Halsdekens of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Halsdekens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:11

Met het oog op komnde winter ben ik me aan het orienteren op dekens.
Nu vroeg ik me af hoe jullie over halsdekens denken.
Zitten hier veel nadelen aan?

asfact

Re: Halsdekens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:12

de hele dag met hals vond ik niks omdat mijn paard kaal werd op zijn manenkam , dat was zonde , maar ze staan wel buiten nu met regendeken met hals maar die gaat straks weer af

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:14

asfact schreef:
de hele dag met hals vond ik niks omdat mijn paard kaal werd op zijn manenkam , dat was zonde , maar ze staan wel buiten nu met regendeken met hals maar die gaat straks weer af

Ok.. maar hoe is je paard gebouwd?
Ik kan me voorstellen dat er verschil is tusen een opwaartse hals en een horizontale hals..

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:15

meer een horizontale hals

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:58

Ikzelf kijk altijd goed naar de sluitingen aan de hals.Er zijn meerdere dekens die naar mijn idee gaan trekken als ze staan te grazen of gaan liggen.Maar wil je een deken met vaste of losse hals?Ik vind dekens met een losse hals beter liggen en vallen meestal ook wat ruimer.Waar je ook op moet letten is de binnenstof van de hals zodat je paard zijn manen niet kapotschuren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:47

Als je voor een deken met hals gaat zou ik naar de Rambo's kijken. Die bevallen mij iig altijd erg goed omdat de binnenvoering glad is, en dus niet schuurt.

Ook gaan ze eeeeuwen mee. Knipoog Losse hals vind ik wel fijner trouwens. Ik heb het idee dat ze dan iets meer bewegingsvrijheid hebben.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:55

Ik zou t niet doen. Of anders met een losse hals. Mocht t niet bevallen kan je hem er af laten of niet de hele dag opdoen.

Tenminste mij is t niet echt goed bevallen.
Toen Mini ziek was heeft hij ong 1 a 2 weken met een hals opgestaan en hij mis een behoorlijk stuk manen.+ dat hij er een wond/kale plek van kreeg.
Met zn eczeemdeken gaan ook zn manen uitvallen als hij m lang aan heeft. al ligt die op zich goed. trekt niet oid.

Shaad heeft dus die vliegendeken met vaste hals en die trekt onzettend bij zn hals aan de onderkant. Zit niet echt fijn.

Of ze een opwaartse hals of een horizontale hals hebben Verward geen idee Blond

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:39

Mijn schimmel is een koukleum en voor hem zweer ik erbij. Hij blijft nu heerlijk warm. Zijn manen worden iets dunner, maar meer ook niet.
Onze andere twee paarden hebben het minder snel koud en hebben een gewoon model deken. Als het echt heel koud en guur is krijgen ze een losse fleece hals onder hun deken. Ideaal!!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:42

Oh ja, het nadeel van een losse hals is dat deze tijdens het grazen e.d. de achterste rand omklapt. Als het regent wordt dus de voering van het halsdeel nat en krijgen ze het alsnog koud.
Verder heb je het probleem dat als ze gaan rollen de voering ook wel in de blubber komt en de buitenkant van de deken waar de voering van de hals overheen valt. Bij mijn paard werd het 1 kliederbende.
Maar voor even tussendoor vind ik het wel makkelijke en losse hals te gebruiken.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:43

nou bij mijn paard geen deken meer met hals, zijn hele manenkam is er toen afgeschuurd en ook had ik een gladde binnenkant, helpt dus niets!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:45

deniejs schreef:
nou bij mijn paard geen deken meer met hals, zijn hele manenkam is er toen afgeschuurd en ook had ik een gladde binnenkant, helpt dus niets!

Ik heb hier met mijn paard geen last van.
Manen goed schoon en glad houden. Als ze vuil worden gaat het plakken en dat schuurt inderdaad makkelijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:36

sokje87 schreef:
Als je voor een deken met hals gaat zou ik naar de Rambo's kijken. Die bevallen mij iig altijd erg goed omdat de binnenvoering glad is, en dus niet schuurt.

Ook gaan ze eeeeuwen mee. Knipoog Losse hals vind ik wel fijner trouwens. Ik heb het idee dat ze dan iets meer bewegingsvrijheid hebben.

Die Rambo deken waar jij het over hebt, is dit een gevoerde of ongevoerde?

En ik moet dus als ik toch besluit om voor een halsdeken te gaan, op de voering letten.
Verder weet ik van Rambo dat de pasvorm gewoon goed is, en de dekens erg sterk zijn.

Mijn paard is nogal van het ruwe spelen, dus sterk is alleen maar goed!
Maar hij is ook van het gaan liggen rollen in de blubber, en dan is een losse hals toch minder prettig.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:39

Leonieke schreef:
deniejs schreef:

Ik heb hier met mijn paard geen last van.
Manen goed schoon en glad houden. Als ze vuil worden gaat het plakken en dat schuurt inderdaad makkelijk.

Mijn paard had schone en gladde manen, de manen worden ook erg vet van een halsdeken. M

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:27

Het gaat hier om de Rambo duo. Twee dekens in een: 300grams onderdeken en een 100grams 'over'deken.
De onderdekens - liners - zijn in diverse zwaartes te verkrijgen.

http://www.horseware.com/turnouts/rambo/turnoutsduo.asp

Overigens heb ik met deze deken tot dusver nog geen last gehad van inregenen of viezigheid onder de hals.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:38

ik ga voor de hals deken de hele winter mijn paard heeft dikke manen en ik dacht voor de eerste keer die deken met hals.

ik knip zn manen dan wat bij en niks meer ivm kale plekken nou mijn knotjes waren naar een maand gloeilamp formaat.
dus de manen gingen bij mijn paard niet eraf of dergelijke Knipoog
mijn andere paard krijgt geen halsdeken want die heeft weinig manen

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:17

deniejs schreef:

Dat is ook mijn mening.

Je hebt ook losse halzen met een ritsluiting toch? misschien is dat een oplossing tegen t inregenen en vies worden.