Help, verlatingsangst ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Help, verlatingsangst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:24

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat mijn paardje een of andere soort van verlatingsangst heeft ? Nu de kudde steeds kleiner word omdat iedereen weg gaat, is meneer steeds huiviger geworden. Ze staan nu nog maar met zijn drietjes Huilen waar ik totaal niet blij mee ben dus ik ga snel op zoek naar een andere stal, alleen zijn ze hier in de buurt allemaal vol of geen weidegang wat ik wel een must vind. Maar goed daar gaat het nu niet over.

Het is nu nog niet zo'n groot probleem, hij is nog jong, hij hoeft nog niks te doen, af en toe een knuffel even wandelen en wat poetsen. Als hij de andere paarden kan zien is er geen probleem dan is hij super mak en wil hij graag meelopen en word hij graag gepoetst. Maar zodra de andere paarden uit zicht zijn begint hij te snuiven, wit om het oog, en heter. Dan draait hij rond kan niet meer stilstaan, hoe lief je hem ook aanspreekt of hoe mans je je ook maakt, het doet hem niks. Dan stuift hij ervandoor en zoekt troost, als je dan weer bij hem bent kan je hem weer zo pakken, dan is het te laat om te straffen al tweifel ik of dit de goede oplossing is.
Ik kan hem natuurlijk nog een jaar laten staan, maar het is ook vervelend als de andere paarden uit de wei worden gehaald. De shet ontsnapt vaak en loopt gewoon op het erf en de fjord word regelmatig gepakt om te rijden of poetsen etc.

Dan gaat hij stuiven door het weiland en ontsnapt om bij de fjord te zijn of bij de shet. Heel vervelend als je dan aan het rijden bent en opeens staat er een paard achter je die gek aan het doen is en de fjord opjut.

Wie heeft een idee wat ik hier tegen kan doen of eventuele tips, een goed boek of een leerzame internetsite ? Allemaal welkom.

Sorry voor het lange verhaal en eventuele spellingsfouten.

Alvast bedankt.

V. Gr. Dapy

Mokkel_

Re: Help, verlatingsangst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:30

Wel vervelend zeg. Heb er ook 1 die helemaal druk wordt en heen en weer blijft rennen voor de draad als ze alleen blijft of als laatste eruit mag. Heb er ook nog nix op gevonden behalve zorgen dat ze niet alleen staat daar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:41

Ja dat probeer ik nu ook, het is alleen vervelend als je iets wilt doen met mijn paard of de fjord want hoe dan ook is hij alleen want de shetter loopt altmaar weg Boos!

Ik herken jou verhaal heel goed.

Mokkel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:44

Ik heb ook nog steeds nix gevonden wat nou ertegen helpt behalve voorkomen Clown
Zou t misschien helpen om op te bouwen? dat je ze steeds een klein stukje verder van elkaar vandaan haalt?

In een grotere groep was t niet zo toch?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:45

Ik weet niet hoe oud het paard in kwestie is? Maar als je wil gaan beginnen met inrijden/beleren zou ik toch zeker duidelijk gaan maken dat jij de baas bent als je haar uit de kudde haalt. Wij hebben zelf een fjord met verlatingsangst gehad (3/4 jaar) en die had ook gewoon * aan je als ze bij de kudde weg was, dat is normaal in het begin en ze mag best even nerveus zijn, maar dat neemt niet weg dat je haar haar gang moet laten gaan. Want als je nu geen halt toeroept zal je een paard houden wat door je heen denderd als ze zich alleen voelt.
Het helpt om opbouwenderwijs kleine stukjes met haar te gaan lopen. Eerst een klein stukje weg van de kudde, dan wat verderweg van de kudde, netzolang tot ze de kudde niet meer kan zien en ze zich compleet op jouw aanwezigheid en de hare kan foccusen. Op het moment dat jij haar weghaald van de kudde, moet er bij zo`n jong dier een knopje komen, zodat ze weten dat ze na het werk met alleen jouw altijd weer terug mag naar de kudde. Dit gaat eigenlijk heel snel en er hoeft helemaal geen geweld bij te komen kijken, neem snoepjes mee als beloning en als ze enigsinds driegd van jouw weg te lopen/kijken geef je gewoon een stevige ophouding aan het halstertouw zodat ze weer weet dat "jij" nu met haar bezig bent. En het ene dier heeft daar een heftigere ruk voor nodig dan de ander. Maar je moet je niet laten weerhouden haar te straffen.

Succes

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 21:02

Hij hoeft nog niet beleerd te worden hij is 2 jaar maar het is vooral vervelend als de fjord eruit gaat dan gaat hij racen en proberen ontsnappen.

Maar supergoede tips

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:06

ik snap je verhaal helamaal. Gelukkig heeft mijn friese merry daar gene last van maar Kelly heeft daar ontzettend last van. Als Marijke de fries al even de wei uit gaat en zelfs achter een muurtje staat maar wel in e buurt is sjeest ze het hele weiland rond. echt heel erg. Laatst is ze zelfs kreupel geworden omdat de hoefsmid met marijke bezig was

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 21:10

Ja dat is vervelend, het is vervelend dat ik hem niet kan houden als hij rent, dat is vervelend want hij snokt. Als een ander paard eens schrikt dan kan ik ze nog houden zelfs de fjord omdat die niet wegrennen maar eens snokken, echt vervelend.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:12

ja ik snap je probleem helemaal maar ik weet het antwoord op deze vraag ook niet. Marijke moet binnenkort waarschijnlijk een weekje weg haha dat word ook nog een probleem. Ik zou dnek ik een ander manege of wei of wat adan ook zoeken zodat hij niet steeds zijn vriendjes hoeft e misse

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:13

Oh dan heb je tijd zat, maar ik zou wel gaan beginnen met het wandelen, dat kan nooit kwaad

Suc6

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 21:14

Ja tuurlijk maar ik ben bang dat het steeds erger word ? Weet niet of dat zo is, hoop het niet. Ik wil later endurance doen, haha.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 21:15

Ik zou beter met een ander persoon lopen samen sta je sterker Haha!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:21

Ja kan idd met twee personen lopen, in heb begin dan. Aan iedere kant een touw + persoon natuurlijk Knipoog

Het word niet erger zolang jij geen verergering ziet. Maar als jij optijd ingrijpt en goed aan de gang gaat zal het niet verergeren heb ik het idee.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 21:25

Ok ik ga dan maar eens aan de slag, ik was het zo ongeveer al aan het doen, jammer dat ik niet zo snel iemand mee kan nemen Boos!

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:28

alle paarden heben eigenlijk verlatingsangt. het is daarom ook niet goed om een paard alleen te zetten. Vaak leren ze wel door ervaring dat hun weide maatjes wel weer terug komen, of dat ze nooit helemaal alleen komen te staan. Als je paard nog jong is groeit hij hier wel wat meer overheen met de tijd.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 21:33

Ik hoop dat je gelijk hebt, want het is heel vervelend, soms gaat het maar soms knetterd hij ervan door

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 21:59

sorry maar niemand anders meer, sorry voor de ongeduld.

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:37

mijn paard deed dit in het begin ook. En het kan ontzettend vervelend zijn. Probeer gewoon doorgaan waar je mee bezig ben het en vooral te negeren. Ga er eens mee wandelen of andere dingen mee doen. Dat die op jou kan vertrouwen als zijn vriendjes weg of uit het zicht zijn.