heel spannend voor haar, ze staat dan een nacht in een vreemde stal (kan overdag in de bak, niet in de wei wegens wormmanagement) en de volgende dag laat weer terug.

Hoeveel impact heeft dat op paarden? Je leest vaak dat paarden maanden aan een nieuwe stalling moeten wennen, maar aan de andere kant lees je ook endurancemensen die voor een overnachting kiezen, of mensen die met paard op vakantie gaan.

Ik vraag me af in hoeverre een paard een 'huismus' is?

Animal_ABC

Re: Paard mee logeren: leuk voor paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:31

Mijn paard maakt er niks van, ik moet haar tegenhouden om de trailer op te lopen, ze voelt zich overal thuis. Maar een ander paard kan er best wat moeite mee hebben, zeker als ie weinig op vreemd terrein komt. Dus ik denk dat je dat zelf moet inschatten... Kan een hele goede ervaring zijn voor je paard als ie niet té nerveus is. Door zulke dingen juist veel te doen wordt je paard ook makkelijker, een één keer moet de eerste zijn...

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:31

Ik nam mijn paardje wel eens voor een weekend mee naar een andere manege. Ze had het daar best naar haar zin. Denk wel dat het verschilt van paard tot paard. Geef haar wel haar eigen voer, voor je het weet zit ze aan de diaree oid.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:42

Eigen voer had ik idd al bedacht. Er zou dan gewoon een emmer mee gaan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:44

Ik nam mijn pony altijd mee op vakantie voor 1 of twee weken. En ze was nog nooit zo vrolijk Lachen
Ik denk dat het juist goed is, eens een andere omgeving voor je paard. Nieuwe ervaringen, nieuwe paardenvriendjes...

Gewoon doen zou ik zeggen Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:36

ik ben ook wel eens een weekend je of weekje op vakantie geweest met mijn pony. Zolang er andere paarden en pony's vlakbij staan en hij in de wei gras kan eten is het goed. In een vreemde stal vindt hij minder geslaagd.
Je kunt het gewoon een keertje proberen, dan weet je hoe jouw paard reageert.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:29

ik denk dat dit erg per paard verschilt.
Een vriendin van me heeft een paard die ze overal mee naar toe kan nemen zonder problemen terwijl mijn paard er echt niet tegen kan, hij wordt ontzettend onrustig, eet slecht, de eerste paar dagen is er niets mee te beginnen.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:32

ik heb mijn paard wat afentoe best een streskip kan zijn ook een dag meegenomen omdat 3 uur heen en 3 uur terug op de trailer gewoon te veel werd als ze ook daar nog eens moest lopen. ze was gewoon rustig daar. eigen voer en extra aandacht schilt een hoop

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:54

Wij zijn twee jaar terug of zo ook op vakantie gegaan en hebben de paarden meegenomen, ze waren er niet erg van slag door (ja alleen omdat er allerlei merries stonden)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:02

Mijn vorige paard interesseerde het allemaal geen hol, die is meerdere keren verhuisd en ging ook gerust mee naar meerdaagse wedstrijden enzo. Wrangler vindt het vreselijk, die is compleet de weg kwijt en is echt een maand of drie volkomen van de leg.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:05

Hangt erg van het paard af idd. Mijn paard geeft er geen donder om waar je hem neer zet, zolang hij maar kan liggen en eten. Maar er zijn er genoeg die er van slag van raken. Jij kent je eigen paard het beste!

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:43

Hoi,

Wij gingen elk jaar op vakantie met de paarden. Als die van mij nu een trailer ziet, weet ie niet hoe snel hij die trailer in moet. Zo van Joepie, we gaan weer wat leuks doen.
Ik ben de laatste tijd ook met de trailer naar de dierenarts geweest, maar nog wil hij graag de trailer in. Het is denk ook maar net wat je met hem gaat doen daar. Maak het leuk en interressant en dan denk ik dat je paard het leuk vind!!

Succes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:27

Klinkt als een mooie gelegenheid om uit te vissen hoe Jo er tegenover staat. Gewoon doen, het is maar 1 nachtje, dus als ze het moeilijk vindt, is ze toch ook weer zo thuis.

Het is gewoon per paard heel verschillend, dus totdat je het probeert, zul je het niet weten. Knipoog

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:30

toen mijn pony mee was op ponykamp, at ze echt ontzettend slecht, na 5 dagen weer naar huis begon ze weer te eten..
ik voelde me best schuldig eigenlijk want ik heb haar er geen plezier mee gedaan door haar mee te nemen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:36

Zit met precies hetzelfde. Gaan over een poosje oppassen bij een vriendin en neem alle paarden mee. Wel wat langer, anderhalve week. Is voor ons ook de eerste keer en is dus best spannend. ik denk dat, omdat ze alledrie meegaan ze zich wel snel thuis zullen voelen. (Hoop ik in ieder geval)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:07

Als het nou een weekje was oke, dan zou ik het wel overwegen in jouw geval maar nu is het maar 1 volle dag dus dat zou ik niet doen hoor .

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:15

Gewoon doen, je merkt vanzelf hoe het jouw paard bevalt en of het voor herhaling vatbaar is. Het kan voor jou ook leuk zijn een keer in andere omgeving te rijden.
Wij zijn geregeld met onze paarden weggeweest, van 2 dagen tot een week. Ging altijd goed, een keer was mijn paard niet op zijn gemak. Er stond een ezel en die van mij was niet zo gecharmeerd van het gebalk.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:20

Lijkt me juist een mooie oefening Lachen

Ik ga geregeld voor 1 of 2 nachten weg op wedstrijd. Heb bij onze 2 pony's nooit gemerkt dat ze er last van hadden.
De jongste gaat vd zomer voor het eerst mee 'uit logeren', maar heb er het volste vertrouwen in, en anders went ze er maar aan Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:22

Mijn paard werd vroeger heel gespannen van uit logeren gaan: 'Spannend, we gaan wat doen!' wat dan resulteerde in rondjes lopen door zijn stal of ijsberen/rennen door het weiland en vooral niet willen eten. Bij hem was het een kwestie van vaker doen: hij vindt het inmiddels prima om in een andere stal/paddock/wei te slapen, hij is veel rustiger en hij eet ook normaal.

Ik zou zeggen: mooie oefening, zoals Merens ook al zegt. Wordt hij er nerveus van: 't is toch maar één nachtje, dus zoveel schade zal hij er niet van oplopen.

Veel plezier! Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:27

Gewoon meenemen, het is 1 nachtje als je paard het niet zo leuk vind dan is hij de volgende dag alweer thuis Lachen
Mijn pony vind het allemaal prima. Ik heb daar eigenlijk nooit zo over nagedacht en hem gewoon meegenomen steeds wanneer dat kon.
Wel inderdaad eigen voer meegenomen overigens...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:46

goede oefening! Ik ben 2 x met mijn paard op vakantie geweest. Dat was natuurlijk wel anders. Maar ik denk dat proberen het beste is! Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 08:53

Nou, het gaat waarschijnlijk toch gebeuren, alleen dan niet op dit logeerpartijtje. Het is voor deze ene overnachting wat lastig om vervoer te regelen. Maar als alles goed gaat gaan we met een aantal van stal een driedaagse cursus van Emiel Voest doen. Dan wordt het dus alsnog een logeerpartij, maar dan van 2 overnachtigen!
Lijkt me heel spannend om met Jo op pad te gaan.

Wanneer is nog even niet duidelijk, we moeten nog een datum vinden dat iedereen kan en dat we er nog bij passen.